Gå til innhold

Firefox tråden (Spørsmål, råd, nyheter o.l.)


Gaston

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kan anbefale dere å skifte på disse kommandoene i about:config:

 

- browser.sessionhistory.max_total_viewers, sett verdien til 0.

- browser.tabs.closeButtons, sett verdien til 2.

- browser.tabs.tabMinWidth, sett verdien til 0.

- network.http.sendRefererHeader, sett verdien til 0.

8033262[/snapback]

Hvorfor er dette ting vi bør forandre på? Jeg liker å ha kryss på hver tab og mange sider krever at du har på referrer logging.

Lenke til kommentar

Jeg har et problem med Firefoxen min. Noen ganger hender det at den nekter å laste sider: Den henger seg opp på "Laster" kjempelenge, noen ganger så lenge som kanskje 5 minutter. Det er ikke internettforbindelsen min det er noe galt med, fordi jeg kan lett laste de sidene i f.eks. Internet Explorer, men likevel henger Firefox seg fast på "Laster". Noen ganger hjelper det å stoppe og trykke oppdater, men det funker ikke så veldig ofte egentlig...

 

Jeg har forandret et par instillinger inne på about:config, men jeg husker ikke hva dette var. Noe med hvor mange sider jeg kan laste samtidig eller noe. Dette kan kanskje ha noe å gjøre med at Firefox henger seg opp?

 

I så fall, hvordan får jeg tilbake alle standardinstillingene? Jeg husker jo ikke hva jeg forandret, og hva jeg forandret det til...

 

Edit: Kjører Firefox 2.0.0.1, med disse utvidelsene: Adblock Plus, Download Embedded, Download Manager Tweak, DownThemAll!, FoxyTunes, Mouse Gestures, RealoadEvery, Split Browser og Tabbrowser Preferences.

Endret av Pug
Lenke til kommentar
Hva er referrer logging og hva menes med kryss på tabs?

 

(Kall meg dum men...)

8034736[/snapback]

Referrer logging: Om du trykker på en link til min hjemmeside her på diskusjon.no, så vil jeg få vite at min side er blitt besøkt fra diskusjon.no/index.php?xxxxx. Det _kan_ brukes som et sikkerhetshull om man lagrer sessionID i URL, men det gjør ikke diskusjon.no eller andre litt mer seriøse forum.

Problemet med å ha siessionID i URL er at om du da trykker på min lenke, og jeg da leser av adressen du kom ifra, står din unike "nøkkel" innebygd i adressen. Jeg bytter ut min nøkkel med din nøkkel, og poster i vei som deg.

Men det skjer kun ved uintelligent oppsetting av serveren.

 

Kryss på tabs er det lille krysset du ser ved siden av hver lille side du har opp under adresse-linja i firefox. Før var det krysset på en fast plass, men nå er det i hver rute og tar opp en del plass.

Lenke til kommentar
Kan anbefale dere å skifte på disse kommandoene i about:config:

 

- browser.sessionhistory.max_total_viewers, sett verdien til 0. <- Gjør slik at FireFox ikke lagrer dine besøkte sider (mindre ressurser brukt).

- browser.tabs.closeButtons, sett verdien til 2. <- Fjerner kryssene i tabsene.

- browser.tabs.tabMinWidth, sett verdien til 0. <- Nå kan du oppe uendelige faner uten å måtte scrolle.

- network.http.sendRefererHeader, sett verdien til 0. <- Slår av referrer logging.

Hvorfor er dette ting vi bør forandre på? Jeg liker å ha kryss på hver tab og mange sider krever at du har på referrer logging.

Sier ikke at du bytte disse, men en anbefaling bare. ;)

 

Siden du liker å ha på de kryssene på tabsene, så kan jeg gi deg et lite tips og grunnen til at jeg ikke har på kryssene; I stedet for å føre musepekeren akkurat over krysset for så trykke for å avslutte, så kan man avslutte tabsene med den midterste musetasten (scrollen) uansett hvor på tabben du måtte holde musepekeren. :)

Endret av Onyx
Lenke til kommentar
Siden du liker å ha på de kryssene på tabsene, så kan jeg gi deg et lite tips og grunnen til at jeg ikke har på kryssene; I stedet for å føre musepekeren akkurat over krysset for så trykke for å avslutte, så kan man avslutte tabsene med den midterste musetasten (scrollen) uansett hvor på tabben du måtte holde musepekeren. :)

8037230[/snapback]

Det vet jeg allerede. Du kan også lukke en tab med CTRL + W eller CMD + W, hvis du bruker Mac ;)

Og du åpner en link i en ny fane ved å klikke på den med scrollehjulet.

 

Jeg syns bare det ser bedre ut med kryss på hver tab ^^

Lenke til kommentar
Siden du liker å ha på de kryssene på tabsene, så kan jeg gi deg et lite tips og grunnen til at jeg ikke har på kryssene; I stedet for å føre musepekeren akkurat over krysset for så trykke for å avslutte, så kan man avslutte tabsene med den midterste musetasten (scrollen) uansett hvor på tabben du måtte holde musepekeren. :)

8037230[/snapback]

Takker, det var genialt. :) Fjernet kryssene nå.

Lenke til kommentar
Siden du liker å ha på de kryssene på tabsene, så kan jeg gi deg et lite tips og grunnen til at jeg ikke har på kryssene; I stedet for å føre musepekeren akkurat over krysset for så trykke for å avslutte, så kan man avslutte tabsene med den midterste musetasten (scrollen) uansett hvor på tabben du måtte holde musepekeren. :)

8037230[/snapback]

Takker, det var genialt. :) Fjernet kryssene nå.

8038165[/snapback]

Trenger ikke fjerne kryssene for å gjøre det....

Funker med kryssene også!

Men hvorvidt du foretrekker faner uten kryss rent estetisk er jo smakssak!

Lenke til kommentar
Trenger ikke fjerne kryssene for å gjøre det....

Funker med kryssene også!

Men hvorvidt du foretrekker faner uten kryss rent estetisk er jo smakssak!

8039089[/snapback]

Vet, men nå kunne jeg fjerne kryssene for å få et betydelig mer ryddig utseende.

 

Angående plass, så har dette ingenting å si, kryssene bruker bare av plassen som fanene allerede opptar.

Lenke til kommentar
Heisann!

 

Noen som vet om hvordan jeg kan få med meg bokmerkene mine på verktøyslinjen over til andre maskiner, og når jeg reinstallerer maskinen/FF?

 

mvh

Eneste muligheten jeg vet om, er å eksportere bokmerkene dine (ta backup), så føre de over. :)

 

Bookmarks -> Organize Bookmarks -> File -> Export.

Lenke til kommentar

Opra har en genial funksjon som gjør at man kan skrive f.eks. "g <søkeord>" i adressefeltet for å søke på google, eller "w <søkeord>" for Wikipedia.

 

Finnes det en extension til Firefox som gjør noe lignende? Var noen som påstod at det finnes men, har ikke lyktes i å finne den.

Lenke til kommentar

Gå til siden med De ønsker å legge til et søkeord for, høyreklikk på skjemaet og velg "Add a Keyword for this Search", eller hva det nå måtte stå på Norsk (under Select All/Velg Alle).

 

Fyll ut det du vil kalle bokmerket i Navn, hurtigbokstaven (f.eks. g for Google) i det andre feltet, og velg hvor du vil lagre bokmerket.

 

Noen hurtigsøk er allerede innebygd. F.eks "imdb [film/tv-serie]"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...