Gå til innhold

En aldeles fortreffelig whiskytråd


Anbefalte innlegg

Ingen som drikker gode gamle Jack da? Sterkt, men godt.
Hvaaa? En blander da faen meg ikke Whiskey med COLA. Syke, syke folk.

Det skal drikkes bart.

Mulig det har vært kommentert, jeg gadd ikke lese hele tråden.

 

Jack er en Bourbon, ikke en whisky. Whisky skal nytes bart, Jack egner seg best som klyster eller rottegift.

 

Vel, at whisky skal nytes bart er en sannhet med en liten modifikasjon, i do enjoy a good Irish Coffee on a cold night.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jack er en Bourbon, ikke en whisky. Whisky skal nytes bart, Jack egner seg best som klyster eller rottegift.

 

Vel, at whisky skal nytes bart er en sannhet med en liten modifikasjon, i do enjoy a good Irish Coffee on a cold night.

Hmmm... enig i den beskrivelsen av Jack.

Når det gjelder Scotch, så kan man fint blande inn en liten dæsj med vann. Man vil få frem en bedre aroma.

Lenke til kommentar

Laphroaig Single Malt 10 er av mine favoritter. Den lukter av kraftig bålrøyk og tang, smaken er likeså. Dette er en meget karakteristisk whisky som ikke alle nybegynneren liker. Dette er en Whisky du enten kommer til å elske eller hate. Drikkes stort sett i mindre mengder til kos. Bør ikke brukes til fyllefest. Det kan være greit å blande inn 4-5% vann for å få frem aromaen, men går også greit å drikke uten vann.

 

Michael Jackson beskriver det slik: Denne maltwhiskyen omgås stadig flere entusiaster og beskrives som medisinaktig, preg av munnskyllevann eller desinfiserende middel, fenolaktig, tjærelignende? Det er det det dreier seg om: Islays jodaktige tangkarakter. Det berømte Laphroaig-attakket har avtatt litt de siste årene og avslørt mer av maltets sødme, men er fortsatt en svært karakterfylt whisky, med tydelig oljeaktig lukt.

 

Du har i alle fall noe godt i vente. :thumbup: Kos deg med den hvis du får den.

Se også denne anmeldelsen.

Endret av SirEmanon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jack er en Bourbon, ikke en whisky

 

Hvis man skal være ordentlig whisky-nerd (og det skal man jo..) er Jack strengt tatt ikke en Bourbon, det er en Tennessee Sour Mash Whiskey. For at noe skal kalles Bourbon kan det ikke behandles mellom destillering og fatlagring. Jack er kaldfiltrert før fatlagring, og derfor ikke Bourbon.. Men uansett er det rottegift, enig i det. Eneste det er godt for er rockeimaget, mye takket være Slash..

 

Selv er jeg på 15 år gammel 'laddich i kveld.. Litt snillere enn resten av Islay, men godt som en avveksling..

 

Sláinte!

Lenke til kommentar
Ikke glem Tommy Lee :wee:

 

Og nå som jeg først er her inne. Jeg har aldri smakt whiskey så hvor bør jeg starte? Jack?

Les nå årsaken til at vi er inne på rockestjerner.. :p

 

"Jack er kaldfiltrert før fatlagring, og derfor ikke Bourbon.. Men uansett er det rottegift, enig i det. Eneste det er godt for er rockeimaget, mye takket være Slash.."

 

"Whisky skal nytes bart, Jack egner seg best som klyster eller rottegift."

 

;)

Lenke til kommentar
Poenget er enkelt; Hold deg unna Jack og andre "whiskey"/bourboner, om det er ekte whisky du vil ha.

Jack er brygget på mais, det er noe helt annet.

Er den det?

Tennessee "whiskey" og Bourbon skal være på mais, ja.

 

"Tennessee Whiskey er whiskey fra USA, mer bestemt delstaten Tennessee.

Minst 51% av råstoffet må være mais og den må modnes i minst to år i svidde, nye eikefat. I tillegg må spriten alltid filtreres gjennom trekull produsert av sukkerlønn (den samme man får lønnesirup fra)."

 

"Bourbon Whiskey

Because of the fact that almost all Bourbon is made in Kentucky many people believe this is a requirement, but in fact Bourbon may be produced in any state. The only prerequisites are that it must be made in the US, contain at least 51 percent corn and that it must be stored for at least two years in new, charred oak barrels. Lastly, the raw spirit may not be distilled to more than 80 percent alcohol by volume.

 

A few common Bourbon whiskeys are:

 

• Jim Beam (Jim Beam Distillery)

• Van Winkle (Buffalo Trace Distillery)

• Buffalo Trace (Buffalo Trace Distillery)

• Eagle Rare (Buffalo Trace Distillery)

• Blanton’s (Buffalo Trace Distillery)

• Maker’s Mark (Maker’s Mark Distillery)

• Woodford Reserve (Woodford Reserve Distillery)

• Evan Williams (Heaven Hill Distilleries)

• Elijah Craig (Heaven Hill Distilleries)

• Wild Turkey

 

Tennessee

Tennessee whiskey is closely related to Bourbon but there are a few differences; Tennessee whiskey must be produced in the state of Tennessee and is always filtered through sugar-maple charcoal. The filtering process usually takes 10 days to complete. Tennessee whiskey was recognised as a separate style by US government officials in 1941.

 

There are only two active Tennessee Whiskey brands:

 

• Jack Daniel’s (Jack Daniel Distillery)

• George Dickel Whiskey (George Dickel Distillery)"

 

http://www.thewhiskyguide.com/America/American_Whiskey.html

Endret av toth
Lenke til kommentar
Tennessee "whiskey" og Bourbon skal være på mais, ja.

 

"Tennessee Whiskey er whiskey fra USA, mer bestemt delstaten Tennessee.

Minst 51% av råstoffet må være mais og den må modnes i minst to år i svidde, nye eikefat. I tillegg må spriten alltid filtreres gjennom trekull produsert av sukkerlønn (den samme man får lønnesirup fra)."

http://no.wikipedia.org/wiki/Tennessee_Whiskey

 

På den engelske siden om Tennessee Whiskey står det ikke noe om at råstoffet må være mins 51 % Mais. Ikke i den andre linken din heller.

Lenke til kommentar

Visst står det i andre linken, sitatet over linken er jo hentet fra linken. :roll:

 

Linje 5/6 under avsnittet Bourbon whiskey sier: "must be made in the US, contain at least 51 percent corn".

Deretter, under avsnittet Tennessee forklares forskjellene på Tennessee Whiskey og vanlig bourbon. For de som ikke er så stive i engelsk, fortelles det at forskjellene er:

-Tennessee skal lages i nettopp Tennessee

-Tennessee skal filtreres gjennom sukkerlønnkull

 

Det er de eneste forskjellene fra vanlig Bourbon, som man forstår av setningen: "Tennessee whiskey was recognised as a separate style by US government officials in 1941."

 

Jeg skjønner ikke hvorfor du skulle betvile dette, men om du fortsatt står fast på din feiloppfatning kan du jo ringe ditt lokale pol eller importøren av Jack og spørre.

Lenke til kommentar
Joda, jeg leste det, men på den annen side så virker det jo som om den andre whiskyen som blir diskutert her ikke er for "nybegynnere" ;)

 

Og det kommer til å bli fylledrikking

Det som er diskutert er Whisky fra Islay. Disse har stort sett kraftig smak av forskjellig karakter og er enten hatet eller elsket. Det finnes mange andre malt whiskyer (skotsk) fra andre distrikt som er mildere på smak.

Lenke til kommentar
Leste om noe kalt Tullamore Dew (tror jeg det var?). Er dette noe som kan anbefales?

Tullamore er en Irsk Whiskey og er etter min vurdering noe spritpreget og nøytral i smak. Til opplysning er Tullamore Dew den som brukes i Irish Coffee. Men det finnes en 12 år gammel som inneholder maltet bygg, hvete og mais. Denne er noe bedre i smak, men kommer ikke opp mot de skotske produktene.

Lenke til kommentar
Poenget er enkelt; Hold deg unna Jack og andre "whiskey"/bourboner, om det er ekte whisky du vil ha.

Jack er brygget på mais, det er noe helt annet.

Tror dere må se vekk fra hva produktene er laget av og heller fokusere på produksjonsmetoden. Husk at det finnes noen Skotske som har innslag av mais (Grain Whisky-korn). Men er enig at Jack ikke er noe å drikke.........

Endret av SirEmanon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...