Gå til innhold

Posten erstatter ikke om noen stjeler pakken din


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Enda godt at jeg bor i blokk og har post/butikk hundre meter i fra... :!:

:) Tror jeg hjelper svært lite dersom hentelappen din kommer til feil adresse.

6662030[/snapback]

 

Hentelappen kommer dagen etter at pakken er kommet som oftest...Jeg ser på sporingsnummer som jeg for oppgitt i mail.

Lenke til kommentar

Er overhode ikke nødvendig å stjele hentelappen!

 

En helt gjennomsnittlig hjerne og et par timer jobbing på PC'en er det som skal til for å kunne kartlegge en god del pakker f.eks. Komplett har sendt og som har ankommet et postkontoret i byen du bor. Synes du størrelsen og vekten på pakken er interessant, kan du skrive ut hentelapp og gå å hente den på det aktuelle postkontoret.

 

Så skremmende enkelt at jeg lar være å utdype det noe nærmere.

 

PS: Nei, jeg har selvsagt ikke utnyttet denne muligheten.

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar

Sitat fra mitt eget innlegg i Tilbakemeldinger til Posten Norge AS:

 

"Hittil i år har hele tre sendinger fra meg forsvunnet i posten, alle inneholdende CDer/DVDer.

 

Som fotograf sender jeg ofte digitale bilder til trykkerier, gallerier og kunder ellers på CD/DVD, men hvis jeg nå ikke lenger kan stole på Posten, må jeg finne en annen speditør.

 

De aktuelle sendingene skulle ha gått til Hong Kong, London og Oslo, og alle ble sendt fra Sogndal Postkontor. Da jeg henvendte meg til postkontoret med problemet, fikk jeg noen skjemaer å fylle ut (Etterspørsel innenlands og CN08 - Reclamation), men dette hjelper meg ikke i det hele tatt. Jeg må kunne stole på at diskene mine kommer frem innen rimelig tid - det er fullstendig ubrukelig for meg å etterlyse dem flere måneder etter at de skulle ha kommet frem. Skjemaene krever også at man vet nøyektig sendingsdato, noe jeg ikke har lenger. Jeg gjør også oppmerksom på at disse tre sendingene er de jeg VET OM ikke er kommet frem. Det er ingen grunn til at det ikke skulle kunne gjelde flere som jeg ikke har fått beskjed om er savnet ennå.

 

At Posten begrenser seg til å erstatte pengeverdien av det savnede innholdet (dvs prisen av et par blanke CDer) er heller ikke spesielt tillitsvekkende, da jeg risikerer å tape mange tusen for hver sending som forsvinner."

Lenke til kommentar

Synes å huske fra tidligere år at det var et felt på hentelappen som fremvist legitimasjonsform skulle føres på av de postansatte. Nå har ikke jeg vist legitimasjon eller lest grundig på en hentelapp siden den gang, så jeg vet ikke om det står der enda. Uansett synes jeg at det er helt på jordet at de leverer ut pakker til folk uten legitimasjon.

 

Nå bor jeg riktig nok på en forholdsvis liten plass, og er veldig ofte innom posten for å hente og levere pakker, så jeg håper og tror at det at de kjenner meg igjen er grunnen til at jeg bare kunne si hei, rable ned noen uleselige krysseduller for så å spasere smilende ut døren med en pakke til 15.000 under armen i forrige uke.

 

Edit: Men ser man til USA, så var vel praksisen om mulig enda verre der. Når jeg bodde der og bestillte pakker, så var det ofte at pakken bare stod lent mot ingangsdøren min på en traffikert gate når jeg kom hjem.

Endret av squabbish
Lenke til kommentar
Men ser man til USA, så var vel praksisen om mulig enda verre der. Når jeg bodde der og bestillte pakker, så var det ofte at pakken bare stod lent mot ingangsdøren min på en traffikert gate når jeg kom hjem.

6669693[/snapback]

 

Det samme, sånn omtrent, skjedde meg meg i London. Pakker med ganske dyre deler ble av og til lagt utenfor døren eller gitt til naboene, uten at jeg fikk noe som helst melding om det.

Lenke til kommentar
Men ser man til USA, så var vel praksisen om mulig enda verre der. Når jeg bodde der og bestillte pakker, så var det ofte at pakken bare stod lent mot ingangsdøren min på en traffikert gate når jeg kom hjem.

6669693[/snapback]

 

Det samme, sånn omtrent, skjedde meg meg i London. Pakker med ganske dyre deler ble av og til lagt utenfor døren eller gitt til naboene, uten at jeg fikk noe som helst melding om det.

6669906[/snapback]

 

Var i Engalnd i Ferien og da så jeg at det var for så vidt vanlig å sette pakken utenfor døren eller gi den til naboen. Det viser bar hvordan/hva folk er vant til å gjøre i de landene.

(mulig jeg er heeeeeeeeeelt på jordet, men men :!: )

 

mvh Zaimmer

Lenke til kommentar
Var i Engalnd i Ferien og da så jeg at  det var for så vidt vanlig å sette pakken utenfor døren eller gi den til naboen. Det viser bar hvordan/hva folk er vant til å gjøre i de landene.

(mulig jeg er heeeeeeeeeelt på jordet, men men :!: )

Akkurat det opplevde jeg med FedEx i Trondheim da jeg studerte der, dvs ikke med min pakke, men jeg fikk pakken til en nabo. Synes det er OK, hverfall dersom man bor en plass der man stoler på naboene.. Noen sett reklamen for Samsung LCD TVer?

 

Uansett burde det ikke være ett problem for posten å spørre etter leg, hvertfall på pakker som ikke blir sendt med postoppkrav. Det er sikkert ikke ett kjempeproblem for Posten at pakker blir borte(hvis ikke hadde de sikkert endret rutinene), men skikkelig surt når det skjer og hvertfall dersom det skjer med deg/meg :)

Endret av kindings
Lenke til kommentar
Men hvordan skal et pakkebud, som ikke nødvendigvis kjenner verken personene, naboene eller lokalmiljøet, vite om en person er til å stole på eller ikke?

 

Det blir helt galt dersom budet skal få ansvaret for å risikovurdere hvert enkel nabomiljø og naboene før levering.

6670876[/snapback]

Kanskje det skulle vært ett tilleggsfelt når man bestiller pakker; "stoler/stoler ikke på naboer" :) Det jeg mente var salvsagt at dersom man bor i ett nabolag hvor man kan stole på naboene, så er ikke dette ett problem, men som du sier; det er ingen selvfølge. Mitt inntrykk er at Posten/bud har ett mål i tankene; få underskrift på papirlappen så de blir kvitt varene/pakken. Jeg har forsvidt en forståelse for at dette er veldig makelig for dem(ellers risikerer de å dra på ett par hundre ikke-leverte pakker), men de løper alltid en risiko.

Lenke til kommentar
Men hvordan skal et pakkebud, som ikke nødvendigvis kjenner verken personene, naboene eller lokalmiljøet, vite om en person er til å stole på eller ikke?

 

Det blir helt galt dersom budet skal få ansvaret for å risikovurdere hvert enkel nabomiljø og naboene før levering.

6670876[/snapback]

Kanskje det skulle vært ett tilleggsfelt når man bestiller pakker; "stoler/stoler ikke på naboer" :) Det jeg mente var salvsagt at dersom man bor i ett nabolag hvor man kan stole på naboene, så er ikke dette ett problem, men som du sier; det er ingen selvfølge. Mitt inntrykk er at Posten/bud har ett mål i tankene; få underskrift på papirlappen så de blir kvitt varene/pakken. Jeg har forsvidt en forståelse for at dette er veldig makelig for dem(ellers risikerer de å dra på ett par hundre ikke-leverte pakker), men de løper alltid en risiko.

6670953[/snapback]

 

Helt enig. Og eg forstår posten/budet veldig godt også. Når man ikke er hjemme/budet ikke får tak i deg er det langt enklere å bare levere til naboen for så å slippe å ta turen en gang til samt ha med seg pakken i mellomtiden. De har arbeidstid og tidsfrister å forholde seg til de også.

 

Det du er inne på der er jo for så vidt veldig greit, enkelt og løser mange problemer. Dersom alle transportselskap hadde innført en standard hvor man kan opplyse om personer (fult navn) som man stoler på, som man da gir tillatelse til budet at disse kan motta pakker på vegne av en. Budet må da i tillegg forsikre seg at det er rett person med å sjekke legitimasjon, men da har både vi og budet gjort det vi kan, og fått det litt tryggere. I tillegg eller i stede kan man også kreve at hver enkelt pakkelevering skal ha en gyldig kontaktperson(navn og telefon). Budselskapet skal da på forhånd avtale enten direkte levering i et gitt tidsrom eller alternative personer. For å hindre at pakkemottaker enten ikke er å få tak i eller bryter en avtale kan man innføre gebyr dersom budet ikke får levert pakken sin.

Lenke til kommentar

Man trenger jo ikke hentelapp engang. Jeg har hentet veldig mange pakker på posten uten den (alle var mine selfølgelig) Men måten jeg gjør det på et at jeg betaler på postoppkrav der og da, for da mister jeg ikke noe, om noen andre tar pakken og betasler. da kan jeg bare bestille nytt :p Dette har alltid funket for meg i hvertfall.

Lenke til kommentar

En av de få fordelene ved å bo pået mindre sted hvor alle kjenner nesten alle :) Så vet de hvem jeg er på postkontoret, som da ligger på butikken.

 

Fikk 2 pakker på lørdag og hadde ikke noe hentelapp, men de hadde pakkene klare allerede. God service :!:

 

Bruker sjelden VISA kort når det gjelder kjøp av data deler, mener at det er mye sikrere og bruke postoppkrav. Plutselig kan det være noen nye som jobber der, pakken kan bli sendt feil (har skjedd før) og da er det betryggende å vite at jeg ikke betaler før det i postkassa mi.

Lenke til kommentar

Posten skal i dette tilfelle erstatte pcen, for posten skal selv kontrollere hvem som henter pakken, og det bør komme regel om å vise legg!

Er lettere nå pakka kommer hjem på kvelden, har nesten alltid det og da dukker de opp mellom 17-21 :)

Det er genialt, til meg koster det en tier ekstra og det er verdt det!!

 

*edit*

Det går også og henge lås på postkassa slik er vell standard i blokker, og leilgheter i byene, men vi som bor på lande eller utenfor sentrum tror alltid at alle rundt omkring er gode!

 

Men posten overvåker butikkene her, viss de gjør det så kan de finne fram den og se på den... for det registeres når pakka ble henta ut... så er det bare og spole tilbake sette seg til og se hvem tyven var (husk ostepop og brus) :p

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar
Er lettere nå pakka kommer hjem på kvelden, har nesten alltid det og da dukker de opp mellom 17-21 :)

Synes det er kjipt å måtte vente hjemme en hel kveld, 4 timers spenn er for mye for min smak og enda verre dersom de ikke dukker opp engang. F.eks den lette løsningen mange postbud bruker, bare sier de prøvde og legge hentelapp i postkassen :) Uansett trist at dette skal være ett problem, særlig når løsningen er så enkel.

Lenke til kommentar
Men posten overvåker butikkene her, viss de gjør det så kan de finne fram den og se på den... for det registeres når pakka ble henta ut... så er det bare og spole tilbake sette seg til og se hvem tyven var (husk ostepop og brus) :p

6671084[/snapback]

Hvis posten hadde gitt ut overvåkningsfilmer (orginal eller kopi) til hvem som helst som spør så tror jeg de veldig raskt ville fått datatilsynet på nakken. Den rette veien å gå er nok å anmelde tyveriet til politiet så kan de kreve filmen utlevert og etterforske saken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...