Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

skurring fra høyre fremhjul når man bremser - help


Anbefalte innlegg

Har en Hyundai Elantra 1.5 (1.6), 2000 model

 

Da jeg kjøpte bilen så ble alle bremsene skjiftet (skive og kloss), dette hadde jeg glemt da jeg kjøpte bilen hos en brukt handler. Men nå har jeg kjørt en stund of det begynnte å lage skurre lyd fra høyre frem hjul, så jeg tenkte med en gang at det var fremsene som var slitt, da det er typisk(?) and klossene lager "ulyd" når det er tid for å skjifte dem.

 

Leverte bilen inn til verksted, og der kunne de si at bremsene var helt fine, men at det var kulelageret som var gåent og måtte skjiftes. fikk bilen igjen og det var null ulyd å høre når jeg bremset.

 

Men da jeg idag parkerte bilen i en skråning, satte bilen i 1. gir og dro opp håndbrekken, senere da jeg skulle kjøre så begynnte bilen å lage ulyd fra høyre frem hjul igjen.

 

Vet ikke helt hvordan jeg skal beskrive lyden, det er en blanding av "skjære" lyd som når bremsene på en sykkel er tørre, og som om et gammelt hjul lager som mangler en kule lager en "rasle" vibrasjons lyd.

 

Så siden bremsene er finne og de har skjiftet kulelageret, hva annet kan det være som egentlig er galt...lager ulyden?

 

:(

 

Frankie

Stabekk ;););)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan det være klossene som ikke løser seg helt fra skiven igjen etter at de har ligget inntil en stund?

Isåfall må kalipterne hones og byttes pakninger i, slik at stempelet inne i kalipteren trekker seg tilbake.

Vanlig feil at stemplene der blir tregere etterhvert.

Lenke til kommentar

Takker for svar fra dere begge. Dette er en garanti-sak uansett :)

 

skal sjekke med verkstedet, forhåpentligvis kan de gjøre dette fort...

 

Frankie

 

BTW: Slike ting som å bytte klosser, skive, kaliper osv kan vel egentlig ikke være så vanskelig å gjøre selv? Er det noe man kan lære selv?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...