Gå til innhold

Og der er det bestemt - gud finnes ikke


smeboe

Anbefalte innlegg

Bevis at Gud ikke finnes, så skal jeg bevise at han finnes. Dere ateister, altså...

Regner med at du også tror på Usynnlige Rosa Elefanter som dreper deg hvis du ikke tror på de siden det ikke finnes motbevis for det.

 

Forøvrig vil jeg si at det er såpass mange logiske brister ved den guden Bibelen beskriver at det i seg selv kan regnes som motbevis. Vil en allmektig, allvitende og ikke minst SNILL gud skape folk(og en omgivelse som former dem til å bli) ateister slik at han kan se dem brenne i helvete selv om han ikke vil at de skal det?

 

 

For en teit gud som skaper idioter, hva er poenget? Sadistisk humor? (Trodde gud var snill?) :shrug:

 

Forøvrig, hvorfor skapte han ateister? Kjedet seg for tiden og ville ha litt motstand?

6250340[/snapback]

Du misforstod innlegget mitt. Jeg sier ikke at Gud finnes, ei heller at han ikke finnes. Jeg sier ikke noe om elefanter eller andre forsøk på å bevise/motbevise Gud eksistens. Sannheten er slik; hvis du klarer å bevise at Gud ikke finnes, så skal jeg klare å bevise at han finnes. Hvordan skal jeg klare det? Tja, si det. Jeg venter på at du beviser at han ikke finnes. Jeg er faktisk så sikker på at det ikke finnes et menneske på jord som på egen hånd, gjennom logikk og kreativ tenkning, klarer å bevise eller motbevise et vesen som prinsipielt er "bedre" enn mennesker, at jeg er villig til å påstå at hvis du klarer det, så skal jeg klare det umulige; å motbevise det.

 

Spørsmål som "hvis Gud finnes, hvorfor skjer døde da hunden min?" er ikke bevis for noe som helst, og det vet de fleste som stiller spørsmålene. Det blir nøyaktig som å si "hvis Gud IKKE finnes, hvorfor skjer det da gode ting?" Jeg tror ikke på Gud, men jeg er ikke så arrogant at jeg sitter her i sofaen og tror jeg har funnet løsningen på spørsmål mennesker har stilt seg selv i tusenvis av år. Jeg tror like mye på Gud som jeg ikke tror på Gud.

 

Schrödingers katt fortalte meg en gang at inntil Gud er bevist eller motbevist, så er det ikke særlig vits i å påstå verken det ene eller det andre med sikkerhet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tja, si det. Jeg venter på at du beviser at han ikke finnes. Jeg er faktisk så sikker på at det ikke finnes et menneske på jord som på egen hånd, gjennom logikk og kreativ tenkning, klarer å bevise eller motbevise et vesen som prinsipielt er "bedre" enn mennesker, at jeg er villig til å påstå at hvis du klarer det, så skal jeg klare det umulige; å motbevise det.

Det er umulig å motbevise eksistensen av noe slikt ja. Og gude-ideen generelt angrep jeg faktisk ikke(vel, tildels med elefanten, men utenom det..). Det jeg angrep av de åpenbare logiske bristene og motsigelsene i den kristne beskrivelsen av gud.

 

Det blir nøyaktig som å si "hvis Gud IKKE finnes, hvorfor skjer det da gode ting?"

 

 

Jeg tror ikke på Gud, men jeg er ikke så arrogant at jeg sitter her i sofaen og tror jeg har funnet løsningen på spørsmål mennesker har stilt seg selv i tusenvis av år. Jeg tror like mye på Gud som jeg ikke tror på Gud.

Jeg tror ikke på noen endelige løsninger.

Optimalt sett så burde en aldri stoppe å tenke, men burde stadigvekk stille spørsmål ved ideer(Ja, også sine egne, gjerne særlig de...) finne nye og søke etter sannheten. En vil aldri komme i mål, men kanskje litt nærere. Jeg er enig i at det er umulig å vite noe helt sikkert.

 

Schrödingers katt fortalte meg en gang at inntil Gud er bevist eller motbevist, så er det ikke særlig vits i å påstå verken det ene eller det andre med sikkerhet.

Så vi kan ikke med sikkerhet vite om Rosa Elefanter, ånder, spøkelser, udyret under sengen, osv... eksisterer eller ei siden vi ikke har motbevis?

 

 

I denne tråden har jeg tatt utgangspunkt i verden, denne verden vi lever. Hvorvidt denne eksisterer eller ei vet jeg ikke da det ikke finnes bevis eller motbevis for denne, MEN: jeg lever i den og er tvunet til å forholde meg til den uansett så hvorfor ikke ta del i den?

 

Gud derimot er jeg ikke tvunge til å forholde meg til. Hvis han vil det(og eksisterer) så bør han gjøre meg oppmerksom på hans eksistens. Så langt har han ikke det og det gir meg to alternativer: A: gud eksister, men byr seg ikke særlig om meg. B: gud eksister ikke.

 

Begge alternativer gjør at jeg likegodt kan drite i å tenke på vedkommende og heller leve på egenhånd.

Lenke til kommentar

Gud derimot er jeg ikke tvunge til å forholde meg til. Hvis han vil det(og eksisterer) så bør han gjøre meg oppmerksom på hans eksistens. Så langt har han ikke det og det gir meg to alternativer: A: gud eksister, men byr seg ikke særlig om meg. B: gud eksister ikke.

 

Begge alternativer gjør at jeg likegodt kan drite i å tenke på vedkommende og heller leve på egenhånd.

6250458[/snapback]

 

 

Gud har dabbet va ja, hadde ikke hatt noe imot vann = vin. Gjerne god Chateu Peyrines.

Lenke til kommentar
Min teori: Gud er godhjertet. Han skapte Adam og Eva for å ha selskap. De sviktet og såret han dypt, og han bestemte seg for å kaste de ut av "paradis" og la de få fri vilje til å bestemme seg om de ville være trofaste og komme inn igjen eller ikke.

Hvordan kunne de svikte ham før de hadde fått fri vilje?

Lenke til kommentar
Min teori: Gud er godhjertet. Han skapte Adam og Eva for å ha selskap. De sviktet og såret han dypt, og han bestemte seg for å kaste de ut av "paradis" og la de få fri vilje til å bestemme seg om de ville være trofaste og komme inn igjen eller ikke.

Hvordan kunne de svikte ham før de hadde fått fri vilje?

6251482[/snapback]

 

Glitch.

Lenke til kommentar

Hmm, slik jeg ser det så er Gud et allmektig og klokt vesen som kan se alt som har skjedd og alt som kommer til å skje, denne hendelsen så Gud derfor lenge før han skapte menneskene og kunne lett forhindret den med å bare ikke skape oss.

 

Tydeligvis det utlimate beviset på at mennesket ikke har fri vilje siden vi følger banen Gud har lagt opp til oss og at Gud helt klart er sado og liker lidelsene han gir oss.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner virkelig ikke at folk kan tru på noe sånt som en Gud.

Det står mye bra i biblen, fin bok å bruke som en slags veiledning på enkelte områder.

 

Men å tru på Gud og jesus og andre figurer er i mine øyne helt på jordet. Jeg har ikke noe i mot kristne, de kan tru på akkurat hva de vil.

 

Men jeg hater religiøse ekstremister fra alle religioner som påvirker andre en seg selv negativt.

Lenke til kommentar
Men hvis Gud da finnes, han skapte verden og mennesket på 6 dager og slappet av på den 7. Vil det da si at ALT moderne forskere har kommet opp med, TBB, utviklingsteorien osv er bare bullshit?

6251726[/snapback]

 

Det trenger ikke være snakk om 6-7 døgn på 24 timer. Selv mener jeg disse "dagene" kan tolkes ganske fritt. Kanskje The Big Bang skjedde på dag 2 eller 3? Gud likte ikke det han så, og resatte hele prosessen ;) Dinosaurene har eksistert. Det vet vi sikkert. For ca 65 millioner år siden sier de. Jeg har ingen motforestillinger mot det.

Lenke til kommentar

Det ondes problem:

 

Hvis Gud er allmektig og allvitene må han vite om alt som skjer. Når det skjer onde ting vet Gud om det. Siden han er allmektig velger han å ikke motvirke onde ting. Så hvis Gud finnes og er allmektig og allvitene vil alt det onde som skjer skje med Guds velsignelse.

 

Bibelen (sitert av div kristene mennesker) sier at Gud er snill og bare vil at alle skal ha det bra.

 

Jeg får ikke de to synene på Gud til å stemme, derfor anser jeg det som bevist at Gud ikke kan være allmektig, allvitende og snill.

 

På den annen side er ateister like mye troende som andre religiøse. De 'tror' at det ikke finnes en gud.

Lenke til kommentar
Det ondes problem:

 

Hvis Gud er allmektig og allvitene må han vite om alt som skjer. Når det skjer onde ting vet Gud om det. Siden han er allmektig velger han å ikke motvirke onde ting. Så hvis Gud finnes og er allmektig og allvitene vil alt det onde som skjer skje med Guds velsignelse.

 

Bibelen (sitert av div kristene mennesker) sier at Gud er snill og bare vil at alle skal ha det bra.

 

Jeg får ikke de to synene på Gud til å stemme, derfor anser jeg det som bevist at Gud ikke kan være allmektig, allvitende og snill.

 

På den annen side er ateister like mye troende som andre religiøse. De 'tror' at det ikke finnes en gud.

6255700[/snapback]

Som jeg alltid har sagt. Gud er sadistisk. :yes:
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...