Gå til innhold

Design ditt eget Lian Li HTPC kabinett


Anbefalte innlegg

Hei Espen,

 

Fint å se at dere er på pletten og legger litt rammer rundt 'prosjektet' :)

 

* Kabinettet bør ha volumkontroll og basic kontrollknapper og diplay i front med tilhørende elektronikk internt.

Er det egentlig behov for volumkontroll på en slikt produkt, så lenge man har mulighet for både fjernkontroll til enheten samt kan styre volumet fra forsterkeren, og evt. også fjernkontroll til denne?

 

Jeg er i og for seg enig i det du sier. Trenger man egentlig en stor rund knott som bryter med designet til resten av kabinettet? Er det et behov? Jeg har en slik på forsterkeren min, og kan aldri si at jeg har benyttet den. Den er fancy, med motor og greier, men å vri på den gidder jeg ikke. Fjernkontrollen klarer det mye bedre, og det fra sofaen..

 

* IR-mottaker er vel også et must for noe som hører hjemme i stereobenken.

Enig - i det minste mulighet for å sette det inn uten at kabinettet må modifiseres.

 

Her tror jeg at det er bred enighet. Standard?

 

* USB og firewire-porter bør heller settes på siden i framkant.

Du er ikke bekymret for at dette vil sperre tilgang for brukere som har det stående i et hifi-møbel e.l. hvor sidene er delvis tildekket?

 

Godt poeng. Men trenger nå man så mye av dette? Jeg mener ærlig talt at 1FW og 1USB skulle holde. Det er jo stort sett for enkel tilgang om man skulle finne på å plugge inn en stick eller et kamera. Resten får man plugge inn bak om det er behov. Legg pluggene foran evt litt ute av syne i 'sokkelen' eller med ei lita luke.

 

Jeg har ikke sett en eneste tegning hvor man viser at man kan faktisk få full ATX mobo og PSU inn i rack størrelse, foruten mitt forslag, hvor man har en mindre PSU som ligger foran hovedkortet.

Har du URL til hvilken strømforsyningsmodell du har brukt i forslaget ditt?

 

Klart det Espen: Lian Li Zippy :whistle:

 

En hvilken som helst annen 2U PSU skulle passe. Men løsningen min er ikke ideell pga at vifta til PSU havner enten inn mot veggen på kabinettet eller mot DVD romen, så her måtte man hatt en duct av et eller annet slag slik at man kunne lede lufta ut.

 

Eller man kan fjerne hele vifta og ha PSU'en åpen med en 120mm vifte montert i toppen av kabinettet med en elektronisk temp styring.. Jeg bruker selv en slik løsning, og det funker kjempe!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er i og for seg enig i det du sier. Trenger man egentlig en stor rund knott som bryter med designet til resten av kabinettet? Er det et behov? Jeg har en slik på forsterkeren min, og kan aldri si at jeg har benyttet den. Den er fancy, med motor og greier, men å vri på den gidder jeg ikke. Fjernkontrollen klarer det mye bedre, og det fra sofaen..

Hei igjen!

 

Ja, og det er på en forsterker - dette produktet skal jo uansett kobles til en forsterker hvor man har mulighet for egen volumjustering.

 

Klart det Espen: Lian Li Zippy  :whistle:

En hvilken som helst annen 2U PSU skulle passe.

Denne er på 300W. Det er ikke noe problem å overgå det uten å lage en monster-PC. Det finnes selvsagt også kraftigere 2U-modeller, men du er ikke bekymret for støynivået du vil ende opp med når en såpass kraftig PSU skal kjøles av 60mm'ere?

 

Eller man kan fjerne hele vifta og ha PSU'en åpen med en 120mm vifte montert i toppen av kabinettet med en elektronisk temp styring.. Jeg bruker selv en slik løsning, og det funker kjempe!

Da er vi over på spesiallaget strømforsyning, noe som får minsteantallet av kabinetter vi må bestille til å ligne en håndfull - dessverre.

 

--

mvh

Espen Faale

Microplex Norge AS

Lenke til kommentar

Espen, du kan vel ikke ramse opp hva som er uaktuelt?

 

- Jeg vet at ingenting i utgangspunktet ikke er uaktuelt, alt kan gjøres. Det har du sagt. Men Microplex MÅ jo ha en vis tanke ang hvordan dette skal være, Iallefall hvordan det IKKE skal være :)

 

 

 

Btw, som jeg har sagt. Volumknapp ser jeg ikke poenget med! Altså, hvor mange er det som faktisk reiser seg opp og går til HTPC/forsterker for å skru opp lyden?? (Med mindre forsterkeren ikke ha volumkontroll på fjernkontrollen) Jeg har nettopp flytta (ja vet, uintressangt for dere) Jeg fant ikke fjernkontrollen på DVD før i går, og har i mellomtiden reist meg opp for å spole til neste kapittel, ta pause og stoppe filmen. Dette er veldig kjedelig når du finner plassen i sofaen, eller ska på do. Volumknapp har ingen funksjonell egenskap, og hever heller ikke utseende på kabinettet.

Lenke til kommentar

Uansett hva du kaller den og hva den gjør, så synes jeg den vil være poengløs. Hvem er det som vil at det skal se ut som dem har TO forsterkere?? Hva er stilig med dette?

 

 

- Må unskylde vis jeg er skarp nå, men dette er bare noe som jeg virkelig ikke ser framtiden for ...

Lenke til kommentar

Vi har alle forskjellige ønsker, men hvis man ender opp med å måtte modde inn eventuell viftekontroll selv så blir i hvertfall jeg skuffet. Om det blir en løsning med 2 stk 5 1/4" kan man selvsagt sette in viftekontroll der, men lyser det liksom PC av det med en gang. Og da kan man jo like gjerne bruke penger på et billig desktop-kabinett.

Lenke til kommentar
Espen, du kan vel ikke ramse opp hva som er uaktuelt?

 

- Jeg vet at ingenting i utgangspunktet ikke er uaktuelt, alt kan gjøres. Det har du sagt. Men Microplex MÅ jo ha en vis tanke ang hvordan dette skal være, Iallefall hvordan det IKKE skal være :)

Hei!

 

Det som er foreslått så langt som kanskje virker uaktuellt er:

 

- Spesiallaget strømforsyning: MOQ (Minimum Order Quantity) på dette fra de forskjellige produsentene er som oftest veldig høyt. Vi er nok derfor nødt til å basere oss på bruk av modeller som allerede eksisterer. Hva gjelder ekstern strømforsyning så blir det "enda en enhet" som skal plasseres i stua. Eksisterende løsninger (som Magnum'en) er også rimelig dyre i forhold til vanlige strømforsyninger + utvalget er begrenset.

 

- DIY: Terskelen blir for høy for veldig mange brukere (basert på tidligere salgserfaringer) + er rimelig vanskelig å få til med tanke på plassering av komponenter inne i kabinettet som skal match egenskapene til side/bak/front.

 

- Flere modeller: Det er MOQ pr. modell så vi er nødt til å konsentrere oss om kun 1 i første omgang.

 

Oppfordrer flere til å laste ned SketchUp og arktitektere ivei :thumbup:

 

--

mvh

Espen Faale

Microplex Norge AS

Lenke til kommentar
Jeg er i og for seg enig i det du sier. Trenger man egentlig en stor rund knott som bryter med designet til resten av kabinettet? Er det et behov? Jeg har en slik på forsterkeren min, og kan aldri si at jeg har benyttet den. Den er fancy, med motor og greier, men å vri på den gidder jeg ikke. Fjernkontrollen klarer det mye bedre, og det fra sofaen..

Hei igjen!

 

Ja, og det er på en forsterker - dette produktet skal jo uansett kobles til en forsterker hvor man har mulighet for egen volumjustering.

 

Skal vi si oss ferdig med volumknappen da? Noen som har noen innvendinger?

 

Eller man kan fjerne hele vifta og ha PSU'en åpen med en 120mm vifte montert i toppen av kabinettet med en elektronisk temp styring.. Jeg bruker selv en slik løsning, og det funker kjempe!

Da er vi over på spesiallaget strømforsyning, noe som får minsteantallet av kabinetter vi må bestille til å ligne en håndfull - dessverre

 

Nå har man en ny PSU standard som er i utviklingsfasen. -Disse kalles micro ATX PSU'er, og er laget spesialt for mindre kabinetter. Noen få er tilgjengelige per i dag. Det som er spesielt med de er at de har 20A på 12V railen som er mer en de fleste full size ATX PSU'ene. Dette gjør at en mATX PSU på under 300W klarer og dra tilsvarende en 400/500W ATX PSU.. Men dette ligger frem i tiden desverre. Så det mest praktiske per i dag er nok den store ATX boksen.

Så vi gjør oss ferdig med 'custom' PSU'er også.. Er det noen innvendinger?

 

MEN, jeg har et forslag som kunne være intressant for å gi kabinettet ytterligere fleksibilitet og for å redusere bredden på kabinettet:

 

To PSU/Mobo konfigurasjoner tilgjengelig i kabinettet:¨

 

1. Full ATX:

-Hovedkort plasseres bak, og PSU monteres foran hovedkortet. -Tilsvarende Lian Lis eksisterende HTPC løsning.

 

2. Micro ATX mobo eller mindre og ATX PSU:

-PSU plasseres bak på høykant på siden av mobo.

 

Kunne dette være et alternativ? Her ville man et aktuelt kabinett for både de som har 'gammelt' utstyr, og de som vil satse på et nytt oppsett med micro ATX eller mindre formfaktor.

Med mATX mobo og bakmontert PSU vil man ha plass i søkk og kav i kabinettet til så mange greier man bare ønsker, og det innenfor rack bredde. Med full ATX vil man ha full fleksibilitet, men med en smule mindre plass.

Endret av Fhj
Lenke til kommentar
Vi har alle forskjellige ønsker, men hvis man ender opp med å måtte modde inn eventuell viftekontroll selv så blir i hvertfall jeg skuffet. Om det blir en løsning med 2 stk 5 1/4" kan man selvsagt sette in viftekontroll der, men lyser det liksom PC av det med en gang. Og da kan man jo like gjerne bruke penger på et billig desktop-kabinett.

6504539[/snapback]

 

Jeg klarer ikke å se nytten i disse viftekontrollene med potmeter, når man faktisk har en datamaskin inni som utmerket klarer å regulere temperaturen selv. -Ja jeg er klar over at ikke alle hovedkort er så bra på det. Men det finnes alt fra små temperaturstyrte kontrollere på størrelse med to vifteplugger til PCI løsninger som kan regulere 8 vifter individuelt ved hjelp av 16 temperatursensorer. Og det jeg kan se er disse elektronisk styrte løsningene ikke særlig dyrere enn 'potmeter' løsningene.

 

På en løsning som skal stå i stua er jeg ihvertfall sikker i min sak hva som er mest praktisk. Og det er ikke den løsningen hvor jeg må fram under TV'en å skru opp/ned viftene etter behov manuelt :)

Lenke til kommentar

Hvorfor lage et kabinett med viftestyring når vi prøver å lage en HTPC UTEN vifter?! Det helt optimale ville vært å lage dette sånn at maskinen ikke hadde vifter i seg, mulig dette er for mye å be om. Men det burde ikke være nødvendig med mer enn CPU vifte.. eller?

 

 

Btw Fhj, morsomt å se på deg ta sjefs stillingen her :) Men er desverre redd for at kun Espen kan få folk til å slutte å foreslå noe ;)

 

 

Volumknapp som voluknapp, har dette på forsterkeren + fjernkontroll til HTPC.

Volumknapp som viftestyring, nei takk. Skal ikke ha 4 vifter i kabinettet

Volumknapp for å få kabinettet til å gli inn, jeg liker lite nokk fra før av å se på min forsterkere fra før av, hvorfor skulle jeg ville ha TO?

 

 

Jeg må si, det mindre det er i fronten, det bedre er det! For min del kunne det vært en alu plante som front. Volumknapp, lys, I/O porter, minnekort leser. nei takk! :) DVD spiller og IP mottaker holder for min del, dette så sjult som mulig..

Lenke til kommentar

Greit nok, jeg bøyer meg for flertallet jeg. Personlig hadde je gikke hatt noe i mot en knott i front, men om alle andre hater dette så for all del, kutt den ut.

 

Men å si at man ikke skal ha vifter legger jo en forholdsvis kraftig demper på hva folk ka putte av HW i denne boksen, og jeg skulle likt å sett en fullverdig HTPC som ikke har behov for kjøling på annet enn CPU.

Lenke til kommentar
Hvorfor lage et kabinett med viftestyring når vi prøver å lage en HTPC UTEN vifter?! Det helt optimale ville vært å lage dette sånn at maskinen ikke hadde vifter i seg, mulig dette er for mye å be om. Men det burde ikke være nødvendig med mer enn CPU vifte.. eller?

 

 

Btw Fhj, morsomt å se på deg ta sjefs stillingen her :) Men er desverre redd for at kun Espen kan få folk til å slutte å foreslå noe ;)

 

 

Volumknapp som voluknapp, har dette på forsterkeren + fjernkontroll til HTPC.

Volumknapp som viftestyring, nei takk. Skal ikke ha 4 vifter i kabinettet

Volumknapp for å få kabinettet til å gli inn, jeg liker lite nokk fra før av å se på min forsterkere fra før av, hvorfor skulle jeg ville ha TO?

 

 

Jeg må si, det mindre det er i fronten, det bedre er det! For min del kunne det vært en alu plante som front. Volumknapp, lys, I/O porter, minnekort leser. nei takk! :) DVD spiller og IP mottaker holder for min del, dette så sjult som mulig..

6504817[/snapback]

 

Kutt ut nå, det var bare et forsøk på å få frem noe håndfast her. Vi diskuterer alt for lite konkret her, og posten min ble påbegynt før Espen svarte..

 

Det er bare et forsøk på å få noe håndfast her..

Lenke til kommentar
MEN, jeg har et forslag som kunne være intressant for å gi kabinettet ytterligere fleksibilitet og for å redusere bredden på kabinettet:

 

To PSU/Mobo konfigurasjoner tilgjengelig i kabinettet:¨

 

1. Full ATX:

-Hovedkort plasseres bak, og PSU monteres foran hovedkortet. -Tilsvarende Lian Lis eksisterende HTPC løsning.

 

2. Micro ATX mobo eller mindre og ATX PSU:

-PSU plasseres bak på høykant på siden av mobo.

 

Kunne dette være et alternativ? Her ville man et aktuelt kabinett for både de som har 'gammelt' utstyr, og de som vil satse på et nytt oppsett med micro ATX eller mindre formfaktor.

Med mATX mobo og bakmontert PSU vil man ha plass i søkk og kav i kabinettet til så mange greier man bare ønsker, og det innenfor rack bredde. Med full ATX vil man ha full fleksibilitet, men med en smule mindre plass.

Hei igjen!

 

Spennende ide - kunne du sketchet innvendige skisser hvor begge konfigurasjoner ble brukt?

 

--

mvh

Espen Faale

Microplex Norge AS

Lenke til kommentar

 

(...)

 

 

Btw Fhj, morsomt å se på deg ta sjefs stillingen her :) Men er desverre redd for at kun Espen kan få folk til å slutte å foreslå noe ;)

 

 

(...)

6504817[/snapback]

 

Kutt ut nå, det var bare et forsøk på å få frem noe håndfast her. Vi diskuterer alt for lite konkret her, og posten min ble påbegynt før Espen svarte..

 

Det er bare et forsøk på å få noe håndfast her..

6504874[/snapback]

'

Det var ikke negativt ment. Jeg synes det er bra at noen tar styringer her. Spesielt siden Microplex er så passive *kremt* ;)

 

 

@Xell

Selvsagt så er det vanskelig å ha en maskin som kun er kjølt ned av CPU vifte. Men jeg tror det er mulig. Min P4 2.4Ghz, 2GB, 6600Gt er KUN kjølt ned av CPU vifta, og CPU er kun for å kjøle ned GFX'n .. Though, jeg har kanskje en CPU kjøler som ikke passer seg i en HTPC

 

c5bb0754.jpg

:whistle:

Lenke til kommentar
Hei igjen!

 

Spennende ide - kunne du sketchet innvendige skisser hvor begge konfigurasjoner ble brukt?

 

--

mvh

Espen Faale

Microplex Norge AS

6504905[/snapback]

 

Jeg skal ta å kikke på det i kveld..

 

@bisk0p

 

Dæven, den var svær den. Men man har jo vifteløsninger som gir minimalt med lyd fra seg. Og da serlig om man har en slik elektronisk viftekontroller som kjører opp og ned turtall etter behov.

 

Jeg har et sånt stort CM Stacker kabinett selv, og en sånn t-balancer viftestyring med temp sensorer. Inni kabinettet er det 2x120 og 2x80 papst vifter, passivt skjermkort og en sånn Zalman 'aluminium-blomst' på prosessoren.

 

Når maskina går for fulle mugger, går viftene med ca 1/4 last og er svææært stille.

Endret av Fhj
Lenke til kommentar

 

@bisk0p

 

Dæven, den var svær den. Men man har jo vifteløsninger som gir minimalt med lyd fra seg. Og da serlig om man har en slik elektronisk viftekontroller som kjører opp og ned turtall etter behov.

 

Jeg har et sånt stort CM Stacker kabinett selv, og en sånn t-balancer viftestyring med temp sensorer. Inni kabinettet er det 2x120 og 2x80 papst vifter, passivt skjermkort og en sånn Zalman 'aluminium-blomst' på prosessoren.

 

Når maskina går for fulle mugger, går viftene med ca 1/4 last og er svææært stille.

6505032[/snapback]

 

Jupp, den tar plass. Men igjen, den kjøler uten sidestykke. 30 grader med vifte, 33-35 uten. Men ved å bruke heatpipe kjøling på GPU og CPU og perforering i toppen og sidene på kabinettet, så burde hehovet for vifter ligge på et minimalt nivå. Speseilt med tanke på at CPU'ene blir laget mer og mer effekt gjerrige.

 

 

Btw, hva er det dere ser på som et "normalt" HTPC hw?? Hva er det maskinen skal brukes til som trenger eksterm HW?

Lenke til kommentar

Ved prosessering av rått HD-materiale kan det bli varmt for både CPU og disker dersom man ikke har god sirkulasjon i kabinettet. Og personlig har jeg enda ikke sett det kabinett som har god sirkulasjon med vifte kun på CPUkjøler.

Endret av Xell
Lenke til kommentar
Ved prosessering av rått HD-materiale kan det bli varmt for både CPU og disker dersom man ikke har god sirkulasjon i kabinettet. Og personlig har jeg enda ikke sett det kabinett som har god sirkulasjon med vifte kun på CPUkjøler.

6505537[/snapback]

 

Se på min maskin;) Den har alt av kjøling den egentlig trenger. CPU viften min står for all sirkulasjon, og gir veldig behagelige temp's :)

Lenke til kommentar

Vel, i mitt 6077 kabinett med 7 disker hjalp det ikke å sette heatpipe-kjølere på diskene. de ble gloheite. Men med en vifte i bakkant som lagde en minimal gjennomtrekk gjorde underverker. Oppdaget også at når jeg hadde byttet chipsettkjøleren med en passiv fra Zalman ble også denne kjøleribba utrolig varm når jeg hadde kun vifte på CPU.

 

edit: 7 disker i en HTPC er selvsagt urealistisk, men 4 styk SATAII i raid blir også ganske varmt i et lukket kabinett.

Endret av Xell
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...