Gå til innhold

Bil lån som 18åring. Hvor mye kan jeg låne?


Mauro

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg var i samma "situasjon" som deg, med tanke på å ta et lite lån for å kjøpe meg en bil for første gang. Tenkte da på 20000kr da, er fortiden lærling. Så jeg tok meg en tur til banken, bare for å høre om jeg fikk det på nyåret i år og jeg fikk det. Gikk tilbake til jobben og begynte å tenke resten av arbeidsdagen om jeg har råd til å betale lånet om det skulle skje noe med bile, forsikring, bensin og andre utgifter. Så et par dager senere ringte damen fra banken og spurte og jeg ville ha lånet og jeg takket pent ned til det, etter å ha tenkt hele den helga. Og jeg ringte da til bilkjøper om jeg kunne vente litt med bilkjøpe til jeg hadde spart opp nok, det var greit. Så nå har jeg bil og null lån. Tenkter fortsatt på å ta meg et lån den dag i dag for å kjøpe meg en annen Volvo, men jeg venter til jeg har fast jobb og inntekt i tilfelde noe skulle skje. Jeg vil heller anbefalle deg med å vente med lån og heller beholde den bilen du har nå istede.

Lenke til kommentar
Høres ut som en utrolig dårlig idè å sette seg 120000 i gjeld for å kjøpe bil når man ikke har fast inntekt.

6555768[/snapback]

 

Word. Du har ein bil til ein verdi av 60 000, kvifor i all verda skal du ha deg noko betre då? Svært få 18-åringar har ein betre bil enn deg, og vil du sette deg sjølv i stor gjeld for noko du ikkje treng?

Lenke til kommentar
Hvor gammel er bilen du har i dag? Hva betaler du i forsikkring på den? Har du kasko?

Har du sjekket hva du må betale for forsikkring på en 3 år gammel bil?

 

Og sist men ikke minst, hvor finner du en 320i som er tre år gammel til 120.000 kroner?

 

Ørjan...

6556254[/snapback]

120000+ verdien på bilen han har nå. 320ci går for rundt 190000.

Lenke til kommentar

å lånet vil aldri være noe problem, men du må tenke på at du skal betale tilbake også. Det er altfor lett å få lån i Norge i dag, og dagens ungdom tenker ofte ikke lenger enn sin egen nesetipp.

 

Før du skaffer deg et lån bør du ha en fast jobb. Men selvfølgelig får du låne penger et eller annet sted hvis du absolutt vil.

Lenke til kommentar

taj citybank låner jo ut 200k uten og spørre om du har noen penger .

 

hadde en på jobben som lånte penger til bil sånn , han hadde ikke rå til og betale annet en rentene :p

 

og så endte det opp med at han måtte selge bilen med 100k i tap , + at hann hadde lagt ut 40k i deler på den

 

og han sitter fortsatt med et lån han ikke kan betale .

Lenke til kommentar
taj citybank låner jo ut 200k uten og spørre om du har noen penger .

6557527[/snapback]

Låner de ut til folk under 23 da?

6557578[/snapback]

 

Nei.

 

(Quote fra citibank.no)

Hvem kan søke om lånet?

Alle som oppfyller grunnkravene kan søke om lånet. Grunnkravene er:

Ikke hatt inkassosaker

Du må være minst 25 år

Du må ha en fast inntekt på minimum 150.000 kroner i året

Ha bodd i Norge i minst 3 år

 

 

I tillegg til å oppfylle grunnkravene må vi gjøre en kredittvurdering før vi kan gi et lånetilbud.

Lenke til kommentar
Du har ikke hatt noen uhell ennå nei, men så har du også bare hatt lappen i maks litt over en måned. :p

6554274[/snapback]

Har hatt lappen i ca tre uker jeg...

Her om dan, så greide jeg å parkere bilen gjennom et vindu på en opelforetning :p

dyrt gitt :hrm:

 

Så hadde jeg vert deg så hadde jeg kjørt den nåværende bilen en stund til.

Ikke fordi jeg ikke tror du er en god sjåfør, men fordi du kan ha jævli uflaks!

Lenke til kommentar

Å låne en bråte penger for å få råd til en rå bil (som de nye 3- og 5-seriene er) virker som en glimrende og fristende idè helt til man merker hvor j*vlig mye avbetalingene på lånet svir i lommeboka. Da angrer man ræva av seg. Og uten jobb er det ikke noe å vurdere engang.

Lenke til kommentar
Forhører nå seg bare om muligheter da...  :)

6556172[/snapback]

Helt korrekt. :)

 

Takker for alle svarene. Det gjør det mye lettere å finne ut hva jeg vil.

 

Tror det jeg venter 2-3 år på nyere bil. Så kan jeg heller bruke pengene jeg får etterhvert på shine opp bilen mer så jeg kan få endel igjen for den. Er tross alt ikke en gal bil jeg har heller da. :yes: Men man vil jo alltid ha noe bedre, eller hva? ;)

Lenke til kommentar

Er 27 år jeg å kjører en strøken Nissan Sunny som kun har gått 105 000 km, betalte 33 000 kr for den og har tenkt å kjøre den til den ikke vil mer.

 

Husk som 18-åring er forsikring meget dyrt og jeg tipper du måtte over 15 000 i forsikring på en slik bil, det er nesten halvparten i måneden av hva en hybel koster under studie.

 

Mitt tips:

Selg bilen du har å kjøpe en japaner til 30-40 tusen så kjører du problemfritt i maaange år og har samtidig nok til en råå laptop til studie. Kjøp ikke en så dyr bil før studielån er nedbetalt og du har økonomien under kontroll :thumbup:

 

Regnestykket 1. år med bil til 200 000:

 

verditap 15% = 30 000 kr

Forsikring (kasko) = 15 000< kr

Bensin 1000 kr/mnd = 12 000

Slitedeler/olje/renhold/etc = 3000 kr

Årsavgift = 3000 kr

 

Til sammen: 63 000 kr

 

Det blir over 5000 kr pr måned, i tillegg kan det komme reparasjoner... er det virkelig verdt det?

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte en billig førstebil, ga 9500 kr for den. Grøfta et par ganger første vintern som tilsvarer et par småsprekker i frontfangern. En gang jeg parkerte å var borte et par timer hadde en tuffs kjørt inni sida på bilen min så framskjermen er bulka å full av kvitmaling, men siden jeg har en dritbil bryr det meg ganske lite.. driftsikker har den vært så langt, har bare stoppa en gang på grunn av kondens. Har kjørt på bilen 22000 å alt som er skifta er bremseklosser + fylle på olje. Jeg har ikke angra på att jeg kjøpte den for å si det sånn, ganske fint å ha en bil som det ikke er så farlig med i starten, siden det ofte blir litt grisekjøring og maks tukting av bil.

 

bilen er en mazda 626 87 modell som jeg kjøpte av en gammal bilmekkaniker.

Lenke til kommentar
Har kjørt på bilen 22000 å alt som er skifta er bremseklosser + fylle på olje. Jeg har ikke angra på att jeg kjøpte den for å si det sånn, ganske fint å ha en bil som det ikke er så farlig med i starten, siden det ofte blir litt grisekjøring og maks tukting av bil.

 

bilen er en mazda 626 87 modell som jeg kjøpte av en gammal bilmekkaniker.

6559185[/snapback]

 

 

heheh jeg har kjørt min første bil ca 120k jeg :D på 5 år , og har bilen stått parkert uten girkasse ca et halvt år .

 

jeg har en ww golf 95 mod , og tror jeg har brukt litt over 40k i reperasjoner på den , om ikke mere , men bilen var gratis da , kjekket når jeg får "låne" av pappa :roll:

Lenke til kommentar
Er 27 år jeg å kjører en strøken Nissan Sunny som kun har gått 105 000 km, betalte 33 000 kr for den og har tenkt å kjøre den til den ikke vil mer.

 

Husk som 18-åring er forsikring meget dyrt og jeg tipper du måtte over 15 000 i forsikring på en slik bil, det er nesten halvparten i måneden av hva en hybel koster under studie.

 

Mitt tips:

Selg bilen du har å kjøpe en japaner til 30-40 tusen så kjører du problemfritt i maaange år og har samtidig nok til en råå laptop til studie. Kjøp ikke en så dyr bil før studielån er nedbetalt og du har økonomien under kontroll  :thumbup:

 

Regnestykket 1. år med bil til 200 000:

 

verditap 15% = 30 000 kr

Forsikring (kasko) = 15 000< kr

Bensin 1000 kr/mnd = 12 000

Slitedeler/olje/renhold/etc = 3000 kr

Årsavgift = 3000 kr

 

Til sammen: 63 000 kr

 

Det blir over 5000 kr pr måned, i tillegg kan det komme reparasjoner...  er det virkelig verdt det?

6558987[/snapback]

Jeg har en bil til 60-80, som er min. Ikke noe lån på den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...