Gå til innhold

Den store kampsport tråden


Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Taekwon-Do kan fort bli ganske enformig i begynnelsen, og hvis man ikke har gode instruktører som ikke varierer treninga. Har selv hatt mine perioder hvor jeg har vurdert å slutte (rundt blåbelte), men nå er jeg så fornøyd med treninga at tanken ikke streifer meg engang. Har snart trent i sju og et halvt år.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...
Noen som vet om det er en KunTao klubb i Bergen?? Har lyst å begynne :D

 

Jeg tror ikke vi har noen i Bergen dessverre, vi har (mener jeg) bare klubber på østlandet i Norge. Klubbene er i Oslo, Fredriksstad og Halden, hvis jeg ikke husker feil. Det kan hende at det bor noen som trener, eller har trent, KunTao i Bergen.

 

Du kan jo eventuelt emigrere til en annen del av landet.

Lenke til kommentar

Ju Jitsu.

 

Hva som er mest krevende kommer nok mest an på klubbene, men jeg vil anta at de fleste Ju Jitsu-klubber trener hardere. Jeg har såvidt vært innom Aikido ved en klubb i Oslo og de virket ganske useriøse i forhold til fysisk trening. Hvis jeg ikke husker feil, var det vanlig praksis i klubben å dra på en lokal pub etter trening. I tillegg er de få seminarene jeg har deltatt på i Aikido vært gørrkjedelige, mens noen av de i Ju Jitsu har vært ganske bra.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei

 

 

Har lyst til å begynne å trene kampsport igjen. Jeg trente tidligere Karate Kyokushinkai, i 7 år, men sluttet for noen år siden - angrer nå. :/

 

Har lyst til å begynne med noe litt "friere", mindre kata og "tørrtrening" og mer kamp. Har sett litt på Krav Maga/MMA på Kampsportinstituttet. Noen erfaringer?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

hi!

 

 

I'm from the Philippines and I'm inviting everyone around Tønsberg and Nøtterøy who loves to learn or train Gracie

 

Jiujitsu (grappling with gi / no gi), tatkuntou(kuntao), kali(sticks,knives,empty hands), Aikido/Aikijo, and MMA to come

 

join us. We are located at Lysakerveien, Borgheim near the Red Cross.

 

Please contact me at 99240710

 

 

BIG BOYS who talk a lot and seem to know everything ARE NOT INVITED.. :!:

 

 

 

-assUwear

post-171399-1221157468_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Er enig med deg at litt bank bare er sunt, men ikke hodet. Hjernecellene bør få være i fred, de kommer nemmelig aldri tilbake hvis de blir leiseg eller skadet

Vel, for det første er det sånn at når en liten del av hjernen blir skadet, så er det mye hjerne igjen som kan ta over for den hjernedelen som er skadet. I tillegg så har forskere funnet ut at vi faktisk kan få nye hjerneceller (http://www.princeton.edu/pr/news/99/q4/1014-brain.htm), men det er ikke noe man burde avhenge av hvis man skal bestemme seg for boksing eller ikke.

 

Det som har blitt forsket mye på er amatørboksing vs. proffboksing. Proffboksing er da boksing i mange runder i strekk uten hodebeskyttelse. Dette er farlig for hodet. Mange tenker at det da er mangelen på hodebeskyttelse som er det største faremomentet, men det er faktisk lengden kampene varer. Hvis kampen varer i et kort tidspunkt, så blir det skader på hjernen, men risikoen for at det skal påvirke deg er liten. Det som skjedde med Muhammad Ali var at han slet seg fullstendig ut i kampene mot Joe Frazier (The Fight of the Century og Thrilla in Manila, spesielt sistnevnte), i 15 og 14 runder. Etter Thrilla sa han at var det nærmeste døden han noensinne hadde vært. Etter en lang og hard boksekarriere pensjonerte han seg, og kom deretter tilbake.

 

Ali's retirement was short lived, many speculate because of the money offered in a comeback bout, and he returned to face new champion Larry Holmes in 1980. Due to increasing media pressure who by now were questioning Ali’s health, The Nevada State Athletic Commission had Ali examined at Minnesota’s Mayo Clinic as a prerequisite to being granted a boxing license. An examination of Ali’s speech detected a mild ataxic dysarthia (difficulty in coordinating the muscles used in speaking). In physical testing it was noted that Ali did not hop with expected agility and in a finger to nose test he showed a slight degree of missing his target, motor skills that were more pronounced with fatigue. Despite these warning signs that Ali was perhaps showing early signs of brain damage, Dr. Howard felt there were no specific findings to prohibit him from fighting. Tests also revealed that Ali actually had a hole in his membrane, however Don King allowed the fight to go on. Despite Ali's claim that Holmes would be "mine in nine" he was soundly defeated by Holmes. Ali, though looking fit and trim, was already on medication for what developed into Parkinsons syndrome, but was misdiagnosed as a Thyroid condition. Ali as a result was unable to recover his former skills or stamina and was left dehydrated and weak. Two days before the fight Ali was physically unable to run half a mile. With all the warning signs ignored and the fight allowed to go on, Holmes dominated a nearly motionless Ali throughout the fight in a brutal beating, speculated to have done more damage to Ali's already questionable health. Despite his taunts and posturing Ali rarely threw a punch. Sylvester Stallone, speaking of the fight compared it to "an autopsy on a man who's still alive."

 

Så det forklarer Alis tilfelle tror nå jeg. Han kunne klart seg greit i mange år hadde det ikke vært for at han ikke ga seg når leken var god, før Thrilla in Manila.

 

Så det jeg prøver å si er at om du bokser på fritida her i Norge, uten å nærme deg proffboksing, så er skadene du kan få veldig små og ikke noe vits i å bekymre seg for. På trening bruker man i tillegg ofte tunge hansker, så når man slåss i kamper så blir man kjappere fordi man er vant med å slåss med tyngre hansker. Mange boksere påstår at å slåss med de tyngste hanskene kan beskrives mer som en putekrig enn en sparringskamp, har ikke selv prøvd dette så jeg veit ikke hvordan det er. Med hjelm på i tillegg, som er et krav på mange bokseklubber i Norge, så er de potensielle skadene nesten ikke-eksisterende. Husk på at en amatørbokser her i Norge bokser kanskje en eller to ganger i uken, så jeg tør nesten påstå at skadene en aktiv hobbyfotballspiller pådrar seg ved headinger er like store om ikke større.

Endret av Thrusthamster
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...