Gå til innhold

En aldeles fortreffelig whiskytråd


Anbefalte innlegg

Kan noen anbefale en billig Whisky som er bra for nybegynere? Så tråden og ble plutsleig keen på noe og drikke til pipen.

 

Også hva kan dere si om Talisker? Var der sommeren 2004 og er synd jeg ikke var gammel nok til å ta en smak.

8725326[/snapback]

 

Talisker er absolutt en fin whisky fra Highland-regionen, riktignok fra øya Skye, og kanskje ikke noen typisk Highland-whisky. Kan minne litt om whisky fra Islay, men ikke fullt så brutal på smak. Absolutt en fin nybegynner-whisky. Oban er også en fin whisky fra kysten av Highlands.

 

Ellers kommer det jo mye fint fra Speyside, som Macallan, Knockando, Cragganmore, Glenlivet og Glenfarclas.

 

Islay-whisky er kanskje mer for viderekommende, men jeg har flere kompiser som gikk rett på Islay da de startet med whisky, og ingen av dem har angret enda. Whisky fra Islay er mine favoritter, som Laphroaig, Lagavulin, Ardbeg og Bowmore.

 

 

Pantera

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke drukket så mye whisky før, og jeg kjøpte meg ei flaske Glenmorangie 10 years old. Den er veldig rund og fin med et par dråper vann i glasset.

Kan absolutt anbefales til andre som vil prøve seg på whisky for første gang.

Koster 220 for ei halvflaske og 400 for ei helflaske.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Kjøpte forleden en flaske Lagavulin 16år single malt islay. Denne var MYE bedre enn carol islay'en! Sitter å nipper i den nå, og det er aldeles fortreffelig! :)

 

Fin brendt smak, framtredende nyanser av kull.

 

Var så uheldig at jeg tok den med på fest nå torsdag, å der var det en kompis av meg (heretter idiot) som skjenket seg et helt congac glass fullt, og tyllet det i seg som det var likør. Og tror dere ikke han spydde etterpå også... var vel nesten 1/5 av flaska som for i dass der gitt. Det glasset alene var nok verdt en hundrelapp. Slikt SKAL nytes i andakt!

 

Har ikke snakket med ham siden... nekter å ta telefonen når han ringer. :ph34r:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Som mange andre har spurt om før her; hva er å anbefale for en nybegynner (Som vanlig vis ikke drikker)?

Når jeg leser tråden får jeg et (kommer ikke på noe bedre ord) "romantisert" bilde av whisky.

 

Forøvrig er det liksom bare røyk/sjø artig smak, alla Laphroaig, som høres fristene ut. (Uten å ha noe som helst erfaring)

Lenke til kommentar
Som mange andre har spurt om før her; hva er å anbefale for en nybegynner (Som vanlig vis ikke drikker)?

Når jeg leser tråden får jeg et (kommer ikke på noe bedre ord) "romantisert" bilde av whisky.

 

Forøvrig er det liksom bare røyk/sjø artig smak, alla Laphroaig, som høres fristene ut. (Uten å ha noe som helst erfaring)

Ardbeg funker fint.

 

Sitter nå å nipper litt Lagavulin Double Matured - The Distillers Edition. Den er fin.

Lenke til kommentar

Et lite tips til de som er nysgjerrige på single malts:

Polet har to merker i 20cl flasker (130,-) Caol Ila (Islay 12 yrs) og Cragganmore (Speyside 12 yrs)

Begge er utmerkede representanter for god single malt, og i det formatet og prisen vil man ikke ruinere seg på å eksperimentere. Single malts blir bare dyrere og dyrere fremover.

 

Edit: I disse tider er faktisk disse små sjarmørene ypperlige julegavetips til dårlige kompiser som trenger litt smaks-gymnastikk.

Endret av Tumbleweed
Lenke til kommentar
Et lite tips til de som er nysgjerrige på single malts:

Polet har to merker i 20cl flasker (130,-) Caol Ila (Islay 12 yrs) og Cragganmore (Speyside 12 yrs)

Begge er utmerkede representanter for god single malt, og i det formatet og prisen vil man ikke ruinere seg på å eksperimentere. Single malts blir bare dyrere og dyrere fremover.

 

Edit: I disse tider er faktisk disse små sjarmørene ypperlige julegavetips til dårlige kompiser som trenger litt smaks-gymnastikk.

"dårlige kammerater" som i å gi dem straff? =P

Neida, takker for tipset, kanskje jeg bruker det :)

Hvor får man greie whisky glass?

Lenke til kommentar

Spørs hva slags glass du skal ha. Jeg foretrekker tulipanglass, men jeg vet at mange foretrekker lave eller middels høye tumblere. Du kan for den saks skyld drikke av et helt vanlig melkeglass (heck, jeg kjenner en som sverger til whisky i rødvinsglass).

Fordelen med tulipanglass er (for meg) at de egner seg like godt til cognac og akevitt også. (eks Gildes Maquavit er en usannsynlig blanding single malt whisky, cognac og akevitt på en gang, og en aldeles fortreffelig avec som nytes best i tulipanglass (min mening igjen))

 

Glass får du på Nille, eller Rema eller på "Det Mest Ekslusive Glassmagasinet I Hele Verden". Du bestemmer prisen.

 

Angående julegavetipset - disse whiskyene er ikke ekstreme i det hele tatt, de er etter min mening en rimelig (!) god forsmak på det livslange smakseventyret som venter om man faller for denne gudedrikken. Dårlige venner blir gode (og dyre), om du skjønner. Kjøp en av disse sammen med to gode whiskyglass, og du har satt standarden for mange år fremover.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Her går det i Jack Daniels. Mest fordi mamma ga meg min første whiskey, og det var Jack. Syntes det smakte død og helvete, men jeg måtte jo drikke opp flasken. Så kjøpte jeg flere. Nå har jeg en del flasker på samvittigheten. Hvis designet spiller noen rolle, så stiller Jack Daniels veldig sterkt der.

Men tenker meg på polet nå straks, se meg litt om å prøve noe nytt. Her går det som regel i Jack Daniels og Smirnoff/Absolut vodka. Må bli litt mer bevandret.

Lenke til kommentar

Jeg har drukket Cognac en god stund nå, men har planer om å gå til innkjøp en av Glenfiddich 18yo til uka. Lenge siden jeg har sett en slik nå, men får spore den opp.

 

Er det noen som vet om Glenfiddich har leveringsproblemer eller noe sånt? De eneste typene jeg ser på polet på Oslo City er 12yo, og den syntes jeg ikke er noe god.

Lenke til kommentar

Skal jeg være helt ærlig, så er det erfaringsmessig veldig vanskelig å anbefale single malts. Om du virkelig er interessert i denne drikken vil du uansett komme til å prøve ulike typer før du finner din favoritt. Når du spør om 0,5 liters flasker, er det fordi du helst ikke vil ruinere deg på noe du kanskje ikke liker, og du samtidig ikke har all verdens erfaring med drikken?

 

I såfall gjentar jeg meg selv til det kjedsommelige: Du får en Speyside single malt (Cragganmore) og en Islay single malt (Caol Ila) i hendig 20cl format på polet. Koster rundt 130,-. Begge er ypperlige representanter for single malts og om du ikke liker disse, så liker du sannsynligvis ikke single malt whisky i det hele tatt.

 

Glengoyne som du spør om er en single malt whisky (higland, ikke langt fra Glasgow), og er rimelig populær. Den er ikke blant dem som scorer høyest blant kjennere, men det er uansett snakk om smak og behag. et trygt valg uten de store ekstremitetene, vil jeg si.

 

Når du sier at blends, single malts eller grain ikke spiller noen rolle, sier det noe om at du kanskje ikke har smakt så mye, og kanskje er du egentlig ute etter en simpel bourbon. Kanskje irsk whiskey er veien å gå? Tullamore Dew er lettdrikkelig, mild, men i kjedeligste laget for min del. Det finnes forøvrig irske single malts også, men i likhet med amerikanske og kanadiske whiskeys mangler røk-smaken. (vesentlig smakskomponent i større eller mindre grad for MIN del...)

 

Fortell gjerne hva du syns etter smaking.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...