Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Feil! Lefdal har ikke lov til å markedsføre det lengre!

 

Edit: Lefdals 150% og Ekjøps 100% prisgaranti ble ulovelig å markedsføre, da ikke alle produktene kunne finnes i konkurentenes butikker! Lefdals prisgaranti var på ingen måte værre enn Elkjøps!

 

Edit 2: Stor forskjell på å gi kunden tilbake mellomlegg + mer i etterkant av kjøp, enn å

markedsføre det i forkant av kjøp!

Endret av zaico
Lenke til kommentar

Lefdal og Elkjøp er kjeltringer begge to :)

 

 

Ang. prisgaranti og varer "ingen" andre har:

 

Det Canon MV690, eller hva den nå het, var egentlig en Canon MV600 eller noe sånt, med litt annerledes farge på en eller annen strek ett eller annet sted på kameraet. Kameraet var ikke engang nevnt på Canons hjemmeside eller hovedbrosjyre. Dette var Elkjøp sitt produkt, bestilt spesielt fra Canon, for å omgå prisgarantien. Ikke alle tenker på at spesifikasjonene er de samme som et annet produkt, så lenge selgeren sier at deres produkt selvsagt er mye bedre.

 

Butikker som er med i Canon-ringen ("fordelsklubb" for enkeltstående butikker) fikk nylig tilbud om å kjøpe Canon MV890, som egentlig er en MV900, med en minimal forskjell (heller ikke nevnt på hjemmeside eller brosjyre, på tross av at jeg har sett kameraet i levende live). Det er for å kunne skryte av at butikkene som er med i Canon ringen kan tilby dette kameraet til en mye bedre pris enn alle andre... fordi den modellen er laget spesielt for Canon-ringen og ingen andre får tilbud om å kjøpe den (butikken jeg jobber for er med i Canon-ringen, så dette har jeg direkte fra Canon faktisk). Mulig den tilbys i andre land, til lignende klubber eller kjeder som vil bruke samme triks... ikke vet jeg.

 

Men nå prøver jeg ikke å selge dette kameraet, annet enn til kunder som vil ha det billigste av det billigste heller da... jeg mener bildekvaliteten ikke holder mål. Tror heller ikke noen av oss i butikken har prøvd å lure noen til å tro at det er et annet kamera enn MV900... hva andre butikker gjør, det vet ikke jeg.

Lenke til kommentar

Det kommer svar til litt flere her..

 

Et enkeltløfte fra en selger er mye mindre verdt for kunden enn en offisiell kundegaanti. Det er litt forskjell på å ha en garanti som er felles for en hel kjede, og det at en selger sier at man har returrett på akkurat dette salget. Når en kjede har returrett er du helt sikker på at du kan returnere produktet i alle butikker i kjeden. Hvis det er et løfte fra en enkelt selger har man mye mindre sikkerhet. Det eneste jeg er sikker på er at Elkjøp i hvert fall har 30 dagers returrett på alle varer utenom varer solgt med abonnement eller mobiltelefoner, eller varer som er spesielt merket med egne regler. Hva Lefdal praktiserer er tydeligvis litt forskjellig fra sted til sted. Jeg trodde de hadde gått bort fra 150% prisgaranti, og heller har det slik som Elkjøp at du kan få det til samme pris om du sier fra på forhånd, eller mellomlegget tilbake etterpå innen 30 dager.

 

Lefdals prisgaranti har da aldri blitt forbudt? Det var kun markedsføringen som ble det da mange varer ikke finnes i andre butikker. Elkjøp har også sluttet å markedsføre prisgarantien i sine DM'er. Så vidt jeg vet trenger det heller ikke være akkurat samme varekode, men dersom produktet er fra samme produsent og har de samme spesifikasjonen kan man også bruke prisgarantien. Mellom Elkjøp og LEfdal skulle det i hvert fall ikke være noe problem å bruke prisgaranti, da de har identiske varekoder.

Lenke til kommentar
nix, eneste er at de kan ha forskjellige varer inne men samme telefon lager osv

6485777[/snapback]

 

150% pris garanti gjelder ikke lenger på lefdal, og dermed er det el kjøp som står best. El kjøp har 30 dagersw retur rett i tilleg til 100% garanti. Lefdal har bare 100% pris garanti.

Lenke til kommentar
Jeg var innom Lefdal på Lillestrøm for ca 2 uker siden og der spurte jeg om det er 30 dagers returrett på varer og selgeren sa nei !?

Kan det hende at det har sluttet med det også?

6509333[/snapback]

 

1: Det er ingen Lefdal-butikk i Lillestrøm

2: Lefdal har heller aldri hatt 30 dagers returrett.

Lenke til kommentar
Jeg var innom Lefdal på Lillestrøm for ca 2 uker siden og der spurte jeg om det er 30 dagers returrett på varer og selgeren sa nei !?

Kan det hende at det har sluttet med det også?

6509333[/snapback]

 

1: Det er ingen Lefdal-butikk i Lillestrøm

2: Lefdal har heller aldri hatt 30 dagers returrett.

6519692[/snapback]

 

Skrivefeil, mente Strømmen...

Lenke til kommentar
Men ifølge norsk forbrukerkjøpslov så har man faktisk 14 dagers angrerett på varer kjøpt på internet. Operer Elkjøp og Lefdal med samme "innstilling"?

 

faktisk tapte forbrukerombudet dette i høyesterett, men opplyser fortsatt om at det er 14 dager retur :/

 

rare greier menmen...

 

utenom det:

 

synes ikke elkjøp er så ille generellt, men tror det kommer VELDIG ann på hvor du går!!

 

f.eks

skulle kjøpe nintendo ds lite når den kom, ringte inn å ba de holde den av på elkjøp storo, de holdt den av OG solgte den til noen andre :thumbdown: så når jeg kom, :no: no DS... OG rævva service, virket HELT uinteressert i å hjelpe :mad:

 

men har hatt HELT motsatt behandling både på carl berner og skøyen.

 

forskjellen på elkjøp og lefdal er at lefdal HAR 150% prisgaranti men praktiserer det ikke, og elkjøp har flere butikker :)

Lenke til kommentar
Men ifølge norsk forbrukerkjøpslov så har man faktisk 14 dagers angrerett på varer kjøpt på internet. Operer Elkjøp og Lefdal med samme "innstilling"?

 

faktisk tapte forbrukerombudet dette i høyesterett, men opplyser fortsatt om at det er 14 dager retur :/

 

rare greier menmen...

 

6520802[/snapback]

 

kan du vennligst forklare hva du snakker om her?

Lenke til kommentar

Skjønner heller ikke det som blir qoutet i innlegget over.

 

Man har selvsagt 14 dagers angrefrist gjennom loven på internettkjøp, også hos Elkjøp. De som har hevdet noe annet har enten misforstått spørsmålet (trodd det var snakk om kjøp i butikk), eller så vet de ikke hva de snakker om. Returretten i butikk hos Elkjøp gjelder ikke mobiltelefoner.

Lenke til kommentar

Tilbake til forskjellen mellom Lefdal og Elkjøp... Det jeg har hørt er at Lefdal fungerer som restlager for Elkjøp. På Lefdal finner du derfor ikke like nye produkter som på Elkjøp, men de er generelt billigere der! Dette gjelder selvfølgelig ikke store, enkle produkter som Xbox 360, men f.eks forskjellige typer digitalkameraer. Jeg antar at Lefdal også sparer mye på ikke å ha 30 dagers returrett samt ingen reklame på tv... Serviceapparatet skal være like bra :)

Lenke til kommentar
Fungerar denne prisgarantien (dersom den eksisterar) slik at eg kan gå inn på td. Lefdal og sei at td. MPX har denne vara til ein pris som er lavare enn Lefdal sin og då får eg vara til den lavaste prisen?

Så slepp eg vente på postgang og slikt...

6523258[/snapback]

Nettbutikker er ikke med i den prisgarantien, naturlig nok

Lenke til kommentar
Tilbake til forskjellen mellom Lefdal og Elkjøp... Det jeg har hørt er at Lefdal fungerer som restlager for Elkjøp. På Lefdal finner du derfor ikke like nye produkter som på Elkjøp, men de er generelt billigere der! Dette gjelder selvfølgelig ikke store, enkle produkter som Xbox 360, men f.eks forskjellige typer digitalkameraer. Jeg antar at Lefdal også sparer mye på ikke å ha 30 dagers returrett samt ingen reklame på tv... Serviceapparatet skal være like bra :)

6522690[/snapback]

 

Tror nok du har missforstått litt her. Lefdal er nok ikke noe restlager for Elkjøp, og har stort sett de samme varene på lager til en hver tid. Forskjellen på Elkjøp og Lefdal er helt riktig som du sier at Lefdal bruker mindre penger på tv annonse, men med de 7 butikkene Lefdal hat ville nok ikke TV reklame gjort nytten sin.

Lenke til kommentar

Slik jeg har oppfattet det:

 

* "Prisgarantien" gjelder også for nettbutikker, men du må legge til frakten. Da lønner det seg vanligvis ikke likevel :)

 

* 14 dagers angrefrist ved nettkjøp gjelder _ikke_ hvis du henter varen i butikken, selv om du har både kjøpt og betalt varen via nett. Dette blir da å regne som et salg over disk.

 

En kompis av meg benyttet Lefdals 150% garanti i den tiden den eksisterte. Denne Lefdalbutikken var ikke helt oppdatert på minnekortpriser, og for å gjøre en lang historie kort så endte kompisen min opp med et 256mb minnekort og _fikk_ 5 kroner fra Lefdal :)

 

-C-

Lenke til kommentar
* "Prisgarantien" gjelder også for nettbutikker, men du må legge til frakten. Da lønner det seg vanligvis ikke likevel :)

6525680[/snapback]

Stemmer ikke. Den gjelder kun mot lokale konkurenter.
Jeg antar at Lefdal også sparer mye på ikke å ha 30 dagers returrett samt ingen reklame på tv..

6522690[/snapback]

Det vil ikke lønne seg med TV-reklame for Lefdal i samme grad som Elkjøp da de ikke har like stor dekning blant befolkningen.

Jeg vet ikke om de tjener noe på å ikke ha returrett. Det er ikke uten grunn Elkjøp har den. Dersom de tapte penger på det hadde den nok blitt fjernet...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...