Gå til innhold

Windows Vistas grensesnitt


Anbefalte innlegg

Men hvorfor er det nødvendig å bufre hele skjermbildet var det jeg lurte på, det er tross alt ikke alt på en windows desktop som må representeres i 3d, om jeg har world oppe, trenger man å buffre hele skjermbildet? Hvorfor kan man ikke bare bufre vindus-elementene?

Man trenger ihvertfall et helt display buffer, man kan ikke velge bort ting her da det er dette som vises på skjermen, så hvis det kun vindu-elementene som er tatt med er det også kun det du vil se på skjermen.

 

Jeg er kanskje teit, men jeg forstår ikke dette, hva med spill i et vindu? Eller dualscreen? Da blir vel ikke alt rendret i 3D? Det er jo bare et skjermelement som rendres?

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lurer på om de har klart å få til slike avanserte ting som å la brukeren styre til hvilken disk programmene, brukerkontoer eller 'delte filer' havner?

6463306[/snapback]

Disse banene er redigerbare - alt ligger i registeret. For å flytte på Documents and Settings, les dette. For å endre standard installasjonsbane, rediger registeroppføringen HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion

Når dette er sagt, burde det så klart være en enklere måte enn dette.

(Og jeg antar nesten at du bare nevnte disse tingene som eksempler.)

6464053[/snapback]

 

Hvis jeg ikke husker feil, så kan du høyreklikke på mine dokumenter->egenskaper, og via instillingene velge hvor du vil ha mappen. Nå snakker jeg om XP. Ville dog vært rart om det ble gjort vanskeligere i Vista.

Lenke til kommentar
Er det noen som helst teknisk grunn for at DX10 ikke skal lanseres til XP?

DX10 er ganske integrert i Vista kjernen og den nye driver modellen bl.a med fordel av langt mindre overhead mellom API og driver og virtualisering/deling av ressurser.

6465583[/snapback]

Integrert i kjernen? :ohmy:

 

Jaja, godt å se at de lærer av sine feil :w00t:

 

Uff, dagens kerneler blir bare større og større, finnes det noe håp for mikrokernelen? Jeg ofrer gladelig 10% ytelse for maksimal stabilitet og sikkerhet... Håper Minix kan komme seg på bena snart.

 

Men men, det blir nok flust i folk som kommer til å kjøpe Vista uansett...

Lenke til kommentar
Hvis jeg ikke husker feil, så kan du høyreklikke på mine dokumenter->egenskaper, og via instillingene velge hvor du vil ha mappen. Nå snakker jeg om XP. Ville dog vært rart om det ble gjort vanskeligere i Vista.

6466738[/snapback]

Det stemmer det, men mange programmer bruker Documents and Settings-mappen til å lagre innstillinger o.l. Derfor kan det være kjekt å ha hele dritten lagra et annet sted enn den partisjonen selve Windows er lagret på, for eksempel hvis man må formatere.

Lenke til kommentar
Hvis jeg ikke husker feil, så kan du høyreklikke på mine dokumenter->egenskaper, og via instillingene velge hvor du vil ha mappen. Nå snakker jeg om XP. Ville dog vært rart om det ble gjort vanskeligere i Vista.

6466738[/snapback]

Det stemmer det, men mange programmer bruker Documents and Settings-mappen til å lagre innstillinger o.l. Derfor kan det være kjekt å ha hele dritten lagra et annet sted enn den partisjonen selve Windows er lagret på, for eksempel hvis man må formatere.

6466926[/snapback]

 

Documents and Settings, ja. Jeg var nok litt rask med den. ;)

 

Hvor mange ganger har jeg ikke irritert meg grønn over den mappen. Den er ikke så morsom når en skal finne frem eller ta backup, har jeg erfart.

Lenke til kommentar
Hvis jeg ikke husker feil, så kan du høyreklikke på mine dokumenter->egenskaper, og via instillingene velge hvor du vil ha mappen. Nå snakker jeg om XP. Ville dog vært rart om det ble gjort vanskeligere i Vista.

6466738[/snapback]

Det stemmer det, men mange programmer bruker Documents and Settings-mappen til å lagre innstillinger o.l. Derfor kan det være kjekt å ha hele dritten lagra et annet sted enn den partisjonen selve Windows er lagret på, for eksempel hvis man må formatere.

6466926[/snapback]

 

Documents and Settings, ja. Jeg var nok litt rask med den. ;)

 

Hvor mange ganger har jeg ikke irritert meg grønn over den mappen. Den er ikke så morsom når en skal finne frem eller ta backup, har jeg erfart.

6466989[/snapback]

 

fullt mulig å ordne slikt pr bruker i win2k, må bare grave litt for å få tak i rette dialogen.

 

hvordan dette er gjort i xp osv aner jeg ikke men tviler på det er store forskjellen.

 

engelsk win2k:

"users and passwords" i control panel, advanced taben, advanced knappen.

så i vinduet som dukker opp da, users mappa, dobbelklikk på ønsket bruker, profile tabben i dialogen som kommer opp, legg så inn ønsket lagringsted i "home path". (eller noe i den dur, er også en "profile path" som kan settes i samme dialog)

 

har også en "user profiles" tab under system properties. der kan en kopiere profiler til andre mapper og også sette hva brukere som kan bruke den profilen.

 

komplisert? fullt mulig det...

Lenke til kommentar
jeg ser det er mange som ikke har prøvd Vista ennå, og kaster seg inn i diskusjonen uten at de selv vet helt hvordan OSet fungerer egentlig.

Da er du enda en.

 

(...)

Javel, men jeg har ALDRI hørt om noen build 5358, men det kan jo hende du er enda tettere knyttet til MS enn hva betatestere er. :roll:

 

(...)Jeg har ikke opplevd noen "lagging" på hverken Beta 2 eller b.5456, men så har jo jeg dårligere specs enn deg også. Det er mye som kan være årsak til dine problemer:

 

1. Windows Vista, som faktisk er beta

2. Drivere

3. Programmer som må omskrives til Vista. (Bakoverkompabiliteten er god, men ikke perfekt).

 

Videre forteller du om at du avsluttet et program som brukte ressurser. Kan det være Searchindexer som indekserer det du har på maskinen og faktisk gir seg etter 15-20 minutter? :ermm:

 

Idle på 700MB RAM imponerer meg ikke særlig. Kjører DC 2,7GHz,2 GB RAM, og NX7900GT...om ikke det skulle holde.  :roll:

Du har med andre ord 1300 mb ledig, og så lenge ikke noen programmer du kjører trenger rammen som Vista bruker, så kan Vista blant annet forhåndslaste programmer som den vet du bruker ofte (f.eks FF, Winamp etc.).

 

Altfor mye fashion og for lite effektivitet i de Vista jeg har erfart!  :thumbdown:

altfor mye fordommer til Vista, så jeg holder meg fast til XP så lenge jeg klarer! Om det blir en tvangsoppgradering som jeg hører rykter om, hopper jeg mest sannsynlig over på linux

Først får Windwos refs for å være for lite vakkert, og når de gjør noe med det så skal de også få refs? Håper du vet hvilke muligheter det nye UIet kan gi skinnere på f.eks deviantart. Fordommene står du også for, bare se hvilke brukererfaringer du henviser til som er lite gjennomtenkt :roll: Hvilken tvangsoppgradering er det forresten du snakker om?

6460414[/snapback]

 

Jo, ryktet om tvangsoppgraderingen begynner vel kanskje å bli gammelt for noen, så jeg kunne vel kanskje forklart de også.. :p Om det var et uformelt foruminlegg hardware.no har gravd fram og publisert kan også hende. Men at du ikke har hørt noen ting syns jeg var rart...

 

Jo, mener det sikkert var build.5358 versjon, (piratkopiert vel og merke) Med mindre du har pugget alle betaversjon-num i hodet ditt finnes nok denne også ser du :roll:

 

grafikk-drivere var installert. Begge beta hadde samme problemet. Forøvrig var ingen program installerte ved først boot.

Problemet løste seg angivelig ved at Vista selv automatisk oppdaget et program/desktopfunksj som måtte avsluttes for at systemet skulle jobbe stabilt ja.

 

- Poenget med det dårlige innlegget mitt er at muligens også andre vil kunne bli frustrert over mye slike first-boot kluss som jeg håper jeg unngår i den endelige versjonen. At det skal benyttes så mye minne for meg, klarer jeg å forstå selv er uvesentlig for min maskin. :roll: Dette enorme minneforbruket betyr jo at minimumskravet fra MS om 512MB virker noe fjernt i min forstand, om det ikke er helt forskjellige OS-versjoner de snakker om dette skal gjelde på. Systemkravene til Vista er det som gjør meg mest frustrert her. En vanlig familiePC må jo ha minst 2GB for å kunne sikre seg nok minne med noe margin for de fleste spill og programmer man bruker. De fleste PCer idag selges jo med 512Mb eller 1GB minne, som dermed vil bety et stort problem for ordinære nye PC-brukere idag.

 

At du vil plukke på desktop-looken skal være "vakker" som must, holder jeg meg fast på at arbeidsytelsen skal gå forran. Sytingen fram og tilbake om dette har jeg dessverre aldri hørt om... :roll:

 

Om funksjonaliteten er noe fantastisk bedre med aero, har jeg heller liten tro på om ikke alle programmene du bruker kommer med Vista OS. "deviantart" må jeg nok innrømme jeg ikke vet hva er nei.. Fint om du kunne forklare det. :)

 

Beklager, innlegget ble litt fort gjennomskrevet ja. Jeg fikk ikke tid til å spesifisere meg fullstendig i de forskjellige problemene beskrevet.

Endret av nollie
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Hvis jeg ikke husker feil, så kan du høyreklikke på mine dokumenter->egenskaper, og via instillingene velge hvor du vil ha mappen. Nå snakker jeg om XP. Ville dog vært rart om det ble gjort vanskeligere i Vista.

6466738[/snapback]

Det stemmer det, men mange programmer bruker Documents and Settings-mappen til å lagre innstillinger o.l. Derfor kan det være kjekt å ha hele dritten lagra et annet sted enn den partisjonen selve Windows er lagret på, for eksempel hvis man må formatere.

6466926[/snapback]

 

Documents and Settings, ja. Jeg var nok litt rask med den. ;)

 

Hvor mange ganger har jeg ikke irritert meg grønn over den mappen. Den er ikke så morsom når en skal finne frem eller ta backup, har jeg erfart.

6466989[/snapback]

 

fullt mulig å ordne slikt pr bruker i win2k, må bare grave litt for å få tak i rette dialogen.

 

hvordan dette er gjort i xp osv aner jeg ikke men tviler på det er store forskjellen.

6467266[/snapback]

 

Dream on! Det er et par dagers søking i dokumentasjon og et par timers hacking i registry (med fare for å drite seg helt ut).

 

Jammen godt de har laget Aero i Vista - Så har vi noe pent å se på mens vi holder på...

 

Fantastisk prioritering når en skal lage et operativsystem !

Lenke til kommentar
Hvis jeg ikke husker feil, så kan du høyreklikke på mine dokumenter->egenskaper, og via instillingene velge hvor du vil ha mappen. Nå snakker jeg om XP. Ville dog vært rart om det ble gjort vanskeligere i Vista.

6466738[/snapback]

Det stemmer det, men mange programmer bruker Documents and Settings-mappen til å lagre innstillinger o.l. Derfor kan det være kjekt å ha hele dritten lagra et annet sted enn den partisjonen selve Windows er lagret på, for eksempel hvis man må formatere.

6466926[/snapback]

 

Documents and Settings, ja. Jeg var nok litt rask med den. ;)

 

Hvor mange ganger har jeg ikke irritert meg grønn over den mappen. Den er ikke så morsom når en skal finne frem eller ta backup, har jeg erfart.

6466989[/snapback]

 

fullt mulig å ordne slikt pr bruker i win2k, må bare grave litt for å få tak i rette dialogen.

 

hvordan dette er gjort i xp osv aner jeg ikke men tviler på det er store forskjellen.

6467266[/snapback]

 

Dream on! Det er et par dagers søking i dokumentasjon og et par timers hacking i registry (med fare for å drite seg helt ut).

 

Jammen godt de har laget Aero i Vista - Så har vi noe pent å se på mens vi holder på...

 

Fantastisk prioritering når en skal lage et operativsystem !

6467777[/snapback]

 

så xp er altså ett steg fram og to tilbake?

Lenke til kommentar
Jeg vil gjerne se bilder av det prosjektet du snakker om.

6460050[/snapback]

Sun Project Looking Glass, fra 2004:

post-26420-1152453325_thumb.jpg

 

Sun Project Looking Glass, fra 2004:

post-26420-1152453445_thumb.jpg

 

Sun Project Looking Glass, fra 2005:

post-26420-1152453304_thumb.jpg

6460392[/snapback]

 

Dette her er FULLT MULIG i Windows Vista - og det er et viktig poeng artikkelforfatter tydeligvis har glemt - artikkelen var i stedet bare søppel som bidrar til at folk misforstår hele poenget med det nye GUI'et. Windows Vista GUI er 3D - selv om det tilsynelatende ser flatt ut. Vinduer er 3D-objekter som kan snus og vendes på "live". Dvs, starter du f.eks en videoavspiller er det teknisk sett helt uproblematisk å snu og vende på dette vinduet mens videoen går. Trykk på windowsknappen + tab så får du en liten forsmak på mulighetene (legg merke til at programmene fortsetter å kjøre normalt mens du "tabber" gjennom de).

 

Er egentlig merkelig at ingen kan skrive en skikkelig artikkel om dette slik at folk etterhvert skjønner hva dette handler om?

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar

da sitter jeg her å undrer meg, er det bare aero glass og den nye alt-taben som microsoft klarte å komme på at dem skulle bruke 3D mulighetene til?

 

takk men nei takk...

 

nåja, kansje stardock og andre kommer på flere måter å benytte mulighetene på. microsoft kan vel ikke stappe inn for mye i tilfelle dem blir saksøkt opp og i mente...

Lenke til kommentar
Jo, mener det sikkert var build.5358 versjon, (piratkopiert vel og merke)  Med mindre du har pugget alle betaversjon-num i hodet ditt finnes nok denne også ser du  :roll:

Jeg er betatester og har dermed tilgang til alle versjoner som er gjort TILGJENGELIG for andre å teste. 5358 finnes KUN internt. Disse er blitt gjort tilgjengelig siden februar:

 

5308

5342

5365

5381

5384

5456

 

Ingen 5358 der altså, men det ble gitt ut en build 5358 av IE7. Mener det faktisk er Beta 2 av den hvis jeg husker rett.

 

- Poenget med det dårlige innlegget mitt er at muligens også andre vil kunne bli frustrert over mye slike first-boot kluss som jeg håper jeg unngår i den endelige versjonen. At det skal benyttes så mye minne for meg, klarer jeg å forstå selv er uvesentlig for min maskin.  :roll: Dette enorme minneforbruket betyr jo at minimumskravet fra MS om 512MB virker noe fjernt i min forstand, om det ikke er helt forskjellige OS-versjoner de snakker om dette skal gjelde på. Systemkravene til Vista er det som gjør meg mest frustrert her. En vanlig familiePC må jo ha minst 2GB for å kunne sikre seg nok minne med noe margin for de fleste spill og programmer man bruker. De fleste PCer idag selges jo med 512Mb eller 1GB minne, som dermed vil bety et stort problem for ordinære nye PC-brukere idag.

Jeg har en bærbar PC med "bare" 1gb ram, og den kjører spill nesten like bra. Minneforbruket blir justert etter tilgjengelig minne og hvor mye ram PCen har installert. 512 mb ram blir nok litt i minste laget for at dette skal fungere helt bra, ihvertfall hvis du i tillegg har treg ram. 1gb er å foretrekke, men da er Vista opplevelsen MYE mykere enn XP.

 

At du vil plukke på desktop-looken skal være "vakker" som must, holder jeg meg fast på at arbeidsytelsen skal gå forran. Sytingen fram og tilbake om dette har jeg dessverre aldri hørt om...  :roll:

Arbeidsflyt blir også hjulpet av et avslappet forhold til hva som skjer på skrivebordet. Alt føles mye mer harmonisk enn på f.eks XP. Jeg har aldri påstått at flott utseende utgjør en stor faktor i hvilket OS man skal velge, men det er absolutt EN faktor.

 

Om funksjonaliteten er noe fantastisk bedre med aero, har jeg heller liten tro på om ikke alle programmene du bruker kommer med Vista OS. "deviantart" må jeg nok innrømme jeg ikke vet hva er nei.. Fint om du kunne forklare det. :)

Den forstod jeg ikke helt. Alle kan dra nytte av gjennomsiktighet i Vista. Windows-rammene er jo automatisk gjennomsiktig også. Poenget er at det er masse som er MULIG å gjøre med det nye UIet i Vista. Bare vent til RTM.

 

Deviantart er en side der amatører og profesjonelle kan legge ut sitt arbeid for å få kommentarer om sitt grafiske arbeid. Det er de som foreløpig har lagt ut flest msstyles for vanlige folk i gaten til å bruke.

Lenke til kommentar
da sitter jeg her å undrer meg, er det bare aero glass og den nye alt-taben som microsoft klarte å komme på at dem skulle bruke 3D mulighetene til?

 

takk men nei takk...

 

nåja, kansje stardock og andre kommer på flere måter å benytte mulighetene på. microsoft kan vel ikke stappe inn for mye i tilfelle dem blir saksøkt opp og i mente...

6468385[/snapback]

Man kan med andre ord etterligne OSX hvis man vil det. Man kan nok også få til det som XGL-prosjektet til Linux har vist oss, det med Vinduer som "woobler" når du beveger på dem blant annet.

Lenke til kommentar
skjønner ikke helt greia folk har med å fikse på windows slik at det ligner på osx, men men...

 

og bare for å advare deg, jeg bruker fortsatt ramme-effekten for å dra rundt på vinduer ;) så at dem skjelver som gele når dem blir flytta på er ikke av interesse :p

6468494[/snapback]

 

Personlig liker jeg OSX sin look endel bedre enn XP sitt, barene på toppen av vinduene er ikke så enormt store, og det er ikke knappene heller, slipper å bruke så mye plass på dill, i tillegg er den veldig avslappende og diskret i fargen.

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg er kanskje teit, men jeg forstår ikke dette, hva med spill i et vindu? Eller dualscreen? Da blir vel ikke alt rendret i 3D? Det er jo bare et skjermelement som rendres?

Et display buffer inneholder like mange pixler og er dermed like stort om du har bare et grønt bilde på skjermen din eller om den er full av aktivitet. Vista kjører dual buffering om det er 2D eller 3D den viser. Med 3D kommer et z-buffer til i tillegg for dybde sjekk slik at ting ikke overlapper hverandre og eventuelt et multisample buffer for AA.

Med dualscreen er jeg litt usikker på hvordan det gjøres, men jeg lurer på om det ikke bare settes opp et større framebuffer område (om da man ikke bare kjører kloning).

Lenke til kommentar
Jeg er kanskje teit, men jeg forstår ikke dette, hva med spill i et vindu? Eller dualscreen? Da blir vel ikke alt rendret i 3D? Det er jo bare et skjermelement som rendres?

Et display buffer inneholder like mange pixler og er dermed like stort om du har bare et grønt bilde på skjermen din eller om den er full av aktivitet. Vista kjører dual buffering om det er 2D eller 3D den viser. Med 3D kommer et z-buffer til i tillegg for dybde sjekk slik at ting ikke overlapper hverandre og eventuelt et multisample buffer for AA.

Med dualscreen er jeg litt usikker på hvordan det gjøres, men jeg lurer på om det ikke bare settes opp et større framebuffer område (om da man ikke bare kjører kloning).

6468616[/snapback]

 

Jeg skjønner fortsatt ikkw vitsen med dette, sånn som XP fungerer nå, så er det vel ikke sånn at alt buffres inn i minnet? Det går jo fint med veldig lite skjermkortminne, om man feks kjører et spill i et vindu, så kjører vel 3d-kortet bare i det vinduet? Hvorfor gjør de det i såfall annerledes i Vista? Når de såvidt jeg kan forstå har muligheten til å bare bufre 3d-elementer,og ikke hele skjermbildet?

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...