Gå til innhold

Kulturo: - Pirater har ikke skylda


Anbefalte innlegg

En ting som jeg tror er med på å dra opp prisene er at amerikanerene ofte måler filmsuksessene i dollar både på kostnadssiden og inntektssiden. Dvs. at det går for å være "kult" om en film koster en milliard dollar og dermed må ha en både et vanvittig seertall og høye billettpriser for å dekke kostnaden. Hvis en film drar inn 100 millioner dollar den første uka på kino så blir det ansett som en større suksess enn om den drar inn 80 millioner dollar. Selv om forskjellen utgjøres av billettprisen og ikke seerantallet. Det blir litt som å skryte av hvor bra bil man har ved å vise til høyest mulig drivstofforbruk eller at "min PC kostet mer enn din ergo har jeg best PC".

 

At kostnad og kvalitet på filmer ikke er proposjonalt vises tydelig i f.eks kinosuksessen Blair Wich project 1 om vistnok kostet 10.000$ å produsere men dro inn haugevis med millioner til tross for lave billettpriser. Er det f.eks mange som mener at "Speed 2: Cruise Control" med Sandra Bullock til 200 millioner dollar var 20.000 ganger så bra eller "Master and Commander: The Far Side of the World" til 162 millioner dollar var 16.200 ganger så bra?

6639440[/snapback]

 

Godt poeng.

 

Problemet er nok som det er ilustrert før, MPAA må ha noen å skylde på og da blir jo det enkleste alternativet Piratene. Sannheten er nok mye mer komplisert enn sånn, vi har sannsynligvis kommet inn i en helt annen måte å leve på hvor hvermansen etter en lang dag på jobb og en tur innom gymmen heller sitter hjemme i stua si sammen med familien og nyter en Ny film på hjemmekinoanlegget sitt.

 

Selvsagt, er kvaliteten på filmene som lanseres på kino bra nok så vil nok mange fortsatt velge å gå i kino, men da er det viktig at man får med i kinobilleten sin litt ekstra : 1/2 L Cola + popcorn?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg ikke skjønner er Kino prisene her til lands. 85,- for en film. Eller 75,-+35,-(kino-stol-leie) i moss. Er helt sinnsyke priser for å se en film. Og ikke nok med det, vi blir også kasta på masse reklame i tillegg. Hvorfor ikke gjøre slik amerikanerne gjør det? De har en del reklame (tror det ligger på samme nivå som i Norge) og har lave kinopriser. Her i Norge så er det jo helt sinnsykt dyrt å dra på kino. En DVD koster jo mindre og da slipper man jo alle irriterende ungene som maser og skriker i kinosalen også.

Lenke til kommentar
Syns det minker på antall piratutgaver av filmer som blir gitt ut mens filmen fortsatt går på kino jeg.. Mange filmfirmaer har sluttet å gi ut utgaver for intern visning, og den eneste effekten det har hatt som jeg har merket er at nerder ser mindre film.

6640072[/snapback]

De har gått tilbake til VHS for screeners, såvidt jeg vet...

Lenke til kommentar
En ting er mangel på gode filmer... en annen ting er jo billettprisen. 90 kroner koster billetten i disse dager (nye filmer hos kristiansand kino). Det er rimelig drøyt spør du meg. Venter som regel heller på at den kommer på DVD da.

 

Og ang. pirater så tror jeg problemet var større før.. og selv ikke da mener jeg det var noe å hyle for. Jeg har f.eks mp3 selv... at jeg har ei Britney Spears plate liggende på mp3 som er lastet over fra en eller annen samling, betyr ikke at jeg hadde kjøpt skitn om jeg ikke hadde fått tak i den på mp3.

Har plateselskapet da tapt 169,- på grunn av meg?

6639018[/snapback]

Enig, jeg betaler ikke 90,- for en kinofilm, med folk som sparker i setene, folk som rasler med godteripapir osv.

 

Jeg betaler ikke 85 kroner for å sitte i en liten råtten kinosal med småunger hylende, godtespisende tenåringer og ringende, vibrrende diskolysende mobiler rundt meg.

 

6639986[/snapback]

Ja, for det er bare tenåringer som rasler med godteri papir.

Lenke til kommentar
Det jeg ikke skjønner er Kino prisene her til lands. 85,- for en film. Eller 75,-+35,-(kino-stol-leie) i moss. Er helt sinnsyke priser for å se en film. Og ikke nok med det, vi blir også kasta på masse reklame i tillegg. Hvorfor ikke gjøre slik amerikanerne gjør det? De har en del reklame (tror det ligger på samme nivå som i Norge) og har lave kinopriser. Her i Norge så er det jo helt sinnsykt dyrt å dra på kino. En DVD koster jo mindre og da slipper man jo alle irriterende ungene som maser og skriker i kinosalen også.

6640685[/snapback]

 

Jeg var på kino i NYC for noen uker siden, og da kosta biletten 12 dollar, noe som var standardpris der. Ikke spesielt mye billigere enn Norge det da?

Lenke til kommentar
Det jeg ikke skjønner er Kino prisene her til lands. 85,- for en film. Eller 75,-+35,-(kino-stol-leie) i moss. Er helt sinnsyke priser for å se en film. Og ikke nok med det, vi blir også kasta på masse reklame i tillegg. Hvorfor ikke gjøre slik amerikanerne gjør det? De har en del reklame (tror det ligger på samme nivå som i Norge) og har lave kinopriser. Her i Norge så er det jo helt sinnsykt dyrt å dra på kino. En DVD koster jo mindre og da slipper man jo alle irriterende ungene som maser og skriker i kinosalen også.

6640685[/snapback]

 

Jeg var på kino i NYC for noen uker siden, og da kosta biletten 12 dollar, noe som var standardpris der. Ikke spesielt mye billigere enn Norge det da?

6641173[/snapback]

Men det er billigere, 76 kroner betalte du :p

Lenke til kommentar

Nå inkriminerer jeg meg selv, men det får stå til. Jeg kopierer filmer over en lav sko, siden det tar så lang tid før dem kommer til norge. Jeg klarer bare ikke å vente i lange tider når trailere ligger ute på nett og frister vettet av meg. Filmene som jeg liker, kjøper jeg senere av flere årsaker:

1. Ekstramaterialet

2. Cover

3. Holdbarhet på originalplate er bedre enn en brent plate.

I og med at jeg kopierer filmer jeg liker fra nettet, så blir 99% av dem kjøpt som original senere. Hvis jeg ikke hadde kopiert dem fra nettet, hadde jeg sikkert kjøpt mindre antall filmer, og hadde alikevel kopiert fra originalen (som selvsagt går i arkivet) fordi jeg ikke ønsker å ødelegge originalplater. 1% av filmene jeg kopierer kjøper jeg ikke, pga dem ikke lever opp til forventningene. Filmselskapene tjener på at jeg piratkopierer. Derfor føler jeg meg ikke kriminell alikevel.

Lenke til kommentar

Der tar du nok feil LarsP (og du som er en DF-mann og allting). HD-DVD-spillere har (så vidt jeg vet) hittil ikke brukt noe annet enn 720P (kanskje 1080i, men det tror jeg er et fåtall spillere), og det er ikke rare oppløsningen. Etter hvert kommer man nok opp på 1080P, og det begynner for så vidt å ligne noe, men det er ikke bedre enn omtrentlig en 2K-projektor (som, for all del, er helt ok, men det er ingen 35mm). Oppfølgerne, 4K-projektorene (som er på vei nå), kommer til å ha fire ganger oppløsningen til 1080P-utstyret man kommer til å få tak i i tiden fremover. Noe som vil si at, selv det gamle analoge utstyret er en hel del bedre enn det beste «HD» har å by på, og det nye digitale utstyret er teknisk sett ganske så mye bedre.

 

Det er også en del barnesykdommer med HD-DVD og Blu-Ray.

 

Et stort problem er (som alltid), at idiotene som styrer industrien er for grådige. De vil selvfølgelig at du skal kjøpe deg en 720P LCD-TV, og en førstegenerasjons HD-DVD-spiller, før du om et par år går til innkjøp av et ordentlig 1080P anlegg.

 

Ganske så idiotisk opplegg, siden det ikke er noe problem å få tak i HD-DVD-filmer i 1080P.

 

På Blu-Ray sin side er det en del bedre, men fortsatt er det problemer. De har valgt å kun bruke enkeltlag-disker foreløpig. Jeg er ikke sikker på om spillerne støtter flere lag, men jeg vil nå tro det. Dette vil si at diskene holder 25GB på ett lag mot HD-DVD sine 30GB på to lag. Ikke så veldig mye mindre altså, og jeg regner med at filmer kommer til å komme i dobbeltlag på Blu-ray ganske snart også (50GB).

 

But I digress ...

 

Poenget var i alle fall at «HD-revolusjonen» ikke kommer til å gjøre stueversjonen bedre enn kinoversjonen. Ikke så alt for langt unna, teknisk sett, men likevel ikke i nærheten. En kino-opplevelse er jo som kjent noe langt mer enn bare det rent tekniske.

Lenke til kommentar

Jeg var på kino i NYC for noen uker siden, og da kosta biletten 12 dollar, noe som var standardpris der. Ikke spesielt mye billigere enn Norge det da?

6641173[/snapback]

Men det er billigere, 76 kroner betalte du :p

6641193[/snapback]

 

For en nordmann ja... Prisene må jo vurderes ut i fra levekostnadene på det stedet man er. Så er kanskje 12 dollar like ille for en new yorker som 80-90 kr for en nordmann.

 

Kinoene må iallefall gjøre noe når HD-DVD/Blue-Ray kommer for fullt. Da er den jevne hjemmekino mye bedre enn de aller fleste kinosalene her til lands.

6641421[/snapback]

 

Det pågår et landsomfattende prøveprosjekt med digital visning. Tanken er å rulle ut digitale kinomaskiner i hele landet samtidig. Slik vil de også klare å få på plass digitale bygdekinoer bl.a.

 

Slipp Jimmy Fri ble vist digitalt på flere saler, Den Nakne Sannheten Om Tristan Shandy vises digitalt i oslo nå. Jeg vet at det også ankom digital kopi av Pirates men har ikke sjekket om filmen har digitale visninger på Colosseum.

 

Og reklamen på 20 minutter, GAGGH.

De kan ikke vise det midt i filmen, så derfor er ALT på begynnelsen.

6641877[/snapback]

 

Har du ikke lært deg at du skal gå inn i salen 5 minutter etter annonsert tid hvis du ikke liker reklame ? :whistle:

Lenke til kommentar

Har aldri skjønt vitsen med kino jeg. Opplevelsen kan sammenlignes med å sitte 40 cm fra TV'n som viser VHS, og lyden er utrolig dårlig(Thank god for undertekst). Dessuten er 90-95% av filmer elendige for tiden. Kanskje bare jeg som er kresen? Eneste gangene jeg har giddi å dra på kino er når det er med skolen, og de betaler/ordner reise osv.

Lenke til kommentar
Har aldri skjønt vitsen med kino jeg. Opplevelsen kan sammenlignes med å sitte 40 cm fra TV'n som viser VHS, og lyden er utrolig dårlig(Thank god for undertekst).

6642094[/snapback]

 

Nåja... Greit nok at det er noen problemer med kino, men du trenger jo ikke forteller røverhistorier av den grunn.

Lenke til kommentar
Der tar du nok feil LarsP (og du som er en DF-mann og allting). HD-DVD-spillere har (så vidt jeg vet) hittil ikke brukt noe annet enn 720P (kanskje 1080i, men det tror jeg er et fåtall spillere), og det er ikke rare oppløsningen. Etter hvert kommer man nok opp på 1080P, og det begynner for så vidt å ligne noe, men det er ikke bedre enn omtrentlig en 2K-projektor (som, for all del, er helt ok, men det er ingen 35mm). Oppfølgerne, 4K-projektorene (som er på vei nå), kommer til å ha fire ganger oppløsningen til 1080P-utstyret man kommer til å få tak i i tiden fremover. Noe som vil si at, selv det gamle analoge utstyret er en hel del bedre enn det beste «HD» har å by på, og det nye digitale utstyret er teknisk sett ganske så mye bedre.

 

 

Kanskje rent teknisk, men ikke i praksis vil jeg si, svarte streker, sigarettmerker, og filmfolk som så og si aldri klarer å stille skikkelig skarpt hemmer opplevelsen for meg (de skylte på at teksten og bildet var i to forskjellige fokusplan, noe som virker ganske tett om det er fakta).

 

AtW

Lenke til kommentar
Der tar du nok feil LarsP (og du som er en DF-mann og allting). HD-DVD-spillere har (så vidt jeg vet) hittil ikke brukt noe annet enn 720P (kanskje 1080i, men det tror jeg er et fåtall spillere), og det er ikke rare oppløsningen. Etter hvert kommer man nok opp på 1080P, og det begynner for så vidt å ligne noe, men det er ikke bedre enn omtrentlig en 2K-projektor (som, for all del, er helt ok, men det er ingen 35mm). Oppfølgerne, 4K-projektorene (som er på vei nå), kommer til å ha fire ganger oppløsningen til 1080P-utstyret man kommer til å få tak i i tiden fremover. Noe som vil si at, selv det gamle analoge utstyret er en hel del bedre enn det beste «HD» har å by på, og det nye digitale utstyret er teknisk sett ganske så mye bedre.

 

 

Kanskje rent teknisk, men ikke i praksis vil jeg si, svarte streker, sigarettmerker, og filmfolk som så og si aldri klarer å stille skikkelig skarpt hemmer opplevelsen for meg (de skylte på at teksten og bildet var i to forskjellige fokusplan, noe som virker ganske tett om det er fakta).

 

AtW

6642272[/snapback]

 

Deg om det :)

Lenke til kommentar

De fleste jeg kjenner får en bedre opplevelse ved å se filmer hjemme. Det er vel og mer praktisk for de av oss med prosjektor (eller plasma og LCD TV'er). Å eie noe slikt er i seg sjøl en opplevelse, samtidig som man kan velge hvordan man ser filmen (hvis du har... tja... "spesielle behov". Ja det kan tolkes litt feil kanskje... :D )

 

Eneste ulempen er vel ventetiden på DVD-lanseringer.

 

Ellers savner jeg gode filmer for tiden ja. Jeg vet at det finnes noen folk som er fristet til å gå opp til billettluka på kinoen og kreve tilbake pengene p.g.a. man har nettopp "kastet bort X antall minutter av livet ditt på noe som var ****-dårlig". Og det skjer, det vet jeg. Moren til en venninne av meg er Kinosjefen i Stavanger... :!:

Endret av CosmoK
Lenke til kommentar
Kanskje rent teknisk, men ikke i praksis vil jeg si, svarte streker, sigarettmerker, og filmfolk som så og si aldri klarer å stille skikkelig skarpt hemmer opplevelsen for meg (de skylte på at teksten og bildet var i to forskjellige fokusplan, noe som virker ganske tett om det er fakta).

6642272[/snapback]

Fokus er noe som har irritert meg så lenge jeg kan huske på kino. (Jepp, inkludert de gode salene på Nova, Prinsen og på den slitter nye kinoen i Tromsø.) Jeg blir like forbløffet hver gang og tenker "har de virkelig ikke kommet lengre på skarphet?". Min egen teori hittil var at det var den lange avstanden fra fremviseren til lerretet og bevegelig luft med varierende temperatur og dermed forskjellig lysbrytning som var årsaken til uskarpheten, men det kan godt hende det er fremviseren som du sier. (Min teori er foreløbig bare min :p )

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...