Gå til innhold

Den Store Hundetråden


Anbefalte innlegg

 Båndtrening tror jeg må være det vanskeligste å lære en hund.

Båndtrening? Det kan være så mye, men er det tale om å få hunden til å gå ved siden av fører ("på plass", eller "fot", som brukshund folket bruker), er da ganske enkelt. Men, det virker som mange folk her ikke har "snøring". Ikke personlig ment, mushi. :)

 

Det er utrolig hva og hvor raskt de fleste kommandoer kan trenes inn i valper, hvis folk har litt peiling. Er først kommandoen lært, er det kun å bruke repetisjoner, til det sitter. Samt nødvendig vedlikeholdstrening, så lenge hunden lever. Men en trener valper, når de er opplagt og fokusert. Mister de fokus, avslutt (og helst før). Med andre ord, korte økter og når valpen er opplagt. Få gjentagelser, men forsøk å få progresjon. Avslutt med leik, uansett resultat. Men er det progresjon, ros for hver gang.

 

Mange venter for lenge, før de dreseerer valpene sine. Har en ingen erfaring fra før, allier dere med andre som HAR dresserte hunder. Og i værste fall, kom dere så tidlig som mulig på et valpekurs (3 - 4 mnd. alder)!

 

Jeg starter med en gang, en valp kommer i huset (med noe forbehold). Den siste hunden min (som jeg fikk på dagen 8 uker gammel), lærte flere ting samme dag, da jeg så den var robust "i hodet". Og det første (det som er praktisk å starte med), er en "nei" kommando. (Må være sikker på, at hunden er trygg, i det nye miljøet (bolig) først.) Nei - forsto valpen raskt, så det gikk greit. (men en må huske på at unge inndivider "glemmer lett", så ikke bli irritert). Jeg bruker gjerne godbiter, for innterning av kommandoer. Så før siste valp/hund ble skaffet hadde jeg (i tilegg til fri), kjøpt inn frysetørket lever. Det neste valpen lærte (den dagen), var kommandoen "sitt". Lot først valpen smake på en liten bit frysetørket lever. Og det likte han og ville ha mer. Han sto forran meg og jeg kommanderte "sitt" en gang, samtidig som jeg jeg førte hånda sakte mot hunden , men retningen var noe over hodet hans (en av flere annbefalte metoder) og hunden setter seg naturlig. Lar han sitte 2 -3 sek. og så får ha godbiten. Leiker litt og mye ros. Slutter å leike og aventer litt, så hunden roer ned, lokker på hunden og den er nok interessert i mer lever. Ny gjentagelse og hunden er rask til å sette seg. Ny ros og leik. Vurderte å stoppe der, men kjører videre med en runde, da jeg bedømmer valpen som fokusert og opplagt. Men nå får jeg ikke tid til, å uttale kommandoen før han setter seg, sier likevel kommandoen og drøyer enn noe lengere før han får godbiten. Første økt med "sitt", er ferdig, mer ros og leik. Så det en pause og oppdagelsesferd i hage/uteområde. Tar så valpen inn og setter han i buret, for å slappe av.

 

Han sover en stund (jeg sitter i nærheten) og når han våkner, er jeg på plass (før han få reist seg) og tar valpen ut. Litt tissing og så går vi litt rundt, jeg tar opp en leverbit og hunden setter seg, men jeg sier ingen ting og går videre, valpen kommer etter. Så fører jeg hånden (med leverbiten) ned i gresset, sier "søk", samtidig som jeg beveger hånden i gresset (valpen følger med og vil nok ha tak i leverbiten) og jeg slipper biten uten at valpen ser hvor, men nesa er i orden og valpen finner raskt godbiten, bare 2 -3 sek. etter at jeg slapp den. Ros og leik. Så avventer jeg til hunden er rolig og oppmerksom. Ny runde, men denne ganger roter jeg mer i gresset, før jeg kommandere "søk" og slipper så ubemerket godbiten, mens fingerene er i gresset. Valpen finner raskt biten. Ny runde med ros og leik. Avventer på ny til valpen roer seg og begynner å gå litt rundt (valpen følger med og den traver rundt meg. Slipper ubemerket en leverbit ned i gresset, så valpen ikke ser det. Går tilbake (2 - 3 skritt) og stopper like ved godbiten, så sier jeg "søk", samtidig bøyer jeg meg noe ned og fører åpen hånd over gresset. Valpen sjekker først hånden, så gresset og finner godbiten. Så gjentagelse av ros, leik og ros. Kort pause. Neste repetisjon gjøres omtrent som forrige, men går litt mer rundt, før jeg slipper godbiten, går tilbake, men bøyer meg ikke ned. Peker kun med hånd og sier "søk". Valpen forstår uten mer hjelp og finner godbiten. Nå mer ros enn tidligere og mye leik. Valpen forstår kommandoen. Men denne øvelsen, er kun ment som en innlæring av kommandoen ordet og ikke et ordentlig søk. Til det, kreves jo en del mer. 

 

Da valpen lærte lett og etter korte økter, samt pauser fremdeles virket opplagt, tok jeg sjansen på ennå en ny ting. Nå var det leikeapport. Og det var raskt innlært. En ny runde med både sitt, søk og apport tok vi på kvelden, noen timer senere. Og de neste dagene ble det gjennomført 4 "runder" (a` 3  - 4 gjentagelser) pr. dag , på sitt kommandoen, da dette også senere vil være en "stopp kommando". Og den er viktig for bruk på jakt og på jaktprøver for stående fuglehunder (også for andre hunder). Men også de to andre kommandoene søk og apport, fikk noen "runder" som trening hver dag. 

 

En uke senere, da var valpen 9 uker, forsøke jeg meg på "på plass" (fot). Koblet valpen, kommaderte "sitt" og plasserte meg på valpen høyre side. Jeg begynte å gå, samtidig sa jeg "kom" (med lys stemme) og ca 2 sek. etterpå (lite opphold) sa jeg "på plass" . Valpen spatt frem, men ble hindret av koblet og at jeg kommaderte nei. Og det var ikke mange meterene og gjentagelsene (3 - 4 korrigeringer), før han forsto at han skulle gå ved min side. Da han gikk rolig i 2 -3 m, avbrøt jeg raskt med mye ros og en bit frysetørket lever. Så, en del leik med valpen løs. Valpen får så gjøre som den vil noen min., for å "hvile hodet", før jeg gjentar øvelsen. Venter igjen til valpen er fokusert på meg og ikke noe annet.  Kaller valpen inn, kobbler, sier så igjen "sitt"nå valpen er på min venstre side. (legger foreløpig ikke noe fokus på, at han skal plassere seg på rett og riktig, det kommer seinere) Venter litt  og når jeg nå begynner å gå, sier jeg kun "på plass", Er valpen for ivrig, sier jeg "nei" og stopper. Så gjentas "på plass" og jeg går. det er ikke mange korreksjonene, før valpen igen går ved min side. Gjentar så ros, godbit, mer ros og så leik. Øvelsen gjentaes en gang seinere på ettermiddagen, nå med ca 5 m. uten korreksjon. Mye ros, flere godbiter, mer ros og mye leik.

 

Jeg blir så opprømt, at jeg ringer en bekjent jaktkammerat (som bor noen kilometer unna) og forteller om den siste innlæringen. (Han hadde møtt og leiket med valpen flere ganger). Vi avslutter samtalen og jeg pusler med mitt og valpen er ute aleine (stor tomt og jeg kontrollerer med få min, mellomrom). En stund etter telefonsamtalen, hører jeg en stemme utenfor huset. Det var jaktkompissen som hadde kommet, uten at jeg hørt bilen hans. Han hadde "hilst på" valpen og så skulle han teste dette, med å gå "på plass". Jeg forventet jo ikke, at valpen kunne gjøre dette for andre ennå. Knapt meg selv. Men han hadde brukt samme fremgangsmetode som meg (den hadde jeg jo beskrevet), valpen satte seg på "sitt" og gikk ved hans side, når han sa "på plass" og "han gikk som en prest", var ordene hans. :) Han var lettere sjokkert og opprømt på mine vegne. 

 

Nå er jeg ikke nybegynner med hund, så nybegynnere kan kanskje ikke forvente dette. Og denne hunden har nok vært noe mer lettlært (og tidligere utviklet), enn flere av de andre som jeg har hatt. En må også vite litt om hunder, kunne "lese dem", m.m. Det er ikke sikkert jeg kan starte like tidlig, med neste valp. Men kommandoer som; nei, innkalling og sitt, har alltid vært (ikke bare innlært) respektert, før mine (tidligere mellomstore hunder som Vorsteh) valper kunne løpe fra meg. Det er "mange veier til Rom", men i grove trekk, er dette hva jeg har benyttet.  

 

Alt "bunner og grunner" i dressur. Det er ikke så vanskelig, men mange trenger veiledning. Og så må valper/hunder trenes mye med , på rett måte og nå de er opplagt, uten å bli sint, eller frustrert. Hundekjøp og hundehold må planlegges og det må settes av nøvendig tid til dressur.

 

Det med hund, som "går tur med eieren sin" (les undresotten), i langline, er no mer innfløkt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Hunden er halvannet år! Vi har prøvd konsekvent å gå tilbake, og stoppe når han drar, men det virker som hunden har tunnelsyn på å komme seg fremover. Ordene går inn det ene øret og ut det andre.

 

Du kan jo trene hunden på, å "gå på plass" (fot), så slipper du denne trekkingen.  Da kan du både gå og løpe, med hunden på din side. For fysisk trening, kan du bruke sykkel og svømming sommerhalvåret. Og snørekjøring, vinterstid.

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

Friluftskar, du virker som du har god peiling på hunder. Veldig bra tips du kommer med. Hvilken metode har du brukt for å gjøre valpen stueren?

Noe "peiling" har jeg, i alle fall er dette mine råd. Valpekjøp planlegger jeg og jeg tar ut ferie (eller fri), noen uker, så jeg kan følge opp valpen. Jeg benytter bur fra første dag. Når valpen skal sove, så skal den sove i buret, med lukket dør. Og den søker seg dit selv, hvis ikke jeg/folk "skjemmer" den bort. Det er hvileplass, friplass og "senga" til valpen. Ingen leiker, kun et pledd, o.l. å ligge på. Plasser buret et sted det kan stå permanet og hvor valpen får litt ro. I familieforhold, så har jeg benyttet et Flybur (ellers et sammeleggbart netting bur), som er noe skjermet. (Kan  bruke et teppe/pledd, over nettingburene). Ingen barn/besøkende får lov til å forstyrre valpen, når den sover. 

 

De første nettene ligger jeg ved siden av buret (på sofa, eller på gulvet) og kan gi trygget (lukt og beroligende prat) hvis valpen piper. Og skulle den ikke roe seg, bærer jeg den ut.

 

Da valper/dyr innstinktivt ikke "ønsker" å gjøre fra seg på soveplassen, blir det raskt piping når de våkner og skal gjøre fra seg. Da er det bare å bære dem ut. Og etter mat/drikke, gjelder det å passe på som en "smed". Ikke ta øynene fra valpen et sekund. I det samme valpen er ferdig med å drikke/spise, bærer jeg valpen ut. Vær litt obs, hvis den spiser, den kan tisse før den drikker. Men hvis den ikke gjør tegn til å tisse, så la den drikke i fred. Men så er det ut. Har valpen drukket mye (og kanskje spist), er det ikke uvanlig at den må tisse flere ganger, med noen min. mellomrom. Har en mulighet er jeg ute med den/dem og bedriver noe leik, eller noe dressur. Gjør dette selv om det er dårlig vær. Er jeg ei pyse, blir raskt også valpen ei pyse og lar vær å gå ut, selv etter at den har lært å gå til døra.

 

Men gennerelt så gjelder det å passe på også inne, så  en kan raskt gripe inn (men uten "styr") og få valpen ut. Valper er raske til å sette seg ned for å tisse, 2 -3 sek., så er de i full gang. Da tar jeg å løfter dem opp og bærer ut. Hvis de skal bærsje, går de gjerne noe rundt, før de setter seg ned. Da har jeg/en noe bedre tid, men ikke mye. Mye er gjort i løpet av de første dagene og så vil valpen selv ut.  

 

Uhell han skje, men det er en fordel å være rolig i situasjonen og ikke "skremme vettet" av valpen. Det er bare en påminnelse, om at jeg/en får passe bedre på. :)

Endret av Friluftskar
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Lager vel en egen tråd når flere bilder er redigert ferdig. Men her er en smakebit på valpetreffet vi hadde i går, 5 av våres hunder kom tilbake på besøk, ble en tur på rundt en mil, og så grilling i hagen, og grooming fremføring.

Syntes det var noe kjent ja, samboeren din (eller deg?) er på hundeforumet jeg er på også :)

 

Therawyn: beste metode for renslighet er "føre var"-prinsippet, jeg er helt enig med Friluftskar. Etter mat, lek, soving, utforsking og generelt også et par ganger mellom der igjen. Mye jobb i starten, men man får igjen for arbeidet. Jeg lurte veldig på hvordan det skulle bli med frysepinn av en valp da vi hentet i mars, men det gikk det også!

Lenke til kommentar

 

Lager vel en egen tråd når flere bilder er redigert ferdig. Men her er en smakebit på valpetreffet vi hadde i går, 5 av våres hunder kom tilbake på besøk, ble en tur på rundt en mil, og så grilling i hagen, og grooming fremføring.

 

Syntes det var noe kjent ja, samboeren din (eller deg?) er på hundeforumet jeg er på også :) .

 

 

 

Det er nok samboeren min ja :) Endret av Gunfreak
Lenke til kommentar

Å bruke bur ser jeg faktisk ikke helt poenget med i andre tilfeller enn der valpen er destruktiv og kan være farlig for seg selv.

 

Hjemme hos meg er bur noe som brukes under løpetid, resten av året er hundene selvsagt løse i leiligheten.

Jeg vil heller anbefale en litt større inhegning til valpen, gjerne ved bruk av kompostbinge-elementer fra Biltema eller tilsvarende.

 

Mine valper har vært husreine i ung alder..

Hannhunden jeg har nå var faktisk husrein i en alder av 9 uker, tispa var ca 3,5mnd når hun var husrein.

Hannen fikk jeg 8 uker gammel, tispa var 10 uker da jeg hentet henne (regler for transport gjorde at jeg måtte vente så lenge)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har heller ikke brukt bur for å renslighetstrene hunden. Utfordringen er jo hvis man ikke våkner av at valpen piper, eller hvis valpen ikke gir så mye lyd fra seg, og valpen ender opp med å måtte sove i eget tiss/avføring. 

 

Det er kjempeflott å lære hunden å slappe av og trives i buret, det er nyttig til mange ting. Men dessverre har bur blitt veldig populært til så mye - bur når hunden skal lære å være hjemme alene, bur når det kommer besøk, bur når hunden har ekstra energi, bur når den skal lære å bli husrein, bur for ikke å ødelegge ting, bur om natten, bur når eier er på jobb... enkelte hunder tilbringer jo en tredjedel, om ikke mer, av livet sitt i bur på den måten.

 

Jeg ser jo selvsagt hvorfor, bur er svært bekvemt for eier. Men hunder er ikke burdyr, og jeg har mer tro på å lære hunden å fungere og bli husren og trygg hjemme uten at den må bo i bur. (Da lærer den jo ikke så mye egentlig, den blir mest passifisert siden det ikke er så mye annet å gjøre i et bur enn å sove).

 

Du har mange gode tips, Friluftskar. Bare en liten kommentar (kanskje helst til de som ikke har trent så mye hund): Du bruker mye lokking med godbiter, det kan hunden fort bli hjelpeavhengig av hvis man ikke klarer å fjerne godbiten (og evt håndsignalet) fort. Det er lett å få en hund til å sitte med å holde en godbit over hodet på den, men utfordringen kommer når man skal få hunden til å sitte uten å gjøre den bevegelsen og uten å ha en godbit i hånden. Dvs at man må fjerne hjelpen rimelig kjapt.

 

Jeg ville også ventet til hunden utfører atferden man ønsker rimelig ok før jeg la på en kommando, men så trener jeg også klikkertrening. Hvor man vil ha det meste på frivillig atferd, uten lokking, før man legger på kommando. :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Huskyvalper er så nydelige! Skikkelig postkorthunder hele gjengen  :love: .

 

I morgen flytter vi inn til mamma og må bli der ut skoleåret, altså juni.. Blir spennende å se hvordan Mirai takler å være alene hjemme, blir en stor overgang for henne. Hun har selskap i Fant da, ulvehunden til mamma og stefar. 

 

11816099_10155985512715128_7862146311078

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tok med Houdini på sitt første møte med Lure Coursing i går. Det var rettbanetrening på Øvrevoll rett utfor Oslo. Det var utrolig gøy og han gjorde det kjempebra. Siden han er en Basenji så elsker han å løpe og å jakte, så dette var midt i blinken!

 

Tok med kameraet, så da fikk jeg noen bilder. Legger inn noen her i spoiler. Tok av noen andre hunder der også, så hvis dere er interessert i slikt bare send en melding får dere link til albumet med resten av gjengen. :)

 

 

 

Glad Basenji

11838949_1663769700502573_60377433687246

 

Game face før løpet

11864756_1663925140487029_57924747263463

 

I full fart

11891853_1663924950487048_75790167930843

 

11896494_1663925083820368_60249759817527

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det har jeg alltid hatt lyst til å prøve! Det er ikke miljø for det her, men det er temmelig aktivt miljø for Agility, så det er det mulig jeg prøver senere.

 

Her går det trått. Ludvik driver fremdeles og kaster seg etter andre hunder og biler, så jeg vurderer å gå til spesialist for å få et individuelt treningsopplegg. Det fungerer fint å stoppe og sette meg ned og roe ham ned med biler, syklister, barn og andre morsomme ting han har lyst til å løpe etter, men når det er andre hunder i nærheten så blir han så oppspilt at han rett og slett biter meg! Which is not good. Og etter flere måneder med nedroing har han enda ikke lært at det ikke er noen vits å kaste seg etter biler når jeg ikke roer ham ned.

Endret av Shruggie
Lenke til kommentar

Tok med Houdini på sitt første møte med Lure Coursing i går. Det var rettbanetrening på Øvrevoll rett utfor Oslo. Det var utrolig gøy og han gjorde det kjempebra. Siden han er en Basenji så elsker han å løpe og å jakte, så dette var midt i blinken!

 

Tok med kameraet, så da fikk jeg noen bilder. Legger inn noen her i spoiler. Tok av noen andre hunder der også, så hvis dere er interessert i slikt bare send en melding får dere link til albumet med resten av gjengen. :)

Åå så gøy! Har ventet hele ferien på nye treninger i Oslo, og så FLYTTET vi selvfølgelig og vasket ned leiligheten i går. Typisk! Har så lyst til å dra med Mirai for å se om hun liker det. Men da vet jeg hvem du er, kjenner igjen hunden fra posten din på arrangementet på Facebook! :)

Lenke til kommentar

 

 

Åå så gøy! Har ventet hele ferien på nye treninger i Oslo, og så FLYTTET vi selvfølgelig og vasket ned leiligheten i går. Typisk! Har så lyst til å dra med Mirai for å se om hun liker det. Men da vet jeg hvem du er, kjenner igjen hunden fra posten din på arrangementet på Facebook! :)

 

Typisk at det blir slik. Du får prøve neste gang. Blir nok gøy å se Mirai løpe der. De andre Whippetene storkoste seg i alle fall. Det aller kuleste var nok å se Greyhound løpe. Fartsmonster!

 

Hehe, og skjønte nok at noen ble å kjenne igjen meg etterhvert :). Du får hilse på om du ser meg en dag. Vil gjerne hilse på Mirai også.

Om vi begge er på trening en gang og ikke har mulighet til å ta bilder selv, så er det bare å si ifra så kan jeg sikkert prøve å få tatt noen om du ønsker. Var mange i går som satt pris på at jeg tok bilder av deres hund, da de er opptatt med løpingen. Prøver alltid å få knipset noe av vår hvis er ute og gjør noe. 

Virket som de skulle prøve å få til flere treninger framover. Håper de ikke blir så langt unna, og at de er litt oftere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...