Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Topppakning på Opel Astra - reklamasjon?


sjoko

Anbefalte innlegg

OK! For å ha det på det rene, så støtter jeg deg fullt ut (vet ikke om det kom helt frem i mitt forrige innlegg), men her dreier det seg ikke hva du burde få dekket, men hva du har krav på å få dekket!

 

Hvis du har skrevet under på en kontrakt 6 mnd. garanti, så er det vel det du og forhandler har bundet dere til. Når det kommer til om hvor lenge en topp-pakning skal vare, så er det helt opp til hvordan bilen er behandlet! Derfor er nybil-garantien lagt opp mot at alle servicer er fulgt!

 

Hvem sitt problem er det at topp-pakingen ryker på en 8 år gammel bil med flere eiere? Her blir vel svaret, i de fleste tilfeller, eier av bil, med mindre annet er avklart med selger! Din avtale med selger er 6 mnd. garanti! Den er utgått! M.a.o. så er ikke selger lengre ansvarlig for din bil!

 

Nybil-garantien er også utgått, så jeg vet egentlig ikke hvilke rettigheter du har...

 

Skal ikke forundre meg at det finnes rettigheter og lover en ellere annen plass i lovverket der du har krav på et eller annet! Ta det opp med forbrukerrådet! De hjelper deg med denne saken!

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noen som kan si meg hva "normal" levetid er på en topppakning på en Opel Astra?

7026086[/snapback]

Levetiden på ei toppakning bestemmes av driftsforholdene. Ikke nødvendigvis kvaliteten på selve pakningen. For at pakningen skal holde lenge må kjølesystemet være godt vedlikeholdt. Dette betyr at i de fleste tilfeller er det sløvskap/uvitenhet av bileier selv som fører til at toppakningen ryker. Mulig det finnes unntak og at feilen ligger i selve pakningen, men har litt vondt for å tro det.

Lenke til kommentar

Toppakningen kan vel ikke ryke over natten heller vel? Eller er dette noe som skjer over tid? Noen som har noe anelse om dette? Hvis jeg kan bevise at denne feilen allerede hadde oppstått ved kjøps tidspunkt må selger fikse det uten kostnad for meg.

Endret av sjoko
Lenke til kommentar
For å være ærlig. Jeg har ikke sett en modell av den astraen som ikke har byttettoppakning minst 1 gang før den har runda 100K. De bilen der er dritt kvalitetsmessig.

7022691[/snapback]

 

Snakker du om efaring her?

De nyere Opel'ene har faktisk solid kvalitet. da snakker jeg om modellene fra 98+

7023124[/snapback]

 

Ja, jeg snakker erfaring. Eier ikke noen av de bilene selv, men venner og bekjentes. Faktisk bytta en toppakninge på denne modellen selv. Og nå sa jeg på denne astramodellen, som vil si den fra 91 og fram til 98.

Lenke til kommentar

En toppakning skal i grunn kunne holde bilens levetid ut, såframt den får den servicen den skal og den ikke hardkjøres.

 

En toppakning kan ryke på flekken, men da er det som regel at den har begynt å smuldre opp før.

 

Men, som sagt tidligere, den bilmodellen der eter toppakninger. Hva det skyldes vet jeg ikke, men jeg har en tro på at strekkboltene er for korte på denne modellen enn hva de burde være.....

 

Reklamasjonstid er lovfestet. Den kan ingen fraskrive seg fra. En garanti kan gi deg fordeler ut over denne. En garanti på noe du kjøper i Norge, gir deg sjelden noen mer enn det du har krav på i loven.

 

Denne bilen er kjøpt fra forhandler, og jeg vil derfor mene at kjøpsloven skal følges, noe som i det tilfelle her vil si i 2 år. Dette fordi den er så gammel at den ikke kan forventes en levetid vesentlig lengre enn 2 år som vil gitt deg 5 år.

Har ikke du blitt opplyst om at toppakningen var dårlig, mulig måtte byttes innen kort tid, så er dette en mangel, selger er pliktig å rettes opp i. Dette er ikke noen slitedel som kommer utenom kjøpsloven. Det kan selvsagt være vanskelig å bevise at den var dårlig ved kjøp, og at selger burde vite om det. Men jeg vil tro at en evnt. service mellom forrige eier og ditt kjøp ville ha avdekket svakheter ved denne. Enten som noe vann i olje, eller olje i kjølevannet og eller feil på kompresjonstest. Er ikke dette sjekket ok ved kjøpstilfellet vil det være en feil de har gjort ved å ikke gjøre det før videresalg, og de burde a det på sin kappe.

 

Nå vet jeg ikke hvor mye greie du har på bil. Men om dette er en SOCH motor (enkel kamaksel) så er det ikke umulig at du klarer å bytte den selv ved hjelp av haynesboka. Evnt finner andre billigere. Husk å bytte registerreim i samme slengen og spennhjulet til denne.

 

Angående den Eu kontrollen, om de ikke sjekket den fysisk inne på bukk, er dette brudd på reglene om periodisk kontroll, noe som kan føre til at de mister lisens på å gjennomføre dette. Dette kan gå utover din egen sikkerhet ved at den kan være farlige feil ved bremser o.l som kunne vært avdekket under denne. Her ville også en deffekt toppakning antageligvis blitt avdekket via for høyt vanninhold i eksosen. En grunn kanskje?

 

Håper dette gjorde deg noe klokere :)

Lenke til kommentar
En toppakning skal i grunn kunne holde bilens levetid ut, såframt den får den servicen den skal og den ikke hardkjøres.

 

En toppakning kan ryke på flekken, men da er det som regel at den har begynt å smuldre opp før.

 

Men, som sagt tidligere, den bilmodellen der eter toppakninger. Hva det skyldes vet jeg ikke, men jeg har en tro på at strekkboltene er for korte på denne modellen enn hva de burde være.....

 

Reklamasjonstid er lovfestet. Den kan ingen fraskrive seg fra. En garanti kan gi deg fordeler ut over denne. En garanti på noe du kjøper i Norge, gir deg sjelden noen mer enn det du har krav på i loven.

 

Denne bilen er kjøpt fra forhandler, og jeg vil derfor mene at kjøpsloven skal følges, noe som i det tilfelle her vil si i 2 år. Dette fordi den er så gammel at den ikke kan forventes en levetid vesentlig lengre enn 2 år som vil gitt deg 5 år.

Har ikke du blitt opplyst om at toppakningen var dårlig, mulig måtte byttes innen kort tid, så er dette en mangel, selger er pliktig å rettes opp i. Dette er ikke noen slitedel som kommer utenom kjøpsloven. Det kan selvsagt være vanskelig å bevise at den var dårlig ved kjøp, og at selger burde vite om det. Men jeg vil tro at en evnt. service mellom forrige eier og ditt kjøp ville ha avdekket svakheter ved denne. Enten som noe vann i olje, eller olje i kjølevannet og eller feil på kompresjonstest. Er ikke dette sjekket ok ved kjøpstilfellet vil det være en feil de har gjort ved å ikke gjøre det før videresalg, og de burde a det på sin kappe.

 

Nå vet jeg ikke hvor mye greie du har på bil. Men om dette er en SOCH motor (enkel kamaksel) så er det ikke umulig at du klarer å bytte den selv ved hjelp av haynesboka. Evnt finner andre billigere. Husk å bytte registerreim i samme slengen og spennhjulet til denne.

 

Angående den Eu kontrollen, om de ikke sjekket den fysisk inne på bukk, er dette brudd på reglene om periodisk kontroll, noe som kan føre til at de mister lisens på å gjennomføre dette. Dette kan gå utover din egen sikkerhet ved at den kan være farlige feil ved bremser o.l som kunne vært avdekket under denne. Her ville også en deffekt toppakning antageligvis blitt avdekket via for høyt vanninhold i eksosen. En grunn kanskje?

 

Håper dette gjorde deg noe klokere :)

7029411[/snapback]

 

Tusen takk for tilbakemelding. Jeg har nå rettet krav mot forhandler og avventer svar (daglig leder var ikke tilstede idag). Skal oppdatere tråden når jeg vet noe mer... Krysser fingrene :ermm:

Lenke til kommentar
For å være ærlig. Jeg har ikke sett en modell av den astraen som ikke har byttettoppakning minst 1 gang før den har runda 100K. De bilen der er dritt kvalitetsmessig.

7022691[/snapback]

 

Snakker du om efaring her?

De nyere Opel'ene har faktisk solid kvalitet. da snakker jeg om modellene fra 98+

7023124[/snapback]

 

Ja, jeg snakker erfaring. Eier ikke noen av de bilene selv, men venner og bekjentes. Faktisk bytta en toppakninge på denne modellen selv. Og nå sa jeg på denne astramodellen, som vil si den fra 91 og fram til 98.

7029255[/snapback]

 

Modellen min er av den nyere typen 98 og oppover, ikke den gamle som du snakker om mener jeg...

Lenke til kommentar

Kvaliteten hos Opel har nok blitt betydlelig bedre de siste årene. Jeg måtte også bytte toppakningen på en Kadett 1991 (siste før Astra kom som -92-modell) etter ca 30.000. Har nå en Astra av G-typen (1999-2005), her har det ikke vært problemer med toppakningen (så langt.....).

Endret av zanta
Lenke til kommentar
Det er fint det løste seg rimelig. Men pass på å få byttet registerreim og spennhjulet på den når de først er i gang. Registerreim må av uansett, så den kan likeså byttes. Koster kun noen få kroner :)

7049660[/snapback]

 

Mener den skal taes, den måtte visst taes når toppakningen skulle fikses. Litt synd da den ble skiftet for 10 måneder siden. Takk for tipset vedrøende spennhjul, skal nevne det for verkstedet (men må inrømme at jeg ikke vet hva det er).

Lenke til kommentar

Dersom denne modellen av Astra har den "gamle" 8V OHC-motoren, har den ikke eget spennhjul. Da er drivhjulet på vannpumpa eksentrisk, slik at man strammer remmen ved å vri vannpumpa rundt til passe "stramhet" før man skrur den (vannpumpa) fast. Tips ved disse motorene: Bytt vannpumpe med pakning samtidig!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...