Gå til innhold

Design ditt eget Lian Li HTPC kabinett


Anbefalte innlegg

Jeg tror også at mATX er den smarteste løsningen, spesielt hvis man ser på denne typen som tar strøm fra en strøm adapter. Da tror jeg vi snakker som bitte små HTPC med en slim DVD spiller ;) MEN, desverre nokk vil ikke markede like så liten valgmulighet. Derfor må det være plass til vanlig ATX og en PSU :dontgetit:

 

- Jeg trenger iallefall det, min HW er tross alt i hus allerede. :hrm:

 

 

Over til USB, FW osv. Disse BURDE være sjult, men ikke bak et lokk. Dette ser bare stygt ut når man har i bruk disse tilkoblingene. Jeg tror selv at det forslaget jeg kom med, at sånt kommer ut fra siden (vet ikke helt om folk har forstått hva jeg meneter, ELLER lest det i det hele tatt:P) ville gjøre det finere å se på når det er i bruk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter mye vurdering kjøpte jeg LianLi PC800 (før 880 ble lansert), mest på grunn av den svarte fronten og prisen. Det er mange ting jeg liker ved den:

 

- ATX

- svart børstet aluminium, akkurat som forsterekeren og DVD-maskinen min

- dvd frontdeksel inkludert

- forholdsvis billig

- plass til montering av iMon (ikke at jeg synes den er noe ekstremt godt).

- bredden passer inn i stereobenken

 

Det som jeg ville ønsket annerledes ved den er minst like lang liste:

- Solid front i (tykk) børstet aluminium hadde sett bedre ut hos meg. Minst mulig detaljer. Nå er min sølvfargede PSU synlig gjennom perforeringen. Og avrundede hjørne... Nei!

- 3,5" diskett er ikke nødvendig

- Trenger vi Reset knapp i fronten? Kanskje kan den plasseres bak eller utelates helt?

- Montering i den er vanskelig. USB og alle små frontledninger kan ikke monteres uten å ta ut PSU, men da må to vanskelige skruer fjernes og strømledningen er vanskelig å få på plass etterpå.

- DVD-ROM var enda vanskeligere å få på plass - hvis jeg ikke husker feil, er rammen skrudd fast til bunnen og de skruene er veldig vanskelig å få på plass.

- Harddiskene skyves inn i noen plastgreier. Litt ubehagelig at de ikke har noe stopper, så jeg føler at de kan gli ut like lett. Jeg kunne tenke meg søydempende oppheng

- Jeg byttet vifter og monterte dem opp i gummioppheng, skjærte større hull i toppen og monterte 120mm vifte. Jeg synes at det opprinnelige oppsettet bråket litt mye.

- Den kunne vært lavere (vet ikke om det går an ved full-atx og fullhøyde oppsett)

 

Litt mer konkrete forslag:

- Hvis fronten monteres ved hjelp av skruer som skrus inn fra bunnen og toppen eller fra sidene, blir montering i frontparten av kabinettet mye lettere

- Det hadde vært fint med litt mer avansert oppheng av PSU, som, for eksempel, i noen Dell kabinetter, der den kan vippes til siden uten å demontere.

- To 5,25" plasser er mer enn nok - en for display/IR mottaker og en for DVD.

- Oppsett med slimline eller slot-in DVD bør også vurderes. Da blir fronten enda renere

- Kanskje kan den produseres i to versjoner - fullhøyde og lavprofil? Men for meg er fullhøyde det mest aktuelle.

Lenke til kommentar

Børstet aliminium er et must.

Men hva med å lage noe mere flatt? Slik at det muligens ligner på en DVD-spiller? Ta stereobenken vi har her hjemme fks. Nederst har vi stereo (består av to bokser), en DVD-spiller i samme bredde over, og på toppen en litt kortere VHS-spiller over. Det ville sett litt teit ut å da ha en mye kortere HTPC over DVD-spilleren. Skulle vel ikke være noe problem å lage en lav, men lang kabinett?

Lenke til kommentar

I355347.jpg

 

Noe lignende der cd-rom er midt på, ett lite programerbart display som også er midtstilt og selvsagt fjernkontroll.

 

Men ett problem med midtstilt cdrom som Silverstone LC16M har, er at lengre skjermkort (7x00 og X1x00 serien) ikke får plass fordi de tar borti cdrommen, det må dere i tilfellet unngå.

 

Og en HTPC vere i stereoformat slik at den passer i stereobenken. :)

 

EDIT:

At den støtter fullstendig ATX er noe jeg vil ha.

Endret av Freeky2k
Lenke til kommentar
Det finnes nesten allerede; Antec Fusion

Les SPCR test av "lillebror".

 

Ulemper:

Tilgjengelighet

m-ATX kun

Pris?

6345402[/snapback]

 

Fra testen: "The case is built to the "3U" standard. "U" refers to server rack mount sizing, 1U = 1.75"."

 

:yes::yes::yes:

 

Synes den inndelinga de hadde på hardwaren i den Antec'en var genial. Men som sagt mATX. -Da får man plass til PSU på siden.

 

Men jeg ser ikke problemet med mATX. De er billige, det er brukbart utvalg og man kan putte på samma prosessor, minne og skjermkort som man kan på et full ATX. Eneste bakdelen jeg ser er at det er mindre PCI slotter på mATX. Det er gjerne det som gjør de billigere også.

 

Jeg tror vi kan konkludere med følgende: Skal man holde et nogenlunde forhold mellom bredde og dybde på kabinettet slik at det passer sammen med de øvrige Hifi/video greiene, må man over på mATX.

Alternativet er enten frontmontert PSU, spesialbygget PSU eller et bredere/større kabinett.

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg er ivrig tilhenger av full ATX er at jeg gjenbruker en del utstyr i HTPCen. Og som regel kjøper jeg ATX kort til hoved-PCen min, så gamle kortet er også ATX. Det samme var grunnen til at jeg kjøpte PCV800 - den var billig (ca. 850 på DigitalImpuls hvis jeg ikke husker feil), slik at budsjettet ikke sprakk så mye. Så for meg er frontplassert PSU bedre alternativ enn de to andre.

Lenke til kommentar
Fra testen: "The case is built to the "3U" standard. "U" refers to server rack mount sizing, 1U = 1.75"."

 

:yes:  :yes:  :yes:

 

Synes den inndelinga de hadde på hardwaren i den Antec'en var genial. Men som sagt mATX. -Da får man plass til PSU på siden.

 

Men jeg ser ikke problemet med mATX. De er billige, det er brukbart utvalg og man kan putte på samma prosessor, minne og skjermkort som man kan på et full ATX. Eneste bakdelen jeg ser er at det er mindre PCI slotter på mATX. Det er gjerne det som gjør de billigere også.

 

Jeg tror vi kan konkludere med følgende: Skal man holde et nogenlunde forhold mellom bredde og dybde på kabinettet slik at det passer sammen med de øvrige Hifi/video greiene, må man over på mATX.

Alternativet er enten frontmontert PSU, spesialbygget PSU eller et bredere/større kabinett.

6345765[/snapback]

 

Enig i at mATX ikke er noe stort minus.... vil også benytte anledningen til å linke til SPCRs test av MEDFØLGENDE PSU:

http://www.silentpcreview.com/article592-page1.html

 

Ikke verst med pent HTPC kab og 380W AKTIV PCF til under 800,- !

 

 

Er ikke alu, though (noe storebror "Fusion" er)... men pent likevell.

Lenke til kommentar

 

Ikke verst med pent HTPC kab og 380W AKTIV PCF til under 800,- !

 

 

Er ikke alu, though (noe storebror "Fusion" er)... men pent likevell.

6346607[/snapback]

 

 

Nei, det er fullt akseptabel pris det. :yes:

Men skal det være LianLi så mååå man ha muligheten for alu.. Stilren og børsta alu, det er liksom LianLi det :p

 

Når det gjelder ATX/mATX. Kanskje man kan ha et 3U kabinett med muligheten for å montere PSU framme eller bak?

 

1. Frontmontert PSU med ATX.

 

eller

 

2. Bakmontert PSU med mATX eller andre mindre formfaktorer..

Lenke til kommentar
Når folka tenker på PSU, er det vanlig ATX-formfaktor, eller er det de små strømforsyningene man går etter? Har ikke sett de større enn 300watt, men det er nok til mitt spec ivertfall.

6347952[/snapback]

 

Er nok en fordel med full size PSU ja. Men det kommer jo an på hva man trenger. På en high performance maskin vil man nok trenge mer enn det de små leverer.

 

Dersom man går for en 2U kasse, er det nok fysisk umulig med en vanlig full size PSU. Man får derimot 2U kompakt PSU'er som er beregnet for servere. De ligger vel rundt 300W ja.

 

Men om vi snakker om en kasse som er 3U høy slik som den Antec'en, er det plass hvorsomhelst i kassa.. Da kan man jo stappe inn hva man vil!

Lenke til kommentar

Hmm, spennende prosjekt dette.

Har ikke HTPC selv,men kan jo komme med noen ide'er, har ikke lest hele posten,så beklager om jeg kommer med noen ider som allerede har vært posta.

 

-Kabinettet bør være 2U +/-

-Enten Vanlig alu sølv eller sort anodisert alu.

-Hele kabine må være i alu, ikke noe plast.

-Front alu plata bør være mellom 1-2cm tykk

-ikke noe deksler/lokk i front som dekker opp noe.

-VFD diplay eller en tft touch skjerm i front.

-Slimline Slot in dvd-rom/brenner i front, ikke vanelig 5 1/2 dvd rom. Ser bedre ut.

-Ingen usb,firewire i front, putt disse et annet sted,eventuelt lag en breakout box i alu,som kan plasseres et annet sted.

-Kjøleribber på sidene,hvis det kan brukes til å kjøle komponenter inni pc'en.

-Gummioppheng på vifter/hardisker

-Perforert topp plate,så varmen kan stige ut

-kun 120mm i kabinettet

-Mulighet for å ha en del hardisker montert i kabinett.

 

Lag kabinettet så det ser solid ut,som high-end stero utstyr. ikke noe plast yall i front eller deksler o.s.v, stilren solid front som gir inntrykk av kvalitet. Noe alla Gryphon forsterkerene de solgte på hifi klubben :)

 

Har sett på mange HTPC kabinetter og det er alltid noe som er negativt med de fleste, vil ha noe som ser helt rått i stereo benken,og det er det få kabinetter som gjør idag.

Lag noe som ser solid og heftig ut, som gir gjester reaksjonen "Damn,hva er det der,den så heftig ut"

Lenke til kommentar

Jeg, derimot, ønsker meg et kabinett uten blått lys. Jeg har som sagt blå LEDs i HTPC-en min, og de er vanvittig irriterende. De lysene jeg vil ha er svake lys (røde?) som indikerer ting som power etc, ikke noe mer dilldall. Hvis jeg vil ha belysning slår jeg på taklyset, når jeg skal se film skal det være mørkt. ;)

 

Mixel: Hva slags DVD-spiller er det du har?

Lenke til kommentar
Jeg, derimot, ønsker meg et kabinett uten blått lys. Jeg har som sagt blå LEDs i HTPC-en min, og de er vanvittig irriterende. De lysene jeg vil ha er svake lys (røde?) som indikerer ting som power etc, ikke noe mer dilldall. Hvis jeg vil ha belysning slår jeg på taklyset, når jeg skal se film skal det være mørkt. ;)

 

Mixel: Hva slags DVD-spiller er det du har?

6357390[/snapback]

 

Løsning = Fotocelle dimmer som dimmer ned lys og dilldall når det blir mørkt i rommet! Må selvfølgelig ha en gradvis dempende effekt slik iPod'en har.. :dribble: Kanskje det blir vèl Bang Olufsen, men jeg tror ikke det er noen stor kostnad med en krets som håndterer slikt..

Lenke til kommentar

Mange gode forslag på banen her nå - bra å se at dere engasjerer dere :)

 

Det å kjøre en ekstern PSU tror jeg vil gjøre konstruksjonen unødvendig dyr og "kronglete".

 

Fordelen ved å bruke et micro-ATX hovedkort kontra et vanlig er selvsagt at man kan spare noe i høyden da strømforsyningen kan monteres liggende kontra på høykant. Man står også noe friere i forhold til plassering av CD-ROM.

 

Ulempen er at man ikke vil kunne montere fullhøyde ekspansjonskort, men er avhengig av lavprofil (eller risers). Dette vil kunne redusere utvalget og ekspansjonsmulighetene en del.

 

Hva veier tyngst - noen cm. lavere eller å ha tilgang til fullt utvalg av komponenter?

 

Ang. design & sotet glass i front: Utseendemessing tror jeg noe slikt ville blitt mæget smukt med displayet synlig gjennom glasset. Ulempen er selvsagt at dekselet må ned for at man skal kunne bruke kortleser, I/O-porter og CD-rom. Jeg ser vel for meg at dersom man har noe tilkoblet I/O-portene på en permanent basis bruker man portene bak på maskinen, men...

 

Utseende er viktig på et slikt kabinett, og jeg er ikke i tvil om at glass-varianten ville gjort seg godt, men designet skal selvsagt ikke gå for mye utover funksjonaliten.

 

Hva mener dere?

 

--

mvh

Espen Faale

Microplex Norge AS

Lenke til kommentar

Gjør det så enkelt som mulig!

 

Veldig mange som kjøper HTPC er førstegangskjøpere som vil prøve noe nytt. Hvis det er for mange kompliserte konfigurasjonsmuligheter kan de lett bli avskrekket.

 

Gå for to klasser/kategorier: En for førstegangskjøpere, der dere gjør det så enkelt som mulig, mao bare å velge de komponentene man vil ha og ferdig med det. Design bør være stilrent og enkelt, men fortsatt brukervennlig. Det er også viktig at den er noenlunde stillegående, da de færreste vil ha et treskeverk i stua.

 

Den andre klassen bør være for "garvede" HTPC - byggere. Her skal konfigurasjonsmulighetene være mange. Det bør være mulig å velge mellom 3 - 4 forskjellige kabinetter, og siden å kunne konfigurere disse med forskjellige CD/DVD - deksler, lys, knapper, etc. Et must er at PC'en er stillegående og godt avkjølt. Et LCD - display er viktig, helst med touch - screen, så man ikke ødelegger den stilrene fronten med for mange knapper og brytere.

 

Håper dette innspillet kan være til hjelp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...