Gå til innhold

Den store kampsport tråden


Anbefalte innlegg

Krav Maga er bra som selvforsvar, men kunne personlig ikke tenke meg å trene det. Har vært på to seminarer i KM, og det var altfor enkelt, ergo synes jeg det er litt kjedelig.

 

Driver selv med Kuntao, og skal snart til brunt belte, det er veldig få andre kamsporter/kunster/RBSD som virker særlig interessante. De andre jeg ser på som interssante er: brasiliansk jiu-jitsu (bakkekamp, ikke veldig bra som selvforsvar etc. begynner også å bli skeptisk til det som bakkekamp pga mangel på strikes), Kali Sikaran (selvforsvar-ish pluss en del våpen), San Soo (effektiv kungfu-variant), Krabi Krabong (thailandsk, forgjengeren til Muay Thai) og Silat (relatert til Kuntao)

 

Alle som leter etter råd til hvilke stilarter dere bør velge, kan bare ta en titt bakover i tråden. Vet ikke helt om jeg kan støtte alle mine egne synspunkter mer, så ta det opp i tråden eller på PM, hvis dere lurer på noe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Krav Maga er bra som selvforsvar, men kunne personlig ikke tenke meg å trene det. Har vært på to seminarer i KM, og det var altfor enkelt, ergo synes jeg det er litt kjedelig.

 

Driver selv med Kuntao, og skal snart til brunt belte, det er veldig få andre kamsporter/kunster/RBSD som virker særlig interessante. De andre jeg ser på som interssante er: brasiliansk jiu-jitsu (bakkekamp, ikke veldig bra som selvforsvar etc. begynner også å bli skeptisk til det som bakkekamp pga mangel på strikes), Kali Sikaran (selvforsvar-ish pluss en del våpen), San Soo (effektiv kungfu-variant), Krabi Krabong (thailandsk, forgjengeren til Muay Thai) og Silat (relatert til Kuntao)

 

Alle som leter etter råd til hvilke stilarter dere bør velge, kan bare ta en titt bakover i tråden. Vet ikke helt om jeg kan støtte alle mine egne synspunkter mer, så ta det opp i tråden eller på PM, hvis dere lurer på noe.

 

hm, før det første er det viktig å vite at krav maga IKKE er en kampsport. Et selvforsvars system som ble utviklet at det israelske forsvaret. Ergo det er ganske voldelig, går ut på å avslutte hver teknikk med slag mot neseroten eller brekke en albue. Raffi Liven har hvert med på å utvikle dette systemet, så det er mye Ju Jitsu i dette selvforsvarssytemet. Men selvfølgelig har de lagt til alle de voldelige effektene.

 

Kan du definere hva du mener med at det var alt for enkelt? Skjønner det ikke helt, hvis det er alt for enkelt å lære, så er jo bare det supert. For da er det lett å bruke også. Men nå vet ikke jeg om du trener kamsport for show-off på scenen eller lære noe effektiv som kan brukes som selvforsvar på gaten.

 

Jeg kan være enig at brasiliansk Ju Jitsu aleine ikke er bra som selvforsvar. Men hvis du har lært fra en annen kamsport, hvordan du skal forsvare deg mot slag, spark osv og hvordan du får personen ned så er det veldig effektiv. Du lærer ett utall låsegrep i forskjellige posisjoner, som vil være ekstremt nyttig om du har angriperen på bakken og skal holde fast til evt andre kommer å hjelper.

I fight (konkurranse form) så er det hvertfall nyttig hvis det er 3 faser (slag/spark, bryting og bakkekamp).

 

Edit: God Jul! :)

Endret av siindre
Lenke til kommentar

Har lest igjennom hele tråden nå, i tillegg til andre plasser. Har fått en del kunnskap om masse kampsporter.

 

Jeg har da valget mellom disse sportene:

  • Boksing
  • Kickboksing
  • Kung Fu (Hung Ga/Hung Kuen tror jeg det het)
  • Karate

 

Noen som har noen innspill på den listen? :hmm:

Hvilken av de funker i tillegg bra som selvforsvar på gata?

Og er det noe jeg bør vite om de?

 

 

:)

Lenke til kommentar
Har lest igjennom hele tråden nå, i tillegg til andre plasser. Har fått en del kunnskap om masse kampsporter.

 

Jeg har da valget mellom disse sportene:

  • Boksing
  • Kickboksing
  • Kung Fu (Hung Ga/Hung Kuen tror jeg det het)
  • Karate

Noen som har noen innspill på den listen? :hmm:

Hvilken av de funker i tillegg bra som selvforsvar på gata?

Og er det noe jeg bør vite om de?

 

 

:)

 

Boksing og Kickboksing vil jo fungere utmerket til å holde angriperen på avstand. Men hvis angriperen har peiling og får deg inn i ett grep sliter du litt.

 

Kung Fu har jeg vansklig for å se at fungerer som selvforsvar, nå kjenner jeg selvfølgelig ikke til alle stilene innenfor Kung Fu og lite til Hung Ga. Men Kung Fu er veldig mye basert på tradisjoner, veldig stilige teknikker. Også veldig mye selvdisiplin og sette smerteterskelen høyere. De har noe som de kaller for herding, (kan dessverre ikke det japanske ordet) går ut på å bli vant til å tåle smerte og slå med trepinner på diverse muskelgrupper for å tåle mer i evt en fight. Jeg har absolutt ingen tro på dette, at man tåler mer ved å ta i mot juling på trening?

 

Karate finnes det også mange forskjellige stilarter. Men shotokan og Kyokushin vil jo på samme måte som boksing/kickboksing fungere utmerket til å holde en angriper på avstand, men så snart han kommer i grep sliter du litt. Men det finner jo noen karate stilarter der de trener på fight, men kast og balansebryting og enkelte grep.

 

Som jeg har sagt flere ganger i denne tråden, Ju Jitsu er å anbefale om du vil trene en effektiv selvforsvars kampsport.

Lenke til kommentar

Ingen av alternativene er bra nok, gi oss noen flere! :tease:

 

Men snakker vi om kampsport eller selvforsvar her? Hvis vi snakker om sport er kickboksing og kung fu sikkert kjempebra, kyokushin(kai) karate skal visst også være ganske bra.

 

Med at Krav Maga er for enkelt, mener jeg ganske enkelt at de bruker veldig få teknikker mot veldig mye forskjellig, noe som sikkert er positivt for selvforsvar, men at jeg personlig vil ha litt større variasjon, selv om dette kan være litt på bekostning av verdien som enkelt, rått selvforsvar. Jeg liker å ha mange elementer å leke med, og tror også at dette er nyttig i selvforsvar, fordi hvis man da ikke greier å utføre teknikken, kan man lettere gå til noe annet.

 

Jeg begynner å tvile på BJJ som bakkekamp, på grunn av det faktiske arsenalet man har på bakken i forhold til hva de bruker i BJJ. På bakken kan man bruke andre posisjoner som er mer "striking-orientert", ved å kontrollere en arm e.l. samtidig som man selv er i posisjon til å slå, bruke albuer, knær, føtter, skalle osv. I tillegg virker det ikke som at BJJ bruker "small joint manipulation", dvs kontroll/brekk av fingre, håndledd og tær. BJJ benytter heller ikke spark, skalling, eye gouging, fish-hooking, rene brekk (brekk som går med en gang, i stedet for "submission"-brekk) og totalt manglende våpentrening på bakken.

 

Hvis noen vet om klubber som underviser bakkekamp på denne måten, venneligst si fra, da jeg kunne ha vært interessert i det!

 

PM eller kommenter i tråden hvis dere lurer på noe jeg har skrevet! :)

Endret av magnus90
Lenke til kommentar
Boksing og Kickboksing vil jo fungere utmerket til å holde angriperen på avstand. Men hvis angriperen har peiling og får deg inn i ett grep sliter du litt.

 

Kung Fu har jeg vansklig for å se at fungerer som selvforsvar, nå kjenner jeg selvfølgelig ikke til alle stilene innenfor Kung Fu og lite til Hung Ga. Men Kung Fu er veldig mye basert på tradisjoner, veldig stilige teknikker. Også veldig mye selvdisiplin og sette smerteterskelen høyere. De har noe som de kaller for herding, (kan dessverre ikke det japanske ordet) går ut på å bli vant til å tåle smerte og slå med trepinner på diverse muskelgrupper for å tåle mer i evt en fight. Jeg har absolutt ingen tro på dette, at man tåler mer ved å ta i mot juling på trening?

 

Karate finnes det også mange forskjellige stilarter. Men shotokan og Kyokushin vil jo på samme måte som boksing/kickboksing fungere utmerket til å holde en angriper på avstand, men så snart han kommer i grep sliter du litt. Men det finner jo noen karate stilarter der de trener på fight, men kast og balansebryting og enkelte grep.

 

Som jeg har sagt flere ganger i denne tråden, Ju Jitsu er å anbefale om du vil trene en effektiv selvforsvars kampsport.

Det var vel noe slikt jeg foventet å høre. Men da vet jeg ihvertfall.

 

 

Det med herding, det funker. De bruker det i Muay Thai også. Hvis du får nok juling på en plass, så dreper du nerveceller, hvilket er de som sender signaler til hjernen om at du får vondt. Dreper du de, kjenner du mindre eller ingenting etterhvert.

Kan være pinsom prosess, men det funker :)

Lenke til kommentar
Ingen av alternativene er bra nok, gi oss noen flere! :tease:

 

Men snakker vi om kampsport eller selvforsvar her? Hvis vi snakker om sport er kickboksing og kung fu sikkert kjempebra, kyokushin(kai) karate skal visst også være ganske bra.

 

Med at Krav Maga er for enkelt, mener jeg ganske enkelt at de bruker veldig få teknikker mot veldig mye forskjellig, noe som sikkert er positivt for selvforsvar, men at jeg personlig vil ha litt større variasjon, selv om dette kan være litt på bekostning av verdien som enkelt, rått selvforsvar. Jeg liker å ha mange elementer å leke med, og tror også at dette er nyttig i selvforsvar, fordi hvis man da ikke greier å utføre teknikken, kan man lettere gå til noe annet.

 

Jeg begynner å tvile på BJJ som bakkekamp, på grunn av det faktiske arsenalet man har på bakken i forhold til hva de bruker i BJJ. På bakken kan man bruke andre posisjoner som er mer "striking-orientert", ved å kontrollere en arm e.l. samtidig som man selv er i posisjon til å slå, bruke albuer, knær, føtter, skalle osv. I tillegg virker det ikke som at BJJ bruker "small joint manipulation", dvs kontroll/brekk av fingre, håndledd og tær. BJJ benytter heller ikke spark, skalling, eye gouging, fish-hooking, rene brekk (brekk som går med en gang, i stedet for "submission"-brekk) og totalt manglende våpentrening på bakken.

 

Hvis noen vet om klubber som underviser bakkekamp på denne måten, venneligst si fra, da jeg kunne ha vært interessert i det!

 

PM eller kommenter i tråden hvis dere lurer på noe jeg har skrevet! :)

 

Det du nevner, som med brekkingen av bein og eye gouging er ikke akkurat ting du ville kommet unna med. Nytter ikke å si at en person prøvde å stjele lommepengene dine. Men om han står med kniv, for all del, brekk en albue! Men hvor ofte blir man angrepet med kniv? Da syns jeg det er viktigere å trene på reine kontroll grep og bend (som KAN være farlig om man presser mer), siden det er mer sannsynlig og bli utsatt for en full person eller lignende.

 

Det du sier om BJJ får meg med en gang til å tro at du ikke har prøvd det før. For du aner ikke hvor vanvittig stor variasjon det er i teknikkene deres på bakken. Og de har også en haug med bend, som også går på ledd som kan være veldig vondt og farlig. Og jeg skjønner at det du sier med det arsenalet vi har på bakken. Når man ligger så tett er det ekstrem lett å gi en albue eller knee angriperen. Men hvis du har sett en del av BJJ låsegrepene og bendene så er du ganske trygg på det område, kan jeg garantere.

 

Det du sier om Krav Maga, at det er enkelt blir litt feil da. Krav Maga ER ett veldig lett forsvars system å lære seg, fordi det er så logisk som du kan få det. Presser angriper, så drar du osv. Men variasjonen er jo absolutt til stede, mange forskjellige veier å gå ut av grep og angrep. Og hvis du syntes de kursene du har deltatt på var kjedelig tror jeg du enten har vært på noen dårlig kurs eller ikke fulgt godt nok med. For mer action-fylt opplevelse skal man leite lenge etter...

Lenke til kommentar

Jeg kan en god del BJJ og syns det er kjempemorsomt og låsene er veldig effektive. Allikevel tror jeg det finnes bedre former for bakkekamp. Låser og kvelninger er ikke alt, og man kan møte på folk som striker effektivt på bakken. Angående brutalitet, mener jeg det er ting man skal kunne, samtidig som man også må vite når man skal bruke det. Sånn er det jo med alt innenfor kampsport, bare fordi man kan ødelegge knærne til folk med et enkelt lowkick, trenger man ikke å gjøre det. Man kan forresten strike seg ut av en arm-triangle ved å bridge og bruke albuer i det bittelille mellomrommet som oppstår.

 

Det jeg mener om KM er at det er kjempebra som selvforsvar, men at jeg er ute etter litt mer. Teknikkene i KM mangler detaljer og finmotorikk som gjør at det blir tilfredsstillende å få det til. Igjen, JA det er supert for selvforsvar, men i lengden temmelig grunnleggende. KM baserer seg veldig mye på kontroll-clinch, noe som er veldig bra, men ikke alltid passer like bra.

 

eks:kravmaga1.jpg

 

demonstrasjon av KM:

 

Deilig at det har blitt liv i denne tråden igjen :D

Lenke til kommentar
Deilig at det har blitt liv i denne tråden igjen :D

Indeed. Glad jeg fant tråden, har lest hele ^^

 

Men folkens, ser ut til at i Januar blir det nye episoder av 'Fight Science', som gikk og kommer til å vises på National Geographic. Noen som blir å se det?

Jeg blir i alle fall klistra framfor skjermen. ^^ Uansett hvor dårlig eller urettferdig noen kan si det er, så er det god underholdning og programmet lyver heller ikke.

 

Fight Science @ National Geographic

 

:)

Lenke til kommentar
Jeg kan en god del BJJ og syns det er kjempemorsomt og låsene er veldig effektive. Allikevel tror jeg det finnes bedre former for bakkekamp. Låser og kvelninger er ikke alt, og man kan møte på folk som striker effektivt på bakken. Angående brutalitet, mener jeg det er ting man skal kunne, samtidig som man også må vite når man skal bruke det. Sånn er det jo med alt innenfor kampsport, bare fordi man kan ødelegge knærne til folk med et enkelt lowkick, trenger man ikke å gjøre det. Man kan forresten strike seg ut av en arm-triangle ved å bridge og bruke albuer i det bittelille mellomrommet som oppstår.

 

Det jeg mener om KM er at det er kjempebra som selvforsvar, men at jeg er ute etter litt mer. Teknikkene i KM mangler detaljer og finmotorikk som gjør at det blir tilfredsstillende å få det til. Igjen, JA det er supert for selvforsvar, men i lengden temmelig grunnleggende. KM baserer seg veldig mye på kontroll-clinch, noe som er veldig bra, men ikke alltid passer like bra.

 

eks:kravmaga1.jpg

 

demonstrasjon av KM:

 

Deilig at det har blitt liv i denne tråden igjen :D

 

Du kan en del ja? Begynner egentlig å lure litt på om alt du sier er sant. Utifra nicket ditt virker det som du er 17år? Hvordan kan du da ha så mye erfaring med mange forskjellige kampsporter i tillegg til at du skal opp til brunt belte? Men nok om det...

 

Teknikkene i KM mangler detaljer? Hva mener du med det da?

Jeg mener også at man burde kunne litt om brutalitet. Men poenget er at man trenger ikke å lære seg inn refleksen på ett slag mot strupehodet og ett brekk på albuen. Da er det bedre å lære seg låsegrep som er litt på kanten, som man kan presse på ekstra så det brekker noe.

 

Hvis du treffer noen på gaten som striker effektivt på bakken er det jo bare å få han inn ett låsegrep som forhindrer han i dette. Noe som man garantert har lært etter en stund med BJJ.

 

Men jeg syns absolutt IKKE KM er ett bra selvforsvars system. Å lære seg inn så voldelige reflekser er galskap. Du blir selv puttet i buret om du knekker albuen på en person og stikker ut ene øyet i en slåsskamp. KM fungerer bra i krig, ikke på gaten. Men det er tross alt det KM er utviklet for, av den israleske forsvaret. Er bare tull å lære slikt på kurs i Norge.

 

Hvis man hadde fjernet alle de voldelige effektene ved KM, hadde det hvert ett godt selvforsvarssystem. Men da sitter jo man nesten bare igjen med jujitsu og judo.

Lenke til kommentar

Ta deg en tur rundt og besøk alt du finner Aivio. Det viktigste er at du selv er fornøyd, og husk det kommer ikke ann på hvilken stil du trener men den som trener den. Kliche men sant.

 

Hvilke kvaliteter er du ute etter? Å kunne "mestre" stilen på ett år og kunne banke en på puben så fort som mulig, eller å kunne forsvare deg så fort som mulig, eller å trene en stil hvor du har mye å jobbe med, hvor stilen er et tidsfordriv eller hobby sammen med at den er effektiv men at det kan ta flere år før du i det heletatt kan bruke det effektivt.

 

Spiller ingen rolle om du trener BJJ, KM, Boksing, Kickboksing, kung fu, Aikido, Judo, osv osv så lenge du syns det er verdt å bruke tiden på.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Har funnet ut at det har blitt altfor mye PC-sitting i det siste, så jeg vurderer og begynne på kickboxing. Har noen få spørsmål.

1. Jeg er 16 år, er det "forsent" og starte med kickboksing da?

2. Er kickboxing ensformig? Jeg mener, blir man for lei av det liksom? Blir de mye av det samme?

 

Og en til ting: Grunnen til jeg har vurdert kickboksing er fordi det er det eneste som er her i området, tror eg(Utenom boksing, men de virker for ensformig synes jeg). Men kan vurdere andre kampsporter også, noen som har forslag? Så lenge jeg holder meg i form og kan beskytte meg så er jeg fornøyd.

 

Og en siste ting! Hehe; Det har seg slik at jeg har astma, dette vil vel ikke være noe problem? Treningen er vel ikke så veldig hard? Har spilt fotball aktivt i flere år så..

 

Takk! Mvh: LasH!

Lenke til kommentar

1. Absolutt ikke for sent å starte. :)

 

2. Ja, kickboksing er ensformig. Syntes jeg da, kan hende det bare er klubben jeg trener på som er litt ensformig, men hvertfall det jeg har trent er veldig mye det samme. Men jeg ser ikke på kickboksing som selvforsvar, men "trening". Jeg trener karate-jitsu og og har kickboksing ved siden av som ekstra trening. ;)

 

Kickboksing er veldig hard trening. Vet ikke helt hvor grensen din er, men jeg vil råde deg til å informere treneren din om at du har astma og at det kan være situasjoner hvor du må "ta en pust i bakken". Tror ikke dette skal være noe stort problem, selvom en blodseriøs trener kanskje syntes dette. Du kan høre med henne/han om hva h*n syntes om det.

 

Har ikke astma selv, så vet ikke helt hvor grensen er som sagt, men hvis kb blir for tungt kan du jo for eksempel prøve jiu-jitsu. Har ikke mye erfaring med det her, men inntrykket mitt er at det er litt mindre.. blodtungt. Correct me!

 

EDIT: ikke tyngre!

 

Binko! :)

Endret av Binko
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...