Gå til innhold

[løst]Coca-Cola tatt i snikreklame


Anbefalte innlegg

Tror nok ikke dette tilfellet vil svekke Coca-Cola sitt omdømme i særlig grad. Grunnen er at de har verdens sterkeste merke. Om 2 uker vil nærmest alle ha glemt dette og returnert til sine vanlige merker.

 

http://bwnt.businessweek.com/brand/2006/index.asp

 

Bare se på Gilde saken, hvor mange her vegrer seg fra å kjøpe Gilde-produkter nå, pga e.coli saken? Det tror jeg ikke er mange, nettopp fordi Gilde er et sterkt merkenavn.

 

Altså desto høyere merkeverdi, jo høyere terskel har forbrukerne når det kommer til negativt omdømme. Kunder, spesielt i Norge er ekstremt lojale mot merkene sine og de lar ikke en liten filleting som dette være grunn nok til å skifte merke (Pepsi eller whatever).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva med å faktisk argumentere litt, istedet for å komme med intetsigende innlegg. Har ikke vilkår på forum o.l noen rettslig kraft? Er det ikke ulovlig å drive med slik snikreklame? Personlig kan jeg ytterst lite om det juridiske rundt dette, hadde jo vært interessant å vite.

6998448[/snapback]

 

Iflg. markedsføringslovens §1, 4de punkt, heter det:

 

All markedsføring skal utformes og presenteres på en slik måte at den tydelig framstår som markedsføring. Ved muntlig markedsføringshenvendelse til en forbruker skal en næringsdrivende straks presentere seg og opplyse forbrukeren om at henvendelsen skjer i markedsføringshensikt.

 

Dersom reklameinnlegg på forum er direkte svar til noen (fysiske personer), kan muligens også §2b komme ut anveldelse:

 

Det er forbudt i næringsvirksomhet uten mottakerens forutgående samtykke å rette markedsføringshenvendelser til fysiske personer ved hjelp av elektroniske kommunikasjonsmetoder som tillater individuell kommunikasjon, som for eksempel elektronisk post, telefaks eller automatisert oppringningssystem (talemaskin).

 

[...]

 

Med elektronisk post menes i denne bestemmelse enhver henvendelse i form av tekst, tale, lyd eller bilde som sendes via et elektronisk kommunikasjonsnett, og som kan lagres i nettet eller i mottakerens terminalutstyr inntil mottakeren henter den. Herunder omfattes tekst- og multimediemeldinger til mobiltelefon (SMS og MMS).

 

 

Svein Halvor

Lenke til kommentar
Tror nok ikke dette tilfellet vil svekke Coca-Cola sitt omdømme i særlig grad. Grunnen er at de har verdens sterkeste merke. Om 2 uker vil nærmest alle ha glemt dette og returnert til sine vanlige merker.

 

http://bwnt.businessweek.com/brand/2006/index.asp

 

Bare se på Gilde saken, hvor mange her vegrer seg fra å kjøpe Gilde-produkter nå, pga e.coli saken? Det tror jeg ikke er mange, nettopp fordi Gilde er et sterkt merkenavn.

 

Altså desto høyere merkeverdi, jo høyere terskel har forbrukerne når det kommer til negativt omdømme. Kunder, spesielt i Norge er ekstremt lojale mot merkene sine og de lar ikke en liten filleting som dette være grunn nok til å skifte merke (Pepsi eller whatever).

6998623[/snapback]

 

Gilde har allikevel tapt på e-colli saken, det er ikke mer som skal til enn at cola taper litt, eller ikke tjener noe, på slike kampanjer før de slutter med det.

 

AtW

Lenke til kommentar

Bare for å spikke litt fliser:

Coca-Cola har kastet seg på bølgen med såkalt virus-markedsføring

Regner med dere refererer til "viral marketing", det er vel mer korrekt å oversette det direkte til "viral markedsføring".

 

Ellers kan jeg nevne at jeg fikk lyst på en Cola etter å ha lest denne tråden.

Lenke til kommentar
- Coca Cola Norge, værsågod!

 

- Ja, hei, det e Jånny fra hw.no, dokker har drevve snikreklame på forumet vårt å det ska vi ha penga for!

 

- Hahaha

 

- Jammen, det står i rætningslinjan vårres!

 

- Hahaha

 

- Buhu - vi ska saksøke rævva av dokker!

6998254[/snapback]

 

Hva med å faktisk argumentere litt, istedet for å komme med intetsigende innlegg. Har ikke vilkår på forum o.l noen rettslig kraft? Er det ikke ulovlig å drive med slik snikreklame? Personlig kan jeg ytterst lite om det juridiske rundt dette, hadde jo vært interessant å vite.

 

AtW

6998448[/snapback]

 

- Coca Cola Norge, værsågod!

 

- Ja, det e han Jånny igjen ... fra hw.no altså

 

- Ja? (fnis)

 

- Ja, æ mente det med at vi ska saksøke rævva av dokker. Det hær e skikkelig alvorlige greia; folk føle sæ såra og lurt og sånn.

 

- (fnis)

 

- Ikke flir! Dæm true med å slutte å drikke Cola altså!

 

- Bahahahaha [klikk]

Lenke til kommentar

Uberbox: Ubetalte regninger går selvsagt til inkasso. Inkassobyråer tar selvsagt kun i mot saker som er velbegrunnede. Jeg tror HW har en god sak ut i fra det jeg har sett av sitater fra markedsføringsloven her. Om saken mot formodning havner i retten så blir det trolig en kort monolog fra dommeren og saken er avgjort i løpet av 15 minutter.

 

Jeg håper virkelig at forumet vil skånes mot spammere. Grøss og gru om forumkateogoriene kommer til å se ut som innboksen min på *******@junkmail.com . Takk og lov for at vi har registrering og mottiltak som ban, IPban med flere.

Lenke til kommentar
Vi har kjøpt en rekke markedsføringstjenester, og det vi har gjort nå er å bruke en del byråer som har spesialisert seg på å treffe særlig unge menn i alderen 18 til 24, og det vi legger merke til nå er at en del blir litt provoserte av det her, og det kommer vi til å ta hensyn til da neste gangen vi skal kjøre en kampanje og også neste gang vi skal bruke et byrå, sier Solfrid Flateby, pressekontakt i Coca-Cola Norge til Hardware.no.

De gjorde akkuratt det samme i Australia? Håper CocaCola får svi for dette.

Lenke til kommentar
Uberbox: Ubetalte regninger går selvsagt til inkasso. Inkassobyråer tar selvsagt kun i mot saker som er velbegrunnede. Jeg tror HW har en god sak ut i fra det jeg har sett av sitater fra markedsføringsloven her. Om saken mot formodning havner i retten så blir det trolig en kort monolog fra dommeren og saken er avgjort i løpet av 15 minutter.

6998948[/snapback]

 

I favør av hvem? Du har lest løsrevne bruddstykker fra markedsføringsloven og konkludert? Tror nok ikke det er så enkelt, nei.

 

Tror nok Cola & co. har sitt på det tørre - og OM de opererer i en gråsone i diverse forum vil dette ALDRI bli strafferettslig forfulgt. Hadde rettsvesenet lagd saker av alt mulig rart ville samfunnet stoppet opp.

Lenke til kommentar

 

Haha ... jeg ler meg i hjel ... RETNINGSLINJER i et forum er NEPPE rettslig gyldige, men for all del, fakturer Cola og evt. reklamebyrået - tipper at noen får seg en god latter.

6998190[/snapback]

 

 

Hva Datatilsynet har å si;

 

Forumet kan sette vilkår for å delta i diskusjonsforumet[...] Brukeren får da vurdere om han eller hun ønsker å delta på disse vilkår.

 

Med å registrere seg har de samtykket, så slik er det. Men vill vært interessant å se om Datatilsynet og diskusjon.no ville fått medhold for dette i en eventuell rettstvist.

Lenke til kommentar

Nå sitter jeg og drikker en boks Cola jeg kjøpte etter å ha lest denne tråden. Ser ikke helt for meg hvilken type folk som faktisk endrer kjøpevanene sine som et resultat av en slik avsløring.

 

Og ja, det at man godtar vilkårene for bruk av forumet ved registrering, betyr ikke nødvendigvis at de er rettslig bindende. Jeg vil tro det finnes nok av eksempler på avtaler som har blitt underkjent av rettsystemet.

 

Et eksempel; jeg undertegnet en gang en husleiekontrakt (for en hybel) som var utformet av en privat advokat, hvor det stod at oppsigelsestid var 6 måneder. Da jeg gikk til Jusshjelpen med dette, sa de at dette vilkåret ikke var i samsvar med husleieloven (eller noe sånt), og at kontrakten var ugyldig og kunne i sitt hele sees bort i fra.

Endret av Saftis
Lenke til kommentar
Den gir muligens Coca-Cola et dårlige omdømme. All omtale er ikke nødvendigvis god reklame. Bare til å spørre Tine og Gilde om det ;)

6997672[/snapback]

 

Ang. Gilde så synes jeg ikke det kan sammenliknes da det handler om matsikkerhet, ikke markedsføring.

 

Ang. Tine så kan du jo f.eks. se her hvor dårlig det har gått for dem: http://www.dagligvarehandelen.com/xp/pub/v...?back_link=true

6997700[/snapback]

 

Det er ikke rart Tine sin omsetning går opp i i år i forhold til et halvår i fjor hvor de tapte grunnet saken med Synnøve Finden ;)

 

Tallene som ble presentert i fjor sommer var labre og viste hvordan Tine tapte markedsandeler. Hvor mye dette skyldtes Synnøve Finden saken kan man bare spekulere i.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...