Gå til innhold

Den Store Hundetråden


Anbefalte innlegg

Er dette gjennomtenkt?

Prisen på hunden er bare en liten del av pengene du bør ha klart når du får deg hund..

Temmelig klar over at det innebærer andre ting men jeg spurte om hundene...ikke noe mer:P

 

Slik informasjon er alltid best å få fra kennelklubben. Der får du også vite en del om hva som forventes av deg som eier, og hvordan oppdrettere velger hvem de selger til. 

 

Jeg ville forøvrig valgt Corgi mellom de to. Shiba er langt mer krevende, og du høres ut som en førstegangseier, no offence intended ;)

 

http://www.corgi.no/wp_swe2/

http://www.norskshibaklubb.net/

Tusen takk for linkene:) 

 

Ja var usikker på hvilken å gå for ettersom jeg liker begge rasene, men fikk lekt litt med et par corgier og de virker veldig lekne og folkelige, noe jeg ser etter hos en hund! hehe no offence taken:P

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prisnivå finner man som regel på finn.no. Det en valp med samtavle og helsesjekkede foreldre (tester, ikke kun en vanlig undersøkelse hos veterinær) ligger på i pris. Vil gjette at Shiba ligger på 13.000 og corgi på 15.000. Finner du valper som er en del billigere uten skjønnhetsfeil, syr unna.

Lenke til kommentar

Lille hunden min nyser og nyser om dagen, tok henne med til dyrlegen igår. Kunne være flere ting, feks kennelhoste som utviklet seg eller noe som har satt seg fast i nesen.

Sistnevnte så må hun i narkose og "fremmedlegemet" fjernes med kamera og slikt.

 

Noen som har vært borti det? Går sånt over av seg selv?

Lenke til kommentar

Lille hunden min nyser og nyser om dagen, tok henne med til dyrlegen igår. Kunne være flere ting, feks kennelhoste som utviklet seg eller noe som har satt seg fast i nesen.

Sistnevnte så må hun i narkose og "fremmedlegemet" fjernes med kamera og slikt.

 

Noen som har vært borti det? Går sånt over av seg selv?

Er nesemidd utelukket?

Lenke til kommentar

Har dere noen tips til å få slutt på at hunden drar forferdelig mye? Vi har prøvd "stopp når han drar" - "gå når han ikke drar"-trikset, men det funker ikke - iallfall ikke på den tiden vi har prøvd. Vi prøvde i 2 timer ca, og han drar konstant. Spesielt om han får snusen i noe, da er han helt vill. 

 

Ellers sa oppdretteren noe om å bruke forskjellige band (halsband, trekksele osv) når han skulle trekke og ikke trekke, men vi får han ikke til å gå fint i det hele tatt, så det er til et videre nivå tror jeg.

 

Hunden er schæfer btw. 

Lenke til kommentar

Ja, det du nevner inngår i "stopp når han drar"-prosessen. Problemet er at han drar hele tiden, og godis nytter ikke, tilogmed ikke tørrfisk da han ikke har tid til å spise når han går tur. Eneste positive med dette er jo at man slipper å trene styrke!

 

Edit: Vi har prøvd anti-trekk band men han trakk bare til han fikk sår under "armene", samt strupe-halsband (?), og da holder han på til han nesten kveler seg - det er jeg sikker på.

Endret av CCola
Lenke til kommentar

Må ikke gi opp etter kun to timer, om man først er kommet dit at bikkja har fått uvanen kan det kreve mye tålmodighet å få rydda det vekk.

Har en kar her som vi fikk da han var knapt ett år, helt håpløs i bånd. 1,5 ÅR senere begynner ting å bli ganske bra...

 

Et godt tips kan være å trene hardt feks i halsbånd, og bruk sele på de turene dere ikke gidder å trene. Så vil du etter hvert, med tiden, kunne koble bikkja i halsbånd når du behøver at h*n går pent.

Endret av jonlem
Lenke til kommentar

Hvis det i det hele tatt er vanskelig å gå ut døra med han ville jeg prøvd en sele som har ring foran på brystet, det er også en anti-trekksele men den strammer seg ikke under albuene og gir gnagsår, sånn som den andre typen gjør. Har en sånn til ulvehunden til mamma som vi bruker veldig sporadisk og på ham fungerer det bedre enn grime. På ulvehunden jeg hadde tidligere fungerte grime helt fint :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Båndtrening tror jeg må være det vanskeligste å lære en hund.

Det tror jeg han ene i nabolaget her kan skrive under på.

Han har gått med klikk og godbit til sin Jack Russel i over et halvt år nå. 

 

Selv er jeg glad for at jeg slipper bånd på min, og kun bruker det i de situasjonene jeg må ha litt ekstra kontroll på han for hans egen beskyttelse. 

Lenke til kommentar

Har dere noen tips til å få slutt på at hunden drar forferdelig mye? Vi har prøvd "stopp når han drar" - "gå når han ikke drar"-trikset, men det funker ikke - iallfall ikke på den tiden vi har prøvd. Vi prøvde i 2 timer ca, og han drar konstant. Spesielt om han får snusen i noe, da er han helt vill. 

 

Ellers sa oppdretteren noe om å bruke forskjellige band (halsband, trekksele osv) når han skulle trekke og ikke trekke, men vi får han ikke til å gå fint i det hele tatt, så det er til et videre nivå tror jeg.

 

Hunden er schæfer btw. 

Det tar MYE lenger tid enn to timer. Hvis det er null effekt etter dere har gjort dette konsekvent hver gang han drar på hver tur i et par uker, så kan dere heller vurdere andre metoder.

Lenke til kommentar

 

Lille hunden min nyser og nyser om dagen, tok henne med til dyrlegen igår. Kunne være flere ting, feks kennelhoste som utviklet seg eller noe som har satt seg fast i nesen.

Sistnevnte så må hun i narkose og "fremmedlegemet" fjernes med kamera og slikt.

 

Noen som har vært borti det? Går sånt over av seg selv?

Er nesemidd utelukket?

 

 

Hm, de nevnte faktisk ikke dette, er nesemidd noe som går over av seg selv?

Lenke til kommentar

 

 

Lille hunden min nyser og nyser om dagen, tok henne med til dyrlegen igår. Kunne være flere ting, feks kennelhoste som utviklet seg eller noe som har satt seg fast i nesen.

Sistnevnte så må hun i narkose og "fremmedlegemet" fjernes med kamera og slikt.

 

Noen som har vært borti det? Går sånt over av seg selv?

Er nesemidd utelukket?

 

 

Hm, de nevnte faktisk ikke dette, er nesemidd noe som går over av seg selv?

 

Nei, og det kan smitte :) . Men hvis de ikke nevnte det så kan det jo hende at veterinæren tenkte på det men utelukket det pga. andre ting veterinæren så/oppdaget som vi ikke vet noe om, da. 

http://www.dyreklinikken.no/info_nesemidd_hund.pdf

Lenke til kommentar

Oi, mange svar, travel helg!

 

Hunden er halvannet år! Vi har prøvd konsekvent å gå tilbake, og stoppe når han drar, men det virker som hunden har tunnelsyn på å komme seg fremover. Ordene går inn det ene øret og ut det andre. Slitsomt å holde på mye lengre enn 2 timer, både for armer og hodet. Men vi har kjøpt noen forskjellige band nå, samt klikker så vi skal prøve.

 

Utenom draing og litt bjeffing er han fantastisk da :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...