Gå til innhold

En aldeles fortreffelig whiskytråd


Anbefalte innlegg

JD er ingen blend, men en Tennessee Whiskey (ikke veldig ulik bourbon). Forskjellen på whisky (skotsk) og whiskey (irsk, amerikansk, kanadisk) er derimot svært stor, og jeg anbefaler deg å google litt på egenhånd.

 

JD er en aldeles utmerket drikk, selv liker jeg den bar med to schwære isbiter, men det er ikke whisky.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
JD er ingen blend, men en Tennessee Whiskey (ikke veldig ulik bourbon). Forskjellen på whisky (skotsk) og whiskey (irsk, amerikansk, kanadisk) er derimot svært stor, og jeg anbefaler deg å google litt på egenhånd.

 

JD er en aldeles utmerket drikk, selv liker jeg den bar med to schwære isbiter, men det er ikke whisky.

 

Tusen takk. Dette forklarte en hel del.

 

Og jeg skal bli flinkere til å søke selv.

Lenke til kommentar

Skal nå driste meg til å anbefale en whisky jeg faktisk ikke har smakt enda;

Kjøpte en flaske Bruichladdich 12 Years Old Single Malt (Islay) til jul, og den skulle visstnok være skikkelig fin. Ikke fullt så hard og rå som de typiske Islay-whisky'ene, men kanskje litt mer ekslusiv og aperitiff-aktig. Ifølge fatter'n, som har omtrent samme whisky-preferanser som meg, så var dettte noe av det bedre han hadde smakt. Har nå bestilt meg en flaske i nettbutikken til vinmonopolet, og gleder meg til å smake på denne.

 

Jeg rett og slett digger nettbutikken til "polet"...tenk å få levert disse edle dråper på døra. :D

 

 

Pantera

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • 4 uker senere...

er det noen som har prøvd noen av årets nykomminger på polet?

http://www.aperitif.no/index.db2?id=111695

 

Tilbakemeldinger?

Var forøvrig på tea lounge i oslo tidligere i år og ble ganske imponert over utvalget. I tillegg hadde de San Miguel på fat! :) Prisene var også fine, så kan anbefale å gå dit hvis du vil prøve ut forskjellige sorter uten å måtte refinansiere huslånet.

 

Back to business: Der kjøpte jeg et glass Cragganmore 12yo, og den var ganske god. Perfekt ut-på-byen whisky. Ikke for stram, og hadde en veldig fin pris.

 

Ikke helt den store meditasjonswhiskyen, men strøken hvis man skal "kose seg i større mengder", eller spandere noe ekstra godt på gjestene uten å ruinere seg. De har den på polet.

 

Det begynner å bli en stund siden dette (mars?), så kan ikke beskrive den, men skal kjøpe en flaske om ikke så lenge, så får vi se da.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Mulig jeg er en enkel sjel, men etter noen liter (!) Laphroaig quarter cask har jeg etter alle solemerker funnet min favoritt. Ovennevnte whisky med tre/fire gode dråper vann gir meg den ultimate smaksopplevelsen. Tråler listene fra polet jevnlig, men ender altså opp med denne gang på gang.

 

Det er ikke alle som tenker whisky sammen med mat, men en solid malt fra Islay i kombinasjon med en staut blåmuggost er faktisk noe i nærheten av himmelrike.

 

Men steike, jeg begynner å bli gammel.....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En nydelig tråd :)

 

Har nylig oppdaget en herlig verden med whisky, og har blitt hektet på dens smak og lukt.

 

Åpnet forrige helg en chivas 21 royal salute som smakte aldeles herlig.

Enda litt bedre enn chivas regal 18, som også er en god blend.

 

Av single malt har jeg falt for highland park 18.

Lagavulin 12 er også meget god, dog lukter det røyk av hele rommet når den er åpen.

 

Har dere mulighet til å smake på en chivas 21, ikke nøl, dere vil ikke bli skuffet.

Vinmonopolet beskriver den slik:

 

"Velbalansert blended whisky med flott alderspreg, elegant røykpreg, middels fylde og maltpreget avslutning."

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Nja, jo, det er vel kanskje det jeg har gjort, men det skulle ikke så mye til, egentlig. Det kan kanskje ha noe med at jeg var tidlig i 20-årene sist jeg drakk whiskey (og ikke likte det) og prøvde det igjen (og da en type whiskey som er lettere å like for nybegynnere) når jeg var nesten 30. Da skulle det ikke så mange glassene til før det falt i smak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...