Gå til innhold

Nordmann dømt for spam


Anbefalte innlegg

Sett at du kom inn i butikken, og at en person som var kledd i Rema-uniform og hadde et skilt som sa "Hans Hansen, Butikksjef" på brystet kom bort til deg og sa "Appelsinene er gratis idag", ville du ikke forsynt deg?

 

God tro er en fomildende omstendighet i de fleste tilfelle. Det fritar ikke for skyld, men det har betydning for straffeutmålingen.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
God tro er en fomildende omstendighet i de fleste tilfelle. Det fritar ikke for skyld, men det har betydning for straffeutmålingen.

7033175[/snapback]

1.4 millioner spam til 650.000 adresser. Straff: 5000 kr. Straffen er jo mindre enn 1 øre pr. spam e-mail. Rimer ikke helt dette. :no:

 

Et lite regnestykke: Sett at hver bruker som får denne spammen bruker 1 sekund på den. Hvis arbeidsgiverene betaler deg 100 kr pr. time og all spammen kommer på jobben koster dette: (100 * 1.400.000) /(60 * 60)=38888,- kroner for arbeidsgiverene.

Endret av MaX [NOR]
Lenke til kommentar

For hvem hadde det vært en bedre straff?

Det viktige i denne saken er at vi (Norge) nå har fått en person dømt for denne typen lovbrudd, at lovbryteren og alle andre i samme situasjon vet uten tvil at dette er ulovlig og ender med dom og at de som har mottatt spamen ikke vil gjøre det igjen fra denne personen. Summen det er rettferdig eller ikke å kreve at han må betale er uansett dråper i havet i en hvilken som helst situasjon og det er hvertfall bra at dette ikke har skadet han kraftig økonomisk som 1,- pr. epost trolig ville ha gjort.

Lenke til kommentar
1.4 millioner spam til 650.000 adresser. Straff: 5000 kr. Straffen er jo mindre enn 1 øre pr. spam e-mail. Rimer ikke helt dette.  :no:

 

Et lite regnestykke: Sett at hver bruker som får denne spammen bruker 1 sekund på den. Hvis arbeidsgiverene betaler deg 100 kr pr. time og all spammen kommer på jobben koster dette: (100 * 1.400.000) /(60 * 60)=38888,- kroner for arbeidsgiverene.

7033271[/snapback]

En annen måte å se det på er fra den straffedes synspunkt. Hvis han har tjent f.eks 50.000kr (3,6 øre per stk) fra annonsefirmaer for å sende ut disse postene så mener jeg han i det minste burde fått trukket den inntekten tilbake. I tillegg til det bør det være med en faktor som tar hensyn til oppdagelsesrisikoen.

 

F.eks settes boten for å snike på trikken så høyt at det ikke lønner seg i det lange løp å snike i det lange løp. Selv om oppdagelsesrisikoen bare er f.eks 5%.

 

Hvis vi sier oppdagelsesrisikoen for spam er 50% så burde altså boten være minst dobbelt så stor som det han tjente på jobben.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Hallo dere..

En person blir dømt for å sende dere uønsket reklame i din elektroniske postkasse, og dette er vissnok ulovlig. Hva med Posten Norge AS som fyller opp postkassa di med uønsket reklame, dette er vissnok lovlig, men like fullt spam.. :tease:

 

Jeje.. rar verden vi lever i gitt..

 

 

Edit: edit

Endret av Slettet+3124
Lenke til kommentar
Jeg lurer på følgende:

 

Så vidt jeg kan skjønne er Spam ganske negativ reklame. Hvorfor reklameres det da på denne måten?

 

Ingen som er ved sine fulle fem refinansierer lånet sitt etter å fått et tilbud via en massemail vel?

 

...Og hva er greia med de som ikke har noe innhold? Er de kun ment som sabotasje? "Hehe. Nå opptar jeg båndbredde. Jeg er lite kul da." Eller hva? Jeg kan jo skjønne virusmailvedlegg (selvom jeg ikke liker de) men de som har random tekst eller rett og slett er tomme er jo bare poengløse.

7032585[/snapback]

Kan jo hende at en del spam'ere benytter seg av kvittering for lest e-post.

Lenke til kommentar
Synes også at 5000 kr virker litt lite, men nå er jo straffenivået i Norge ikke spesielt høyt. Blir kanskje litt drøyt om han skulle ha fått 1,4 millioner i bot, når andre kriminelle (eks. voldsforbrytere) ofte slipper unna med små bøter (voldsoffererstatning), men 50000 kr hadde dog vært en mer passende straff.

7033543[/snapback]

 

Straffenivåene i voldskriminalitet og økonomisk kriminalitet er ikke så mye vits å sammenlikne direkte, da det i langt mindre grad påvirker sannsynligheten for lovbrudd når det er snakk om vold.

 

AtW

Lenke til kommentar
Hallo dere..

En person blir dømt for å sende dere uønsket reklame i din elektroniske postkasse, og dette er vissnok ulovlig. Hva med Posten Norge AS som fyller opp postkassa di med uønsket reklame, dette er vissnok lovlig, men like fullt spam..  :tease:

 

Jeje.. rar verden vi lever i gitt..

 

 

Edit: edit

7033709[/snapback]

 

Posten lar min postkasse være fri for reklame, har ikke noe problemer med det. Det lille klistremerket med reklame nei takk gjør jobben sin :)

Lenke til kommentar
Synes også at 5000 kr virker litt lite, men nå er jo straffenivået i Norge ikke spesielt høyt. Blir kanskje litt drøyt om han skulle ha fått 1,4 millioner i bot, når andre kriminelle (eks. voldsforbrytere) ofte slipper unna med små bøter (voldsoffererstatning), men 50000 kr hadde dog vært en mer passende straff.

7033543[/snapback]

 

Straffenivåene i voldskriminalitet og økonomisk kriminalitet er ikke så mye vits å sammenlikne direkte, da det i langt mindre grad påvirker sannsynligheten for lovbrudd når det er snakk om vold.

 

AtW

7033773[/snapback]

 

Jo, mye av voldskriminaliteten blir nok begått i affekt, og er sjeldent planlagt. Felles er dog lovbryterens ønske om å slippe straff. Man skal stilles til ansvar uansett.

Lenke til kommentar

Forstår ikkje korleis dåke alle får so mykje spam. Bruker Windows Live Mail, msn sin nye epost, ( i beta enda) og får aldri spam. Fekk aldri spam når det var hotmail heller. Fekk mykje spam tidlegare, men det var jo berre å blokkere useriøst epost. Problem solved.

 

Med tanke på at han ikkje fekk noke inntekter på det, virker 5000 greit nok.

 

Sjølvsagt er spam noke dritt, og eg forstår at det er eit stort problem på verdsbasis men men..

Lenke til kommentar

hvor ble det av posten som fortalte at denne spammeren også var en aktiv diskusjon.no-bruker?

Jeg likte ikke at nicket hans ble viden kjent, men kanskje litt drøyt av moderatorene å slette hele innlegget? Kunne jo bare redigert nicket til xxxx??

 

jaja, tilbake til topic:

Bra at man får en dom på spamming. Boten var ikke så høy, men mannen har iallefall fått stempel som kriminell i rullebladet :-/

 

Og til de som lurer på hvordan man kan få spam: enten registret e-posten på diverse lugubre sider, eller installer noen virus på pc'n. Det dumme er at hvis en dimling har din epost-adresse lagret på pc'n, og denne nevnte dimling får et bestemt virus, så spammes du ned etterhvert...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...