Gå til innhold

Klarer du uttale KJ lyden..?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Tror jeg klarer den fint... Hvordan kan man skrive uttalelsen da? F.eks Kjøkken = Khøkken? :D

Edit: Khjøkken? Khejøkken? :!:

Endret av Newt32
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-U4NJ3Omm
Skrevet
Tror jeg klarer den fint... Hvordan kan man skrive uttalelsen da? F.eks Kjøkken = Khøkken? :D

Edit: Khjøkken? Khejøkken? :!:

6731511[/snapback]

Hva med... Kjøkken?

Skrevet

nei faen ass , drit vanskelig lixm ! herregud azz .

--

OT: Selfølgelig klarer jeg det, fatter ikke hva som er så vanskelig.

Skrevet

Blir ekstremt provosert når de sender Kjendisjakten på P4(tror jeg), for programlederen sier: "Velkommen til Skjendisjakten".

Om det er med intensjon at de gjør dette vet jeg ikke, men det er teit at en fyr på ja, 30 år ikke gidder å uttale det riktig.

Jeg heter og Kjetil, og har absolutt ingen planer om å skifte navn bare for at folk skal klare å si navnet mitt skikkelig. Heldigvis er det veldig sjelden noe som uttaler det feil, og sier Skjetil.

Skrevet

Jeg synes "Skjendisjakten" var et veldig bra navn på det programmet.

En barndomsvenn av meg heter Kjetil, kanskje derfor jeg aldri har hatt problemer med den lyden selv ... :hmm:

Skrevet (endret)

Selvsagt kan jeg uttale KJ-lyden. I dialekten min utnytter vi kj-lyden så mye vi kan. Eksempler:

• Butikkjen
  • Bakkjen
  • Hekkjen
  • Sekkjen
  • Bekkjen
  • osv..

:love::love: KJ :love::love:

Edit: De som ikke kan uttale kj, sliter ikke de stort med engelsk? Children, chicken, kitchen o.l. blir vanskelige å uttale med sj..

Endret av Nostradamus
Skrevet
Jeg greier det fint (greid det siden jeg var 4 år), men ei jeg har gått i klassen med klarer det ikke. Værste feilen er vel skjede istedenfor kjede ;).

6725279[/snapback]

Hm.. sikker på at ikke du misforsto henne? At hun faktisk spurte deg om du ville ha skjede? :p

Skrevet
Edit: De som ikke kan uttale kj, sliter ikke de stort med engelsk? Children, chicken, kitchen o.l. blir vanskelige å uttale med sj..

6734561[/snapback]

Neida :p

Sjildren, sjicken.

I kitchen har du ikkje kj-lyd. Kitsjen.

Skrevet

De vestlendingene som har en t-lyd i starten av kj- og skj-ord får ganske lik uttale. Tkjetil og Tskjetil. Pent er det uansett ikke å høre på. Vestlendinger har så mange rare lyder uansett, så akkurat skj-lyden skiller seg ikke like mye ut som i Østlandsdialekten.

Skrevet (endret)

Folk som ikke klarer å uttale kj-lyden klarer jeg nesten ikke å ta seriøst, og ser det på som litt lavmål. Det er for å si det litt stygt, men jeg stusser greit når jeg hører noen komme med "skjøkken" e.l.

Endret av Ole-Magnus
  • Liker 1
Skrevet
Klarer jeg KJ lyden?

6735760[/snapback]

Du har din egen lyd som tilhører dialekten, men er det forskjell på kjøkken og sjokolade? Skjære og kjære?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...