Gå til innhold

GeForce Go 7900 i SLI


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det som forundrer meg mest med disse pc'ene, er hvorfor de ikke har funnet plass til en 3.5" disk. Det er jo mer enn god nok fysisk plass i en 17" bærbar til én 3.5" disk.

6081678[/snapback]

Godt spørsmål. Det er kanskje ikke så mange som lager så store bærbare i den vektklassen men en av de få som gjør det kunne sikkert skilt seg ut fra mengden ved å ha plass til en 3,5". Se for deg overskriften "laptop med 750GB harddisk". Den vil nok få plass på svært mange nettsider og datablader rundt i verden.

 

Ellers så har noe av PR-verdien med å ha to 2,5" harddisker vært muligheten for Raid0/1 på laptop. Dette mister man jo ved å ha én 3,5" men det er kanskje ikke store tapet i forhold til PR-verdien av å ha plass til 750GB på en bærbar.

Lenke til kommentar
Det som forundrer meg mest med disse pc'ene, er hvorfor de ikke har funnet plass til en 3.5" disk. Det er jo mer enn god nok fysisk plass i en 17" bærbar til én 3.5" disk.

6081678[/snapback]

Godt spørsmål. Det er kanskje ikke så mange som lager så store bærbare i den vektklassen men en av de få som gjør det kunne sikkert skilt seg ut fra mengden ved å ha plass til en 3,5". Se for deg overskriften "laptop med 750GB harddisk". Den vil nok få plass på svært mange nettsider og datablader rundt i verden.

 

Ellers så har noe av PR-verdien med å ha to 2,5" harddisker vært muligheten for Raid0/1 på laptop. Dette mister man jo ved å ha én 3,5" men det er kanskje ikke store tapet i forhold til PR-verdien av å ha plass til 750GB på en bærbar.

6081754[/snapback]

Det er mer enn bare størrelsen som er forskjellen.

En 3,5" støyer en del mer + at den vibrerer mye mer. Så da vlle du nok sittet med en vibrerende harddisk på fanget. :D

+ at du sparer en del plass med bruk av 2*2,5". (f.eks plass til enda et skjermkort)

Lenke til kommentar

Det er nok en del flere ting som må inn i bildet.

 

Her er tallene fra to Seagate disker, du kan gjette hvilken som er 3.5 og hvilken som er 2.5 tommer.

 

Startup current, 5W

Read/Write power 2.05/2.1W

Standby mode 0.2W

 

og

 

Startup current (kun på 12V) : 31,2W

 

En annen viktig ting er at 3.5 tommers disker bruker både 12V og 5V mens 2.5 tommers disker kun bruker 5V. Jeg er ikke sikker på om 12V er vanlig i en laptop i det hele tatt, så da må nok mye av strømdelen utvides samtidig.

Lenke til kommentar
Det er nok en del flere ting som må inn i bildet.

 

Her er tallene fra to Seagate disker, du kan gjette hvilken som er 3.5 og hvilken som er 2.5 tommer.

 

Startup current, 5W

Read/Write power 2.05/2.1W

Standby mode 0.2W

 

og

 

Startup current (kun på 12V) : 31,2W

 

En annen viktig ting er at 3.5 tommers disker bruker både 12V og 5V mens 2.5 tommers disker kun bruker 5V. Jeg er ikke sikker på om 12V er vanlig i en laptop i det hele tatt, så da må nok mye av strømdelen utvides samtidig.

6094251[/snapback]

 

31 Watt er jo veldig mye til en 3.5 å være, hva slags disk er det? (dessuten er specsene de operer med litt merklige, current er jo ikke det samme som effekt),

 

AtW

Lenke til kommentar

Det ene er en Seagate Momentus 4200 og det andre er en Seagate Barracuda 7200.9 disk. Grunnen til at benevningen er feil er at jeg omregnet fra 1A @ 5V til 5W og 2.6A @ 12V til 31.2W.

 

http://www.seagate.com/support/disc/manual...tus_4200_pm.pdf

Size: 1.3 MB (1 348 913 bytes)

 

http://www.seagate.com/support/disc/manual.../100390001c.pdf

Size: 1.7 MB (1 765 630 bytes)

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar
Det ene er en Seagate Momentus 4200 og det andre er en Seagate Barracuda 7200.9 disk. Grunnen til at benevningen er feil er at jeg omregnet fra 1A @ 5V til 5W og 2.6A @ 12V til 31.2W.

 

http://www.seagate.com/support/disc/manual...tus_4200_pm.pdf

Size: 1.3 MB (1 348 913 bytes)

 

http://www.seagate.com/support/disc/manual.../100390001c.pdf

Size: 1.7 MB (1 765 630 bytes)

6094336[/snapback]

 

Det er mer enn det jeg husker er vanlig, pleier å ligge rundt 2A, (og i raliteten, nærmere 16-18 watt, har ihvertfall hatt problemer med å få til større målt effekt enn det), g en 4200 disk er jo litt ekstra pingle til å være 2.5disk da :) Men det er sant at 2*2.5 bruker litt mindre i bruk enn en 3.5 (ihvertfall til vanlig).

 

AtW

Lenke til kommentar
... i realiteten, nærmere 16-18 watt, har ihvertfall hatt problemer med å få til større målt effekt enn det, g en 4200 disk er jo litt ekstra pingle til å være 2.5disk da :)

 

Og det er faktisk "average startup current" som er på 2.6A, så det er nok bra at staggered spinup har kommet til ATA-verden.

 

Og du skulle kansje tro at 4200 har lavere strømbruk enn 5400, men tallene er identiske på de to seriene. 1A, 2.3W, 2.05W, 2.1W, 0.99W, 0.2W, 0.2W for startup, seek, write, read, idle, standby, sleep.

 

http://www.seagate.com/support/disc/manual...tus_5400_pm.pdf

Size: 1.3 MB (1 293 496 bytes)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...