Gå til innhold

Design ditt eget Lian Li HTPC kabinett


Anbefalte innlegg

Jeg har lest hele tråden og det er mange interessante synspunkter på hva som er ønskelig. At det er en forskjell som en påpekte tidligere i tråden er at en HTPC = Hjemmekino PC og en Media PC har forskjellige bruksområder, men at når noen snakker om en Hjemmekino pc mener de en media pc med mulighet til tv opptak osv.

 

For min del vil jeg ikke bruke penger kun på en pc som kun "avspiller" media.

Jeg er også enig at et kabinett med plass til et ATX evt miniATX er det som er mest bruksvennlig for å få det man trenger og evt. sette inn kort etter behov. Tv-tuner/-e for DVB-T som sikkert kommer og Analog kort. Det er ikke mange som støtter begge deler. Twin-tuner o.l. At komponentene skal være stillegående er en selvfølge.

 

Praktiske ideer

-En ide som kanskje ikke er gjennomførbar er et kabinett som er "standard" utførelse men frontplaten kan skiftes ut i henhold til egene preferanser og behov. Med og uten mulighet for display, slot-in dvd, osv...

Fordelen er jo hvis man endrer behov slipper man å bytte hele kabinettet men kun frontplaten. Det kan være en enkel løsning hvis man ønsker å lage et frontplate selv også. Som sagt kun en ide...

 

-Jeg har sett et kabinett hvor noen usb2, firewire var montert på fremdre del av sideveggen av kabinettet. Dette synes jeg var en bra løsning. Har du koblet til noe eksternt utstyr som skal være der i litt lengre tid er det ikke pent med ledninger slengende i fronten av kabinettet.

 

Andre personlige synspunkter

At kabinettet ikke skal ha plast front er en selvfølgelighet, gjerne mulighet for

store vifter 120mm. Har et Lian Li PC6099B kabinett som jeg er MEGET fornøyd med. Kabinettet skal ikke leveres med strømforsyning. Velges selv etter behov.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Som påpekt av meg tidligere:

 

DVD-brenner/drev så langt nede som mulig. Det er upraktisk å ha den øverst da det er vanskeligere å få inn platene, hvorfor plasserer da alle andre produsenter drevet langt oppe? Ugjennomtenkt mener jeg.

6484437[/snapback]

 

En DVD Brenner er vanligvis ganske dyp, og jeg mistenker neste generasjons drev for å være like dype. For å spare litt på dybden i kabinettet setter man drevet øverst slik at man kan overlappe hovedkortet. Det er så enkelt som det. Et alternativ kan være å gå for en laptop dvd brenner. De kan du plassere hvor du vil. :thumbup:

 

Jeg ser derimot ikke poenget ditt.. Jeg kan ikke se at det skulle være noe ulempe med DVD oppe uansett størrelse på kabinett. Hva er det som kommer i veien??

Jeg kan kun se bakdeler med å ha den nede jeg. Du har det med plassbesparelse og om for eks. om du vil bruke kabinettet som en desktop. Da ville DVD skuffa skubbe i rotet på bordet hver gang du ville stappe i en plate..

Lenke til kommentar

Jeg synes nesten det skal være motsatt. Det høyere DVD spilleren er, det høyere er den fra bakken, og jeg må bøye meg mindre. PRAKTISK! :)

 

Noen, som er litt mer praktisk i hodet, som kan legge opp en grov skisse av størrelse forskjellene mellom full ATX hk og PSU og eks mitt forslag ... ?

 

Jeg forstår det er en del, men jeg klarer ikke å se hvor mye i hodet og jeg har ikke tid til å mekke sketchup skisse..

Lenke til kommentar
Jeg synes nesten det skal være motsatt. Det høyere DVD spilleren er, det høyere er den fra bakken, og jeg må bøye meg mindre. PRAKTISK! :)

 

Noen, som er litt mer praktisk i hodet, som kan legge opp en grov skisse av størrelse forskjellene mellom full ATX hk og PSU og eks mitt forslag ... ?

 

Jeg forstår det er en del, men jeg klarer ikke å se hvor mye i hodet og jeg har ikke tid til å mekke sketchup skisse..

6488428[/snapback]

 

Tenker du på forskjell mellom en full size ATX løsning versus det hovedkortet du hadde linket? Sitter på jobb, og har ikke mulighet for å skisse nå desverre. Men det jeg har er en sammenligning og mål på de forskjellige formfaktorene:

FormFactors.jpg

 

EDIT:

 

Det er faktisk veldig mye å hente bare på å gå ned til microATX (mATX). Da klarer man å skvise inn en full size PSU på høykant ved siden av hovedkortet innen rackbredde.

 

mATX kortene holder samme standarden som vanlig ATX kort med kun unntak av et par PCI slotter.

 

Jeg blir mer og mer overbevist om at tenker man på et nytt system til HTPC, er mATX den rette veien å gå.

Endret av Fhj
Lenke til kommentar

Huff hvorfor har ikke jeg sett denne tråden før :( har nok skummet litt for fort igjennom, men ble glad da jeg så at det ikke ble mini/compact kabinett laget for å gjemmes mest mulig bort.

 

I diskusjonen hvorvidt dette skal støtte highend markedet eller førstekjøpere er jeg faksisk overrasket over at Microplex ikke har tatt et raskt og klart standpukt. De har jo alltid vært en entusiast-forhandler. By the geeks for the geeks liksom ;) stue/media-pc-kabinetter til førstegangskjøpere får man jo snart kjøpt overalt.

 

En annen ting er; hvilken funskjon skla kabinettet dekke. Mange har har brukt argumenter som "første gangskjøpere vil ikke ha en HTPC som er så kompleks at det krever masse kunskap og tid for å sette opp." Til det vil jeg bare svare: Førstegangskjøpere vil ikke ha en HTPC. De vil ha ha en PC med Windows mediacenter i et stue/mediaPC kabinett. Hvis det er dette Microplex er ute etter å lage kommer jeg til å bli enormt skuffet.

 

Mitt ønske er i hvertfall at Microplex går for en løsning som er rettet mer for highend brukeren. Entusisasten som vil ha et optimalt, stilrent, kabinett til sin HTPC. Et kabinett som har plass til den hardwaren som trengs for å vise skikkelig HD-materiale i en medium til highend hjemmekino. Markedet for et slik kabinett er større en man tror, og det er nok mange "ferskinger" som vil satse på et slik kabinett også. Men kan jo tross alt også stappe helt standard HW i det og lage en mediapc som er laget for å takle dvd og divx og ikke noe mer.

 

Når det e sagt så har jeg selvsagt noen personlige ønsker til utforming og utseende av kabinettet ;) :

 

* Kabinettet bør ha volumkontroll og basic kontrollknapper og diplay i front med tilhørende elektronikk internt.

* IR-mottaker er vel også et must for noe som hører hjemme i stereobenken.

* Jeg ønsker at fronten ikke inneholdernoe annet enn drevåpning, kontrolknapper og display. Porter, åpene eller bak deksel får med engang designet til å lyse "pc-kabinett".

* USB og firewire-porter bør heller settes på siden i framkant.

* dersom man må ha deksel for skjulte funsksjoner i front bør denne være "gli inn" i desinet.

* Sørg for at eventuelt LCD-display ikke monteres slik at kabinettfront dekker tekst ved "feil" innsynsvinkel. Har det på en dvd-spiller jeg har og det er utrolig irriterende.

 

Skal se om jeg kan lage en enkel skisse på dette så det er mer forståelig for andre enn meg selv ;)

Lenke til kommentar
Huff hvorfor har ikke jeg sett denne tråden før :(  har nok skummet litt for fort igjennom, men ble glad da jeg så at det ikke ble mini/compact kabinett laget for å gjemmes mest mulig bort.

 

Nå er ingenting avgjort og opplest slik jeg forstår det. Men at det blir litt mer kompakt og ikke like stort som de svære legoklossborgene som er på markedet i dag tror jeg er et ønske som mange av de i tråden har ytret.

 

I diskusjonen hvorvidt dette skal støtte highend markedet eller førstekjøpere er jeg faksisk overrasket over at Microplex ikke har tatt et raskt og klart standpukt. De har jo alltid vært en entusiast-forhandler. By the geeks for the geeks liksom ;) stue/media-pc-kabinetter til førstegangskjøpere får man jo snart kjøpt overalt.

 

Dette er jeg ikke helt enig i. De HTPC kabinettene jeg har sett på markedet dekker High end behov til en større grad enn det dekker begynnerbehov.

 

En annen ting er; hvilken funskjon skla kabinettet dekke. Mange har har brukt argumenter som "første gangskjøpere vil ikke ha en HTPC som er så kompleks at det krever masse kunskap og tid for å sette opp." Til det vil jeg bare svare: Førstegangskjøpere vil ikke ha en HTPC. De vil ha ha en PC med Windows mediacenter i et stue/mediaPC kabinett. Hvis det er dette Microplex er ute etter å lage kommer jeg til å bli enormt skuffet.

 

Dette er jeg veldig enig i, men tror desverre at det er denne veien det går..

 

Mitt ønske er i hvertfall at Microplex går for en løsning som er rettet mer for highend brukeren. Entusisasten som vil ha et optimalt, stilrent, kabinett til sin HTPC. Et kabinett som har plass til den hardwaren som trengs for å vise skikkelig HD-materiale i en medium til highend hjemmekino. Markedet for et slik kabinett er større en man tror, og det er nok mange "ferskinger" som vil satse på et slik kabinett også. Men kan jo tross alt også stappe helt standard HW i det og lage en mediapc som er laget for å takle dvd og divx og ikke noe mer.

 

Jeg er enig i at entusiastbehovet bør dekkes, men jeg mener også at entusiastbehovet dekkes også med eks. mATX kort som har ALLE mulighetene et vanlig ATX kort har. (med unntak av et par PCI slotter).

Lenke til kommentar
Jeg syntes alle begynner å repetere seg selv nå i det siste her. Hva med å komme med visuelle forslag? Likte ditt konsept FHJ :)

6489255[/snapback]

 

Akkuratt det jeg nevnte her i en tråd. Microplex/Li-lan sine designere burde komme på banen og lage våre ideer sånn dem kan knuse dem og si hvor dårlige dem fraktisk er;) :D

 

Videre er jeg enig med Xell, Microplex burde si hvilke bruker gruppe dem søker. Det jeg tror vil passe er; Første gangs HTPC bruker, 5 ganges PC bruker elr.no sånt. Dvs en som kan med maskin, men nå skal ha sin første HTPC. En ting jeg lurer på, er hva folk skal med "spill" HW i en HTPC. .. :hmm: Jeg ville tro at det kun er skjermkort/TV-kort og Lydkort som faktisk trenger å være BRA. CPU og minne trenger bare å duge stort sett. Tenker jeg feil nå??

Lenke til kommentar
Jeg syntes alle begynner å repetere seg selv nå i det siste her. Hva med å komme med visuelle forslag? Likte ditt konsept FHJ :)

6489255[/snapback]

 

Synes jeg også.. Hva med å innføre en 'Ideer skal presenteres visuelt' regel, hvor man ikke for foreslå noe uten å legge ved en form for visualisering?

 

Jeg begynner å bli litt oppgitt over 'den skal være så liten som mulig, men skal ha full størrelse ditt og full størrelse datt, 20 harddisker og 5 DVD drev' :roll: poster, hvor man ikke beviser at det er fysisk mulig!

 

Jeg har ikke sett en eneste tegning hvor man viser at man kan faktisk få full ATX mobo og PSU inn i rack størrelse, foruten mitt forslag, hvor man har en mindre PSU som ligger foran hovedkortet.

 

th_2Ux40cmATX.png

 

Dette er laget med reelle mål..

Endret av Fhj
Lenke til kommentar
Fhj: Bare man passer på å ikke tvinge folk til å begrense seg til lavprofil skjermkort så gir jeg egentlig beng i hva slags hovedkort det er plass til. Så lenge det er mer enn mini-ITX da ;)

6489392[/snapback]

 

Helt enig.. Lavprofil er ikke aktuelt, og mini-ITX kan ikke være standarden. Men mATX med ePCI riser kan man kjøre så stort skjermkort man bare vil.. Men ikke SLI såvidt jeg kan se, så der får grensa gå!!

Lenke til kommentar

men hvorfor i alle dager sulle man ville bruke penger på SLI-oppsett i en HTPC :p

 

Fra spøk til alvor: Jeg tror faktisk vi er veldig på bølgelengde når det gjelder hva som hadde vært kjekt til en HTPC. Jeg likte veldig godt forslaget ditt med modulbasert system. Syn ikke Microplex var enig. Med en modulbasert løsning kunne man jo også utvidet konseptet til å ha flere varianter av fronter feks. Altså åpnet formuligheten uten at man nødvendigvis legger det inn i planene i første omgang.

 

Det virket som om Microplex var litt redde for å skremme vekk ferskingene med en slik rack-kabinett løsning. Kanskje det hadde vært en mulighet å selge et fåtall ferdigkonfigurasjoner. Jeg tror nemmelig at en slik "sett sammen selv" hadde tiltalt mange av Microples sine kunder og ikke bare for HTPC-konseptet.

Lenke til kommentar
men hvorfor i alle dager sulle man ville bruke penger på SLI-oppsett i en HTPC :p

 

Fra spøk til alvor: Jeg tror faktisk vi er veldig på bølgelengde når det gjelder hva som hadde vært kjekt til en HTPC. Jeg likte veldig godt forslaget ditt med modulbasert system. Syn ikke Microplex var enig. Med en modulbasert løsning kunne man jo også utvidet konseptet til å ha flere varianter av fronter feks. Altså åpnet formuligheten uten at man nødvendigvis legger det inn i planene i første omgang.

 

Det virket som om Microplex var litt redde for å skremme vekk ferskingene med en slik rack-kabinett løsning. Kanskje det hadde vært en mulighet å selge et fåtall ferdigkonfigurasjoner. Jeg tror nemmelig at en slik "sett sammen selv" hadde tiltalt mange av Microples sine kunder og ikke bare for HTPC-konseptet.

6489500[/snapback]

 

Utvilsomt.. Jeg holder på med et prosjekt selv hvor jeg setter en xbox, en ps2 og en dreambox (satelitt) inni tre stk slike ferdige aluminiums kabinett fra Elfa. Og jeg må si, de har både bra finish og er lett å arbeide med. Mulighetene er mange, men man må borre høla sjøl og slikt.

 

Men jeg er ikke i tvil om at for entusiaster, og brorparten av Hardware's medlemmer, ville en slik modulær løsning være den ultimate. Et slikt kabinett gir fantastiske muligheter, og det til en billig penge..

Lenke til kommentar

Jeg har lekt med tanken på å bruke Elfa-løsning selv, men det hadde utrolig digg å fått noen slike med spesialbygd front og slette sidevegger. Av en eller annen merkelig grunn tenker jeg testinstrumenter når jeg ser Schroffs profilerte sidevegger :p .

 

Men med en modulløsning der festehull til HK, drev-moduler og allt annet som skulle inn der var ferdigboret så tror jeg de fleste her på forumet hadde klart å sette det sammen. LianLi er jo allerede gode på å lage moduløre løsnigner. Om mindere fleksible en våre nåværende fantasier, så har jeg god tro på at de kunne laget noe som hadde funket veldig bra for mange.

Lenke til kommentar
Jeg har lekt med tanken på å bruke Elfa-løsning selv, men det hadde utrolig digg å fått noen slike med spesialbygd front og slette sidevegger. Av en eller annen merkelig grunn tenker jeg testinstrumenter når jeg ser Schroffs profilerte sidevegger :p .

 

Men med en modulløsning der festehull til HK, drev-moduler og allt annet som skulle inn der var ferdigboret så tror jeg de fleste her på forumet hadde klart å sette det sammen. LianLi er jo allerede gode på å lage moduløre løsnigner. Om mindere fleksible en våre nåværende fantasier, så har jeg god tro på at de kunne laget noe som hadde funket veldig bra for mange.

6489641[/snapback]

 

Profilene kunne vært penere på utsiden ja, men noen av T rillene innvendig burde være der. Da kunne man hatt et standard tverrstag som man kunne montere i hvilken høyde man ville innvendig i kabinettet. Eks. vis for å gi fleksibilitet for DVD rom feste. Man kunne eks montert staget lavt om man hadde en full size DVD rom, og høyere oppe og nermere frontplaten dersom man vil sette inn en laptop type DVD rom.. -Skjønner? Meeeeeeget fleksibelt!! :)

Lenke til kommentar

ideen er at det skal være en stor "på" knapp med blått lys forann. også vifte styrings knapper. inni, standard utforming, men med dobbel radiator bak. psu kabler skal lett kunne trees pga. hull i bunnen, der man LETT kan trekke kabler. Lyset i front kan man kan velge farge på. kabinettet er i aluminium og støy isolert.

cccc.bmp

Lenke til kommentar
Det er faktisk veldig mye å hente bare på å gå ned til microATX (mATX). Da klarer man å skvise inn en full size PSU på høykant ved siden av hovedkortet innen rackbredde.

6488821[/snapback]

Jeg har Kanam HT400, Asus P4P800 og en Chieftec 340w PSU, alt ATX, og der står strømforsyningen på høykant ved siden av hovedkortet.

 

Be__bad: På den løsningen du skisserer er det et par ting som byr på problemer. Strømforsyningen er plassert bak hovedkortet, noe som vil gjøre tilgang til I/O-panelet bakpå hovedkortet problematisk, i tillegg kommer PSU-en i veien for kabler til tilleggskort.

 

Edit: Og DVD-spilleren ser ut som den kan komme i konflikt med hovedkortet.

Endret av Rikky
Lenke til kommentar
I diskusjonen hvorvidt dette skal støtte highend markedet eller førstekjøpere er jeg faksisk overrasket over at Microplex ikke har tatt et raskt og klart standpukt. De har jo alltid vært en entusiast-forhandler. By the geeks for the geeks liksom ;) stue/media-pc-kabinetter til førstegangskjøpere får man jo snart kjøpt overalt.

Hei!

 

Ofte finner vi produsenter som allerede har et produkt eller en produktserie vi selv synes er utmerket og ser et salgspotensiale i. I disse tilfellene kan vi bestille et bredt utvalg av modeller (som f.eks. Lian Li kabinetter) og tilby kundene en rekke forskjellige løsninger som tilfredsstiller nær sagt alle ønsker og krav.

 

Hadde det vært opp til oss, ville vi selvsagt laget forskjellige modeller slik at hver enkelt av dere kunne fått en løsning tett på det drømmekabinettet dere har lyst på. "Problemet" er bare, som tidligere nevnt, at vi er nødt til å bestille opp et relativt stort antall kabinetter pr. modell for å få satt det i produksjon.

 

Jeg håper derfor ikke dere tolker det som motvilje når vi er nødt til å se bort fra enkelte løsninger foreslått som vi vet kommer til å bli litt for spesielle for den vanlige bruker. Hadde det allerede eksistert produkter som lå tett opptil dette, og som vi kunne bestilt et mindre antall av, hadde vi selvsagt gjort dette for lenge siden slik at de av kundene våre som vil ha det kunne fått det. Men, vi kan ikke bestille hundrevis av kabinetter av en enkelt modell som - basert på tidligere salgserfaringer og innspill fra andre produsenter - tilsier et salg til kun noen få entusiaster. (Vi har undersøkt litt før og under denne tråden :) ) Dette håper jeg på forståelse for.

 

Problemet, som nevnt, er at når vi i dette tilfellet skal produsere en egen modell hvor det settes et minstekrav på antall enheter vi bestiller, er vi nødt til å fire litt på kravene til "unikhet" og særpreg, og heller forsøke å komme fram til en løsning som gjør at BÅDE entusiasten og nybegynneren blir så fornøyde som mulig.

 

En annen ting er; hvilken funskjon skla kabinettet dekke. Mange har har brukt argumenter som "første gangskjøpere vil ikke ha en HTPC som er så kompleks at det krever masse kunskap og tid for å sette opp." Til det vil jeg bare svare: Førstegangskjøpere vil ikke ha en HTPC. De vil ha ha en PC med Windows mediacenter i et stue/mediaPC kabinett. Hvis det er dette Microplex er ute etter å lage kommer jeg til å bli enormt skuffet.

Vi er ute etter å lage en modell som forhåpentligvis vil tilfredsstille begge kundegrupper, i den grad det nå er mulig.

 

* Kabinettet bør ha volumkontroll og basic kontrollknapper og diplay i front med tilhørende elektronikk internt.

Er det egentlig behov for volumkontroll på en slikt produkt, så lenge man har mulighet for både fjernkontroll til enheten samt kan styre volumet fra forsterkeren, og evt. også fjernkontroll til denne?

 

* IR-mottaker er vel også et must for noe som hører hjemme i stereobenken.

Enig - i det minste mulighet for å sette det inn uten at kabinettet må modifiseres.

 

* USB og firewire-porter bør heller settes på siden i framkant.

Du er ikke bekymret for at dette vil sperre tilgang for brukere som har det stående i et hifi-møbel e.l. hvor sidene er delvis tildekket?

 

________________________________

 

 

Jeg har ikke sett en eneste tegning hvor man viser at man kan faktisk få full ATX mobo og PSU inn i rack størrelse, foruten mitt forslag, hvor man har en mindre PSU som ligger foran hovedkortet.

Har du URL til hvilken strømforsyningsmodell du har brukt i forslaget ditt?

 

--

mvh

Espen Faale

Microplex Norge AS

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...