Gå til innhold

Den store kampsport tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kendo er noe jeg alltid har hatt lyst til å prøve. Drev med Tae Kwon Do i 4 år.

8798297[/snapback]

Rødt belte?

8798363[/snapback]

 

Nei, desverre :) Gikk opp til blågradering rett før jeg slutta. På de 4 årene, hadde jeg hatt pauser, og og bytta klubb p.g.a flytting

Lenke til kommentar
Våpen blir vel ikke mye brukt. Spesielt ikke sverd. Vet det eksisterer en eller to grupper i Norge som trener europeisk/skandinavisk (er ikke sikker) sverdfekting. Ikke som i korde men som i sverd.

Hvis det er asiatisk du leter etter så er det jo noen ninjutsu klubber i Norge. Mange av byene. Hvis du er interessert så kan jeg skaffe deg en link. Skal på jobb.

Men hvis det er spesielt katana trening, japansk sverdkunster, eksisterer det i Oslo, Kristiansand, Horten, Stavanger og Hemsedal. Vil du ha link skaffer jeg deg det.

8217080[/snapback]

 

Det finnes noen klubber i landet som trener WMA/HEMA, (Western Martial Arts eller Historical European Martial Arts,) og noen flere som driver med vikingkamp/-reenactment. Det som er viktig å huske er at det ikke finnes noen kilder på "tradisjonell nordisk kamp", så de som sloss vikingstil har bare våpen som er kopier av gamle funn, og sloss slik vi tror det er logisk å sloss med disse sverdene.

 

(Det finnes noen galninger som tror vi har gode kilder på slossing fra ordentlig gamle dager i Norden, blant annet en gjeng som påstår at de driver med en form for stavkamp som har blitt overlevert fra far til sønn i over tusen år i Norge(!), og noen finner som driver med en kampsport som visstnok ble startet av en finne som dro til Kina for å lære kineserne å smi sverd. Guy Windsor, Europas beste WMA-trener, hadde seminar for klubben vår i helga, og han hadde sloss mot en av disse gale finnene. Hans konklusjon var at kampsporten er stort sett verdiløs.)

Lenke til kommentar

He he. Har hørt om dette stav selv, og at de sier det er 41 generasjoner som har gått i arv. Garantert søppel. Leste også at det var prinsippbasert. At du kunne bruke alt du fant og bruke det som våpen og bruke prinsippene dine til hva det skal være. Det var en post om dette på SFI, hvor en som sier han er interessert i vikinger og slikt og lurte litt på stav fra norge. Men alle bare fortalte ham at det var BS.

 

Har hørt mye bra om Guy Windsor. Det jeg syns er synd er at det er veldig populært innen WMA/HEMA med noe de kaller fri fekting. Det vil si at de prøver å fekte med skarpe eller uskarpe sverd så ekte som mulig. Dette mener jeg Guy Windsor støtter, det er vel det eneste.

 

G2Petter, er det slik at en lærer WMA/HEMA etter gamle manualer og at man prøver å kopiere og føle på det en har lært og prøve seg frem?

Endret av SteffenG
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
He he. Har hørt om dette stav selv, og at de sier det er 41 generasjoner som har gått i arv. Garantert søppel. Leste også at det var prinsippbasert. At du kunne bruke alt du fant og bruke det som våpen og bruke prinsippene dine til hva det skal være. Det var en post om dette på SFI, hvor en som sier han er interessert i vikinger og slikt og lurte litt på stav fra norge. Men alle bare fortalte ham at det var BS.

 

Har hørt mye bra om Guy Windsor. Det jeg syns er synd er at det er veldig populært innen WMA/HEMA med noe de kaller fri fekting. Det vil si at de prøver å fekte med skarpe eller uskarpe sverd så ekte som mulig. Dette mener jeg Guy Windsor støtter, det er vel det eneste.

 

G2Petter, er det slik at en lærer WMA/HEMA etter gamle manualer og at man prøver å kopiere og føle på det en har lært og prøve seg frem?

8831096[/snapback]

Jeg skjønte ikke helt hva du mente med "fri fekting". Guy kaller det for "freeplay", og det går ut på å bruke sløve sverd i en kamp så lik som mulig sånn det ville vært i virkeligheten. Jeg kan sitere det han skriver på swordschool.com:

We train for control first, which is the first requirement of any martial art. When sharps are out, you do not start flailing around like Conan and expect to survive. We also train for power, using hitting targets, so that we know we can hit as hard as necessary if we want to. Put the two together, and with enough training (and I am referring to several years of hard work) you can fence at full speed, with minimal equipment, and know, for certain, who would have walked away if the blades were sharp. Correct intention is part of the training: it is suicidal to go into a fight intending just to kill. I am not interested in training murderers. The first concern is survival. However, with most weapons, the safest course is a well-timed attack. So we attack to survive, not to kill. Back in the days when a fencing master's students could confidently expect to put their training to the real test, this is how they trained. Things are different when using military weapons, but that's a whole other story.

 

Er det "freeplay" du synes det er dumt at er populært? Er du i mot å gå kamp i det hele tatt?

 

Petter

Lenke til kommentar

Vi hadde litt få stålsverd på seminaret med Guy, så vi lånte av Guy og assistenten hans, Ilkke. Siden de bare hadde ett sløvt stålsverd hver, måtte de bruke skarpe stålsverd for å demonstrere nesten alle teknikkene.

 

Du bør lese på sidene til SESH om hva han skriver om beskyttelsesutstyr og sikkerhet. http://www.swordschool.com/en/faq.html Jeg skjønner at det høres farlig, men det kommer nesten helt an på innstillingen til de som trener. Jeg hørte en historie om en klubb, jeg tror det var i Sverige, der treneren møtte alle nye elever med "Så du har lyst til å lære å fekte? Plukk opp et sverd, så skal jeg lære deg noen kule triks." Klubben ble visst lagt ned da en ny student kjørte et sverd inn i øyet på treneren.

 

På klubben vår har vi visstnok hatt én skade på de fem årene den har eksistert, og det var en trener som brakk ribbeinet på en annen trener i en kamp som gikk alt for fort.

Lenke til kommentar

He he, ja ting kan gå litt fort. Det skjer skader selv med bokken for å si det sånn.

Det eneste jeg ikke kjønner med å absolutt måtte bruke stål er at det ikke blir freeplay. En vil aldri klare å simulere en ekte situasjon. Og enda mindre med stålsverd. En vil alltid ha i bakhodet at det en gjør er farlig. Og spesielt uten nok beskyttelse uansett hvor lenge man har trent. Og da setter jeg spørsmål ved om det er verdt risikoen. Men de som er med på leken må tåle steken.

 

Hadde vært artig å være tilstedet på en slik tilstemning. Vet du om Guy kommer til Norge neste år eller noe. Hvor mange ble det?

Lenke til kommentar

Vi var i underkant av 20. Det var klubben vår som inviterte og betalte for ham, og selv om vi fikk støtte av Frifond til prosjektet, ble det underskudd. Jeg tviler på at han kommer til Norge med det første, men jeg og flere andre fra klubben skal forhåpentligvis til Helsinki neste år.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...
vil lære slikt.

Helst lære det hjemme..

Noen tips?

Være rask og tenkt fort vet jeg..

9251482[/snapback]

 

 

Du kan ikke lære det hjemme. Vel hvis en sensei vil komme hjem til deg og lære deg det der så kan du vel det, men lykke til hvis du finner noen.

 

Du må finne en dojo, glemme alt du tror du vet, være åpen for hva du lærer og gjøre som sensei sier. Tren lenge og vel, hardt og seriøst, med blod og svette. Da kan du lære kunsten. Om det er aikido eller boxing.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...