Gå til innhold

Design ditt eget Lian Li HTPC kabinett


Anbefalte innlegg

Et LCD - display er viktig, helst med touch - screen, så man ikke ødelegger den stilrene fronten med for mange knapper og brytere.

6365584[/snapback]

Personlig klarer jeg meg med et VFD-display (jeg har egentlig ikke bruk for det heller da), en integrert LCD-skjerm ser jeg ikke for meg at jeg kommer til å bruke. Touch har jeg i hvert fall ikke bruk for, nå som vi har fjernkontroller, tastatur og mus.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg fatter ikke hva dere skal med LCD display! Jeg, i den nye leiliheten (bare for å nevne at jeg nettopp har flyttta og kanskje kunne fått en grattis her), sitter 5-6 meter fra der ALT stereo skal stå. For å ha et display som jeg (med det dårlige synet) skal kunne lese, må det være 10" stort, elr med så store bokstaver at det kun kunne vært et ord om gangen på displayet. HVA ER POENGET!? Maskinen skal kobles til en TV, er det ikke likså greit å se det som dere vil ha på displayet der??

 

- Unskyld hvis jeg er litt skarp :p

 

 

 

Videre...

 

 

Fronten, som de fleste synes jeg burde være stilren. Og hvis man skal ha noen tilkoblinger i front, blir det IKKE stilrent! Selv hvis det er et deksel som sjuler dette tilvanlig. Jeg synes det burde være fint selv når det er i bruk, ser ikke poenget ellers! På siden kan det hellers lage pop-out deksler med tilkoblingene på. (håper dere forstod den) Alt jeg ser for meg at trengs i front er AV/PÅ knapp og DVD spiller (gjerne slim).

 

Det jeg har laga i SketchUp, får jeg ikke sendt inn pga jeg ikke har internett i den nye leiligheten. ENDA ;o)

 

 

Jeg tror at et kabinett ikke trenger å bli uber svært bare pga det skal være plass til full siza PSU og ATX hk. Jeg synes iallefall det hadde vært verdt det. Skulle alltids laga plass hvis jeg ikke hadde det;)

 

Mvh

- bIsk0p (Uten internett :cry: )

Lenke til kommentar

Et eksternt power kunne jo vært gjort på samme måte

som på de fleste laptopper nå om dagen.

 

Jeg er veldig inspirert av elektrokompaniet og synes

blått, svart og plexiglass er særdeles fengende.

 

noe ala dette hvis vi bytter utgull med søv eller blått.

 

En annen ønskelighet fra min side er at den har samme dybde og bredde

format som det meste annet hifi uttyr slik at den passer inn i mediacenteret

ditt.

Lenke til kommentar
Nå har jeg ikke lest hele posten, men en ting jeg hadde likt er eksternt power, rett å slett for å få vekk varme fra maskinen, og at den kan være mindre.

6365658[/snapback]

 

Et eksternt power kunne jo vært gjort på samme måte

som på de fleste laptopper nå om dagen.

 

Jeg tror at jeg har gjort rede for tidligere hvorfor dette er ikke er praktisk eller vanskelig per i dag. Man kan desverre per date ikke få det i pose og sekk. Med ekstern eliminator strømforsyning er man desverre begrenset til 150W per i dag av det jeg kan finne. Man har jo også 230W strømforsyningen til X360 da, men den er vel ganske svær, og passer ikke med vanlig ATX Mobo. Disse strømforsyningene ala samme som man har på laptop leverer rett og slett ikke nok strøm til annet enn mini/nanoITX/mATX systemer.

 

Det finnes en ekstern ATX sak som jeg has skrevet litt om på side 3 i dette topic. Men denne er større enn en vanlig ATX psu og har en drøss med ledninger som må ledes opp til datamaskina. Man kan egentlig bruke en konvensjonell ATX psu på samme måten. Den svære klumpen i tillegg til HTPC kabinettet.

 

Jeg ser ingen av disse som noe reelt alternativ til en intern psu, det være seg en 2U eller full style ATX psu. Det er rett og slett ikke nok muligheter på markedet i dag.

Lenke til kommentar

Lagde selv et eksternt power, var rett å slett et power med forlengede kabler i. Tok strømpe rundt de fra power og til de kom inn i maskinen. Det fungerte helt fint.

 

Powere var bare et testpower og ble for svakt til slutt så ga opp og satt inn et vanlig.

 

Når det gjelder størrelsen, hvor mange watt har powerene i disse søte små maskinene som var så populære en stund. Disse er ganske små og burde lett kunne moddes til å være utenfor.

Lenke til kommentar
Lagde selv et eksternt power, var rett å slett et power med forlengede kabler i. Tok strømpe rundt de fra power og til de kom inn i maskinen. Det fungerte helt fint.

 

Powere var bare et testpower og ble for svakt til slutt så ga opp og satt inn et vanlig.

 

Når det gjelder størrelsen, hvor mange watt har powerene i disse søte små  maskinene som var så populære en stund. Disse er ganske små og burde lett kunne moddes til å være utenfor.

6366100[/snapback]

 

Da tenker du vel gjerne på 2U eller 1U psu'er. Eks. som denne! Dette er psu'er som i utgangspunktet er produsert for rackservere. De ligger vanligvis på effekt opp til 300W. Finnes også større, men da er det over på kjøleproblematikk/lyd. En rackserver kan være 1U høy, men er ekstremt dyp for å ha plass til opptil flere slike psu'er.

 

Men det man må ha litt i bakhuet her er:

 

1. Ekstern eliminator type/laptop type; leverer max 150W. Dette er nok til å drive et mini formfaktor hovedkort med det meste integrert, 1 harddisk og 1 DVD-rom. Dersom man ser på 1U eller 2U størrelse kabinett da, har man myyye plass til overs og man kan derfor like godt ha strømforsyninga inni. Man kan gå for et enda mindre kabinett, men det tror jeg ikke det er marked for da dette vil kun fungere for hovedkort med mini formfaktor. De leverer rett og slett ikke nok til et normalt ATX oppsett.

 

2. 1U/2U intern PSU; leverer 300W (+/-). De har en med max 480W på en nettbutikk jeg var innom. (Men den regner jeg med er en SKIKKELIG bråkebøtte.) 300W klarer og dra et 'normalt/middels' ATX oppsett med ATX hovedkort, 1-2HD'er, brukbart grafikk kort, og DVD-rom. Her ser vi også at man får god plass i et 2U kabinett, og har plass til det psu'en klarer å drive.

 

3. ATX intern PSU; leverer alt du kan begjære. Her kan man putte inn hva man vil i kabinettet, og det er først her man kan få plassproblemer. Et kabinett som skal ha en intern ATX psu må minst være 3U høy for at det skal bli plass til en standard psu. Det vil si at man har ganske mye plass her. Man kan eks. vis ha PCI/skjermkort stående fremfor liggende som man må på 2U og mindre. HD'er kan settes på høykant osv. Man har kraft i søkk og kav.

Det er kun i dette tilfellet man har så mye power at man kan risikere at man fyller opp kabinettet med så mange uniter at man kan se for seg at man må flytte psu'en ut.

Det er muligens her vi ser behovet. High end systemer. De som ønsker å drive med eksotiske kjølemetoder. 3U/4U og oppover spekket med HD'er, dual SLI, osv, osv. Men som sagt, det finnes fint lite av slike eksterne psu'er som dette på markedet, og det som finnes kan benyttes på et hvilket som helst kabinett. Man trenger med andre ord ikke å spesialbygge kabinettet for en slik psu.

 

Med denne retorikken, har jeg overbevist meg selv ihvertfall(forsøker å holde meg objektiv her :roll:).

Vi kan konludere med er at det er er et forhold mellom hvor mye man har plass til inni maskina, hvor mye man ønsker å putte inni og hvor mye man har tilgjengelig fra psu.

 

Slik jeg ser det, er det rett og slett for mye som taler mot ekstern strømforsyning. Man kan like godt ha det inni og gå for et litt mindre system fremfor å ha to store bokser under tv'en. Man må se på hva man skal bruke en HTPC til!

Endret av Fhj
Lenke til kommentar
Dere kan jo bundle den med MIST 500W da kan jo dere muligens tilpasse den kabinettet.

Men så vil jo kanskje ikke alle ha denne og det kan bli en del dyrere osv. :)

6374180[/snapback]

 

Man kan jo bundle den med hva som helst :p , men jeg tror at psu er noe folk må ha full fleksibilitet på. Man må kunne avpasse strømforsyning etter behov.

Lenke til kommentar
Det er jeg uenig i, da en kombi-løsning blir mye billigere

6374554[/snapback]

 

Hvilken kombiløsning tenker du på da? Her klarer man jo ikke å bli enig om hvilken størrelse man skal ha på kabinettet en gang? :D

 

Også skal man låse folk fast med eks. vis en 500W strømforsyning som det ikke er plass til i et 2U kabinett om man kjørte over psu'en med en dampveivals. :D

 

Så har vi det med high end versus low end systemer. Neinei, her MÅ du tilpasse systemet ditt etter 500W. Om du kjører miniITX som egentlig drar 100W, eller du vil bygge en supergreie som drar 600W, du er stuck med 500W samma F.

 

Man kan kjøre med tilpasset strømforsyninger på barebonesystemer. For et ATX eller miniATX system er dette dødfødt!

 

Men nå er da dette et ide-forum, og intet skal være usagt. :D

Lenke til kommentar

Hva med å adskille en intern PSU fra resten av kabinettet? Forestill dere et kabinett i liggende format, med et ATX-hovedkort montert på bunnen. På en side av HKet kan man utvide kabinettet i bredden og ha fester for PSUen, og under den (PSUen) kan det være et perforert område i kabinettbunnen så en (eventuell) vifte i bunnen av PSUen kan trekke friskluft utenifra (kabbet står selvfølgelig på noen føtter). Da får PSUen en egen kjøleluftstrøm, uavhengig av resten av komponentene. Eventuelt kan det være en slags skillevegg mellom PSU-delen og delen hvor HKet ligger, i et ikke-varmeoverførende materiale. Men den skilleveggen må ha hull til ledninger, og det kan kreve en del fikling for å få montert skikkelig. På ikke-modulære PSUer kan det bli genialt, da kan man putte kablene man ikke trenger på den andre siden av hullet i veggen, men hvis den er modulær må det være større åpning til kablene. Det får jeg tenke litt på.

Uansett, hvis det utvides i bredden får vi et tomrom i dybden fordi PSUen ikke er så dyp som HKet. Man kan jo eventuelt montere et VFD-display og bruke plassen man får i dybden forran PSUen til komponentene det trenger.

 

HDDene må ha vibrasjonsdempede fester, det anser jeg som et krav til et stille HTPC-kabinett. De kan godt festes sammen med DVD-enheten (som må ha et deksel, men det er vel logisk). For å ta seg best av varmen fra HDDene bør de festes over DVD-en, men det kan se stygt ut utenifta at DVD-skuffen kommer ut nederst. Da må man kanskje ha noen knapper eller noe sånt over den for at det skal se symmetrisk ut. Kanskje det går greit med noen enkle av/på/reset-knapper og tilhørende lysdioder. Over HDDene må det være perforeringer i topplokket på kabbet, for å få vekk varmen. Kanskje en stillegådende vifte montert under perforeringene for å blåse på HDDene, eller kanskje varmen kan overføres fra HDD-festene med heatpipes og en kobberribbe øverst ved perforeringen. Da får man varmen, som selvfølgelig stiger opp, vekk fra HDDene og har den ute av verden så den ikke flyter rundt i kabinettet og lager bråk for de andre komponentene.

 

Hvor HDD og DVD-installasjonen skal plasseres er jeg usikker på. Det må nesten bli ved siden av HKet det og, men med ATX i midten, PSU på den ene siden og HDD på den andre blir det vel skrekkelig bredt?

 

HKet plasseres i alle fall i midten. Å ordne kjøling for den delen kan ikke bli for vanskelig når varmen fra resten av systemet er ute av verden. Over CPU-soklen må det være perforeringer så kjøleren kan hente friskluft. Det må det være over skjermkoret også, og det må være masse vifteutblåsninger bak. Hvis vi setter HDDene på den siden av HK hvor GPU-kjøleren ligger, kan vi ha en vifteinnblåsning i sideveggen bak HDDene (Vi får plass i dybden igjen, men drevekvipasjen står jo forran i kabbet) som blåser på GPU.

 

Bak må det være mye vifteutblåsninger, så store som høyden til kabinettet tillater. I/0-panelet kommer til å ligge nederst på bakdelen, da kan vi sette en saktegående 60mm over det og et par 80mm-vifter bortover. Blir plass til et par vifter ved siden av I/0-panelet og fram til PSUen. Mange vfter med lav rpm blir jo selvfølgelig mer stille enn få med høy.

 

Håper noen skjønte det der. Skal prøve å mekke en tegning i sketchup, men jeg er ikke akkurat fink til det.

Lenke til kommentar

Må lufte mine ideer:

 

1. Det MÅ være fullhøyde på kabinettet! Dette er fordi at mange kjøper bare et nytt kabinett til den gamle pcen og setter i stua. Det er også mange, les: noen, som trenger minst 3 ekspansjonskort, 2 tunerkort og et skjermkort. De fleste må ha minst 2.

 

dybde skal ikke være noe særlig mer enn vanlige hifi forsterkere, men det er viktigere å få funksjonalitet(les videre) forran dybdebesparelse!

 

Denne størrelsen gjør også at varmeproblemet blir litt mindre enn hvis det hadde vært trangt. Toppen må være hullete/perforert (riktig?), men bare fra 10cm inn fra fronten og bakover. (utseende)

 

Modulbygging ved utvidelse til flere mini kabinetter til f.eks hardisker var en veldig god ide, men hvor mange vil kjøpe dette? Uansett koster det ingenting(lite) å legge til rette for eSATA ved å ha 4-5 kontakter helt inni et hjørne på bakkant av kabinettet. (Altså at du kobler disse kontaktene med kabel til hovedkort på innsiden, også må du ha ny kabel fra utsiden og til harddisk). Dette blir stilig og enkelt.

 

2. Design

 

Fronten skal være svært minimalistisk, og IKKE runde overflater som visse andre kabinetter. Det kan være avrundet topp og side o.l men ikke noe mer.

 

kabinettet skal være så enkelt og stilrent som mulig i fronten (lianli style)

Det skal heller IKKE være noe lianli merker på fronten, isåfal skal de være inngravert i liten skrift nede i et hjørne. Men alle lianli merker kan settes på siden for å ikke ødelegge fronten!

 

Det skal også bare være en dvdspiller!

 

Det må være mulig å få i svart og børstet aluminuim. Det skal også være vfd display i fronten, (må bruke interne kontakter til hovedkortet) og her skal det være blå skrift, ikke noe grønn ekkel gammeldagse greier.

 

Power knappen skal være ca en cm i diameter og skal være belyst når pcen står på. belysningen skal være rundt knappen, og lyset skal derfor bare lage en rund kant rundt powerknappen med et blått lyskjær. (mørkt sånn at det ikke forstyrrer).

 

Det skal være en stor volumknapp med mye motstand(kvalitetsinntrykk) over powerknappen, og kanskje en liten reset knapp ved siden av powerknappen. (denne skal være lik, bare uten lys og være 0,5cm i diameter ca)

 

Volumknappen må selvfølgelig ha en funksjon, og den skal styre volumet! Det som også er en mulighet er å fjerne power og reset knappene og la powerknappen være volumknappen(trykke inn ala bilstereo). Da skal isåfal powerlyset også gå rundt volumknappen når pcen er på. Men som sagt, lyset må komme fra siden sånn at det ikke forstyrrer.

 

 

displayet må selvfølgelig som mange har påpekt være leselig fra avstand, men for å skape følelsen av at det er mer spennende display enn det er så skal det plasseres bak sotet glass, litt inn i kabinettet (noen mm bak) så du ikke får teksten rett på deg, og sånn at når du skrur av displayet så står det i stil med resten av fronten (HELT sort). Av/på knappen til displayet er forresten et touch område nede i hjørnet av skjermen.

 

dvdspilleren skal være bak en luke som er veldig treg(spilleren presser den lett opp, men på tilbakeveien vil man se en fancy effekt ved at luke lukker seg litt etter dvdspilleren. bare et par sekunder, ikke så mye engang)

 

over eller under dvdspilleren (avhengig av hvor den blir plassert) skal det være en luke som skjuler tilkoblingsmuligheter: firewire, usb, 3,5mm jack ut (headphones), og av/lyd INN ala det man finner forran på tver, og selvfølgelig alle mulige flashkort formater o.l. av/lyd INN kan egentlig bare være forlengelseskabler til tuner kort/skjermkort/lydkort, så kan man koble sånn man vil.

 

 

 

 

3. Innvendig layout

 

strømforsyning skal plasseres nede ved ekspansjonskortene. Dette gjør at varme fra strømforsyning (mye!! spesielt fra vifteløse) ikke kommer til prosessoren, men heller til ekspansjonskort som står langt unna. I tillegg er det viktig at det er mulighet for å feste vifter i det perforerte området rundt strømforsyningen, men strømforsyningen skal være innelukket i et varmeskjold som separerer det fra resten av pcen for å ikke spre varme.

 

festes minst dobbelt i myk gummi for vibrasjonsdemping(fester hardiskene til en ramme som kan taes ut og denne ramma festes igjen til kabinettet med gummi) og bunnen av kabinettet skal være perforert slik av det er plass til vifter under hardiskene (hardiskene settes på høykant, det er plass til 3-4hardisker, minst 2).

 

 

Det burde også gjøres klart for støydemping på andre måter i kabinettet. Det er viktig at f.eks dvdspiller også henger i gummi. Alle vifteplasser skal ha medfølgende gummifester til viftene så disse også henger i gummi. Ikke sånn hard gummi som jeg har på noen av mine lianli kabinetter, men en lang gummi remse som man drar igjennom festehullene (patent fra gammelt hp kabinett) hvor gummien er VELDIG myk. ved prosessoren skal det være perforert slik at man kan ha tunnel til toppen av kabinettet for frisk luft til cpu vifta, men denne tunnelen må være mulig å ta av.

 

Det er også meningen å ha varmeskjold rundt f.eks skjermkort, "skillevegger" som skiller cpu siden og skjermkortsiden.

 

 

I kabinettet som er lagd av aluminium er det nødvendig med forsterkning ved å sette "bjelker" fra en side til den andre. Disse må/bør lages slik at det kan festes noen klyper eller lignende i de som igjen kan festes vifter i. Dette gjør at man kan enkelt fikse et problem hvis f.eks skjermkortet skulle bli for varmt uten å måtte ty til kraftige vifter. Man tar problemet rett ved rota :p

 

 

ved ekspansjonskortene bør det være en liten luke som tettet igjen av en plastbit, men som kan åpnes for de som vil føre kabler enkelt ut på baksiden. (maks 1cm*1cm stor luke)

 

 

Det burde også legges tilrette for kabelganger der man ser at kablene vil komme. Prøve å lage kabelganger som "tvinger" bruker av kabinettet til å legge kablene litt mer hensiktsmessig for å ikke hindre airflow.

 

 

Det viktigste er å få integrert ir/rf mottaker, med fjernkontroll. Hvis det bare er if som blir integrert er det lite poeng å gjøre noe ut av det! rf må også integreres (ihvertfall lage en mulighet for at man kan få det, f.eks en modul?).

 

Fjernkontroll er veldig viktig punkt. Den må være mce kompatibel, men skal gjerne ha flere funksjoner enn mce fjernkontrollen. Av funksjoner som er "must" på fjernkontrollen utover mce funksjonene er å kunne lære den via ir(eller rf også) av og på til tv, av og på til forsterker og riktig kilde på forsterker. Disse tre knappene må diskre settes et sted på fjernkontrollen.

 

Dermed kan alle fjernkontrollene bli til "en" en gang for alle.

 

 

 

ps. Hvis det skal følge med vifter i kabinettet er det vanvittig viktig at disse viftene er de mest stillegående dere har! Evt. må disse viftene være rimelig stillegående og kunne styres gjennom software (som følger med kabinettet ferdig konfigurert så ola nordmann kan installere cden og være happy). Nå jeg mener rimelig stillegående mener jeg ikke vifter som selges som rimelig stillegående, disse er for bråkete, jeg mener VIRKELIG stillegående vifter.

 

I instruksjonsheftet som følger med må det stå at kabinettviftene kan byttes ut med noen som gir mer kjøling, og forslag til hvilke disse kan være, HVIS det skulle være problem med stabilitet som følge av temperatur.

 

 

 

Tror jeg har dekket det viktigste nå. Hvis det kommer et kabinett som tilfredstiller de fleste av mine krav så vet jeg at det blir solgt minst 3 av det :p

 

Kan prøve å få lagd en skisse til hvordan jeg mener fronten skal være, og hva jeg mente med belysningen av powerknappen. Men det må nesten drøye til i morgen.

Lenke til kommentar

Har laget en _SUPER_ kjapp tegning i sketchup..

 

1. og 2. skal være plass til to stille papst vifter

 

3. start knapp med to lys.

 

4. en halv stor lcd skjerm

 

5. Cd- rom.. sammme str. som Cd-rommet på en bærbar.

 

skal lage en ny tegning i sketchup senere.. dette var jo bare en super rask tegning. :)

post-77785-1152010458_thumb.jpg

Endret av Espen56
Lenke til kommentar
WaBBiT: Jeg tror nok muligens du må fire litt på kravene dine for å holde prisen på et noenlunde folkelig nivå. Og som jeg har gitt uttrykk for tidligere, så har jeg en annen mening enn deg når det gjelder blått lys. ;)

6432341[/snapback]

 

Det er selvfølgelig delt mening om blått lys, men jeg er veldig sikker på at de fleste liker blått lys (ikke sånn lyseblått som er irriterende, men hvis du har sett f.eks forsterkere av dyrere prisklasse med blått lys så skjønner du hva jeg mener) Det kan også bytte til rødt når pcen ikke er på, og evt grønt når den er på istedet for blått, men da må skjermen og fargene byttes til å matche dette!

 

Dessuten så skal ikke dette lyset være noe mer synlig enn at man ser at nå er pcen på. Og til skjermen kan det være mulig å velge at den skal slå seg av etter f.eks 5/10 sek uten forandring i innhold... (veldig vanlig på forsterkere f.eks)

 

 

Fjernkontroll kan egentlig utelates! Mye bedre at man kan kjøpe sin egen fjernkontroll, samt at det senker prisen.

 

Ir/rf modul kan være tilbehør, og komme standard med kun ir modul, men man kan velge et produkt som bytter denne modulen til en ir/rf modul.

 

Tror egentlig det kun er spesielt interesserte som vil ha rf modul, så man kan vel egentlig utelate å legge til rf, men bare ha ir modul med som standard.

 

Uten fjernkontroll synker prisen på kabinettet med et par hundre, og mange tenker nok at et billig kabinett og fjernkontroll utenom er bedre enn et dyrt kabinett som har begge deler, men koster like mye totalt....

 

 

 

Jeg skal ta bilde av akuratt hva jeg mener med lys til powerknapp, så skjønner dere hva jeg mener...

 

 

 

Og jeg har nå sluppet løs mine tanker om det ultimate, men mulige og ikke alt for dyre mediapc kabinettet!

 

(jeg ser ikke helt hvorfor jeg skal senke kravene for å få et mer folkelig kabinett? Det er jo ikke så mange dyre krav akuratt? Bare veiledning om hvordan ting skal gjøres best mulig. Og det eneste dyre er vel displayet? og evt fjernkontroll som jeg har ombestemt meg til at det er lurest å droppe, og heller anbefale en fjernkontroll i produktinfo til kabinettet!)

 

 

Vil gjerne ha tilbakemelding på mine tanker:)

så skal jeg lage et utkast til forside av kabinettet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...