Gå til innhold

Slik får du IP på mobilen


Anbefalte innlegg

La oss i det minste prøve å unngå å gjøre "IP" til ensbetydende med ip-telefoni ...

6921786[/snapback]

Jeg skjønnte ikke sammenhengen mellom overskriften og artikkelen før du skrev dette. Satt og lurte på når avsnittet om hvordan man kan få IP på telefonen skulle komme. Jeg lurer fortsatt på hvordan man får IP på telefonen.

 

Artikkelen nevner i punkt 5 skuffende få telefoner som støtter IP-telefoni. Vil det si at f.eks Nokia N73 ikke støtter det? Og at man er tvunget til å kjøpe en mobil med microsofts operativsystem for at det skal fungere? I så fall er det skremmende monopoltendenser.

 

Og når ble 128 kbit/s til rask opphastighet på en bredbåndslinje? (punkt 7)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Artikkelen nevner skuffende få telefoner som støtter IP-telefoni. Vil det si at f.eks Nokia N73 ikke støtter det?

6921851[/snapback]

NewMobile.nl sier N73 har 'TCP/IP support', men det er vel ikke ensbetydende med IP-telefoni?

 

Kjipt at N73 ikke støtter miniSDIO. Føler ikke at jeg trenger wifi, men om jeg skulle komme til å trenge det om la oss si 6 mnd kunne det vært greit å kunne bygge på. :(

Lenke til kommentar

Ellers synes jeg prisene var kjipe. Bare tre av de 6 kan tilby lavere ringepriser til mobil enn det jeg har med vanlig mobiltelefoni i dag. Disse tre har dog høye innmeldingsavgifter og månedspriser, noe jeg ikke har i det hele tatt i dag. Meldingsprisene på disse tre er betydelig høyere enn det jeg har fra før. Skype er proprietær så den liker jeg ikke, og Vyke tar seg til og med betalt ganske mye for intern trafikk som burde være gratis.

 

Hele artikkelen gir meg inntrykk av at IP-telefoni ikke er modent, prisene og konkurransen er ikke modent, telefonene og programvaren er ikke modne. Jeg krysser fingrene og håper forholdene bedrer seg om ikke så alt for lenge. f.eks innen et år.

Lenke til kommentar
Ellers synes jeg prisene var kjipe. Bare tre av de 6 kan tilby lavere ringepriser til mobil enn det jeg har med vanlig mobiltelefoni i dag. Disse tre har dog høye innmeldingsavgifter og månedspriser, noe jeg ikke har i det hele tatt i dag. Meldingsprisene på disse tre er betydelig høyere enn det jeg har fra før. Skype er proprietær så den liker jeg ikke, og Vyke tar seg til og med betalt ganske mye for intern trafikk som burde være gratis.

 

Hele artikkelen gir meg inntrykk av at IP-telefoni ikke er modent, prisene og konkurransen er ikke modent, telefonene og programvaren er ikke modne. Jeg krysser fingrene og håper forholdene bedrer seg om ikke så alt for lenge. f.eks innen et år.

6921927[/snapback]

 

Det er dyrere å terminere samtaler fra fastnett til mobil, enn fra mobil til mobil, derfor dyrere til mobil. Hvorfor det er sånn må du nesten spørre netcom\telenor om.

Lenke til kommentar
Det finnes i dag fem IP-operatører å velge mellom på det norske markedet.

Litt slakk research av Amobil? Phonzo er også en aktør som tilbyr IP-telefoni for PDA. Phonzo Anywhere har ingen månedspris, 99 kr i innmelding, 14 øre til fasttelefoner og 1,19 kr til mobil. I tillegg får du ditt eget telefonnummer som starter på 85.

 

De har også en egen IP-mobil med WLAN som koster 1 290 kr. Kan kun brukes til IP-telefoni vel å merke.

Lenke til kommentar

Men er ikke batterikapasiteten et problem hvis man bruker mye wifi på disse telefonene? På Windows Smartphone skrur WiFi seg av etter 10 min hvis den ikke er i bruk, stemmer ikke det? Funker dette på Nokia, at den søker alle WiFi net hele tiden og kobler opp f.eks. Skyper hvis den finner et nett? I så fall hvor lenge holder batteriet da?

Lenke til kommentar
Men er ikke batterikapasiteten et problem hvis man bruker mye wifi på disse telefonene? På Windows Smartphone skrur WiFi seg av etter 10 min hvis den ikke er i bruk, stemmer ikke det?  Funker dette på Nokia, at den søker alle WiFi net hele tiden og kobler opp f.eks. Skyper hvis den finner et nett? I så fall hvor lenge holder batteriet da?

6925426[/snapback]

 

WiFi bruker MYE batteri ja.

På min Qtek 8310 kan man velge å ta av denne "slå av automatisk" funksjonen. Da vil WiFi alltid være på.

Lenke til kommentar

WiFi bruker MYE batteri ja.

På min Qtek 8310 kan man velge å ta av denne "slå av automatisk" funksjonen. Da vil WiFi alltid være på.

6925881[/snapback]

 

Ja, det skal være sikkert og visst. På min i-mate SP5 prøvde jeg å skru av denne "slå av automatisk" funksjonen. En kveld lå jeg i sengen med nyoppladet batteri og skulle surfe på noe. Gadd ikke sjekke på laptop'en så brukte bare mobilen. Var ferdig etter tre minutter, men da glemte jeg å slå av wifi'en på mobilen. Jeg bruker nå mobilen min som eneste alarmklokke (tips; legg inn en mp3 låt, ellers ringer den ikke lenge nok), og det endte med at jeg forsov meg, da mobilen var helt tom for batteri 6,5 timer etterpå, da den skulle ha vekket meg... :roll:

Lenke til kommentar

Den største fordelen med IP-telefoni er jo at hvis du har IP-telefoni, og en venn har IP-telefoni, så kan dere ringe til hverandre GRATIS. Det samme kan du til/fra en hvilken som helst PC (med IP-telefoni).

 

Det er ikke så rart at det nesten bare er Windowsmobiler som kan ha IP-telefoni. Du MÅ jo ha WLAN på telefonen og den MÅ være en smarttelefon. Det er svært få ikke-windows mobiler som har dette i dag, og de som har det har ikke programvaren klar enda.

 

N73 støtter også IP telefoni, men den har ikke WLAN. Da blir det i praksis ubrukelig, så jeg skjønner godt at Amobil ikke har tatt den med på lista.

 

N80 kan benytte Skype ja.

Lenke til kommentar
Den største fordelen med IP-telefoni er jo at hvis du har IP-telefoni, og en venn har IP-telefoni, så kan dere ringe til hverandre GRATIS. Det samme kan du til/fra en hvilken som helst PC (med IP-telefoni).

6935349[/snapback]

Det stemmer ikke fordi det er en rekke hvis og men. Blant annet koster det penger å ringe fra IP-telefon til IP-telefon hos Vyke IP selv om begge IP-telefonibrukerne har samme leverandør. Mange av de andre leverandørene tar seg også betalt for å ringe fra IP-telefon til IP-telefon når den andre IP-telefonen har en annen tjenesteleverandør. Også IP-telefon til PC er det noen som tar seg betalt for.

 

I tillegg bør man være forsiktig med ordet gratis siden ting strengt tatt ikke er gratis om det er uløselig knyttet til ting man må betale for. F.eks er ingen av de tingene som er oppgitt i tabellen i artikkelen egentlig gratis siden alle er uløselig knyttet til tjenester som koster penger.

Lenke til kommentar
Mobil IP-telefoni vil kunne være løsningen for alle oss som fortsatt sliter med lokalt dårlige mobilforhold.

6939355[/snapback]

Mener du dårlig mobilforhold hjemme (innendørs)?

6939633[/snapback]

 

Ja, mobilen ringer kun om den ligger i en spesiell stilling i et spesielt vindu (å føre en samtale derimot, nei det er umulig) :cry:

Endret av Doz
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...