Gå til innhold

Den Store Hundetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hallo, jeg er helt ny her. Jeg kom tilfeldigvis innom her fordi jeg så ordet "Prazsky Krysarik" i noen innlegg tidligere i denne tråden. Jeg har selv en Prazsky Krysarik(heretter PK) og fikk lyst å skrive noen få ord. Min lille hund heter Naomi og veier 2,5 kilo. Sånn ser hun ut.

 

post-158407-1207923802.jpg

 

 

PK er en veldig aktiv, kvikk og smart rase og er hoppende glad (bokstavelig talt) bestandig. Det er ingen "veskehund" og krever både fysisk og mental trening/aktivitet for å være fornøyd.

Det er stor forskjell på PK og Chihuahua både i kroppsfasong, hodefasong og lynne og det samme gjelder forskjellen på en PK og en Dvergpinscher. Jeg synes både Chihuahua og Dvergpinscher er flotte, bare så det er sagt - men det er altså stor forskjell på disse rasene!

En PK er veldig knyttet til sin familie og sitt hjem, men er sosial og vennlig mot fremmede. Den er ikke gneldrete, men er vaktsom og varsler gjerne med høy røst dersom den aner fare. Når vi sier at det er ok, stopper hun varslingen omgående. Hun lukter ikke og røyter ikke, og har et utrolig yndig og vakkert og velproporsjonert ytre.

Av type er det en modig og tøff hund, som ikke er så skjør som man kanskje skulle tro utfra størrelsen. Naomi blir gjerne med på lange skogsturer og er ikke redd for hverken regn eller vind. Det er ikke mange Pk`er i Norge dessverre, men jeg håper det kommer fler etterhvert. Jeg har falt pladask for denne rasen, og har ingenting negativt å bemerke om den. :love: Et stort pluss er også at den er så utrolig lettlært, og siden den er interessert i alt som foregår rundt seg, er den også lett å få kontakt med. Hun gir ALT uansett om det er dressur, trening med triks eller kos. Hun er med 100 % i alt hun gjør. Kort sagt en hærlig hunderase.

Hvis noen ønsker seg en PK, har jeg kontakt med seriøse opdrettere i Sverige, og hjelper gjerne med kontaktformidling. Men hvis du ikke vil ha en AKTIV hund, er dette ingen hund for deg!

Lenke til kommentar

Det var meg som nevnte den rasen tidligere i tråden.

Elsker de små hundene der. Hvor mye koster de i sverige? :)

 

Loveless, ja lillegutten min er nusselig. Synd jeg ikke hadde flere bilder av denne Lundehunden til deg :!: Han skulle kun snuse og ri på Diesel, så det ble ikke mange fine bilder. hehe.

 

Klumpen min var til dyrelegen i dag. Heftig utslett på innsiden av låret. Det ble to sprøyter, antibiotika(tror jeg?) og salve som vi skal hente i morgen.

Slo seg vrang da han skulle stikkes, så vi måtte på med bunnbind. Fikk heller ikke veid han fordi han nektet opp på vekta :!:

n750515373_2618922_8643.jpg

Venter på Sunnbåten..(ja jeg er lat som ikke går hjem. hehe. neida, han liker ikke gå broa i rushen).

n750515373_2618923_9050.jpg

n750515373_2618925_9791.jpg

Endret av Zaroos
Lenke til kommentar

Weee.... så nusselig :love:

Navn, kjønn?

 

Orker ikke hundetreff i dag. Skal heller gå meg en herlig tur med Diesel i finværet. Mange jeg har snakket med vil ikke på treffet pga småhundeierene som 'tar over' hele showet. Det er kun snakk om Chihuahua og deres hunder. Kan ikke si at jeg bryr meg stort, jeg er der for at Diesel skal være i kontakt med andre. Men det er kjedelig at det er slik da..

Endret av Zaroos
Lenke til kommentar

Jentene mine vet å sette pris på sola

 

n647811012_1112243_738.jpg

 

Og slik ser de ut når de tar seg en ettermiddagslur :!:

 

n647811012_1112341_1098.jpg

 

haha. Klart de "tar over showet". Det er typ 2 store hunder der, og resten av hundene er miniatyrer som veier under 5 kg. Skjønner godt at det ikke er så kult å ha med stor hund , for man må gjerne passe på så den ikke glefser over en av de små :p Men ærlig talt, hva slags "show" er det å ta over :!:

Endret av L_C
Lenke til kommentar

Det er ikke det som er problemet. Alle raser er jo velkommen..

 

Kan ikke si at jeg bryr meg stort. Er der ikke for min egen skyld.

Styrer unna de som kun prater om sin egen rase og skryter den opp i skyene. Det er så drygt å høre på :roll:

 

 

Møtte en Russisk Toy Terrier på tur. Bor rett oppi gata, aldri sett den før. Den var pitteliten :!:

Endret av Zaroos
Lenke til kommentar

tusen takk! Det ble mye bedre ja!

 

I dag var det veldig trivelig på treff. Lita hilste på en Rhodesian Ridgeback og syntes det var kjempesvert. Utrolig positivt med disse treffene for henne. Vi med småhunder ble igjen en halvtime etter at de andre dro, og da slapp vi hundene så de fikk løpe fritt på parkeringsplassen. 4 chi, en yorkie, en tibbe og Lita. Bildene jeg tok viser svært lite, siden det er tatt med mobil, og hundene er så små!

post-90636-1208111437_thumb.jpg

post-90636-1208111450_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Lær deg å lese kanskje ;)

Jeg skrev faktisk TO plasser over her at jeg bryr meg ikke stort, og så driver du å slenger med leppa ? Hva er det egenlig å misforstå?

Voksen da vettu.

 

Back til hundetopicen.

Hvor tung er Geisha?

(møtte en black and tan Toy Terrier i dag, og vil vite hvor liten den er i forhold til henne).

Endret av Zaroos
Lenke til kommentar

Søøøte Siri :love:

 

Jeg har fått kontakt med et par stykker som har valper NÅ !! Spurte om de har valper senere i år. De har sendt meg mange søte bilder. sukk..

iiik...

*tenke på noe annet, tenke på noe annet, tenke på noe annet*

 

edit:

jeg tenker ikke på annet :!:

Endret av Zaroos
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...