Gå til innhold

Få slutt på bruk av L-skilt ved lærekjøring?


efikkan

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg merket klar forskjell da skiltet ble stjålet fra bilen(forstår ikke helt hva tyvene skulle med L'en, men det er nå så :p )

 

Alt var mye greiere uten L'en, ingen som ligger oppi raua på deg, og folk oppfører seg generelt bedre når de ikke ser L'en :p

6430083[/snapback]

Jeg tenkte meg det. Men jeg er ikke villig til å kjøre uten L-skilt. Men uansett så er jeg snart ferdig med den epoken nå.
Lenke til kommentar

Hvis du får aggressive medtrafikkanter oppi rævva med L skilt, så er problemet ignorante medtrafikanter som ikke har skjønt poenget. Hele poenget med skiltet er jo for at andre i trafikken skal ta ekstra hensyn. Kommer de så nært, foretar unødvendige / farlige forbikjøringer, og kanskje tuter, så ta nr. og anmeld de for uforsvarlig kjøring.

 

Synes L skiltet er en god ide, men det er tydeligvis litt vanskelig for endel trafikkanter å forstå hvordan de skal oppføre seg når man ser noen med et slikt skilt.

Lenke til kommentar
Har ikke merket noe til dette her jeg... kjørt i snart 2 år med skiltet...

6104258[/snapback]

:hmm: Kanskje det er annenledes der du bor. Jeg bor ivertfall på Sunnmøre, og her er det et velkjent problem.

6104275[/snapback]

Her på sunnmøre har det alltid vært et problem. Jeg bor ytterst på kysten, på hareidlandet. Kjørde i 80 i ei 60- sone, å alikavell so kjørde dei forbi i hør og bør... IRRITERENDE! L-en er selvfølgelig viktig i trafikken, men folks syn på den er feil + fartsgrensene!

 

Min mening er lat L-ene være, hev fartsgrensene, fiks veiene og pass på svina som presser opp forbi 140km/t der det er 120km/t. Med høye fartsgrenser er det ikke nødvendig å passere dem, med fine veier er det kjekt å kjøre, å uten fartssvin er veien trygg for alle!

 

Mvh

OscarOT

Lenke til kommentar
Samma her, tror folk tenker "oi der har vi en fersking, kan i alle fall kjøre fortere enn han".

 

Jeg blir jo nesten skremt, ser meg i speilet rimelig ofte og PLUTSELIG har du en bil helt opp i rumpa, selv om du holder deg heeelt opp mot fartsgrensen.

6451532[/snapback]

Det virker ivertfall som om sunnmøringer har en fobi mot å ligge bak biler med L-skilt. "Kjøre forbi, uansett hvor farlig det er".

 

Har ikke merket noe til dette her jeg... kjørt i snart 2 år med skiltet...

6104258[/snapback]

:hmm: Kanskje det er annenledes der du bor. Jeg bor ivertfall på Sunnmøre, og her er det et velkjent problem.

6104275[/snapback]

Her på sunnmøre har det alltid vært et problem. Jeg bor ytterst på kysten, på hareidlandet. Kjørde i 80 i ei 60- sone, å alikavell so kjørde dei forbi i hør og bør... IRRITERENDE! L-en er selvfølgelig viktig i trafikken, men folks syn på den er feil + fartsgrensene!

 

Min mening er lat L-ene være, hev fartsgrensene, fiks veiene og pass på svina som presser opp forbi 140km/t der det er 120km/t. Med høye fartsgrenser er det ikke nødvendig å passere dem, med fine veier er det kjekt å kjøre, å uten fartssvin er veien trygg for alle!

 

Mvh

OscarOT

6452253[/snapback]

Problemet er vel den store konsentrasjonen av fartssvin. Hva som er grunnen til dette blir bare spekulasjoner, men muligens på grunn av ungdom med mye penger her omkring.

 

Når det gjelder veistandarden så er Norge å regne som et Utviklingsland. Det er rett og slett til å skamme seg over. Men nå skal ikke jeg blande inn for mye politikk.

 

BTW: Jeg bor i Varleite. Hvor på øya bor du?

Endret av efikkan
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Det er påbudt med L bakpå, ekstra speil, et dokument som fastslår at du har gjennomført trafikalt grunnkurs og gyldig legitimasjon.

 

Husker jeg en gang ble stoppet i en politikontroll mens jeg øvelseskjørte. Da hadde jeg verken legitimasjon, ekstra speil eller L bakpå (L'en var stjålet av en eller annen grunn..). Møtte et par hyggelige onkler som godtok at pappa gikk god for at jeg var hans sønn. De sa ingenting om ekstra speil, men ba oss kjøre innom nærmeste bensinstasjon for å få på en L.

Lenke til kommentar

Slike er sjeldne trur eg. Greit nok at ein kjem ifrå det med ein advarsel, men visst ein skulle komme utfor eit trafikkuhell vil nok ikkje forsikringa gjelde dersom ein ikkje hadde alt som er påbudt, sjølv om det kanskje ikkje ville forhindra noko som helst. Am I right?

Lenke til kommentar

Jeg kjenner meg så igjen..

 

Jeg vet at vår bil ikke går i 80 når nåla er på 80... jeg kjører med speedometer på GPS'n i tillegg...

Men de jeg ikke forstår meg på er de koddene som skal forbi L'en koste hva f* det koste vil også bremse ned til 20 km/t under grensa ved hver fotoboks.. Ender jo opp med at jeg kjører forbi dem igjen...

 

En dag jeg var ute å kjørte med L bakpå syns jeg plutselig at det ble lite idiotforbikjøringer.. Fant ut hvorfor når vi kom hjem... L'en hadde falt av.

 

Jeg syns L'en kunne vært noe for de som nettopp har begynt å kjøre, evt påbudt første x antall måneder fra første øvelseskjøring eller til man har hatt en kjøretime hvor lærer mener man ikke trenger L'en på øvelseskjøring. Dette ble en lang setning ja.

 

Er litt artig å ligge med noen bak seg i feks en 60 sone som blir opphevet.. Da pleier jeg å passe på å dra bilen hard opp i 80 så de forsvinner baki der =)

Lenke til kommentar

Ja, man kan tenke seg at det er en kar som har "glemt" L-en når man ser bilister som ikke klarer å holde seg i kjørefeltet, konstant knøvler for å komme inn i korrekt kjørefelt når det er flere av dem, ikke klarer å holde farten konstant, bremser ned 100 meter før kryss, osv.. Det er enten noen uten L, eller fyllekjøring/annen kjøring uten førerkort. Siden sistnevnte er en mulighet bruker jeg alltid å øke avstanden i forhold til normal og være ekstra oppmerksom i tilfelle vedkommende smeller inn i noe, så jeg ikke blir innvolvert. Kanskje flere som tenker sånn, og derfor avstanden plutselig blir så stor uten?

Lenke til kommentar

Vel, L-en har sin funksjon. Personleg er eg 16,5 år og har kjørt over 5000 km, på alle slags årstider og tider. Ser at mange blir forbi kjørt, noko eg har berre opplevd ein gong(unødvendig). Får det meste så tar eg forbikjøring, ellers så kjører folk bak meg. Men så har eg alltid ein konstant fart. Kjører for det meste 10 +/-, som oftast + :p Faren min seier at eg er veldig flink, og i det siste har han berre komentert småting. L-en syns eg at ein bør bruke til ein blir nogelunde sikker. Syns dte er greit å ha L-en når eg står å venta på trafikklyset i ein bakke. Men det er ikkje alltid det hjelper.

 

Men lurer på korleis det er med bot under lærekjøringa for høg fart. Har vore litt galen og kjørt i 110-120 konstant i 80 sone. Angra sjølvsagt litt på det, men det var veldig bra føre og veldig lite trafikk( var etter klokkar 00.00 - 05.00)

 

Men lurer egentleg korleis boten blir hvis ein er over 10 km/t over fartgrensa. Nokon som har blitt tatt før?

Lenke til kommentar
Har ikke merket noe til dette her jeg... kjørt i snart 2 år med skiltet...

:hmm: Kanskje det er annenledes der du bor. Jeg bor ivertfall på Sunnmøre, og her er det et velkjent problem.

 

Sunnmøring, og ja! Absolutt et problem det der..

 

 

 

 

Samma her, tror folk tenker "oi der har vi en fersking, kan i alle fall kjøre fortere enn han".

 

Jeg blir jo nesten skremt, ser meg i speilet rimelig ofte og PLUTSELIG har du en bil helt opp i rumpa, selv om du holder deg heeelt opp mot fartsgrensen.

 

 

Brems da! Skremme dritten litt.. Bare ikke brems for hardt, og om han kjører inni deg, så legg skyld på at hver og en skal kunne stoppe på 1/3 av synlig veibane.

Sanne tosker (de som kjører deg opp i ræva) liker vi ikke :nei:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...