Gå til innhold

En aldeles fortreffelig whiskytråd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Mine "Favorits" er vel:

 

Springbank 1969 (Sign)

Lagavulin 1971 (mission serien)

The Arran (lagret på bourbon, er på polet nå)

 

Ellers synes jeg eldre highland park årganger er bra :-)

 

Har samlet i 10 år nå, og må vel si at jeg har en ganske grei samling her :-)

6659407[/snapback]

 

Fikk smaken på Sprinkbank 69 nu selv. må si jeg sier meg enig der. veldig god, liker spesielt den runde smaken på denne.

Ellers får jeg en Ardbeg lord of the isles snart;)

Lenke til kommentar

Temperaturen kommer an på typen whisky. Fin whisky og brandy bør serveres med en temperatur rundt 13-17 grader. Andre typer (f.eks. oloroso og madeira) skal serveres litt kjøligere, 9-13 grader.

 

Serveringsmengden for whisky bør ligge på ca 4 cl. Typiske glass som brukes:

 

post-73595-1168879658_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Er selv veldig glad i whiskey, men har stort sett drukket mindre avanserte saker som jim beam (fysj), daniels (nåh), famous grouse (jau!) og ballantines (finest) (yeyeyey!).

 

Kan noen introdusere meg for "value for the money" single malt? Tenkte jeg skulle prøve til helga.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Inntil sommeren 2006 så var jeg lite bevandret i Whiskyens verden og Famous Grouse var teh shit.

 

Den allerede nevnte sommeren ble jeg dog tipset om Laphroaigh av en med erfaring på feltet og jeg har siden den gang vært en trofast Laphroaig-kjøper og drikker. Jeg har prøvd forskjellige Whiskyer siden da, men Laphroaig gikk av med seieren. 15-åringen dems er så langt min favoritt, men både Quarter Cask og Cask Strength er nammenam. Alle er forsåvidt nammenam.

 

Var på Schippol i går og der hadde de 30-åringen til € 264,-. Fyttikatta så lyst som jeg hadde på den, men fornuften tok dessverre overhånd. Neste gang derimot, da blir det (hvis de har).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ok, nå vil sikkert mangen si at jeg banner i den såkalte populære kirken men here i go.

 

Var på fest inatt og drakk jack&coke, helt til det punktet hvor vi stod igjen med en _del_ jack daniels og ingen cola til å blande med, så da ble det det vi hadde for hånden, og fant ut at jack daniels og grape soda var en ganske bra kombinasjon og ikke minst den beste som var jack daniel og den bon aqua sitron drikken som en får kjøpt i butikken. Bare en liten erfaringsoverføring ^^

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU
Ok, nå vil sikkert mangen si at jeg banner i den såkalte populære kirken men here i go.

 

Var på fest inatt og drakk jack&coke, helt til det punktet hvor vi stod igjen med en _del_ jack daniels og ingen cola til å blande med, så da ble det det vi hadde for hånden, og fant ut at jack daniels og grape soda var en ganske bra kombinasjon og ikke minst den beste som var jack daniel og den bon aqua sitron drikken som en får kjøpt i butikken. Bare en liten erfaringsoverføring ^^

7814734[/snapback]

 

Måtte du brenne nederst i kjelleren... Krins 9 er satt av for slike som deg! (Ref: Dante)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Vell. Da har jeg tatt mitt første steg innenfor Islay Single Malt whisky. Og jeg må si at opplevelsen var enorm! Misforstå meg rett, den var ikke enestående positiv. Men nå er jeg såpass sær at jeg mener at en bra opplevelse ikke skal være bare positiv i seg selv (for eksempel: man lærer mest av dårlige erfaringer)! :)

 

Overgangen fra blends, og det som etter dette ble milde whisky's/burbon; til en islay single malt var; ikke brutal, men .... hvilket ord leter jeg etter?

 

 

....Overraskende!

 

Dette var en _helt_ annen smak enn det jeg var vant til, så sånn sett ble det nesten som å begynne å drikke whisky fra scratch igjen! :)

 

Jeg åkte inn på mitt lokale selvplukkmonopol uten noen form for forhåndsbestemmelser enn at jeg skulle ikke kaste bort 5-1500kr på noe jeg ikke vet hva er første gangen. Men samtidig så ville jeg jo ikke ha møl heller. Det viste seg å bli vanskelig (?), da slike edle dråper ikke akurat hadde solbærsaftpriser.

 

Jeg holdt nesten på å gi opp (da utvalget var elendig hvis man ikke ville bli raka fant første gangen), men så fant jeg en liten søt flaske på 20Cl med Islay single malt whisky, som jeg hadde blitt anbefalt av type sortiment. Merket har jeg aldri hørt om; så noen må gjerne gi meg pekepinner hvor landet ligger! Dråpene var av merket "Caol Ila". 12 år. Siden jeg har drukket en del blends, så vet jeg sånn ca hva jeg har å velge mellom der, og hva jeg liker. Men i hvilken klasse denne Caol Ila ligger i har jeg INGEN peiling på. Derfor kan d være greit å få pekt ut kursen.

 

Som sagt, smaken var veldig veldig intens, men i små nytende doser så er den veldig god! Hadde det ikke vært for at nysjerrigheten og viljen til å fortsette å smake alltid er der, hadde nok en sånn 20Cl flaske vart ganske lenge. For dette er kun beregnet på ren nytelse. Bruker å fylle ca. ~3cl i glasset, og spe på med en ørliten "vasskvett". Er usikker på om akurat dette faktisk fremhever smaken, eller om den bare mildner den. Har for utrent gane for islay single malt til å uttale meg skikkelig enda. Uansett er det artig å reflektere over det!

 

Komentarer? Veiledning? Tips? Mottas meget gjerne i aller høyeste grad!

Lenke til kommentar
Merket har jeg aldri hørt om; så noen må gjerne gi meg pekepinner hvor landet ligger! Dråpene var av merket "Caol Ila". 12 år. Siden jeg har drukket en del blends, så vet jeg sånn ca hva jeg har å velge mellom der, og hva jeg liker. Men i hvilken klasse denne Caol Ila ligger i har jeg INGEN peiling på. Derfor kan d være greit å få pekt ut kursen.

 

Som sagt, smaken var veldig veldig intens, men i små nytende doser så er den veldig god! Hadde det ikke vært for at nysjerrigheten og viljen til å fortsette å smake alltid er der, hadde nok en sånn 20Cl flaske vart ganske lenge. For dette er kun beregnet på ren nytelse. Bruker å fylle ca. ~3cl i glasset, og spe på med en ørliten "vasskvett". Er usikker på om akurat dette faktisk fremhever smaken, eller om den bare mildner den. Har for utrent gane for islay single malt til å uttale meg skikkelig enda. Uansett er det artig å reflektere over det!

 

Komentarer? Veiledning? Tips? Mottas meget gjerne i aller høyeste grad!

8066034[/snapback]

Kommentar; Du er på vei til Islay himmelen :)

 

Caol Ila er det destilleriet med størst produksjon på Islay, og blir regnet for å være det med lavest kvalitet av innbyggerne på Islay. (Ihvertfall de vi møtte) En dråpe lunkent vann er stort sett nødvendig, siden de fleste er litt i sterkeste laget. Jeg anbefaler å teste begge deler - smak litt uten, deretter med. Da får man gjerne med seg mye forskjellige smaker og ser hvordan whiskey'n forandrer seg med litt vann. De fleste Islay'ene forandrer seg vesentlig med bare en dråpe vann, nye og annerledes smaker vil komme fram med vannet, mens noen vil dempe seg litt.

 

Personlig foretrekker jeg en Lagavulin 16 årig uten vann, men det er og blir en smakssak hvor kraftig whiskey man liker. Det var dog ikke den første Islay whiskeyen jeg fant, startet pent med Bowmore 12, Bowmore Darkest Islay og Ardbeg 17. Laphroaig bør vel også nevnes, de har nå kommet med både 12, 15 og Quarter Cask varianter.

 

Det enkleste er vel å komme seg ut på en bar hvor de har litt bedre enn standard utvalg av Single Malts, prøve og feile er vel eneste metoden som funker for å finne "din" Islay ;)

Lenke til kommentar

Høres bra ut :)

 

Pr i dag setter jeg pris på hvis jeg finner småflasker av dette, da det blir billigere å smake seg fram i mangfoldet. Samt at man ikke går økonomisk ruin hvis man stumbler over noe man absolutt ikke liker.

 

Barer er det også dårlig med i nærområdet. Tror ikke jeg har sett en eneste en her som serverer annet enn blends. Men så har jeg ikke tenkt så nøye over det heller da. Skal sjekke nermere neste gang. Sånn er det å bo i midt-norge.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

En liten stund siden noen har skrevet noe her...

 

 

I den siste tiden har jeg (nesten alene) fortært en helflaske med Glenfiddich 12yrs og en helflaske Chivas 12yrs. Jeg må si at begge disse smakte veldig godt, men hvis jeg skal velge en av de så må det være Glenfiddich'en.

 

Så, er det noen som har noen anbefalinger på hvor jeg bør bevege meg (hva jeg bør prøve) nå?

 

Og forresten, det er vel ikke noen her som vet hvor jeg kan få kjøpt "ordentlige" whiskyglass? for eksempel i Oslo...

Lenke til kommentar

Totaly wild wiskey fyll i helga :cry:

 

Først knerta vi en Glenfiddich , så senere på kvelden kom Jack Daniels snikende inn i sidesynet. Resten er svart som natta

 

Våknet opp med klær å alt på , hadde vist vært på en noe heftig bytur. Typisk, hver gang jeg drikker wiskey eller sprit. Samme regla hveeer gang. Tåka henger tett hele kvelden

 

Øl kan jeg drikke 12 halvlitere av på vors. Uten å bli like full

 

Selv om jack ikke er "ren" wiskey så liker jeg den utrolig godt

 

Edit: Leif

Endret av _Sha9ick_
Lenke til kommentar
Så, er det noen som har noen anbefalinger på hvor jeg bør bevege meg (hva jeg bør prøve) nå?

 

Og forresten, det er vel ikke noen her som vet hvor jeg kan få kjøpt "ordentlige" whiskyglass? for eksempel i Oslo...

8449091[/snapback]

 

Les postene til JKJK og Pjokk rett før din egen, mye bra der!

Hva mener du med "ordentlige" whiskeyglass, forresten? Tulipanglass får du i etthvert glassmagasin.

Lenke til kommentar
Hva mener du med "ordentlige" whiskeyglass, forresten? Tulipanglass får du i etthvert glassmagasin.

8453056[/snapback]

Tenker ikke på tulipanglass egentlig, men glass som for eksempel L@sse har bilde av i posten sin...

Vil ikke si at tulipanglass er ordentlige whiskyglass, men det er min mening.

Lenke til kommentar
Hva mener du med "ordentlige" whiskeyglass, forresten? Tulipanglass får du i etthvert glassmagasin.

8453056[/snapback]

Tenker ikke på tulipanglass egentlig, men glass som for eksempel L@sse har bilde av i posten sin...

Vil ikke si at tulipanglass er ordentlige whiskyglass, men det er min mening.

8454548[/snapback]

 

Tulipanglass er vel regnet blant svært mange kjennere som et svært godt egnet glass til single malt whisky. Jeg bruker dem til både whisky, cognac og akevitt.

 

Du skal vel ha tumblere (type Frank Sinatra med to fingerbredder Jack D. Disse får du også i et hvilket som helst glassmagasin. Bare å spørre betjeningen.)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Må si at jeg etter å ha lest denne tråden fikk lyst til å dra på eventyrreise i Whiskyland hvor alt er brunt og godt :D

Noe jeg akter å gjøre!

Så derfor lurer jeg litt på om dere har noen anbefalinger til en god whisky, ikke Jack Daniels. (har smakt/drukket for mye og liker det ikke så altfor mye)

 

Har fått anbefalt Cutty Sark av en herda whisky drikker som en begynnelse på eventyret, men ser også at Chivas og Glenfiddich er hyppig nevnt.

Er det noen favoritt blant disse? Er klar over at cutty sark er blended, men skulle være en fin begynnelse.

Vil helst ikke punge ut med for mye spenn så holder meg gjerne under 400 lappen, helst.

Noen anbefalinger ellers? :thumbup::wee:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...