Gå til innhold

Nordmann dømt for spam


Anbefalte innlegg

Nå kommer jeg HELT sikkert med et dumt spørsmål..

 

Jeg har absolutt ikke satt meg inn i saken, men, jeg kan ikke helt skjønne "ulovligheten" med "spamming"!? Faktisk..

 

Hvis jeg har lysst til å sende et brev til noen.. er det ulovlig? Må jeg spørre vedkommende om lov først?

 

La oss si at jeg er hemmelig forelska i ei jente, og vil skrive og sende et brev til henne.. Er det ulovlig? La oss si at jeg er forelska i 100 jenter, og vil sende brev til de, er også det ulovlig!? Om jeg sender samme brev til en million andre!? Hva da?

 

Som sagt, jeg har aldri satt meg inn i reglene med spamming, men har heller aldri skjønt den direkte ulovligheten med det!? Plagsomt? Ja! Men, ulovlig!? Mulig, men jeg skjønner virkelig ikke hvorfor..

 

Kan jeg saksøke teleoperatøren min for at de sender meg faktura hver måned!? Sender det via Posten, til MIN postkasse!? Hvorfor ikke? Fordi avtalen mellom meg og operatøren sier at de har lov, at jeg har godtatt dette? (Har ikke lest alt med liten skrift, så det er mulig det står der)

 

Jeg har ikke satt en "ingen reklame, takk" -lapp på postkassen min! Dette er fordi jeg faktisk VIL ha noe av reklamen som kommer.. Men, det er ingen som har spurt meg om lov, heller!?

 

Kan jeg saksøke og få noen dømt, fordi ICA kommer med en avis over tilbudsvarer denne uka?! Denne avisen trenger jeg ikke!

 

Hva med Elkjøp!? Jeg har aldri sagt at jeg vil ha noe fra dem heller, men det duper jammen meg ned ca ei avis i uken fra dem også! De er derimot mer interessante! Så de kikker jeg igjennom..

 

Hvorfor er det forskjell på post som jeg ikke har bedt om, som kommer i den fysiske postkassen utenfor huset mitt, mot for den elektroniske posten kom kommer i e-mail -inboksen min!?

 

Mulig mange av dere synes dette er tåpelig, men jeg skjønner det faktisk ikke... Kan noen forklare?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nå kommer jeg HELT sikkert med et dumt spørsmål..

 

Jeg har absolutt ikke satt meg inn i saken, men, jeg kan ikke helt skjønne "ulovligheten" med "spamming"!? Faktisk..

 

Hvis jeg har lysst til å sende et brev til noen.. er det ulovlig? Må jeg spørre vedkommende om lov først?

 

L

7037673[/snapback]

 

Så lenge du ikkje reservere deg mot reklame i postkassa di har du sagt ja takk, gi meg reklame.

Har du reservert deg, så kan du nok me loven i hånd true dei som ev. sender deg reklame. tipper det blir vanskelig å dra dei for retten aligavel..

Samme gjelder telefonen din om du får selgere der.

 

Når det gjelder email spam så har du ingen mulighet til å reservere deg mot det. Noen prøvde seg (bluefrog eller noe sånt?? husker ikkje navnet.) men det gikk ikkje veldig bra.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124
Når det gjelder email spam så har du ingen mulighet til å reservere deg mot det..

 

Veel.. du har vel noe som heter spamfilter..? Dette er jo å en måte å si "Nei Takk" til uønsket reklame.

Lenke til kommentar

En annen ting som slår meg, er all "snail mail"-spammen jeg får. Kan jeg anmelde noen for denne?

 

Jeg har gjort alt i min makt for å redde meg selv fra papirsøppelberg og regnskogen fra utryddelse. Jeg har både reservert meg mot adressert reklame i Brønnøysund, og klistret opp "Reklame - nei takk"-klistremerket fra Posten på postkassa mi. Men likevel nedlesses jeg i tilbud og gratisaviser som blir slengt foran døra inn til leiligheten min, som en annonse til inbruddstyver at jeg er på ferie.

 

Hvorfor er dette lov, mens elektronisk spamming er tillatt? E-spamming gir meg ihvertfall ingen bekymring for innbruddstyver el. l. :hmm:

Lenke til kommentar

På tide de gjorde noe, selv om det ikke var stort. Mer seriøst er sånn skit man får fra folk som det derre errorsafe greiene, står på norsk og ikke en eneste spyware remover tar rotta på det. Det popper opp og tar over explorer vinduene mine uten at jeg har noe jeg skulle sagt, reklame for et minnerenser program selfølgelig. Jeg mener at nettopp det der er ulovlig, ikke bare litt ulovlig men på grensen til virus da det tar kontrol over min maskin til en viss grad uten at jeg har gitt tillatelse av noe slag.

 

Sabla sleipe de som har lagd det. Virker som om de er på lovens side også da de ikke blir tatt.

 

Er spyware lovlig?

Lenke til kommentar
En annen ting som slår meg, er all "snail mail"-spammen jeg får. Kan jeg anmelde noen for denne?

 

Jeg har gjort alt i min makt for å redde meg selv fra papirsøppelberg og regnskogen fra utryddelse. Jeg har både reservert meg mot adressert reklame i Brønnøysund, og klistret opp "Reklame - nei takk"-klistremerket fra Posten på postkassa mi. Men likevel nedlesses jeg i tilbud og gratisaviser som blir slengt foran døra inn til leiligheten min, som en annonse til inbruddstyver at jeg er på ferie.

 

Hvorfor er dette lov, mens elektronisk spamming er tillatt? E-spamming gir meg ihvertfall ingen bekymring for innbruddstyver el. l.  :hmm:

7038182[/snapback]

 

 

Ta kontakt med posten.

Dei kjenner nok til hvilken distrubisjons sentral eller lign. som deler ut reklame der du bor.

Får du navn og nummer er saken enkel :devil:

Ta kontakt og forklar at du har reservert deg mot reklame, og at om dei kan respektere det må du videre rettslige skritt. For all del, saklighet er tingen..

Funka bra mot dei som skulle selge meg alt mulig på telefonen.

Lenke til kommentar
Et annet poeng er at han ikke ble dømt for masseutsending av epost (SPAM), men derimot for overtredelse av personopplysningsloven.

 

Ved straffutmålingen må retten således ta hensyn til at saken kun gjelder tre formalovertredelser av personopplysningsloven, og ikke masseutsendelsen av e-post som sådan.
(fra dommen)

7033708[/snapback]

 

 

Noe som kanskje også bør påpekes i artikkelen til nettverket?

 

Mannen er ikke dømt for spam, eller sending av spam. Å forholde seg til faktiske forhold er en fin bil :)

Lenke til kommentar
Det skal også nevnes at det ikke var mange mailer han hadde sendt ut. På verdensbasis er det close to nothing.

7038102[/snapback]

De nokas-dømte har forsåvidt bare tatt "close to nothing" i forhold til hvor mye penger som finnes på verdensbasis. De står også for "close to nothing" av drapene som skjer på verdensbasis.

 

Poenget mitt er ikke å sammenligne spam med nokasranet, men å si at så og si alt kan bagatelliseres i forhold til "på verdensbasis". At noe er en bagatell på verdensbasis betyr ikke nødvendigvis at det er en bagatell i lokal målestokk og bør neglisjeres.

Lenke til kommentar
Fortsatt to ting..

 

1) Hvor står det at jeg godtar reklamepost i postkassen min, siden jeg ikke har "Reklame? Nei takk!" -klistrelappen på?, og

 

2) Hva sier loven om "spamming"? Anyone?

7044345[/snapback]

Jeg er ingen jurist, så kan ikke det juridiske.

 

I Norge er det ikke forbudt å sende post til hverandre, derfor trenger du ikke egen lapp på postkassen som sier "denne postkassen er det faktisk lov å putte post ned i". Men pga til tider mye reklame, har det blitt innført en regel som sier at uadressert reklame kan man reservere seg mot. Det blir postverkets ansvar å følge dette regelverket, siden det er de som leverer posten...

 

Ønsker man å ikke motta papirreklame, så er det ikke værre en å fjerne hele postkassen. Riktignok vil du ikke få vanlig post heller, men det er nå så... (Jeg antar man ikke er lovpålagt å ha en postkasse/brevsprekk/lignende? Eller kanskje man er det?)

 

Det en del likheter med vanlig post og elektronisk post, men også store ulikheter. Derfor holder nok ikke sammenligningen din, selv om jeg godt forstår hva du mener. :) Andre har tidligere påpekt at mannen faktisk ikke ble dømt for såkalt "spamming" uansett... :-/

 

Hvis spam blir sett på som en plage og pest for andre, samt at spammerne har benyttet uærlige metoder for å innhente seg adresser, kan man sikkert argumentere for at bakmennene bør havne bak lås og slå. Dette varierer selvfølgelig fra hvert enkelt lands lover, tror f.eks. man kan blir straffet for spam i USA.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...