Gå til innhold

Posten erstatter ikke om noen stjeler pakken din


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det ikkje ein slags forsikring med i ein servicepakke? Du har jo pakkesporing og dersom den aldri kjem fram må jo Posten erstatte det. Som når du sender ein ruter i retur (feks. til NGT) så må du få kvittering med pakkesporing. Forsvinn pakken blir du ansvarlig, kan du vise kvittering på at den er sendt blir Posten ansvarlig.

Lenke til kommentar
Er det ikkje ein slags forsikring med i ein servicepakke? Du har jo pakkesporing og dersom den aldri kjem fram må jo Posten erstatte det. Som når du sender ein ruter i retur (feks. til NGT) så må du få kvittering med pakkesporing. Forsvinn pakken blir du ansvarlig, kan du vise kvittering på at den er sendt blir Posten ansvarlig.

6677694[/snapback]

Jo, men det blir jo mye styr med det uansett da, det enkleste ville vært dersom det ikke var ett problem.

Lenke til kommentar

rekommandert pakke vil aldri skje.. (finner ikke engang priser verken for pakker sendt rekommandert og verdipakker) det vil medførestore tap for alt som heter netthandel - så store aktører som f.eks komplett vil nok kreve at posten enkelt og greit skjerper seg mht id kontroll sjekk ved henting av pakker..

Lenke til kommentar
Men korleis? Kreve legimitasjon og kontrollere signatur?

6677817[/snapback]

 

nettopp kreve legitimasjon og kontrollere signatur,

 

eventuelt utstede fullmakt for at gitte personer eller jurdiske personer (eg. ansatt i firma) kan hente pakker som i hht postens eget reglement kun utleveres mot kvittering

Lenke til kommentar

Det er jo ikke værre en at alle som skal hente pakker må legitimere seg ala rekomandert.

Da har man et ID nummer og forholde seg til og det blir lett og få tak i personen som hentet pakken uansett hvem det måtte være.

Kommer Kåre Kriminell for å hente en pakke må han legitimere seg og man finner derfor Kåre i ettertid.

At man skulle måtet betale for rekomandert forsendelse av den grunn er i såfall bare et påskudd for posten til og tjene penger, de arkiverer jo den signerte hentelappen allerede pr. i dag.

Å påføre et ID nummer ville som sagt løst saken.

Lenke til kommentar

Har jobbet i Tollpost og der hendte det at man satte pakken på trappen eller leverte til nabo o.l.

Men dersom man ikke hadde underskrift eller pakken ble mottatt av andre enn oprinnelig mottaker måtte Tollpost erstatte pakken dersom ikke rett person fikk den. Sjåføren har selvfølgelig ansvaret for at rett person får pakken, og jeg kan ikke skjønne annet enn at personen bak disken på Posten har det samme ansvaret. Roter Posten bort pakken har du rett på erstatning (for norgespakke inntil 10.000 kr).

Lenke til kommentar
Men korleis? Kreve legimitasjon og kontrollere signatur?

6677817[/snapback]

 

nettopp kreve legitimasjon og kontrollere signatur,

 

eventuelt utstede fullmakt for at gitte personer eller jurdiske personer (eg. ansatt i firma) kan hente pakker som i hht postens eget reglement kun utleveres mot kvittering

6677871[/snapback]

Samme prosedyre som bruk av kredittkort(Mastercard, Amex etc), det tar max 1 min ekstra.

 

Dog må jeg innrømme at jeg har gått utav postkontoret og tenkt "det gikk jo fort" når jeg har hentet pakke uten å vise leg, bare underskrift(tror alltid jeg har skrevet under). Hensikten med underskrift er selvfølgelig å kunne spore opp vedkommende som har hentet pakken(dersom det ikke er samme person som mottaker), men dersom man ikke sjekker leg, så aner man jo ikke om det bare er ett tullenavn. Edit: Man kan jo også forestille seg at den reele mottakeren henter pakken og skriver under med falsk navn og således forsøker å svindle Posten med å kreve erstatning.

Endret av kindings
Lenke til kommentar

Posten krever ikke alltid underskrift heller, holder ofte med initialer, K.V. er nok for postfolka her.

Betaler man med VISA kan man vel alltids bounce regningen når den kommer? skal jo ikke betale for noe som aldri har blitt utlevert til deg. Lurer på hva reaksjonen ville blitt da...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713

Dette er ikke forbrukernes problemer.

Som den "uprofesjonelle" står både avsender og mottaker ganske fritt, og Posten - som speditør - må ta hele ansvaret.

 

Dette burde heller ikke være noe problem for Posten å håndtere rent praktisk.

 

De har forsikring, og i de tilfellene svindel skjer, så har de videoopptak av personen som hentet pakken. Før eller senere dukker han/hun opp igjen - kanskje på et annet postkontor.

 

Enten kan Posten håndheve bedre identitetskontroll, eller sette opp WANTED postere etterhvert som svindlere dukker opp.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713
Posten krever ikke alltid underskrift heller, holder ofte med initialer, K.V. er nok for postfolka her.

Betaler man med VISA kan man vel alltids bounce regningen når den kommer? skal jo ikke betale for noe som aldri har blitt utlevert til deg. Lurer på hva reaksjonen ville blitt da...

6678341[/snapback]

 

Thomas M hos VISA hadde gått Banos.

Det er hva reaksjonen ville blitt..

Lenke til kommentar

Virker som om rutinene blir verre og verre. Idag hentet jeg en pakke på post-i-butikk. Siden hentelappen ikke var kommet, skrev jeg ut en selv. Sa jeg hadde sjekka sporinga, og hadde skrevet ut lapp selv, han spurte om navn på mottaker, og jeg fikk pakken utlevert - uten underskrift overhodet. Jeg spurte t.o.m. om han ikke skulle ha underskrift. "Neida. Jeg skanna den, så den er regisrert som utlevert nå".

 

Ok, jeg måtte oppgi navn på mottaker av pakken, men allikevel... dette er altfor slapt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...