Gå til innhold

Anbefalte innlegg

* "Prisgarantien" gjelder også for nettbutikker, men du må legge til frakten. Da lønner det seg vanligvis ikke likevel :)

6525680[/snapback]

Stemmer ikke. Den gjelder kun mot lokale konkurenter.

 

Jo. Alle gangene jeg har benyttet meg av "prisgarantien" så har jeg fått det på nettbutikker så lenger jeg har lagt til frakt.

 

-C-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
* "Prisgarantien" gjelder også for nettbutikker, men du må legge til frakten. Da lønner det seg vanligvis ikke likevel :)

6525680[/snapback]

Stemmer ikke. Den gjelder kun mot lokale konkurenter.

 

Jo. Alle gangene jeg har benyttet meg av "prisgarantien" så har jeg fått det på nettbutikker så lenger jeg har lagt til frakt.

 

-C-

6528143[/snapback]

 

da har du kanskje møtt en selger som heller vil ha en blid kunde enn å krangle med deg

Lenke til kommentar
Servicen på begge to er drit dårlig Har hatt pc'en min på reprasjon på elkjøp det tok 3 måneder. hadde samme mobilen min hos lefdal(det var garanti) FIRE ganger, det tok mellon 1-2 måneder vær gang. Nå er PSP'en min på rep. hos lefdal de har nå hatt den i 1,5 måneder.

6539589[/snapback]

 

Spurte du om låneprodukt da? At produktet er på service lenge er nødvendigvis ikke deres feil. Som regel er det delevent.

Lenke til kommentar
Servicen på begge to er drit dårlig Har hatt pc'en min på reprasjon på elkjøp det tok 3 måneder. hadde samme mobilen min hos lefdal(det var garanti) FIRE ganger, det tok mellon 1-2 måneder vær gang. Nå er PSP'en min på rep. hos lefdal de har nå hatt den i 1,5 måneder.

6539589[/snapback]

 

Spurte du om låneprodukt da? At produktet er på service lenge er nødvendigvis ikke deres feil. Som regel er det delevent.

6541358[/snapback]

 

det er definitivt ikke kunden sitt problem. Går det urimelig tid så er det forhandler som har problemet og som må løse saken.

Lenke til kommentar
* "Prisgarantien" gjelder også for nettbutikker, men du må legge til frakten. Da lønner det seg vanligvis ikke likevel :)

6525680[/snapback]

Stemmer ikke. Den gjelder kun mot lokale konkurenter.

 

Jo. Alle gangene jeg har benyttet meg av "prisgarantien" så har jeg fått det på nettbutikker så lenger jeg har lagt til frakt.

 

-C-

6528143[/snapback]

 

Selgeren vil jo heller at du kjøper på lefdal enn at du drar hjem og bestiller den på nettet. Dette sier ingenting om hva Lefdal/Elkjøp praktiserer offesielt.

Lenke til kommentar
Servicen på begge to er drit dårlig Har hatt pc'en min på reprasjon på elkjøp det tok 3 måneder. hadde samme mobilen min hos lefdal(det var garanti) FIRE ganger, det tok mellon 1-2 måneder vær gang. Nå er PSP'en min på rep. hos lefdal de har nå hatt den i 1,5 måneder.

6539589[/snapback]

 

Spurte du om låneprodukt da? At produktet er på service lenge er nødvendigvis ikke deres feil. Som regel er det delevent.

6541358[/snapback]

 

det er definitivt ikke kunden sitt problem. Går det urimelig tid så er det forhandler som har problemet og som må løse saken.

6541394[/snapback]

 

Nei selvfølgelig er det ikke kundens problem, det er butikken som har et problem - men det som regel feil fra leverandøren som igjen sørger for delevent osv osv.

 

Derfor jeg spurte om han hadde prøvd seg på et låneprodukt.

Lenke til kommentar
Servicen på begge to er drit dårlig Har hatt pc'en min på reprasjon på elkjøp det tok 3 måneder. hadde samme mobilen min hos lefdal(det var garanti) FIRE ganger, det tok mellon 1-2 måneder vær gang. Nå er PSP'en min på rep. hos lefdal de har nå hatt den i 1,5 måneder.

6539589[/snapback]

 

Spurte du om låneprodukt da? At produktet er på service lenge er nødvendigvis ikke deres feil. Som regel er det delevent.

6541358[/snapback]

 

det er definitivt ikke kunden sitt problem. Går det urimelig tid så er det forhandler som har problemet og som må løse saken.

6541394[/snapback]

 

Nei selvfølgelig er det ikke kundens problem, det er butikken som har et problem - men det som regel feil fra leverandøren som igjen sørger for delevent osv osv.

 

Derfor jeg spurte om han hadde prøvd seg på et låneprodukt.

6544297[/snapback]

 

 

vær gang jeg har levert et produkt til rep. har jeg spurt om låneprodukt og ca hvor lang tid det vil ta. vær gang jeg leverte mobilen hadde de ingen låne mobil inne eller så fikk jeg en mobil som ikke på langt nær var like godt, ofte brukte jeg en gammel Nokia 3310 i steden for den jeg fikk fra dem. De sa også at det ville ta ca to uker. på pc'en fikk jeg ikke låne pc før 1mnd etter jeg hadde levert inn min. og det jeg fikk ikke var mye å skryte av. De sa ca 3uker på den.

 

Uansett skal ikke jeg måte få noen konsekvenser for at de leverer meg så dårlig produkter. det burde være slik at når man leverte et produkt til rep. fikk man låneprodukt med en gang som var på samme nivå eller bedre.

Endret av vinduspusser
Lenke til kommentar
Servicen på begge to er drit dårlig Har hatt pc'en min på reprasjon på elkjøp det tok 3 måneder. hadde samme mobilen min hos lefdal(det var garanti) FIRE ganger, det tok mellon 1-2 måneder vær gang. Nå er PSP'en min på rep. hos lefdal de har nå hatt den i 1,5 måneder.

6539589[/snapback]

 

Spurte du om låneprodukt da? At produktet er på service lenge er nødvendigvis ikke deres feil. Som regel er det delevent.

6541358[/snapback]

 

det er definitivt ikke kunden sitt problem. Går det urimelig tid så er det forhandler som har problemet og som må løse saken.

6541394[/snapback]

 

Nei selvfølgelig er det ikke kundens problem, det er butikken som har et problem - men det som regel feil fra leverandøren som igjen sørger for delevent osv osv.

 

Derfor jeg spurte om han hadde prøvd seg på et låneprodukt.

6544297[/snapback]

 

 

vær gang jeg har levert et produkt til rep. har jeg spurt om låneprodukt og ca hvor lang tid det vil ta. vær gang jeg leverte mobilen hadde de ingen låne mobil inne eller så fikk jeg en mobil som ikke på langt nær var like godt, ofte brukte jeg en gammel Nokia 3310 i steden for den jeg fikk fra dem. De sa også at det ville ta ca to uker. på pc'en fikk jeg ikke låne pc før 1mnd etter jeg hadde levert inn min. og det jeg fikk ikke var mye å skryte av. De sa ca 3uker på den.

 

Uansett skal ikke jeg måte få noen konsekvenser for at de leverer meg så dårlig produkter. det burde være slik at når man leverte et produkt til rep. fikk man låneprodukt med en gang som var på samme nivå eller bedre.

6545105[/snapback]

 

Du fikk tilbud om låne mobil, men fordi den ikke var like god som den du allerede hadde så brukte du heller din gamle? Det høres vel ut som om du bare er ute å krangle. Det stilles ikke noe krav til låneproduktet skal være lik den du hadde.

Lenke til kommentar

Kunden kan kreve låneprodukt om service har tatt, eller er forventet å ta, lenger enn en uke i arbeid.

 

En annen ting ang. låneprodukter: Om du som kunde hadde fått et likeverdig låneprodukt, hvilken garanti har kjeden for at kunden kommer tilbake med dette produktet? Som regel blir utrlånsutstyr kjøpt opp i "store" kvanta, og så billig som mulig fordi utlån er en ganske grei utgift for en bedrift.

 

Du som kunde kan kreve heving av kjøp, eller prisavslag på et produkt dersom:

1.: Produktet er innenfor reklamasjonstiden sin.

2.: Har vært inne for samme feil (og reparert) 2 ganger og det har blitt reparert på garanti/reklamasjon begge gangene, og samme feilen oppstår for 3. gang. Hvis feilen er påviselig for selger der og da så er det ikke vanskelig å få nytt/heve kjøp/priosavslag (om feilen er ubetydelig for hovedbruken av produktet). Om feilen er vanskelig å påvise kan selger sende produktet inn for en sjekk og serviceuttalelse om feilen før evt. heving/bytting/prisavslag.

2.1: eller blitt reparert 3 ganger forskjellig feil på garanti/reklamasjon. Og en 4. feil oppstår i ettertid. Selger kan da, hvis feilen er vanskelig å påvise, sende produktet for en sjekk og uttalelse fra verkstedet for evt. heving/bytting/prisavslag.

3.: Om produktet har vært i arbeid lengre enn 21 arbeidsdager.

 

Kjeder som ElKjøp og Lefdal har ikke verksted på butikken, men er avhengige av eksterne verksteder. Da er det vanskelig å garantere noen servicetid for dem som tar imot produktet deres i disse butikkene.

 

ElKjøp har: 30 dagers returret, med mindre produktet er solgt med abonnement (f.eks parabol) hvor kunden har signert i forhold til (f.eks) ViaSat om et subsidiert produkt mot å binde seg i 12mnd'er til deres tjenester. (parabolanlegg koster som regel ikke 1,- krone å lage), mobiltelefoner eller annet proddukt hvor det blir spesifisert under kjøp at det ikke er returrett på produktet. Kvittering er i utgangspunktet kundens ansvar. Betjeningen kan være behjelpelige om å finne igjen kvitteringer, men har ingen plikt om å finne den for kunden.

Endret av ExcaliBuR
Lenke til kommentar
Kunden kan kreve låneprodukt om service har tatt, eller er forventet å ta, lenger enn en uke i arbeid.

Det står også i forbrukerkjøpsloven at det IKKE skal føre til vesentlige utgifter for selger - derfor får du bare en enkel telefon, og ikke slik du leverte inn.

 

En annen ting ang. låneprodukter: Om du som kunde hadde fått et likeverdig låneprodukt, hvilken garanti har kjeden for at kunden kommer tilbake med dette produktet? Som regel blir utrlånsutstyr kjøpt opp i "store" kvanta, og så billig som mulig fordi utlån er en ganske grei utgift for en bedrift.

 

Du som kunde kan kreve heving av kjøp, eller prisavslag på et produkt dersom:

1.: Produktet er innenfor reklamasjonstiden sin.

2.: Har vært inne for samme feil (og reparert) 2 ganger og det har blitt reparert på garanti/reklamasjon begge gangene, og samme feilen oppstår for 3. gang. Hvis feilen er påviselig for selger der og da så er det ikke vanskelig å få nytt/heve kjøp/priosavslag (om feilen er ubetydelig for hovedbruken av produktet). Om feilen er vanskelig å påvise kan selger sende produktet inn for en sjekk og serviceuttalelse om feilen før evt. heving/bytting/prisavslag.

2.1: eller blitt reparert 3 ganger forskjellig feil på garanti/reklamasjon. Og en 4. feil oppstår i ettertid. Selger kan da, hvis feilen er vanskelig å påvise, sende produktet for en sjekk og uttalelse fra verkstedet for evt. heving/bytting/prisavslag.

3.: Om produktet har vært i arbeid lengre enn 21 arbeidsdager.

2.1 er feil - dette står det ingenting om i forbrukerkjøpsloven, det nevnes kun 3. gang med samme feil som du sier. Men, flere leverandører gir teknisk DOA på slike saker der feil oppstår mange ganger - men må bare presisere at du ikke har KRAV på det slik du sier

 

I tillegg står det heller ingenting i forbrukerkjøpsloven om nøyaktige tider, produktet skal være ferdig reparert "innen rimelig tid". Dvs at om butikken kan gi en god grunn for forsinkelsen så kan man ikke nødvendigvis får gjennomslag for heving dersom det tar over 1 måned, det skal gjøres en individuell vurdering hver gang.

Lenke til kommentar
Nei, men hva som er "RIMELIG" blir jo vurdert utifra fakta i saken.

 

Om varen faktisk blir borte i posten eller at bilen som skal transportere varen krasjer, så vil ikke kunde kunne komme på den 22. dagen og kreve heving.

6568280[/snapback]

 

om posten mister pakken er de faktisk erstatningsansvarlig og kunde skal ha pengene tilbake fordi butikken hefter for hva deres underleverandører gjør.

 

og ja, ikke bli overrasket. har hatt en slik sak også.

Endret av Christian86
Lenke til kommentar
Det står også i forbrukerkjøpsloven at det IKKE skal føre til vesentlige utgifter for selger - derfor får du bare en enkel telefon, og ikke slik du leverte inn.

 

Hvor har jeg skrevet likeverdig som låneprodukt? Dersom kunden blir avskåret fra sitt produkt i mer enn en uke, så har han krav på låneprodukt.

Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

 

Noe jeg selv presiserte i neste "kapittel":

 

En annen ting ang. låneprodukter: Om du som kunde hadde fått et likeverdig låneprodukt, hvilken garanti har kjeden for at kunden kommer tilbake med dette produktet? Som regel blir utrlånsutstyr kjøpt opp i "store" kvanta, og så billig som mulig fordi utlån er en ganske grei utgift for en bedrift.

 

2.1 er feil - dette står det ingenting om i forbrukerkjøpsloven, det nevnes kun 3. gang med samme feil som du sier. Men, flere leverandører gir teknisk DOA på slike saker der feil oppstår mange ganger - men må bare presisere at du ikke har KRAV på det slik du sier

 

Vel, da har isåfall ElKjøp noen veldig gode avtaler med sine leverandører, fordi jeg har søkt DOA på produkter og der er det (var ihvertfall) i skjemaet som brukes en egen "rubrikk" for 4. gangs feil og vi fikk kreditt. Kanskje det ikke står i forbrukerkjøpsloven, men det er greit å ikke være totalt paragrafrunker med kundene heller da :thumbup:

 

I tillegg står det heller ingenting i forbrukerkjøpsloven om nøyaktige tider, produktet skal være ferdig reparert "innen rimelig tid". Dvs at om butikken kan gi en god grunn for forsinkelsen så kan man ikke nødvendigvis får gjennomslag for heving dersom det tar over 1 måned, det skal gjøres en individuell vurdering hver gang.

6567995[/snapback]

 

Vel... Igjen... Paragrafryttere trekker ikke kunder, vi i min butikk har selv satt en max grense på 21. arbeidsdager ovenfor alle verkstedene, tar det lenger tid (f.eks delevent) så søker verkstedene som regel automatisk kreditt samt at kunde får beskjed om å ta med seg evt. tilbehør som ikke er levert inn.

 

Rimelighetens tid, som du sier, er utrolig definerbart (noe loven skal være, den skal kunne tolkes, dette står i forarbeidet til lovteksten som også må leses) for selger vs. kunde.

Lenke til kommentar

Må bare si at 30-dagers returrett hos Elkjøp er helt genialt, og tar impulskjøp til nye høyder :) Ble overtalt av selger til å kjøpe en svinedyr støvsuger, oppdaget etter 14 dager at den var brukt 1 gang... Tilbake til butikk, no hassle

Samme med da jeg skulle velge kamera, fikk testet tre modeller, helt genialt... Synes denne ordningen er ypperlig, og burde nesten vært en selvfølge i alle butikker.

 

-Tean

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...