Gå til innhold

Føding vs nøtteknekker - mest smerte?


Deadringer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Min mor (som har mastergrad i sykepleie, snart doktorgrad) påstår at ballespark er det desidert verste, av flere grunner.

 

1. Fødselssmerter er langvarige, og kroppen blir etterhvert vant til det. Det vil fortsatt gjøre vondt, men kroppen kan tilvenne seg smertene. En slags naturlig smertestillende. Fødsel har også en mening, et formål. Å få et barn til verden.

 

2. Ballespark er meningsløst. Et ballespark gis kun for å forvolde smerte hos den andre personen. Det er grusomt smertefullt, og kan gi alvorlige reaksjoner og bivirkninger.

Lenke til kommentar
Tja... Hvor smertefullt dere tror dette er, er opp til dere selv å vurdere.

 

http://www.123hjemmeside.dk/fam-nielsen-/2142194#

6714232[/snapback]

*speechless*

 

 

Det der vil jeg aldri gjøre.... :no:

6717617[/snapback]

Jeg vil faktisk si at det ikke så så alt for ille ut, selv om det ser vondt ut. For meg virker det verre å bli skutt, få et ballespark +++ Kom gjerne med motargumenter, mennår man føder så ser jeg det på som at det er mulig å ta pauser fra den intense smerten, altså ved ikke å presse. Ergo, slik jeg ser det, er det da mer en smertelig kraftanstrengelse, enn en intens, mer unkontrollerbar smerte. Ja, ok, kroppen utskiller stoffer som demper smertene, så kanskje uten dem at det hadde vært verre enn ballespark? Men det virker ikke verre sånn jeg har opplevd det iallfall.

 

 

Jeg har aldri hørt om damer som har spydd når de har kastet opp når de føder om de er friske og opplagte, og ikke er sjuke, derimot har jeg sett og hørt om gutter som har gjort det etter ballespark.

 

Og frk. Kimmi: En fødsel bygger seg jo opp, og kroppen utskiller bedøvende stoffer som gjør at smerten dempes, det samme skjer med ballespark, men der kommer smerten med en gang, og dempes gradvis. Men man er forkrpølet og kvalm ofte i flere timer etterpå, så det å uttale deg om noe det virker som du iallfall ikke har opplevd ordentlig annet enn kanskje forlate åstedet med litt dårlig samvittighet syns jeg er litt teit. Jeg stiller meg åpen til hva som er mest smertefullt, men tror allikevel den første smerten man opplever ved ballespark er generelt verre enn den man føler ved en fødsel, men den går fort ned.

 

Jeg står fortsatt på at det heller er en langvarig, smertefull kraftanstrengelse en fødsel er, og at det er det som er grunnen til at man sier det er vondere. Man er tross alt sliten og har vondt og er øm i flere timer etterpå.

 

 

 

EDIT: Virker som Marley og hans mor støtter mine antakelser.

Endret av Killerquo
Lenke til kommentar
Tror jeg så et program på Discovery som handlet om mann vs kvinne og i det programmet tok de opp emnet smerte. Hvis en mann måtte gå gjennom smertene en fødsel innebærer så ville den personen mest sannsynlig endt opp død.

6714474[/snapback]

Det høres ut som noe politisk korrekt feminist-besserwisser-piss.

 

Jeg vil aldri få sjansen til å kjenne en fødsel på kroppen, i hvert fall ikke i dette livet, så akkurat hvor vondt det er å føde kan jeg ikke svare på. De fleste kommer fra det med helsen i behold, og dessuten føles det sikkert langt mer meningsfullt å klemme ut en unge enn å få seg en tupp i nøttene. Det er også ekstremt varierende hvor lenge fødsler varer; noen bruker over et døgn, mens andre er overstått på minutter.

 

Jeg tror det er riktig som Marley sier.

 

Sånn rent evolusjonsmessig er det for meg nærliggende å tro at menn tåler smerte bedre enn kvinner, siden det historisk sett er vi som har stått for slåssingen, jaktingen og andre ting som kan ende i forferdelse (ikke det at kvinner ikke har utsatt seg selv for smerte også, men det er ikke helt det samme). Jeg er dog ingen ekspert på området, så hvis noen har noe stoff om temaet, link til det her.

 

EDIT: Litt stoff

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...