Gå til innhold

En aldeles fortreffelig whiskytråd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Leste om noe kalt Tullamore Dew (tror jeg det var?). Er dette noe som kan anbefales?

Tullamore er en Irsk Whiskey og er etter min vurdering noe spritpreget og nøytral i smak. Til opplysning er Tullamore Dew den som brukes i Irish Coffee. Men det finnes en 12 år gammel som inneholder maltet bygg, hvete og mais. Denne er noe bedre i smak, men kommer ikke opp mot de skotske produktene.

Når vi først snakker Irish Cofffee, kan også Ballantine's anbefales. Selv om man kanskje bør kalle den Scotch Coffee da..

Lenke til kommentar
10yr_bottle.jpg

 

Laphroaig 10 Year Old

RØYK! Det er vel stikkordet for denne single malten fra øya Islay utenfor den skotske vestkysten. Nammenam. Andre ord som kommer til når man smaker er tjære, fjærsteina, skodda og fesk i fjæra. :p

Har ei 30 års flaske som står og godgjør seg!

Ellers så vil jeg anbefale Irsk av type Midleton Very Rare. Er som karamell og med en ettersmak du kan tygge på lenge!

Lenke til kommentar
Er fortsatt ute etter en whiskey som kan være fin å begynne med, som dere mener er ordentlig whiskey (altså ikke JD, Jim Beam, Famous Grouse etc. :p )

 

Den Midleton fristet veldig når jeg leste karamell, men prisen var litt i stiveste laget.

Du kan jo prøve en flaske Oban Singel Malt 14 år. Denne har en veldig god karamellsmak. Drakk nettopp en flaske (den gikk på en kveld i lag med kammerater) og trodde det skulle være utpreget tang og torvsmak av den. Der tok jeg grundig feil. Litt torvsmak var det, men det var karamell og sjokoladesmaken som var utpreget. For meg som mener Laphroaig er en av de beste, så ble Oban nesten som likør.

 

PS: når du skriver Whiskey så er det Irsk og Amerikansk.

Lenke til kommentar
......

Har ei 30 års flaske som står og godgjør seg!

Ellers så vil jeg anbefale Irsk av type Midleton Very Rare. Er som karamell og med en ettersmak du kan tygge på lenge!

Vil du bli venn med meg. Send meg en PM hvis du trenger hjelp.... :dribble:

Vinmonopolet har den. Se HER

Hvis du er heldig så kan den skaffes i UK for ca. £ 280.

Var ikke klar over at vinmonopolet hadde den! Kjøpte flasken min på Heathrow på "World of whisky". Vet ikke om denne butikken eksisterer enda. Man kunne få prøvesmake på en del av produktene før en handlet og ellers en hyggelig atmosfære.....

Lenke til kommentar
Er fortsatt ute etter en whiskey som kan være fin å begynne med, som dere mener er ordentlig whiskey (altså ikke JD, Jim Beam, Famous Grouse etc. :p )

 

Den Midleton fristet veldig når jeg leste karamell, men prisen var litt i stiveste laget.

Hei

Nå brukte jeg ordet karamell for å beskrive opplevelsen. Tror ikke denne innheolder noe karamell! Men smaken er rundt og fin med en super duper ettersmak. Enig at prisen er litt stiv men det er en flaske man koser seg med over tid!

 

http://www.zigzag.cc/english/whiskey_midleton_very_rare.html

 

"Its bloody fine stuff. Let a glass of Midleton Very Rare breathe for a while before you sip and you'll never want to drink anything else again!

Lenke til kommentar
Jeg har smakt 1 whiskey (jack) og syntest den var drit dårlig. Er jack reknet som et kvalitets produkt blandt dere whiskey kjennere? Har dere forslag til en god whiskey (pris er ikke så viktigt)?

 

Dere pleier vel å ta den med is biter. Evt. andre ting dere nyter sammen med en god whiskey?

Nei, ikke isbiter, det er jo greit om det er billig skvip du drikker for å bli full, men ikke noe du gjør med en fin single malt. Et par dråper (og da mener jeg ikke en skvett, men noen dråper) vann er alt.

Kunne vel anbefalt Macallan/Glenfiddich/Caol ila, alle gode og passende som en intro imho. Andre mulige er vel kanskje Cragganmore og Glenlivet, to jeg selv har gitt til ferske whiskysmakere med godt hell.

 

Mange synes jo sigarer og whisky er det ultimate når du skal være skikkelig boheme, men sigarrøyken bedøver merkbart smaken så selv om det kan være gøy er det ikke noe du gjør for å fremme smaken av whiskyen.

Lenke til kommentar

Saker som (nesten) alltid står i barskapet

 

Bushmills 10 eller 12 - Partywhisky

Laphroaig 10 year - No introduction required

Glenlivet 12 eller 18 - Herlig speyside

Ardberg Uigeadail - Herlig cask strength Islay whisky. Perfekt for litt kveldskos.

Glenlivet Nadurra - Speyside cask strength, passer til folk som ikke er så glad i røyk.

Lagavulin 16 - nam

 

Ellers er det så mye godsaker rundtforbi at en kunne satt seg i milliongjeld på en liten handlerunde.

 

Gikk dessverre glipp av Oslo Whiskyfestival i år og mistet muligheten til å smake på mange godsaker som er vanskelig å få tak i, men tur til Skotland er under planlegging.

Lenke til kommentar
Jeg har smakt 1 whiskey (jack) og syntest den var drit dårlig. Er jack reknet som et kvalitets produkt blandt dere whiskey kjennere? Har dere forslag til en god whiskey (pris er ikke så viktigt)?

 

Dere pleier vel å ta den med is biter. Evt. andre ting dere nyter sammen med en god whiskey?

Er man klok så nevner man ikke denne i ett godt selskap med seriøse smaksganer!

Lenke til kommentar
Nei, ikke isbiter, det er jo greit om det er billig skvip du drikker for å bli full, men ikke noe du gjør med en fin single malt. Et par dråper (og da mener jeg ikke en skvett, men noen dråper) vann er alt.

 

Da jeg smakte jack så måtte jeg ha noe isbiter i glasset for å dempe den dårlige smaken. Jeg liker å smake på ting, men vil jeg bli dritings så kan jeg like godt kjøpe en flaske sprit.

 

Kunne vel anbefalt Macallan/Glenfiddich/Caol ila, alle gode og passende som en intro imho. Andre mulige er vel kanskje Cragganmore og Glenlivet, to jeg selv har gitt til ferske whiskysmakere med godt hell.

 

Takk for tips! Noen av disse skal jeg lete etter neste gang jeg skal ut å handle. Kansje jeg er en whiskey-mann alikevel?

 

 

Mange synes jo sigarer og whisky er det ultimate når du skal være skikkelig boheme, men sigarrøyken bedøver merkbart smaken så selv om det kan være gøy er det ikke noe du gjør for å fremme smaken av whiskyen.

 

Hehe - typisk amrikanske filmer det. Kommer vel til å tenne en sigar nå og da for å få den "rikmann" følelsen.

 

Jeg har smakt 1 whiskey (jack) og syntest den var drit dårlig. Er jack reknet som et kvalitets produkt blandt dere whiskey kjennere? Har dere forslag til en god whiskey (pris er ikke så viktigt)?

 

Dere pleier vel å ta den med is biter. Evt. andre ting dere nyter sammen med en god whiskey?

Er man klok så nevner man ikke denne i ett godt selskap med seriøse smaksganer!

 

Skal være obs på det :)

 

Om noen har noe mere å legge til så tar jeg gjerne imot flere tips/hint/råd.

 

EDIT: Rettet en av flere skrivefeil.

Endret av Yois111
Lenke til kommentar
Nei, ikke isbiter, det er jo greit om det er billig skvip du drikker for å bli full, men ikke noe du gjør med en fin single malt. Et par dråper (og da mener jeg ikke en skvett, men noen dråper) vann er alt.

 

Da jeg smakte jack så måtte jeg ha noe isbiter i glasset for å dempe den dårlige smaken. Jeg liker å smake på ting, men vil jeg bli dritings så kan jeg like godt kjøpe en flaske sprit.

 

Kunne vel anbefalt Macallan/Glenfiddich/Caol ila, alle gode og passende som en intro imho. Andre mulige er vel kanskje Cragganmore og Glenlivet, to jeg selv har gitt til ferske whiskysmakere med godt hell.

 

Takk for tips! Noen av disse skal jeg lete etter neste gang jeg skal ut å handle. Kansje jeg er en whiskey-mann alikevel?

 

 

Mange synes jo sigarer og whisky er det ultimate når du skal være skikkelig boheme, men sigarrøyken bedøver merkbart smaken så selv om det kan være gøy er det ikke noe du gjør for å fremme smaken av whiskyen.

 

Hehe - typisk amrikanske filmer det. Kommer vel til å tenne en sigar nå og da for å få den "rikmann" følelsen.

 

Jeg har smakt 1 whiskey (jack) og syntest den var drit dårlig. Er jack reknet som et kvalitets produkt blandt dere whiskey kjennere? Har dere forslag til en god whiskey (pris er ikke så viktigt)?

 

Dere pleier vel å ta den med is biter. Evt. andre ting dere nyter sammen med en god whiskey?

Er man klok så nevner man ikke denne i ett godt selskap med seriøse smaksganer!

 

Skal være obs på det :)

 

Om noen har noe mere å legge til så tar jeg gjerne imot flere tips/hint/råd.

 

EDIT: Rettet en av flere skrivefeil.

 

jack daniels er en fylle-whiskey. Om du skal kal du ha noe du kan nyte så kjøp single malt :) som jeg nevnte før i denne tråden: Highland Park 12 år er en god nybegynner whisky :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...