Gå til innhold

Den Store Hundetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Huff, sitter hjemme å depper nå...

Avlivet hunden våres i går kveld. Milli het hun, en irsk setter på 16 og et halvt år. Hun har vært mye dårlig i det siste. Dårlig til beins, dårlig kondis osv, men det var en sinnsvakt vanskelig avgjørelse. Ikke hadde jeg trodd at det skulle være så enormt trist heller :(

Hun var utrolig snill og kosete, elsket å bli klappet av mennesker, og det hun likte best av alt var turer og god mat.

Mange synes kanskje det er rart at det går ann å bli så lei seg når en hund dør, men hun var et fullverdig familiemedlem som opptok mye av tiden vår. Hun var alltid rundt oss, og jeg kan ikke huske ett liv uten henne (fikk Milli når jeg var en 5-6år)

Er utrolig stille i huset nå som hun er borte, og det er uvant.

 

Er ikke spesiellt kristen av meg, men håper virkelig at man faktisk blir gjenforent med alle som har dødd fra en i livet, på en eller annen måte...

Så trist å høre. Alltid trist å måtte si farvel til en elsket hund, men de vil alltid leve videre i minnene våre og jeg pleier å si til meg selv at de nå løper rundt på de "evige jaktmarker" og er fri for alle de plagene de har hatt i alderdommen... Og det unner jeg de..

Lenke til kommentar
Så trist :cry:

Men hun har jo levd et langt og sikkert veldig godt liv :)

-

 

Hvem har rett på hunden når det er en blandingshund uten å ha skrevet under papirer/kontrakt(?) men chippen står i navnet på dama ??

Venninna mi har fått problemer med xen sin, han skal ha tilbake bikkja for å selge den.

Da er det vel hun som står som eier, selv om han betalte for den ?

Står hunden reg på dama, og det ikke er skrevet noen kontrakt som kan tilsi at han har betalt hunden, så er det vel strengt tatt dama som eier hunden...

 

Gubben betalte schæfern her i huset, men hu ble reg på meg og var alltid MIN hund.. Hu ble en gave til meg liksom.

 

Evnt kan jo hu betale x'n for hunden og bli ferdig med det? Er vel ikke snakk om verdens høyeste sum siden det er en blanding vi snakker om, eller? Da burde jo alle blir fornøyd og ingenting kan slås ned på senere?

Lenke til kommentar

Det er snakk om en stor sum jo :p Betalte ni tusen for den.

Utrolig kjedelig sak da, at han skal ta tilbake hunden, for så å selge den!

De fikk meg seg et ark fra 'oppdretteren' men ingen skrev navnet sitt på det, altså, ingen kjøpskontrakt!

Og det blir feil av han at han skal ha tilbake hunden fordi han betalte den. Det var jo en GAVE. Jeg kan ikke ta tilbake gaver jeg har gitt til familie og venner bare fordi jeg har betalt for det.

Hun har papiret fra dyelegen(chip) hvor hun står som EIER, og xen som medeier. Men det spiller vel ingen rolle, så lenge hennes navn står der? Skal han selge må jo hun være enig.

Lenke til kommentar

Står han som medeier er det vel ikke ment som en gave? Da bør hun vel kjøpe ut han med halve summen. Nå er det vel ytters sjelden at noen vil betale noe særlig for en voksen hund - så sant den ikke har vist meget store bruksegenskaper eller er en verdifull avlshund? Forstår ikke at en uregistrert hund kan være verdt 9000,- jeg da??? men folk gjør jo så mye rart. De får legge ut hunden for salg, og se hvor mye noen vil gi for den og så får hun gi han halvparten for å få saken ut av verden? Høres ut som et ikke helt vennskaplig brudd??

Lenke til kommentar

Dette er en ekte mix til ni tusen. Ganske søt og kul hund. Har limt inn bilder av han i tråden sammen med Diesel :)

Hunden ble kjøpt til henne, som de skulle ha sammen. Siden det ble slutt for en stund siden er det hun som sitter igjen med han, og han har ikke sagt noe før i dag.

Ingen papirer er signert, uten dette chipgreia hvor hennes navn og adresse står og han som medeier.

Siden hun har fått han så skjønner jeg at hun ikke vil kjøpe den ut, og jeg skjønner at han er bitter.

Jeg har sagt at hun skal ringe advokat i morgen. Høre hva som er rett i dette tilfellet. Han kan hvertfall ikke ta hunden ut fra armene hennes for så å selge han videre.

Lenke til kommentar

Huff, det er dette som er så dumt med å "få hund av typen".

 

Heldigvis står jeg som eier på alt av papirer på begge mine hunder, og jeg har betalt for de med egne penger.

 

Skulle forholdet få en bitter slutt, så slipper jeg å bekymre meg for at typen min stikker av med begge hundene og selger de eller noe slikt.

Lenke til kommentar

Etter mye undersøkning og samtaler med oppdrettere med lang fartstid har man funnet ut at min hund er bærer for så og si alt av sykdommer en kineser kan ha. Idag ble kullsøster diagnosert med patella luxasjon bare fem mnd gammel :( Blir redd for hunden min og fly forbanna. Har ikke ord. Viste det var mye tull med kinesere og dårlige avlsdyr, men dette hadde jeg ikke forventet.

Lenke til kommentar
Etter mye undersøkning og samtaler med oppdrettere med lang fartstid har man funnet ut at min hund er bærer for så og si alt av sykdommer en kineser kan ha. Idag ble kullsøster diagnosert med patella luxasjon bare fem mnd gammel :( Blir redd for hunden min og fly forbanna. Har ikke ord. Viste det var mye tull med kinesere og dårlige avlsdyr, men dette hadde jeg ikke forventet.

Uff da, den er kjip. :hm:

 

Hva slags sykdommer er det snakk om, og hva innebærer de? Det er jo ikke alltid det slår ut i så stor grad at det blir noe problem...

Lenke til kommentar
Hva slags sykdommer er det snakk om, og hva innebærer de? Det er jo ikke alltid det slår ut i så stor grad at det blir noe problem...

Det å være bærer betyr at det ikke slår ut på henne, men hvis hun eller noen av hennes avkom parres med en annen bærer vil det gi syke hunder.

De sykdommene hun er bærer for er Calve-Legge-Perthes (CLP), Progressiv Retinal Atrofi (PRA), Keratoconjunctivitus Sicca (KCS), eller Tørre Øyne og Glaucom (grønn stær).

 

 

EDIT: det er brukt hanner og tisper som har gitt syke avkom i avl senere igjen. Er det utslag i sykdom skal foreldre og søsken, evt besteforeldre ut av avl. Ikke alle som gjør det, eller de unsylder seg med at det ikke er arvelig. Har ingenting å si om det er puff eller naken. Hunden til tanta di kan godt være bærer, men parres hun med frisk hanne vil det ikke gi utslag før avkommet parres med en bærer igjen.

Endret av mushi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...