Gå til innhold

Windows Vistas grensesnitt


Anbefalte innlegg

Her på jobben har vi 3.0 Ghz Pentium 4 Prescott maskiner, hver med 400W PSU, hver som produserer 50 Db av lyd, og tilsammen lager en ikke så liten orkestr av humme. Pluss at som sagt, hver av de genererer ca 200W når den IKKE er i bruk, og ca 250 i bruk, som blir til varme.

 

Trenger vi estetikk på skrivebordet, slenger vi på en bakgrunnsbilde. Trenger man en "Hollywood GUI", kan man istedet dra til kunst galleri :) Ok, ok, noen får aldri nok kunst, men på jobb er det korrekt å bruke maskina til jobb....

 

2 cents ;)

6460435[/snapback]

 

 

Helt enig at PC'er er altfor bråkete og Windows er altfor bloated. Men GUI'en er ikke det værste, det er DLL hell workaround med dobbel opp med systemfiler, System Restore som kjører i bakgrunnen, Windows Explorer som er en fullverdig HTML renderer og for ikke å snakke om bakoverkompatibilitet.

 

Men jeg liker veldig godt Windows XP grønne start knapp og varme blåfarge. Varm som ikke glossy og kald og mørk som Vista. Ser jeg en maskin med Windows XP på og grønn start menu og blåfarge gleder jeg meg. De som har fortrengt denne gode følelsen med no-bloat fanatisme synes jeg synd på hehe :).

 

Ikoner med antialiasing gjør det bare bedre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har ikke opplevd noen "lagging" på hverken Beta 2 eller b.5456, men så har jo jeg dårligere specs enn deg også. Det er mye som kan være årsak til dine problemer:

 

1. Windows Vista, som faktisk er beta

2. Drivere

3. Programmer som må omskrives til Vista. (Bakoverkompabiliteten er god, men ikke perfekt).

 

Videre forteller du om at du avsluttet et program som brukte ressurser. Kan det være Searchindexer som indekserer det du har på maskinen og faktisk gir seg etter 15-20 minutter? :ermm:

 

Først får Windwos refs for å være for lite vakkert, og når de gjør noe med det så skal de også få refs? Håper du vet hvilke muligheter det nye UIet kan gi skinnere på f.eks deviantart. Fordommene står du også for, bare se hvilke brukererfaringer du henviser til som er lite gjennomtenkt :roll: Hvilken tvangsoppgradering er det forresten du snakker om?

6460414[/snapback]

 

Det vil alltid lagge når man resizer diverse vinduer i Vista, som f.eks IE vinduer, fordi de ikke er hardware-accellerert, bare "bildet" dems. Hadde vært artig om all webgrafikk hadde kommet enten i vektorgrafikk eller passe høy oppløsning og hadde vært sprites/polygoner i skjermkortet og kunne resizes on-the-fly. Da hadde vi vært 100% uavhengige fra oppløsning hmmm. Tekst er nesten alltid vektorgrafikk.

 

Man blir tvangsoppgradert bl.a. på grunn av at DX10 kommer kun til Windows Vista, og etterhvert blir spill som kun støtter DX10, til nå Flight Simulator X og Halo tror jeg. Nye skjermkort blir ikke fullstendig "fullbyrdet" uten DX10.

Endret av Gambler FEX online
Lenke til kommentar
...også tenker du på at xgl er i startfasen ;)

6459428[/snapback]

jeg tror fortsatt at en helt standard Gnome/KDE/Win2K-look reprenseterer det optimale vindubasert interaksjonsparadigme.

6459617[/snapback]

 

Den er vel litt vél naiv, synes du ikke? Eller som Charles Duell, uttalte i 1899: "Alt som kan bli oppfunnet, er oppfunnet."

 

3. Programmer som må omskrives til Vista. (Bakoverkompabiliteten er god, men ikke perfekt).

6460414[/snapback]

 

La oss håpe at den er bedre enn 98->

Jeg har irritert meg grønn over at jeg ikke før nå (kom en community-hack) har mulighet til å spille C&C: Tiberian Dawn i XP. Det skal dog sies at Westwood var "teite" som brukte IPX-protokollen.

Endret av meastp
Lenke til kommentar

windows vista betaen brukte hos meg rundt 1 gig minne, kun på å starte opp.. og hd`n jobba i et sett uansett hva jeg foretok meg.. det spillte absolutt ingen rolle om jeg benyttet Aero look eller 2000 look, så jeg tror det er andre ting med vistaen som tar opp adskillig mer ressurser enn Aero grensesnittet

Lenke til kommentar
windows vista betaen brukte hos meg rundt 1 gig minne, kun på å starte opp.. og hd`n jobba i et sett uansett hva jeg foretok meg.. det spillte absolutt ingen rolle om jeg benyttet Aero look eller 2000 look, så jeg tror det er andre ting med vistaen som tar opp adskillig mer ressurser enn Aero grensesnittet

6461741[/snapback]

Tror Vista kjører en hd-indexer første gang du booter, så det vil vel sørge for mye hd-aktivitet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Artig å se ulike meninger om brukergrensesnitt..

"Linux/shell-nerder" dr**er i "flashy" brukergrensesnitt.. og digger "ini/script-filer" for å tune systemet..

Heldigvis for M$ er slike "brukere" i mindretall... :)

Det er heller ikke "dumt" dersom  "Vista" tar i bruk hw (gpu) for å håndtere det visuelle..isf. å belaste CPU med slikt "dill"...

6460047[/snapback]

 

 

Litt uklart hva du mener her, men grunnen til at mange linuxbrukere etterhvert bruker skallet en del, er at det noen ganger går raskere enn grafisk. (apt-get install program, i stedet for å åpne programemt for installasjon av pakker, søke etter pakke, installere...)

 

Tja, siden Microsoft nå, etter hva jeg har hørt, har sett behovet, og skal lage et skikkelig skall, tror jeg ikke du skal være for sikker...

 

Om du forsøker å være seriøs med innlegget ditt, bør du droppe å skrive Microsoft som M$, og du bør droppe alle klammeformene. De ser bare barnslige ut. Men siden innlegget viser så liten innsikt og forståelse, antar jeg at det bare er for å provosere.

 

Tar jeg feil, så kom gjerne med noen gode argumenter.

 

6461200[/snapback]

 

M$ er etterhvert blitt ganske vanlig som en uhøytidelig forkortelse for Microsoft, som ikke burde provosere noen.

Jeg tror heller ikke du skal forsøke å anta noe om erfaringer/kunnskap om shell/OS'er fra andre brukere utifra ett kort innlegg i ett forum

Innlegget var en spøkefull kommentar ikke noen avhandling dersom du lurer på det.

Jeg kan heller ikke se noen innsikt eller forståelse for annet enn å slenge dr** alternativt å provosere i ditt tilsvar, noe du heller ikke bør føle ett sterkt behov for.

I psykologien kalles dette projeksjon.

Prøv en gang til med ett innlegg som ikke tenderer til personangrep neste gang. Lykke til. :thumbup:

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Det vil alltid lagge når man resizer diverse vinduer i Vista, som f.eks IE vinduer, fordi de ikke er hardware-accellerert, bare "bildet" dems. Hadde vært artig om all webgrafikk hadde kommet enten i vektorgrafikk eller passe høy oppløsning og hadde vært sprites/polygoner i skjermkortet og kunne resizes on-the-fly. Da hadde vi vært 100% uavhengige fra oppløsning hmmm. Tekst er nesten alltid vektorgrafikk.

Alle vinduer i Vista ER hardware-aksellerert. Trenger du en video eller? Det er derfor den ikke får ressursfiler spredd over skjermen når man resizer f.eks vinduet.

 

Man blir tvangsoppgradert bl.a. på grunn av at DX10 kommer kun til Windows Vista, og etterhvert blir spill som kun støtter DX10, til nå Flight Simulator X og Halo tror jeg. Nye skjermkort blir ikke fullstendig "fullbyrdet" uten DX10.

Det er ikke tvang. Mange spill VIL støtte DX9, men det er jo klart at DX10 har fordeler for spillutviklere og spillere slik at MS vil ha folk til å bytte OS og oppgradere maskinvare.

 

Hvorfor skal man ikke oppgradere maskinvaren for å utnytte ny teknologi?

Endret av Dell_9200
Lenke til kommentar
blabla

6460047[/snapback]

 

blabla

 

6461200[/snapback]

 

M$ er etterhvert blitt ganske vanlig som en uhøytidelig forkortelse for Microsoft, som ikke burde provosere noen.

Jeg tror heller ikke du skal forsøke å anta noe om erfaringer/kunnskap om shell/OS'er fra andre brukere utifra ett kort innlegg i ett forum.

Innlegget var en spøkefull kommentar ikke noen avhandling dersom du lurer på det.

Jeg kan heller ikke se noen innsikt eller forståelse for annet enn å slenge dr** alternativt å provosere i ditt tilsvar, noe du heller ikke bør føle ett sterkt behov for.

I psykologien kalles dette projeksjon.

Prøv en gang til med ett innlegg som ikke tenderer til personangrep neste gang. Lykke til. :thumbup:

6462083[/snapback]

 

Nå ga du meg en vanskelig oppgave, men jeg tar utfordringen på strak arm. Det er verdt et forsøk ;)

 

Det var da svært?

 

Jeg trodde M$ ga uttrykk for et hat mot Microsofts monopolvirksomhet, og har sett flere tilfeller på dette forumet der medlemmer har fått refs for å bruke nettopp dette uttrykket. Men nå er det altså blitt vanlig? Som tiden flyr.

 

Det leseren har å gå ut i fra er hva posteren har skrevet, og hvor mye kunnskap personen som poster dette innlegget sitter inne med ellers, er derfor irrelevant.

 

Innlegget var en generell utblåsning mot folk som sprer gal informasjon, og/eller generaliserer. Dermed villeder de andre brukere. Nå gjelder dette spesielt linux, og det har bidratt til at mange faktisk blir overrasket over at linux har et grafisk brukergrensesnitt. Det er både frustrerende og irriterende.

 

Det jeg mener med klammeformer, og det skulle jeg kanskje sagt med en gang for å unngå uheldige misforståelser, er at de brukes når noe menes ironisk, men ikke alltid. Derfor er det lett å misforstå. Jeg har alltid fått høre at klammeformene bør unngås. (Hvor blir det av de andre språkkverulantene på dette forumet? :p) Var kanskje litt krass der, og om det ble oppfattet som et personangrep, beklager jeg det.

 

Helt til slutt synes jeg du tar litt vél mye på vei for litt sure miner fra en trøtt og lei linuxbruker, spesielt siden innlegget ditt hadde en provoserende tone (på meg). Det var ikke ment som et personangrep, men som et lite "hallo der" ;)

 

Inn på det saklige igjen. Det -er- vel sånn at Vista bruker GPU til å drive grafikken på skrivebordet? Jeg trodde det var litt av poenget. Det gjør i hvert fall XGL (der kom reklamen snikende igjen, ja...)

Lenke til kommentar
1. Om MS sine krav er realistiske, så krever høy oppløsning enormt mye GPU-minne, 128 meg ser ikke ut til å være nok til å kjøre dual-screen engang, og jeg forstår ikke helt hvorfor det skal kreve så mye.

Høy oppløsning med dual buffering, z-buffer og AA tar mye minne. For 1600x1200 er man oppe i ~77MB stort framebuffer om man regner med 4xMSAA. Annet grafikk data kommer da i tillegg.

6460983[/snapback]

 

Men er det virkelig nødvendig med 4*msaa? Det finnes da litt mindre drøye AA-modes, og er det virkelig nødvendig å øagre hele skjermbildet på minnet? er jo ikke så mange elementer det er snakk om, og det er mye gjenbruk.

 

AtW

Lenke til kommentar
1. Om MS sine krav er realistiske, så krever høy oppløsning enormt mye GPU-minne, 128 meg ser ikke ut til å være nok til å kjøre dual-screen engang, og jeg forstår ikke helt hvorfor det skal kreve så mye.

Jeg kjører dual-screen i 1280x1024 og 1024x768 med Vista Beta 2 (alle effekter aktivert), og jeg har et 6800-kort med 128 MB minne, og 512 MB systemminne. Det går prikkfritt.

6461010[/snapback]

 

Det er betryggende, er lov å håpe MS bare var på fylla når de skrev de systemkravene, men det er jo lav oppløsning da, har du mulighet for å prøve 1600*1200 på begge, eller er det LCD?

 

AtW

Lenke til kommentar

Nok en gang har MS lovet mye og se hva de klarer å få til.

Typisk MS å love mye også kutte ned og kutte ned etter som tiden går.

 

Er fremdeles ikke posetivt overasket over vista.

 

Planlegger å bytte ut hele maskin parken med Mac og linux servere, mulignes kjøre xp på mac vist det er noe spesielt som trengs.

 

prinsippielt liker jeg openGL bedre enn Directx også :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Mange her som sitter å ser på Win skrivebordet hele dagen?

 

Jeg gjør ikke det - og syns penere desktop er et rimelig unyttig salgsargument for et nytt OS: Nå har vi laget det du ikke bruker mye penere...

 

(dessuten; smaken er som baken....)

 

Lurer på om de har klart å få til slike avanserte ting som å la brukeren styre til hvilken disk programmene, brukerkontoer eller 'delte filer' havner?

 

Skulle de gjort noe nyttig kunne de jo frigjort DirectX som et eget produkt og laget en versjon for linux.

 

Edit: Skriveleif

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Men er det virkelig nødvendig med 4*msaa? Det finnes da litt mindre drøye AA-modes, og er det virkelig nødvendig å øagre hele skjermbildet på minnet? er jo ikke så mange elementer det er snakk om, og det er mye gjenbruk.

Tenker du på å lagre framebuffert helt eller delvis i systemminnet? Det er en treg løsning og er kun aktuellt for skjermkort som kan rendre til og texture direkte fra system minnet og integrerte løsninger. Ellers er framebuffer størrelsen noe som er fixed til oppløsning, faredybde, antall buffere og AA samples, hva som skal rendres har ingen betydning.

Lenke til kommentar

Som en som har prøvd Suns Project looking glass, så kan jeg si at konseptet med 3d-vindusbehandling på et 2d skrivebord er dødfødt.

 

Men det må ikke sammenblandes med 3d-akselerasjon av skrivebordet, noe som definitivt har kommet for å bli og som er en god ting. Jeg har bare prøvd xgl men jeg kan love at det åpner døra for utrolig mange produktivitetsfremmende og ellers gode forbedringer. Og på den fronten tror jeg Compiz (en vindusbehandler som er akselerert med xgl) har gjort en veldig smart ting ved å la effektene være plugins som alle kan skrive.

Lenke til kommentar

Forøvrig syntes jeg at det nye themet i Windows Vista er mye bedre enn XPs "Teletubbie Land" (aka Luna). Jeg liker å føle meg som noe litt annet enn en barnehageunge når jeg bruker PCn... Aero Glass blir kanskje litt "mye" av det gode, med sine gjennomsiktige vinduer etc. Det kan da bli litt vanskelig å holde oversikten over hva som er på skrivebordet. Ellers er det godt å se at Microsoft endelig greier å implementere funksjoner som OS X har hatt en stund...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...