Gå til innhold

Få slutt på bruk av L-skilt ved lærekjøring?


efikkan

Anbefalte innlegg

Jeg har øvelseskjørt en del uten L-skilt,

6241938[/snapback]

[OT]

Du er klar over at det er det samme som å kjøra uten førarkort? Og at du ikkje har gyldig forsikring...

 

Blir du påkjørt vil du automatisk få skuld når du kjører uten førarkort. (Det er ikkje lovleg øvelseskjøring uten L og ekstra speil)

[/OT]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nei, det var jeg faktisk ikke klar over  :no: Har du en kilde å vise til eller?  :)

6245658[/snapback]

Kilde

Med andre ord, Ggg har helt rett.

 

Edit:

Og forresten:

Øvingskjøring må ikkje vere til fare eller unødig ulempe for annan trafikk!
Endret av ramma_2pac
Lenke til kommentar
Noen forfølgte meg helt hjem en gang (4km).

 

Var ikke bare nabo'n da? Hvordan ved du at han fulgte etter deg? Bor du i enden av en 4 km blindvei? Om han fulgte etter deg, var det pga L'en på bilen? For meg virker du lettere paranoid.

 

L'en kan i værste fall hindre folk å bli stoppa for misstanke om kjøring i påvirket tilstand. Har vært bak min del av de og. Sier ikke at du er en dårlig sjofør, men det er noen av dem der.

 

Det du sier med en slik L er at her sitter det en som ikke har gjennomført nødvendig opplæring for å kjøre bil. Satt litt på spissen ønsker jeg om det skulle bli tilfellet at en kvalifisert doktor fjerner blindtarmen min...

Lenke til kommentar
Det sa vel ikke noe om at forsikringen faller bort dersom man kjører uten L? Eller gikk jeg glipp av noe?

6249959[/snapback]

I følge min forsikringsavtale skal øvelseskjøring kun gjøres dersom man følger §26 i Vegtrafikkloven. Med mindre noen kan vise til en forskrift som sier at man skal bruke L ved øvelseskjøring så gjelder i hvert fall min forsikring uansett om jeg har L eller ikke.
Lenke til kommentar

Jeg er glad for at man må ha L-skilt når man øvelseskjører. Jeg har nesten bare hatt positive opplevelser med L-skiltet, og jeg følte meg "liten" første gang jeg kjørte uten den. Det var godt å ha et L-skilt bak på bilen som fortalte at jeg er uerfaren og at folk gjør det best i å holde avstand.

 

Jeg tror at det ligger mye psykisk bak de som driver å tar forbikjøringer på folk som øvelseskjøring. Jeg kunne ligge godt over 100km/t i en 90 sone og bli forbikjørt. Skulle tro at mange føler at stoltheten får en knekk av å ligge bak en som øvelseskjører.

 

Hvis det er ganger jeg har opplevd farlig forbikjøring og andre farlige situasjoner så er det når jeg har kjørt med kjøreskolebilen. Folk skal på død og liv forbi kjøreskolebiler.

Jeg er glad for at L-skiltet finnes og at det finnes fornuftige sjåfører som tar hensyn, og fy til de som ikke tar hensyn.

Lenke til kommentar

Problemet er ikke at en har L på bilen, problemet er kjøtthuene som ikke vet hvordan de skal oppføre seg i trafikken. Antagelig ville mye av problemet vært løst ved å påby bruk av L i tre-fem år etter at du fikk sertifikat. Hadde ikke vært så dumt å advare medtrafikaenter om at man er udødelig attenåring med blodfersk lapp...

Lenke til kommentar
Det sa vel ikke noe om at forsikringen faller bort dersom man kjører uten L? Eller gikk jeg glipp av noe?

6249959[/snapback]

For at det skal vera øvelseskjøring MÅ L brukast. Uten L er det altså ikkje øvelseskjøring. Det betyr at den som sitt bak rattet er førar av bilen. I denne situasjonen er det naturlig å anta at denne personen ikkje har førarkort i rett klasse (har han det er det natruligvis ikkje snakk om øvelseskjøring i det heile). Vil gjerne sjå ein forsikring som er gyldig i tilfelle der førar av bilen ikkje har førarkort.

 

Reglane er krystallkare: L skal brukast ved øvelseskjøring. Forsikringsselskapa er selfølgelig klar over dette og bruker det om dei ser muligheten til å sleppa å betala.

Lenke til kommentar
Det sa vel ikke noe om at forsikringen faller bort dersom man kjører uten L? Eller gikk jeg glipp av noe?

6249959[/snapback]

I følge min forsikringsavtale skal øvelseskjøring kun gjøres dersom man følger §26 i Vegtrafikkloven. Med mindre noen kan vise til en forskrift som sier at man skal bruke L ved øvelseskjøring så gjelder i hvert fall min forsikring uansett om jeg har L eller ikke.

6250532[/snapback]

Heilt sikker på at forsikringa di krev at førar har gyldig førarkort. Utan L er det ikkje lovleg øvelseskjøring og den som sitt bak rattet (utan førarkort) er førar av bilen.

Enkelt og greit.

Lenke til kommentar

Jeg har blitt stoppet flere ganger når jeg øvelseskjørte, alle uten L'en bakpå..

Det som skjedde var at jeg fikk beskjed om at jeg mangla noe, men de skjønte meg godt når jeg sa jeg ikke ville bli behandlet som "nok_en_*****_uten_lappen_som_****_ikke_kan_kjøre_bil", men fikk aldri beskjed om at jeg ikke hadde gyldig forsikring..

 

Det var heller ikke tilfelle når jeg fikk en taxi i sia mens jeg øvelseskjørte, igjen uten L'en på bilen, det er jo ikke den som gjør at du "har" lappen og er rettmessig sjåfør av kjøretøyet...

 

Forsikringen ordnet for øvrig alt helt uten konsekvenser eller problemer for meg eller mutter'n, og jeg fikk pengene for skaden som blei på min bil :)

 

Det at du da står som fører uten sertifikat om du ikke har L på bakluka vil jo teoretisk sett si at du kan få 2 års sperrefrist på lappen og bot og/eller fengselsstraff!

 

Har aldri hørt om en sak der det har skjedd..

Lenke til kommentar
Noen forfølgte meg helt hjem en gang (4km).

Var ikke bare nabo'n da? Hvordan ved du at han fulgte etter deg? Bor du i enden av en 4 km blindvei? Om han fulgte etter deg, var det pga L'en på bilen? For meg virker du lettere paranoid.

6250213[/snapback]

Vedkommende kjørte oppi bakenden på meg. Men da jeg var kommet hjem, så kjørte de av sted i rasende fart. Personene i bilen bor langt fra meg, og jeg vet hvem noen av de var.
Lenke til kommentar
Jeg har blitt stoppet flere ganger når jeg øvelseskjørte, alle uten L'en bakpå..

Det som skjedde var at jeg fikk beskjed om at jeg mangla noe, men de skjønte meg godt når jeg sa jeg ikke ville bli behandlet som "nok_en_*****_uten_lappen_som_****_ikke_kan_kjøre_bil", men fikk aldri beskjed om at jeg ikke hadde gyldig forsikring..

Er ikkje alltid politiet er så strenge som dei _kan_ vera. Har blitt stoppa utan å ha med førarkortet, men slapp bot og fekk beskjed om å huska det neste gong. Har fleire kameratar som har blitt stoppa med trimma moped som slapp unna med beskjed om å ordna det og ta ein tur innom til lensmannen i løpet av ei veka.

Ofte er det like effektivt for politiet å vera litt kompis som å gi ut bot med ein gong.

Det var heller ikke tilfelle når jeg fikk en taxi i sia mens jeg øvelseskjørte, igjen uten L'en på bilen, det er jo ikke den som gjør at du "har" lappen og er rettmessig sjåfør av kjøretøyet...

Det er fleire krav som skal oppfyllast, blant anna L og ekstra speil, alder på ledsager... Er ikkje dei oppfylte er det ikkje lovleg øvelseskjøring. Er det ikkje lovleg øvelseskjøring så blir det vel kjøring utan førarkort, er det andre alternativ?

Forsikringen ordnet for øvrig alt helt uten konsekvenser eller problemer for meg eller mutter'n, og jeg fikk pengene for skaden som blei på min bil :)

Opplyste du/motpart om at du kjørte uten L? Mistenker at det ikkje blei gjort... (Spesielt om det er samme selskap då det er gunstig for selskapet å få skulddeling.)

Det at du da står som fører uten sertifikat om du ikke har L på bakluka vil jo teoretisk sett si at du kan få 2 års sperrefrist på lappen og bot og/eller fengselsstraff!

 

Har aldri hørt om en sak der det har skjedd..

6288995[/snapback]

Reint teoretisk kan det skje. Trur likevel at det blir vist skjønn og at reaksjonen blir ganske mild (stort sett advarsel). Den største faren er nok i forhold til forsikring, selskapa er rå på å finna grunnar til å sleppa å betala. Veit ikkje korleis dei praktiserer dette, men eg hadde IKKJE tatt sjangsen!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det at noen føler for å kjøre forbi, er at man som fersking i trafikken ikke er vant med å feks. bruke gassen. Man holder den ikke dønn på 80 i 80 sonen. Man ligger mellom 65-70-85-90 kmt. Det var vertfall min erfaring da jeg begynte med øvingskjøring for noen år siden. Å det å ligge bak en bil som kjører så urytmisk er rett å slett irriterende!

 

Var på langkjøring for noen dager siden, og da opplevde jeg det. Kjørte i 90 sone inne i Sverige, med bil fremfor. Han lå stort sett mellom 75-100 kmt. Dette blir svært slitsomt for den som ligger bak og vil holde jevn fart ( Meg i dette tilfelle ). Løsningen ble at jeg måtta ta forbikjøring på han, da vel og merke med skoleskilt bakpå \00/

 

Det at det tydeligvis forekommer oftere på biler med "L" bakpå har nok noe med at vedkommende ligger å veksler på farten, den som er bak vil jo reagere tvert på at han/hun er en fersking i trafikken og begynne å irritere seg. Har man derimot ikke noen "L" bakom, vil man bare kommentere til seg selv og evt. passasjerer at det sikkert er en forbanned "hattekæll" som ligger fremfor. Just a thought!

 

Jeg har siden jeg var 16 år kjørt med skole ( Mor er trafikklærer :D ) Men jeg opplver sjeldent at jeg blir forbikjørt, men det har sikkert noe med at jeg greier å kjøre skikkeli(?) Hvemt vet...

 

Konklusjonen blir at ser man en bil med "L" bak burde man være forsiktig. Husker selv da jeg var 16, men da hadde seff mamma kontroll med sine pedaler, men likevel! Drive safe kids =)

Lenke til kommentar

Har inntrykk av at L en gir samme symtomer i trafikken som mopeder, sykelister og skolebiler.

Folk skal på liv og død forbi disse stakarene som ikke gjør annet en å forlange sin fordømte rett i trafikken.

Mener at dette er en dugende ordning, holder i hvertfall litt avstand til slike kjøretøy.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...