Gå til innhold

Design ditt eget Lian Li HTPC kabinett


Anbefalte innlegg

Selvfølgelig blir det varmt med 4 disker. Men jeg ser bare ikke for meg at noen kommer til å ha dette i en maskin. Hvis noen skulle ha bruk for masse lagrinsplass, ville jeg brukt en ekstern harddisk via nettverk eller USB til ekstra lagring. En HTPC, i mine øyne, har middelklasse HW.

 

HW's middelklasse anbefalinger:

 

CPU AMD Athlon 64 3800+ sokkel AM2

 

Minne Corsair XMS3200C2 TWINX DDR400 1024 MB (2x512)

 

GPU Nvidia GeForce 7900 GT

 

Harddisk Seagate Barracuda 7200.8 400 GB S-ATA

 

 

Med mine øyne burde ikke dette, i et kabinett med lufte hull i topp og på beggesidene, krever stort mer en komponent kjøling. (Dvs ingen kabinett vifter) Hvis eks harddisk blir plassert høyt opp, kanskje sånn den ligger inntil toppen, så vil HD varme gå rett ut og ikke sirkulere. Har du en god CPU kjøler som blåser luften mot utluftingshullene(som min gjør :p) så vil du heller ikke slite med at CPU varmer opp kabinettet. GPU vifter, må man nesten ta det med får til kulelageret er ødelagt og du ikke klarer å høre på lyden lengre :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil nå tro, at nedlastnings "bransjen" ikke vil gå over til HD-størrelse format på serier og DivX filmer heelt enda. Jeg ser ikke hva folk skal med mer enn 400GB? Jeg har selv lenge vært en stor tilhenger av MYE lagrinsplass, men har nå i det siste vært en stor tilhenger av å ha det orgniale, kjøpe DVD'n. Det er mye kjekkere. :)

Lenke til kommentar

vel, som jeg tidligere har nevnt så anser ikke jeg en pc satt opp for å streame divx til en SD-tv for en HTPC. Det er en stue/mediaPC. en HTPC er en PC som er optimalisert for å prosessere liyd og bilde til et middels/highend hjemmekinoanlegg.

 

Personlig har jeg da et ønske om et kabnittet som også takler HW som dekker highend-segmentet i markedet.

Lenke til kommentar

Min erfaring er at samma hvordan man vender og vrir på det, er mye lagringskapasitet = støy, enten det nå er direkte i form av støy fra Hd'ene eller inndirekte i form av varme som må viftes ut.

 

Med et kablet nettverk, eller den nye trådløse 'n' standarden skal det da gå greit og streame HD materiale også.

 

For oss usenet brukere, begynner det da så smått å bli HD greier tilgjengelig :cool: ..

 

Nei, jeg ville mye heller ha gått for en NAS med 1Gbps nettverk. Med full redundancy. Ihvertfall om jeg skulle ha et highend system under TV'en.

 

Gidder ikke å betale store penger for å sitte å høre på brumming fra vifter og tikking fra et kobbel av Hd'er når jeg skal nyte en film.

Lenke til kommentar
Vel, i utgangspunktet fra produktspesifikasjoner i forbindelse med jobben ;) , men for enkelhetsskyld:

 

Wikipedia: Serial Digital Interface

 

Bitrate:

<snip>

For HDTV applications, the serial digital interface is defined by SMPTE 292M. Two bitrates are defined, 1.485 Gbit/s, and 1.485/1.001 Gbit/s [...]

6507649[/snapback]

 

Hmm.. Og så komprimeres det da.. HDTV video benytter MPEG 2 ikke sant?

15 Mbit/s — HDTV quality

 

Jeg streamer da DVD signal i dag trådløst med 54Mbps, og jeg nekter å tro at HD krever så fantastisk mye mer i båndbredde. Du snakker om 20 ganger mer!?

 

Det må være det prossesserte signalet som går ut fra datamaskina og til TV'en det der.

 

Korriger meg om jeg har feil..

 

EDIT: Litt mer:

 

SATA=1.5Gbit/s

UDMA ATA=1.064Gbit/s

 

Ummm :hmm: Betyr det at man ikke kan spelle av HDTV fra dagens harddisker?

 

EDIT2:

 

Da sliter vi med HD DVD/Bluray spellerene iom at de har en transfer rate på henholdsvis 36.5Mbps og 72Mbps. :whistle:Link

Endret av Fhj
Lenke til kommentar

ok, bare for å utdype. Her er det snakk om HD rådata. Ikke data i HD DVD eller BluRay protokoll. Altså ikke noe som mannen i gata bryr seg veldig om, men jeg tar dette opp i forbinnelse med kjølebehovene da je gvet om flere hjemmekino-entusiaster som allerede stiller slike krav til sine HTPCer. Poenget mitt en del poster tilbake var at det er dumt å sette slike begrensninger på kabinettet som gjør at det i hennhold til kjøling blir totalt ubrukelig for entusiaster.

Lenke til kommentar
ok, bare for å utdype. Her er det snakk om HD rådata. Ikke data i HD DVD eller BluRay protokoll. Altså ikke noe som mannen i gata bryr seg veldig om, men jeg tar dette opp i forbinnelse med kjølebehovene da je gvet om flere hjemmekino-entusiaster som allerede stiller slike krav til sine HTPCer. Poenget mitt en del poster tilbake var at det er dumt å sette slike begrensninger på kabinettet som gjør at det i hennhold til kjøling blir totalt ubrukelig for entusiaster.

6508939[/snapback]

 

Men nå flytter man ikke rådata annet enn fra prosessoren og ut til HD TV'en. Og det er vel det eneste stedet man kommer ut for rådata. Alle spellerene kommer jo til å kjøre enten Mpeg 2 eller 4. Så streaming av HD via kablet nett kan vi nok konkludere med er fullt mulig. Wireless også når 'n' standarden blir skikkelig etablert.

 

Jeg syns med all respekt å melde at argumentene dine faller litt på seg selv her. Det jeg sier er at man bør holde den helt store harddisk parken borte fra tv kroken av to grunner:

1. Støy

2. Varme

Pkt nummer 1 er vel det entusiastene er mest kritisk til, men nå drar jo eleminering av nummer 2 også med seg mer av nummer 1.

Med mindre harddisker i kabinettet har du en vinn/vinn situasjon.

At man bør ha muligheten for å kjøre et lite Raid oppsett er vi enig i. Man må uansett ha muligheten for det dersom man skal ha et allsidig kabinett.

Endret av Fhj
Lenke til kommentar

jada, for all del, Je ger ikke ute etter å ha en filserver heller, men jeg ville bare ha frem at det finnes reelle systemer som krever litt mer enn en vifte på CPU. Og det er også fullt mulig å lage slike systemer med snille vifter og fortsatt ha et lydløst system på 1 meters avstand. Men det er vanskelig hvis ikke kabinettet legger opp til det.

 

BTW: jeg har sett det demonstrert: 4 sata i raid0 dytter 1.5Gbps ut i realtime. Snill vifte op CPU og 2 snille vifter i bakkant av kabinettet som sørget for gjennomflyt. Ikke en lyd på 1m.

Lenke til kommentar

Må være 2 hardiskbrønner. Slenger man inn en 500GB-disk skulle det ikke akkurat være mangel på plass. Så har man en ekstra brønn hvis man vil kjøre speiling. Kjekt med tanke på at en HTPC vil inneholde mye filmer og musikk man ikke vil miste.

 

Ellers heller jeg litt mot en kjøleløsning ala BeQuiet. Dra kjøleribber fra CPU ut mot kantene.

 

En annen ide til det med PSU kan jo være å sette av et hjørne til å sette inn en åpenet PSU. Ferdige skruehull man kan skru fast transistorne i, og isolasjon for de andre delene. Tar jo ikke mye mer plass enn en vanlig PSU, og da har man overtfall redusert noe viftestøy som ville kommet fra viftene på PSU.

Lenke til kommentar

Trenger da ikke tvinge noen til noe som helst? PSUer tar stort sett like stoe plass når de er åpnet. De har alt mellom 6 og 10 transistorer. Bare å legge til endel skruehull som man selv kan skru dem fast. Selvfølgelig må man modde litt på transistorne selv, slik at de blir forlenget med ledninger. Men samtidig kan man sette inn en vanlig PSU også, ettersom oppsettet slik jeg tenker på tar jo ikke noe plass. Bare noen ekstra skruhull, og en tynn, tynn plastgreie man legger under komponentene. Bare plassen er der. Og det er det jo hvis man skal kunne ha plass til en PSU der. Med på tankegangen?

 

Man trenger heller ikke tvinge noen på CPU. Med mindre man skal ha den heftigste killer-prosessoren da. For man får jo kjøpt slike justerbare heatpipes her http://www.vendur.no/catalog/index.php?cPath=42

 

Mulix Microplex kan la slik følge med som vangfritt tilbehør. Skal man ha en skikkelig kraftig CPU, er det jo ikke noe stress å heller sette på en vanlig kjøler. Da har man muligheten til å ha et middelklassesystem og lydløst, men samtidig kunne ha et high end system som lager minimalt med lyd.

 

For det er jo ikke noe stress å legge opp til noen ekstra skruehull bare. Selv har jeg en PSU på 680W som jeg har loddet på ekstra ledninger, og har ikke bruk for den i maskinen min nå. Kunne jo vært greit å kunne sette den inn i et slikt kabinett, da jeg nå bare har en maskin (AMD socket A 3000, 1 gig minne og ATI 9250). Er greit nok for meg, som eventuelt bare da vil bruke den for å spille av film og musikk.

 

Ideene er hentet fra denne:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...4&hl=+heatpipes

og selve workloggen slik at du ser hvordan det er gjennomført:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=571223

Endret av Mixel
Lenke til kommentar
Trenger da ikke tvinge noen til noe som helst? PSUer tar stort sett like stoe plass når de er åpnet. De har alt mellom 6 og 10 transistorer. Bare å legge til endel skruehull som man selv kan skru dem fast. Selvfølgelig må man modde litt på transistorne selv, slik at de blir forlenget med ledninger. Men samtidig kan man sette inn en vanlig PSU også, ettersom oppsettet slik jeg tenker på tar jo ikke noe plass. Bare noen ekstra skruhull, og en tynn, tynn plastgreie man legger under komponentene. Bare plassen er der. Og det er det jo hvis man skal kunne ha plass til en PSU der. Med på tankegangen?

 

Man trenger heller ikke tvinge noen på CPU. Med mindre man skal ha den heftigste killer-prosessoren da. For man får jo kjøpt slike justerbare heatpipes her http://www.vendur.no/catalog/index.php?cPath=42

 

Mulix Microplex kan la slik følge med som vangfritt tilbehør. Skal man ha en skikkelig kraftig CPU, er det jo ikke noe stress å heller sette på en vanlig kjøler. Da har man muligheten til å ha et middelklassesystem og lydløst, men samtidig kunne ha et high end system som lager minimalt med lyd.

 

For det er jo ikke noe stress å legge opp til noen ekstra skruehull bare. Selv har jeg en PSU på 680W som jeg har loddet på ekstra ledninger, og har ikke bruk for den i maskinen min nå. Kunne jo vært greit å kunne sette den inn i et slikt kabinett, da jeg nå bare har en maskin (AMD socket A 3000, 1 gig minne og ATI 9250). Er greit nok for meg, som eventuelt bare da vil bruke den for å spille av film og musikk.

 

Ideene er hentet fra denne:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...4&hl=+heatpipes

og selve workloggen slik at du ser hvordan det er gjennomført:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=571223

6511142[/snapback]

 

 

Nå er egentlig premissene satt for at det skal være standardutstyr, og at det ikke skal være spesiallaget for 'moddere'.

 

Og skal du ha effekt av heatpipes må du ikke ha et design med kjøleribber da?

 

@Bisk0p. De designa jeg har lekt meg med skulle kunne ta 2 Hd'er. Jeg har forøvrig et nytt konsept på gang.

 

Jeg lekte meg litt med forskjellige ATX konfigurasjoner i går, og fant at det jeg foreslo med PSU montert foran mobo eller på høykant bak avhengig av om du vil benytte mATX eller ATX vil føre med seg en del komplikasjoner. Blant annet vil man måtte ha to forskjellige bakplater da i mATX konfigurasjonen ville PSU'en komme i konflikt med kortslottene.

 

Jeg tok og kikket litt rundt for å finne en fornuftig rackbredde (nei, de er desverre ikke alle like :roll: ) og forholde seg til her i går. Etter litt leting gikk jeg for Yamaha sine dimensjoner. De bruker en ytre bredde på 43,5cm, dybde 39,1cm. Kan være greit å ha de målene å gå etter.

 

Dersom det er noen A/V entusiaster her, kan dere ikke gi et ord om måla er fullstendig feil.

 

Dersom man kan gå ut fra disse måla, og trekker fra en cm for litt å gå på, er det faktisk plass til en ATX PSU på høykant ved siden av et ATX hovedkort. (noe jeg har påstått ikke gikk tidligere, men jeg dvd spelleren min som jeg har benyttet som referanse har skyld i det :nei: )

Kabinettet blir en smule høyt, men blir ikke så mange centimetrene høyere enn PCI slottene. Jeg holder på og lage en Sketchup av hvordan det kan se ut med disse målene, og jeg kan si dere med en gang, man trenger ikke bekymre seg for plass til det ene og det andre med den løsningen ihvertfall. Det blir mer enn nok plass.

 

Jeg tenkte bare at jeg skulle prøve og få litt LianLi style (perforert aluminium) i front før jeg releaser den i kveld. (Noen som har texture?)

Lenke til kommentar
Så du mener at kabinettet er spesiallaget for moddere fordi det er noen ekstra skruehull?

6511999[/snapback]

 

Har du boremaskin? :)

6512027[/snapback]

Hmmmm? Ja, jeg har det.

 

edit: Sikter du til at jeg selv skal drille hull? Jo, det er en mulighet, men det er mer appelerende hvis det er der fra før av. Hvor man ikke trenger å legge det stakkars kabinettet under maskinen.

 

Jeg forstår ikke hvorfor du ser så negativt på noen ekstra hull bare.

 

O my god, it has extra holes. It must be thiss super new kind of modding chassis.

Endret av Mixel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...