Gå til innhold

K-Soft saksøker en web-debatant


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvordan et program ser ut på bildeklipp sier ingenting om kvaliteten på løsningen, det har kun med presentasjonskvaliteter å gjøre.
Jo, det sier litt om kvaliteten. Jeg forstår poenget ditt, og er tildels enig også, i at det er mer bak et program enn det man ser, men det er faktisk slik at folk skal kunne bruke programmet. Når knapper etc. ikke er plassert hensiktsmessig, men bare er plassert ut "et eller annet sted" vitner det om at man enten ikke veit hvordan man utformer hensiktsmessige grensesnitt eller rett og slett driter i det. Det kan være aldri så mye kvalitet bak det, men det forandrer ikke at grensesnittet er mildt sagt elendig, og det er nettopp grensesnittet brukeren skal bruke. Derfor sier det litt om kvaliteten alikevel.

 

Og siden våre programmer er svært gode så har de en høy utviklingskostnad og ville, hvis vi solgte på "vanlig" måte i dag, ha kostet mellom kr 7000,- og kr 13000,-

Uten at vi skal dra dette OT så er det vel heller ingen dokumentert sammenheng mellom høye utviklingskostnader og høy kvalitet..

 

Det er også litt morsomt at de måtte bruke kalkulasjonsprogram for å finne ut om de kunen tjene penger.

Godt poeng :) Endret av Ernie
Lenke til kommentar

Ernie:

Jeg sier ikke at brukergrensesnitt design ikke er viktig, men det er så mye annet som er viktigere for kvaliteten av rollen det skal sikre.

 

Jeg opplever nemlig ofte det motsatte. At man lager et glorete og tilsynelatende flott og praktisk grensesnitt, mens teknologien bak ser ut som det er kastet sammen helt uten tanke på ytelse, kvalitet, sikkerhet osv. I tillegg er det ofte dårlig gjennomtenkt hvordan man skal måtte behøve å kombinere mus og tastatur.

 

Noen av de største systemene som finnes inne økonomi har enkle og gammeldagse brukergrensesnitt som fungerer godt, mens hovedtyngden ligger i det avgjørende.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Noen av de største systemene som finnes inne økonomi har enkle og gammeldagse brukergrensesnitt som fungerer godt, mens hovedtyngden ligger i det avgjørende.

Må bare påpeke at det ikke er sammenheng mellom om et grensesnitt er gammeldags/nymoderne og velfungerende/lett/intuetivt.

 

Et grensesnitt kan være velfungerende/lett/intuetivt eller ræve/teit/lite helt uavhengig av om det er gammeldags eller nymoderne.

 

Og ut i fra skjermskuddene vil jeg med stor sannsynlighet anta at programmene deres er av typen gammeldags og svært lite gjennomtenkt/dårlig, når det gjelder grensesnitt.

Endret av cyclo
Lenke til kommentar
Søksmålet fra K-soft omhandler også tre andre personer

Er dem tre andre også herfra? Isåfall, noen som vet hvem?

En av dem er meg, se artikkel om saken Computerworld igår,De andre vil jeg ikke navngi, men du finner sikkert noe på www.nok.as.

Dommen vil sannsynligvis ikke komme før i midten av januar, og den kommer til å bli lagt ut i sin helhet. bla. her.Ellers ønsker jeg ikke å kommentere saken bortset fra at det er *svært* lite sannsynlig at mayhem71 alias malern71 alias T.Bærland vil le sist og best.

Lenke til kommentar
Hvordan et program ser ut på bildeklipp sier ingenting om kvaliteten på løsningen, det har kun med presentasjonskvaliteter å gjøre.
Jo, det sier litt om kvaliteten. Jeg forstår poenget ditt, og er tildels enig også, i at det er mer bak et program enn det man ser, men det er faktisk slik at folk skal kunne bruke programmet. Når knapper etc. ikke er plassert hensiktsmessig, men bare er plassert ut "et eller annet sted" vitner det om at man enten ikke veit hvordan man utformer hensiktsmessige grensesnitt eller rett og slett driter i det. Det kan være aldri så mye kvalitet bak det, men det forandrer ikke at grensesnittet er mildt sagt elendig, og det er nettopp grensesnittet brukeren skal bruke. Derfor sier det litt om kvaliteten alikevel.

 

Og siden våre programmer er svært gode så har de en høy utviklingskostnad og ville, hvis vi solgte på "vanlig" måte i dag, ha kostet mellom kr 7000,- og kr 13000,-

Uten at vi skal dra dette OT så er det vel heller ingen dokumentert sammenheng mellom høye utviklingskostnader og høy kvalitet..

 

Det er også litt morsomt at de måtte bruke kalkulasjonsprogram for å finne ut om de kunen tjene penger.

Godt poeng :)

 

Hva mener du med godt poeng at det benyttes kalkulasjonsprogram for å beregne om en kan tjene penger ??

 

Sammenligner du menysytemet og oppbygging av menyer, så kan jeg ikke se noe direkte dårlig med det. Heller ikke noe meget bra.

 

Men opplys meg hva som er et godt eller dårlig ved å benytte kalkulasjon for å vite om en kan tjene penger. Jeg er meget spent på den argumentasjonen. Kanskje du kan lære meg noe om kalkyler og kalkulasjon innenfor område økonomi jeg ikke kan.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

For det første er ikke dette en tråd om kvaliteten på produktet de selger.

 

For det andre tror jeg du missforstår hva Mozze mener.

 

Og hvorfor står du så hardt på dine argumenter mot dette firmaet? Du mener kanskje at de fleste har fordommer mot et firma de ikke kjenner til og vil beskytte dette firmaet, men synes du kan holde deg på sak.

Lenke til kommentar
Hva mener du med godt poent at det benyttes kalkulasjonsprogram for å beregne om en kan tjene penger ??
Det var mest ment på det første han sa der, og ikke det at de har brukt et kalkulasjonsprogram til å beregne ut mulig fortjeneste. Et utsagn om at de bruker sine egne programmer er naturlig nok på sin plass, men det er alikevel betenkelig at man "plutselig" finner ut at man kan tjene mer på å dele prisen med minst 5. Forøvrig holder excel lenge til denne typer kalkulasjoner, og tro meg, excel er overraskende mye brukt innen bedriftsøkonomi.

 

Sammenligner du menysytemet og oppbygging av menyer, så kan jeg ikke se noe direkte dårlig med det. Heller ikke noe meget bra.
Føler jeg gjentar meg selv nå, men GUIet er rotete og holder seg ikke til noen som helst standard for utforming av GUI. Når man selger produkter som er "enkelt å bruke" er dette noe man bør forvente, eller er dette noe revolusjonerende innen GUI som forenkler arbeidet i forhold til eksisterende standarder?
Men opplys meg hva som er et godt eller dårlig ved å benytte kalkulasjon for å vite om en kan tjene penger. Jeg er meget spent på den argumentasjonen. Kanskje du kan lære meg noe om kalkyler og kalkulasjon innenfor område økonomi jeg ikke kan.

Hvor er faste kostnader? Ut fra skjermbildene ser det ut til at dette mangler, og jeg tør si det er en rimelig vesentlig del innenfor kalkulasjon av pris, fortjeneste osv. Man ser heller ikke ut til å ta hensyn til inflasjon, noe som også kan spille en viktig rolle. Dette programmet ser tilsynelatende ut til å bare regne ut nåværende kr, og ærligtalt, isåfall er det ubrukelig til noe annet enn å finne ut hvordan forholdene er akkurat idag. Jeg, og sikkert mange andre også, er ikke interessert i å finne ut hvordan fortjenesten er idag. Vi vil vite hvordan fortjenesten er over x antall år, også kjent som produktets levetid.

 

Red.: For å si det i klare ordlag: Forutsatt at faste kostnader og inflasjon ikke eksisterer i programmet er programmet ubrukelig til det k-soft sier de har brukt det på, nemlig utregning av fortjeneste på produktene sine. De har utviklingskostnader, som er faste og derfor ikke kan puttes inn, og de kan heller ikke ta hensyn til inflasjon som vil være nødvendig hvis de har tatt opp lån for å finansiere prosjektet. Det er såklart mulig å se bort fra utviklingskostnadene og bare regne med kostnadene man har idag og fremover, men det vil fortsatt være kostnader som ikke er direkte variable som f.eks lån eller leie av eiendom samt lønn for visse posisjoner. Altså vil det alikevel ikke gi helt riktig resultat selv om man går bort fra utviklingskostnadene.

Endret av Ernie
Lenke til kommentar

Selv om jeg har liten tro på dette programmet som helhet så er jeg enig i at man ikke kan komme bastant og si at det er noe dritt bare pga. av at det har et litt dårlig utformet interface.

Om det ligger et bunnsolid program i bunnen hadde jeg brydd meg mindre om at det ikke var visuelt pent å se på.

Lenke til kommentar
Selv om jeg har liten tro på dette programmet som helhet så er jeg enig i at man ikke kan komme bastant og si at det er noe dritt bare pga. av at det har et litt dårlig utformet interface.

Om det ligger et bunnsolid program i bunnen hadde jeg brydd meg mindre om at det ikke var visuelt pent å se på.

Hva er det du mener ev. skal være så bunnsolid som vi ikke ser da? Mitt inntrykk er at programmene det er snakk om her ikke kommuniserer med stort annet enn skriver(e) og bruker(e). Det man ikke ser er altså lagring og kalkulering. Jeg tviler på at det er noe lite datakyndige folk bryr seg om. GUI derimot ...

Endret av Ernie
Lenke til kommentar

Når det gjeld sakens kjerne så er jo det kor vidt ein kan snakke negativt om eit selskap. Om K-soft får medhold så betyr vel det i praksis at kritikk mot eit selskap kan berre blir sendt som brev til klageinstanser og ikkje publiseres offentleg.

Noko eg tviler at domstolene kjem til å dømme.

 

OT

Når det gjeld utsjåanden på fakt-2000.

generelt grunnlag som systemutvikler:

Ser det dritt ut på utsida så er sanynlegheiten for dritt på innsida ganske stor. Men fine design på utsida er ingen sikkerheit for kvalitet på innsida heller.

/OT

Lenke til kommentar
Selv om jeg har liten tro på dette programmet som helhet så er jeg enig i at man ikke kan komme bastant og si at det er noe dritt bare pga. av at det har et litt dårlig utformet interface.

Om det ligger et bunnsolid program i bunnen hadde jeg brydd meg mindre om at det ikke var visuelt pent å se på.

Klart man kan det, alle vet at det kun er en persons mening og sist jeg sjekket var det ytringsfrihet i Norge!

Lenke til kommentar
Når det gjeld sakens kjerne så er jo det kor vidt ein kan snakke negativt om eit selskap. Om K-soft får medhold så betyr vel det i praksis at kritikk mot eit selskap kan berre blir sendt som brev til klageinstanser og ikkje publiseres offentleg.

Noko eg tviler at domstolene kjem til å dømme.

Det handler vel også om den negative kritikken/omtalen er berettiget siden K-Soft nettopp mener at de saksøkte sprer usannheter i et forsøk på å ødelegge firmaet. En ting er jo om folk sprer direkte usannheter om et firma. En helt annen ting er hvis folk opplyser om kritikkverdige forhold og svindleristiske tendenser.

Lenke til kommentar

@ernie

 

Når det gjelder bruk av regneark, så er det korekt, dette benyttes av små og mellomstore bedrifter uten resurser til forhåldsvis dyre og kompliserte kalkyle7budsjett programmer. Men kunnskapen om bruk av regneark blant særskilt den litt eldre garde er ,meget begrenset. Og et varekalkyleprogram vil for mange være hensiktsmessig. Har benyttet regneark aktivt innenfor område økomomi fra før tiden med excel, også tatt konsekvensen av at bedriftledere og grundere uten økonomiske utdannelse har meget mangelfull forståelse av kostnader, og dets virkninger.

 

Når det gjelder GUI for fatkureringsprogrammer, tja det er ikke værre en mange andre. av rimelige programmer som jeg kjenner godt til er det 2 ytterpunkter i brukervennlighet Uni-Micro godt - Mamutt mindre brukervennelig . Kan ikke se at det er noen standard for dette.

 

Inflasjonsbaserte kalkyler : er vanlig her ¨å kalkulere med at prisutvikling er lik inflasjonen og påvirker derfor størrelser i et budsjett tilnærmet likt. Dette utfra gjengse kalkyler ofte forhålder en seg til NB og SSB for disse prognoser.

 

Faste kostnader: På meget kort sikt er de fleste kostnader fast. Dess lengre tidsramme en skal kalkulere over dess færre kostnader blir fast. De fleste kostnader har en fast del som ikke lar seg endre på kort sikt og en variabel del basert på aktivitetsnivå. Slike at i en varekalkyle reduseres kr beløp faste kostnader pr økte enhet, mens variable kostnader er faste.

Dette går helt til en trenger flere ansatte, større lokaler altså neste trinn i kostnadstigen.

 

Når det gjelder avdrag lån, så har dette med likviditetsbudsjett og Investeringsbusjett, ikke med resultatbudsjett. Alle disse budsjett er kalkyler som en veldrevet bedrift særskilt under oppbygging bør ha oversikt over.

 

De mest vanlige budsjett og kalkyler som gjøres av et firma.

 

-Investeringsbudjett.

-Omsettningsbudsjett gjerne med alternativ prising.

-Varekalkyler for DB1

-Lønnsbudsjett for DB2

-Budsjett faste og varible driftskostnader (pr termonoligi er kostnader som påløper innen for et år faste)( Dette er jeg bare delvis ening med da for mindre foretak er det ofte mulig å gjøre hurtige endringer som faktisk har betydlig virking selv på kort sikt) Men de fleste kostnader vedrørede drift har en fast og en variabel del.

-Resultatbudsjett. stortsett et sammendrag av andre budsjett

-Likviditetsbudsjett. Et av de viktiste budsjett, baserer seg på deler fra de andre budsjett.

 

Disse underbudsjetter sys sammen til et budjett eller kalkyle for et år av gangen.

 

Og et helhetlig kaklyleprogram som innbefatter dette har jeg kun sett endel bransjeløsninger av.

 

 

 

 

den viktigste dele et varekakyleprogram skal ivareta er å frembringe 2 ting. 1 = fortjeneste etter direkte varekostnader (dekningsbidrag 1) og 2 = fortjeneste etter kostnader vedrørende produksjon (lønn vedr. prod) (dekninigsbidrag 2)

 

Faste kosntander beregnes gjerne over gitte tidsrammer oftets et år. Og innebefatter Lønn administrasjon og kostnader vedrørende drift og administrasjon. I kalkyler og budsjetter opperes det gjerne med det som kalles trinnvise faste kostnader.

 

Dette vil si at for salg/produksjon i gitte intervaller er faste kostnader konstant. Mens de direkte variable kostnader som varekjøp er direkte til knyttet til enhet produsert. Det vil si at et en kalkulerer med at opp til en gitt budsjettramme/kalkyle for faste kostnader kan en selge/produsere x antall enheter uten å øke de faste kostnader, dette medfører at faste kostnder redusere pr enhet , mens de variable er konstante pr solgte / produserte enhet.

 

Trengs det kalkyler for å regne ut om en kan tjene mer på å selge billigere, jo ernie, du har i alle fall forstått at det trengs, men med over 20 års erfaring som regnskapfører må jeg dessverre si at en god del bedrifter tar disse kalkyler i hode, noe som ofte resultere i katastrofale valg og utfall.

 

Området er meget kompleks med individuelle problemstillinger for ethvert firma. Men alle delverktøy som er enkle burde premieres. Og vel å bestride at k-softs fakturasytem er enkelt det gjør jeg ikke, kalkyledelen har jeg ikke prøvd, men vet av er faring at her må det benyttes flere underverktøy og kalkyler for å oppnå et riktigst mulig budsjett.

 

Har så alt dette relevans for tråden nå og tidligere.

 

Skulle fan så mene at en bør vite endel om faget før en uttaler seg, k-soft har jeg ikke oppleved spam ifra, men jeg vet om mist 8 firma som har falt for reklamen/spammen du får fra mamutt om tilbud på regnskapspakke når de starter opp. Og derfor sitter med programvare de ikke har forutsettning eller mulighet til å bruke.

Endret av Osse
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...