Gå til innhold

Den store kampsport tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det jeg ikke skjønner er hvorfor "kampsport" er kvalifisert nok til å være en sport. En ting er at man kan studere kampsport for selvforsvar, selvutvikling, mental trening, eller fysiske trening. men hvorfor i all verden er det en sport?

 

Altså, jeg skjønner at det er greit å kunne litt selvforsvar. Det er bare det at mennesker føler seg pliktige til å gå så pass langt at de må vise det. Hvorfor må vi absolutt slåss for å bevise at en er bedre enn en annen. Det er akkuratt derfor sport ble oppfunnet.

 

For ordet sport er noe jeg forbinder med fairplay, og ingen brutal kontakt for å slå ut en motstander. Kan noen vær så snill å forklare meg hvorfor det er så populæt? Hvorfor det er en sport?

 

Takk, beklager hvis jeg gikk over streken...

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Kjipt at man kan kun trene Ninpo i et fåtall av de asiatiske landene. (kampsporten selve "ninjaene" drev med).

 

Ninpo er ikke direkte den kampsporten ninjaene drev med..

Ninpo Taijutsu heter det, det er egentlig bare den øvereste graden av ninjutsu.

 

Det finnes dusinvis av forskjellige typer ninjutsu og Ninpo er bare en av dem, men Ninja'er / samurai'er drev

faktisk med ninjutsu, flere forskjellige typer.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Det jeg ikke skjønner er hvorfor "kampsport" er kvalifisert nok til å være en sport. En ting er at man kan studere kampsport for selvforsvar, selvutvikling, mental trening, eller fysiske trening. men hvorfor i all verden er det en sport?

 

Altså, jeg skjønner at det er greit å kunne litt selvforsvar. Det er bare det at mennesker føler seg pliktige til å gå så pass langt at de må vise det. Hvorfor må vi absolutt slåss for å bevise at en er bedre enn en annen. Det er akkuratt derfor sport ble oppfunnet.

 

For ordet sport er noe jeg forbinder med fairplay, og ingen brutal kontakt for å slå ut en motstander. Kan noen vær så snill å forklare meg hvorfor det er så populæt? Hvorfor det er en sport?

 

Takk, beklager hvis jeg gikk over streken...

 

Det er da ganske mye kampsport med fair play og strenge regler. De må selvsagt hamre løs på hverandre for å vinne, men det er grenser i de aller fleste tilfeller av sporten.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Heisann

 

Jeg kunne tenkt meg å drive med en sport med saltoer og flipper.

 

jeg har sett noen filmer på youtube:

 

 

Er dette en spesiell sport eller er det bare noen turnere som har det moro?

Det ser ut som det er litt street og urban blanda inn også

 

Så da lurer jeg på om dette er selv lært, om det er mulig å lære dette på noen klubber eller skoler i oslo, og om denne "sporten" har et navn ;)

 

Jeg så at det står martial arts i description og i navn så jeg søkte litt på google og da fant jeg ut at martial arts er mye forskjellig

 

Jeg driver med boksing og har ikke noen spesielle planer om å starte med en annen kampsport

 

Takk :!:

Lenke til kommentar
Heisann

 

Jeg kunne tenkt meg å drive med en sport med saltoer og flipper.

 

jeg har sett noen filmer på youtube:

 

 

Er dette en spesiell sport eller er det bare noen turnere som har det moro?

Det ser ut som det er litt street og urban blanda inn også

 

Så da lurer jeg på om dette er selv lært, om det er mulig å lære dette på noen klubber eller skoler i oslo, og om denne "sporten" har et navn ;)

 

Jeg så at det står martial arts i description og i navn så jeg søkte litt på google og da fant jeg ut at martial arts er mye forskjellig

 

Jeg driver med boksing og har ikke noen spesielle planer om å starte med en annen kampsport

 

Takk :!:

XMA eller wushu? :) ... eller turn :p

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Hei. Noen spørsmål her. Har lyst og begynne med en kampsport. 

Ønsker og få go kondis, og lære selvforsvar, samt vere en tøffing om det skulle være noen grunn til det :p

 

 

Noen tips på hva jeg bør se på?

 

 

Var i dag og hadde prøvetime på Kali Sikaran. Var morsomt det. Vi stod og slo med pinner, og øvet noen brytetekninkker. 

Men jeg følte meg ikke noe svett etter timen. Er dette en kampsport hvor man får mosjon i det hele tatt? Eller kun teknikk-trening?

 

 

Tengte også på "GRAPLING/MMA" eller "Muay Thai"..... 

Lenke til kommentar

Hei. Noen spørsmål her. Har lyst og begynne med en kampsport. 

Ønsker og få go kondis, og lære selvforsvar, samt vere en tøffing om det skulle være noen grunn til det :p

De aller fleste martial arts tilbyr det. Hva som passer for deg kommer an på hva som finnes i nærheten og hva som interesserer deg. Hvor bor du? Ville uansett anbefalt deg å besøke diverse klubber og spørre om en prøvetime eller to og se hvor du liker deg best.
Lenke til kommentar

Noen her som driver/har drevet med Wing Tsun Kung-Fu?

Jeg har så langt vært på to treninger, og syntes det var gøy.

Liker konseptet, og skal gå dypere inn i filosofi, teknikk og slikt etterhvert. :) Det sies at det er ett veldig effektivt selvforsvar. Er det slikt at wing tsun-teknikkene fungerer godt om det skulle komme en skumling etter deg på byen f.eks? Nå er det ikke akuratt det som er det viktigste, men kan det kan jo være en grei egenskap i visse situasjoner (jada, løping er det beste).

Endret av jubb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...