Gå til innhold

Posten erstatter ikke om noen stjeler pakken din


Anbefalte innlegg

At det er lett å bruke noen andres hentelapp for å plukke opp en pakke kommer vel neppe som noen overraskelse på noen, vi har vel alle erfart at de er ganske slappe med kontroll av slikt. Men jeg har alltid tenkt at det er postens valg, og i hovedsak postens problem, men i dag leste jeg denne saken:

 

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=126337

 

"Med hentelapp og falsk underskrift kunne en tyv i Bergen derfor stjele en PC."

 

Og det aller viktigste: "Posten vil ikke erstatte den stjålne datamaskinen."

 

For det første vil jeg si at det er skikkelig dårlig av posten å ikke erstatte det, og for det andre så lurer jeg på om det i det hele tatt er lov? Pakker er jo forsikret, har posten virkelige ikke noe ansvar når de bare gir pakka di til en fremmed person?

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jepp, jeg regner med det blir posten sitt ansvar om pakken forsvinner. Om deres system for pakkesporing og utlevering ikke fungerer som det skal så bør også de være ansvarlig for konsekvensene av hullene i systemet deres. Dersom de går til retten med saken så regner jeg med posten blir dømt for å ha levert pakken ut til feil person uten å forsikre seg nok om at det er rett person.

 

Hvis retten dømmer andre veien, at det var mottagers feil at hentelappen ble stjålet, så betyr det at alle postmottagere i norge bør skaffe seg innbruddsikre postkasser.

 

Om posten får dekket tapet via sin forsikringsordning eller må legge ut for tapet selv er egentlig irrelevant for sender og mottager.

Lenke til kommentar

Jeg liker ikke dette her, de burde jo undersøke at det er riktig person.

 

Det eneste positive med postoppkrav er jo at om noen skulle hente den så må de betale for den også.

 

Hvordan skal det være noe problem om hentelappen blir stjålet når man ikke trenger den for å hente pakken? E trenger jo bare sporingsnummeret.

Endret av pertm
Lenke til kommentar
Det eneste positive med postoppkrav er jo at om noen skulle hente den så må de betale for den også.

6659489[/snapback]

Men så er jo et postoppkrav ikke noe annet enn en betalingstjeneste med et horribelt høyt betalingsgebyr. Til sammenligning tar ofte banker 0-5 kroner for en overføring mellom kontoer, betalingsgebyr for bruk av kort osv.

Lenke til kommentar

Dei må nok betale, som sagt kan alle få tak i eit sporingsnummer.

 

Eg trur grunnen til at dei sa det, er på grunn av at det kommer i avisen og for at folk skal tru at det er slik det fungerer. Det er alt for mange idioter i dette landet som godtar "nei dette har me ikkje noko ansvar med" når dei høyrer det isteden for å klage.

 

Når det er sagt, angående rekommanderte brev/pakker. Eg har hentet ut fleire av dei uten å vise legimitasjon, uten at eg kjenner dei som gjer ut pakken. Så eg tviler vel litt på "sikkerheten" på det og.

Lenke til kommentar

her er omtalen av samme sak i Bergens Tidene

 

http://www.bt.no/lokalt/bergen/article288898.ece

 

Dette er jo åpenbart postens problem, det strider jo mot all fornuft

at noen skal få hente en pakke uten å måtte legitimere seg..

 

Det er jo bare latskap av posten å ikke sjekke legitimasjon,

man behøver jo ikke et nytt system for å unngå slike små hverdagstragedier, derfor synes nå jeg at posten straks burde komme på banen for å beklage å ta på seg det hele og fulle ansvaret for denne fadesen,

forresten så har nå jeg titt og ofte har måtte vise legitimasjon for å hente vanlige registrerte pakker (norgespakker) på posten..

Lenke til kommentar
Det eneste positive med postoppkrav er jo at om noen skulle hente den så må de betale for den også.

6659489[/snapback]

Men så er jo et postoppkrav ikke noe annet enn en betalingstjeneste med et horribelt høyt betalingsgebyr. Til sammenligning tar ofte banker 0-5 kroner for en overføring mellom kontoer, betalingsgebyr for bruk av kort osv.

6659510[/snapback]

Helt enig i at det er for dyrt sammtidig hvis alternativet er at det av en eller annen grunn er stor sannsynlighet for at pakken blir hentet av feil person og posten ikke gir erstatning kan det jo være verdt det. Men jeg mener at de burde gitt erstatning.

Lenke til kommentar

Posten foretrekker vel at folk betaler litt ekstra for sikkerhet.

Dette er jo bare kjempeflott for dem, spre litt usikkerhet blant folket slik at de kan ta seg godt betalt for det som burde være helt grunnleggende sikkerhet på alle forsendelser.

Har ofte tenkt på hvor utrolig enkelt det er å "hente" andre sine pakker, men aldri hørt om at det har vært et problem.

Og det er litt overraskende. Alle vet jo hvor mange samvittighetsløse mennesker det finnes, rart hvis ingen av disse utnytter dette vanvittige "sikkerhetshullet".

Men anmeldelsene blir jo liggende hos politiet og ingenting skjer, som med alt annet som havner hos politiet, så da er det ikke så rart vi ikke hører noe om det :)

The system works...

Lenke til kommentar

Private pakker har eg alltid sett er lett å hente ut av andre. Både eg og kona har hentet hverandres pakker på steder hvor ingen kjenner noen av oss. En gang hentet en kamerat en pakke til meg også. Ingen problem. Han signerte til og med med sitt navn, ikke navnet pakken ble sendt til. Han fikk heller ingen spørsmål.

 

Det som skremmer meg mest, er pakker til bedrifter. Her hvor eg jobber får vi relativt ofte(5-7 ganger i året er ofte) pakker som skal til andre bedrifter, enten naboer eller helt på andre siden av byen. Navnene har ingen likheter en gang. Og her om dagen var en nyansatt nede i posten og sa han skulle ha alle pakkene til bedriften. Han fikk da utlevert varer til en nettosum rundt 10 høvdinger, han trengte ikke å oppgi sendingsnummer, kun signere med sitt navn(eller annet).

 

Skremmende.

Lenke til kommentar

det er viktig å skille mellom registrerte og uregistrerte postpakker,

når man betaler for en registrert postpakke (vanlig norgespakke)

da mener jeg at man definitivt bør forvente at posten leverer disse til

rette mottaker...

 

som nevt tidligere så mener jeg bestemt at alt som trengs å gjøre er å bruke det systemet som allerede er der... dette med å levere ut pakker uten at noen skal signere for de synes jeg bare er en uvane som synes å ha tiltatt etterat posten introduserte post i butikk, hvor man ikke har samme kvalitetssikring (ie. ekspeditører som følger korrekte prosedyrer - men dette bør være postens problem og ingen andres..) som på postkontorene (og iallefall på den tiden posten kalte seg postverket :hmm: )

Lenke til kommentar

Selv om det er tydelig at postens ordning ikke er sikker nok, kan dem, juridisk sett, unnlate seg ansvar i denne saken her fordi han stakkars karen ikke hadde lås på postkassen sin? At det er derfor posten muligens ikke kommer til å erstatte maskinen?

 

(Ikke for å forsvare posten eller noe, jeg håper at posten ordner opp i systemet sitt! De må absolutt sende ut nye retningslinjer til postkontor/postibutikk der de kontrollerer legitimasjon.)

Lenke til kommentar
Private pakker har eg alltid sett er lett å hente ut av andre. Både eg og kona har hentet hverandres pakker på steder hvor ingen kjenner noen av oss. En gang hentet en kamerat en pakke til meg også. Ingen problem. Han signerte til og med med sitt navn, ikke navnet pakken ble sendt til. Han fikk heller ingen spørsmål.

 

Skremmende.

6659647[/snapback]

 

Ja, men jeg har på en måte alltid vært inneforstått med dette, på samme måte som at VISA-kort ikke er så sikre som de kunne ha vært osv, jeg har alltid sett på det som en kalkulert risiko fra postens side (slik kortsikkerhet er fra banker), men at posten ikke vil erstatte er ihvertfal skremmende, og dessuten dårlig av posten.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg kom på Posten og skulle hente en pakke til meg en gang. Fikk da vite at, nei, jeg hadde allerede hentet pakken jeg. Da jeg ba om å få se min underskrift på at den var hentet, ble de svar skyldig. Dagen etter ringte de meg, og sa at de hadde fått tilbake pakken min. Den var levert til et bibliotek i nærheten, som hadde en viss likhet i navnet, som gaten jeg bodde i.

 

Sendte også en pakke fra der jeg jobber til et verksted. Den havnet hos en butikk med en likhet i navnet som verkstedet, men på en helt annen kant av landet. Trodde de først sorterte etter postnummer jeg, og ikke navnet?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-45jaQkrH

Er selv en litt utolmodig sjel, og følger mine pakker med bestillte pc-deler og myntsamlinger over nett etter bestilling. Hentelappen pleier å komme en dag etter pakkens ankommelse, så vanligvis tar jeg bare med meg pakkenummeret/sporingsnummeret med på en lapp, og går innom det aktuelle postkontoret.

Null legitimasjon, null spørsmål, bare henter ut pakken. Skremmende egentlig, at det skal gå ann.

Har hentet ut egne pakker slik ofte, og på forskjellige postkontor i flere deler av landet, ettersom jeg har flyttet endel de siste årene. Rutinene er tydeligvis ikke hverken værre eller bedre i forhold til lokasjon i landet.

Skremmende... :dontgetit:

Lenke til kommentar

Enda godt at jeg bor i blokk og har post/butikk hundre meter i fra... :!:

 

First thing in the morning: Gå hente pakken jeg har fått. De ansatte vet sånn sirka hvem jeg er så leg. slipper jeg å vise. (ikke det at de spurte om det føreste gang jeg henta en pakke der) :!:

 

Men må si meg enig her. Det er helt idiotisk av posten å ikke be om legitmasjon ved henting av pakke. Dette er noe som Må ordnes med en gang av posten. Alltid vært noe tull der ja...

 

mvh Zaimmer

Lenke til kommentar

Alt etter hva man sender synes jeg faktisk at Postoppkrav er verd pengene. Nylig sendte jeg fra meg en brukt landeveissykkel til 10k, den sendte jeg i oppkrav(ikke fordi mottaker ikke ville betale på forhånd), men fordi jeg mener det er en sikkerhet for oss begge når det er snakk om såpass store beløp. Og når det utenom er mulig å hente andres pakker på denne måten, så blir jeg egentlig enda mer overbevist om at postoppkrav i mange tilfeller er verd pengene. Den slappe holdningen til Posten i denne type saker irriterer meg, hadde de enda hatt noen ordentlige konkurrenter på privatpost, så kunne vi hvertfall valgt dem bort. Nå har nå vi fått postboks da, men med alle feilleveringene som blir gjort(får i perioder opptil flere ganger i uken andres post i postboksen), så er det heller ikke sikkert med lås på kassen eller postboks.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...