Gå til innhold

BSD/UnixBSD/UnixDen åpne puben


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Aha, jeg trodde grafisk grensesnitt fulgte med som default. Men jeg må vel ha X.org e.l før jeg kan bruke grafiske programmer (lokalt eller på nettverket) ? Kan det installeres i en zone?

 

Planen var ikke å administrere vha grafisk grensesnitt, men kanskje leke litt med et solaris desktop, o.l

Lenke til kommentar

VNC følger nå med Solaris 10, så når det er aktivert kan man logge seg på over VNC. Klart, i Solaris 10 er det ganske viktig å kunne bruke terminal. Et tips vil kanskje være å installere nyeste versjon av webmin. Webmin har installasjonspakke for Solaris, og kan enkelt installeres. Det vil lette administrasjonen av en Solaris-boks.

Lenke til kommentar
VNC følger nå med Solaris 10, så når det er aktivert kan man logge seg på over VNC. Klart, i Solaris 10 er det ganske viktig å kunne bruke terminal. Et tips vil kanskje være å installere nyeste versjon av webmin. Webmin har installasjonspakke for Solaris, og kan enkelt installeres. Det vil lette administrasjonen av en Solaris-boks.

 

Jeg er komfortabel i terminalen/skallet, som jeg bruker mye i Linux, så det er ikke noe problem. Tenkte bare jeg kunne ha et remote desktop isolert i en zone, til å leke meg litt i. :)

Lenke til kommentar
Jeg er komfortabel i terminalen/skallet, som jeg bruker mye i Linux, så det er ikke noe problem. Tenkte bare jeg kunne ha et remote desktop isolert i en zone, til å leke meg litt i. :)

Joda, det er forsåvidt jeg også. Men det er greit å ha sekundært, selvfølgelig med SSL aktivert, og ikke ut mot det offentlige nettet.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Et bra tiltak, og håper de får det til (er jo tross alt en stor fan av NetBSD). Eneste problemet er at NetBSD har veldig begrenset støtte for maskinvare, de har også tidligere (siste versjon jeg brukte var 4.0, vet ikke om dette har forandret seg i 5.0+) hatt problemer med multimedia (primært lydkort, skjermkort og video-/3d-støtte).

Lenke til kommentar
Et bra tiltak, og håper de får det til (er jo tross alt en stor fan av NetBSD). Eneste problemet er at NetBSD har veldig begrenset støtte for maskinvare, de har også tidligere (siste versjon jeg brukte var 4.0, vet ikke om dette har forandret seg i 5.0+) hatt problemer med multimedia (primært lydkort, skjermkort og video-/3d-støtte).

 

Bedre hardware støtte vet jeg ikke hvordan er i 5.0, men utviklerne sier at de vil senere prioritere hardware støtte mer.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Ah, nå tror jeg endelig jeg har fått maskinen opp. Måtte returnere hk, da det var en feil med det. Sånt tar tid.

 

Men nå laster jeg ned OpenSolaris 2008.11 (eller bør jeg heller velge siste build av 2009.06, som er 109 ?). Jeg har satt AHCI i BIOS. Er det dumt? ( Intel P35 chipset )

Lenke til kommentar
Men nå laster jeg ned OpenSolaris 2008.11 (eller bør jeg heller velge siste build av 2009.06, som er 109 ?). Jeg har satt AHCI i BIOS. Er det dumt? ( Intel P35 chipset )

Nei, AHCI er ikke dumt i det hele tatt. Solaris har støtte for AHCI, så du skulle ikke få problemer der.

Lenke til kommentar

Det viste seg at for å bruke flere enn fire av sata-portene på hk (det er seks, og jeg har 4+1 disker), måtte jeg kjøre IDE-modus i stedet.

 

Har forsøkt 2008.11, og nå har jeg SXCE build 110 (siste) installert, men jeg klarer ikke å få høyere overføringshastigheter enn ~25 over samba/cifs ( smb/server ), og noen MB høyere med scp.

 

Når jeg tester ved å kopiere en fil mellom rpool og share (den med 4 disker), ser det ut til at det går veldig fort, mange ganger hastigheten over nettverket.

 

Kan noen hjelpe meg med å få bedre overføringshastigheter?

Lenke til kommentar
Akkurat det problemet tror jeg at jeg har sett nevn i en mailingliste. Problemet slik jeg husker det er at driverene for IDE modus ikke er helt optimale.

 

Uff, da! Jeg er vel uansett interessert i AHCI for diskene mine, så da må jeg vel ha meg et ekstra kontrollerkort. Håper jeg da vil få 'ordentlig' overføringshastighet...

 

Etter en rask titt i prisguiden fant jeg disse:

- Promise SATA 300 TX4

- Promise SATA TX4302

- Adaptec RAID 1430SA

 

De to første har PCI-grensesnitt, og det siste har PCI-E. Da er spørsmålet hvilket jeg bør velge, og om jeg bør ha systemdisken, eller de fire lagringsdiskene, på kontrolleren. Den siste kontrolleren har også RAID, men det kan jeg vel bare ignorere?

 

Evt. andre gode forslag til kort, bare de ikke er alt for dyre... Ingen står nemlig i Solaris' HCL...

Lenke til kommentar

Adaptecen vil jeg anta fungerer. Promise mener jeg det er rimelig dårlig støtte for. Derimot fungerer Silicon Image baserte kontrollere rimelig greit(basert på sil3114 f.eks). Eneste som du kanskje må gjøre er å flashe kontrolleren til ren kontroller istedet for den biosen med raid funksjonalitet.

 

http://www.siliconimage.com/support/search...d=28&cat=15

 

Mene, undersøk gjerne litt mer på IDE kompatibel modus, før du hopper på å kjøper ny kontroller :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...