Gå til innhold

Den Store Hundetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Loom: man kan ikke regne med å finne lekekamerater i nabohuset. Skal man sosialisere valpen må man litt rundtomkring. Vi har begynt å gå i sentrum med valpen vår. Man kan melde seg på valpekurs, dra på hundetreff osv.osv.

 

Valpekurs burde være obligatorisk spør du meg. Joda, var jo på både det ene og det andre. Testet til og med hvordan den var på Show også. Fikk ett blått bånd.. Men det ble bare med den ene gangen..

Lenke til kommentar
Det er sikkert og vist. Hadde man sluppet de sammen hadde de garantert lekt sammen uten gneldring.

 

Geisha er ikke den verste gneldrebikkja jeg kjenner. Hu gneldra for eksempel ikke den gangen vi møtte dere 5 ganger i vanndammen for noen uker siden :)

Jeg merker mye av det samme på Connie. Hvis hun møter en annen (stor) hund mens hun går i bånd, og den andre hunden kommer veldig brått på og nærmest kaster seg over henne (uten å være agressiv eller noe), setter hun den på plass ved å bjeffe og evt. glefse etter den. De gangene hun glefser er det ikke noe agressivt i det, det er bare for å kjefte, og hun prøver ikke å bite etter den andre hunden for å skade på noen måte.

 

Hvis hun derimot får løpe løs, er det som regel ikke noe problem, ettersom hun kan smette unna hvis det blir for mye, og hun føler seg ikke truet. Det hjelper at hun ikke føler seg begrenset av båndet.

Lenke til kommentar
Jeg merker mye av det samme på Connie. Hvis hun møter en annen (stor) hund mens hun går i bånd, og den andre hunden kommer veldig brått på og nærmest kaster seg over henne (uten å være agressiv eller noe), setter hun den på plass ved å bjeffe og evt. glefse etter den. De gangene hun glefser er det ikke noe agressivt i det, det er bare for å kjefte, og hun prøver ikke å bite etter den andre hunden for å skade på noen måte.

.

Diesel har også den glefsingen/nappingen etter andre dersom han blir usikker. (Dette var når han var mindre).

Det også veldig viktig at vi som eier passer på at hunden IKKE kommer oppi en situasjon den kan bli skremt eller havne i slosskamp.

Lenke til kommentar

Geisha har aldri vært i slåsskamp.

 

På hundetreffet var det to småhunder som føyk i tottene på hverandre noe så inni ... Har ikke sett tisper slåss slik før. Men eierne gjorde ikke noe med det, og de ga seg etter en liten stund.

 

For noen år siden "angrep" en stor flat min lånte lille blandinshund. Jeg var livredd. Hundene var løse og eieren til flat'en sa vi bare skulle la de ordne opp selv. Og det gjorde de også. Ingen ble skadet, og det hørest mye verre ut enn det var .)

Lenke til kommentar

Jeg opplevde også noe lignende med en Boarder Collie vi passet da jeg var mindre. Det kom et par unger gående med en mellomstor, men kraftig hund (er ikke sikker på rasen), og da den begynte å trekke mot oss, klarte selvfølgelig ikke de ungene som gikk med den å holde igjen. Den gikk på og begynte og glefse tilsynelatende uprovosert, men heldigvis varte det ikke lenge før de kom uskadd fra hverandre igjen.

 

Utrolig irriterende med unger som går tur med en hund de ikke klarer å håndtere. :hrm:

Lenke til kommentar

'la de ordne opp selv' har jeg hørt såå mange ganger, og jeg blir forbanna når de ber meg om å ta av han båndet igjen. HVORFOR skal jeg la han min få juling, når det kan unngås??

 

Greit nok hvis det er en unghund som bare har godt av det. men det kommer ikke noe godt ut av det å se på at to hunder sloss! Da blir det en slæstarhund, og det skal hvertfall IKKE jeg ha. Kan aldri slippe han løs i frykt for andre hunder, må slite som pokker på tur fordi han skal krangle med møtende hund og i værste fall gå omveier. Det må være slitsomt i femten år.

Det er så fort gjort at den ble blir skadd, særlig hvis det er litt forskjell på størrelsen.

Lenke til kommentar

Typen og jeg får igjen tilsammen 20k på skatten. Hadde blitt en fin valp det :whistle: Hun som har kullsøstra til ponni får ny kineser om ett par mnd, og jeg er ikke misunnelig da.

Men blir ikke noe av for hun må lære seg å ikke gaule på alt som er av hunder. Var på biltreff på lørdag og hun taklet alt fra burning, skrikende dekk og poffende/bråkete biler. Men så fort vi møtte en hund var det full fest!

Hun har blitt mye bedre siden jeg ikke gjør annet enn å sosialisere med andre hunder siden jeg fikk henne, men vi har langt igjen.

 

Er så utrolig kos å ha to hunder her! :D Ozzy har ikke markert i hele dag, så nå slipper han å gå med bleie mer hehe.

Lenke til kommentar
'la de ordne opp selv' har jeg hørt såå mange ganger, og jeg blir forbanna når de ber meg om å ta av han båndet igjen. HVORFOR skal jeg la han min få juling, når det kan unngås??

 

Greit nok hvis det er en unghund som bare har godt av det. men det kommer ikke noe godt ut av det å se på at to hunder sloss! Da blir det en slæstarhund, og det skal hvertfall IKKE jeg ha. Kan aldri slippe han løs i frykt for andre hunder, må slite som pokker på tur fordi han skal krangle med møtende hund og i værste fall gå omveier. Det må være slitsomt i femten år.

Det er så fort gjort at den ble blir skadd, særlig hvis det er litt forskjell på størrelsen.

Hvis det er en voldelig slosskamp hvor de prøver å ta livet av hverandre, er det selvfølgelig ikke noe lurt å bare slippe dem løs på hverandre. Men hvis man er avhengig av at hundene blir venner, og det bare er snakk om krangling om hvem som er sjefen osv, er faktisk ofte det beste å la dem ordne opp helt selv, uten innblanding fra andre. Det er viktig å la dem gå løse, så de ikke føler seg hindret, og dermed føler seg mer truet. Da greier de som regel å finne ut av ting på egenhånd. :)

Endret av I.A.G.
Lenke til kommentar

Problemet med å la de gå løs på hverandre oppstår i det de møter en hund som ikke underkaster seg den andre. I det tilfellet vil de holde på til de skader hverandre, eller verre.

Dette er en egenskap hunden lærer av sin mor før den blir sendt til sine nye foreldre. Blir den tatt for tidlig har den ikke alltid rukket å lært dette.. Noe som faktisk er ganske viktig iblandt.

Lenke til kommentar
Hunden skal ikke 'trenes' opp til å sloss.

Avledning er en fint ting når det er knuffing.

Det er ikke snakk om å trene dem til å sloss, det er bare snakk om å la naturen ordne opp. Etter det jeg har erfart, pleier det å gå helt fint, uten noen form for skade.

 

Det er greit nok å få dem vekk fra hverandre og holde dem unna hvis det er en tilfeldig hund man møter på treff e.l. Men hvis det er en annen hund i familien/vennekretsen, og de dermed er nødt til å kunne omgås hverandre, er det en nødvendighet at de finner ut av hvem som er sjefen. Hunder er flokkdyr som ikke kan leve sammen uten å ha orden på rangsstigen.

 

Man er nødt til å se an situasjonen etter om de er veldig agressive eller ikke, kanskje vurdere å ha den mest pågående i bånd mens den andre går løs.

Lenke til kommentar
Det er greit nok å få dem vekk fra hverandre og holde dem unna hvis det er en tilfeldig hund man møter på treff e.l. Men hvis det er en annen hund i familien/vennekretsen, og de dermed er nødt til å kunne omgås hverandre, er det en nødvendighet at de finner ut av hvem som er sjefen. Hunder er flokkdyr som ikke kan leve sammen uten å ha orden på rangsstigen.

Jeg har en stor hund, min tante har en stor hund. De kan vi aldri slippe sammen, fordi det ender med ei heftig dyrelege regning. Diesel er også en smule usikker utendørs og derfor tar jeg ikke sjangsen.

Det er opp til dere å slippe sammen hundene, men er en av de usikker å får juling har du som eier sviktet. Du skal være en støtte for hunden, ikke stå å se på at den får bank.

To jevngamle hunder bør heller ikke få teste seg oppmot hverandre og bølle. Altfor mange tøffe 1-2åringer ute å går.

 

 

Æsj for noen stygge valper, Marit :!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...