Gå til innhold

Norges nye soldater!


Halvgud

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det var på CRC Sørreisa i Midt-Troms, under en evaluering vi hadde i februar, tror jeg det var. Luftforsvaret.

 

Det som også var litt ubehagelig var at når jeg tok av vernedrakta etterpå sto jeg der med våt M02 i 15 minus. Fikk heldigvis skifta etter hvert :p

Lenke til kommentar
Fysiske opptakskrav for HJK (i alle fall sånn som det var i '97, og alle gjelder kun gutter):

3000meter: 12.59

Push-Ups: 22

Sit-Ups: 30

Hang-Ups (undertak): 8

Benkpress: 60% av kroppsvekt

Alle disse er i treningstøy

I tillegg kommer 5000meter terrengløp i fullt stridsutstyr på 30 minutter, 50 meter rapellering (nok at du gjennomfører), 100meter sprint i fullt stridsutstyr + vernemaske på 20sek.

Tror det var det meste.

 

PS: Det forventes en gjennomsnittelig forbedring på 10% etter 2 uker, det var der jeg sprakk personlig.

 

Edit: Helt riktig, det heter HJK, ikke FJK (tenkte på FSK, tror jeg / aner ikke hvorfor jeg skrev feil)

Edit2: De fleste kravene er forøvrig de samme som for karakter 4 på "Godkjent infanteristkravene"

6213658[/snapback]

 

Takk for tipset om 10% forbedring, da gjelder det å stå på. De andre kravene skal jeg greie fint.

 

Dette er forøvrig kravene som står på www.hjk.mil.no

 

Søkeren må klare de fysiske minstekravene som er:

-5 hang ups (opptrekk)

-35 situps (festede bein)

-20 ryggups (ryggrulle)

-30 armhevinger (pushups)

-5000 m landeveisløp på under 26 minutter.

 

Jeg skal som sagt trene masse når jeg får tid (etter siste eksamen på fredag) for å være i god fysisk form til jeg skal inn.

Lenke til kommentar

Har nå vært 6mnd i sambandsbataljonen, å kan ikke akkurat klage.

Vil anbefale alle å komme seg ut i førstegangstjenesten. Du får et bra år med nye kamerater, du får kommet deg litt vekk fra hjemstedet osv, også kan du ta en del kurs gjennom VO gratis eller for en liten egenandel som sivilt ville kosta mye.

 

Anbefaler forresten de som har innrykk til Sambandsbataljon nå til sommer å velge Kommandoplasskompaniet, for de som også har lyst på C-lappen kan det være lurt å velge det som da blir nye TREN tropp i KKP.

Lenke til kommentar
Noen som vet hva treninga på madlamoen vil bestå av?

6239687[/snapback]

 

Pushup, situps, fri hvil (jegerhvil), AG-gym, jogging, hinderløyper, diverse lystbetont trening (fotball, volleyball etc.), marsjering m.m. Mye av det går greit hvis du har trent litt før.

Lenke til kommentar
Noen som vet hva treninga på madlamoen vil bestå av?

6239687[/snapback]

Kommer mye an på hvilken tropp du havner i. Der jeg var begrenset treningen seg stort sett til noen push-ups og sit-ups på oppstilling, samt litt AG-gym utpå dagen. Men vi trente en del på egenhånd da. Ble vel en en del push-ups når jeg tenker meg om. I tillegg hadde vi et par hinderløp og fysiske tester på slutten av rekrutten. Var også noen lange joggetur med full uniform, våpen og pakning til skytebanen. Når jeg tenker meg om drev vi også stadig vekk å skifta til I-antrekk på dagen, men husker ikke hva vi drev med. Tror vi var i styrkerommet en gang. Hadde aldri ballspill av noe slag.
Lenke til kommentar
Fysiske opptakskrav for HJK (i alle fall sånn som det var i '97, og alle gjelder kun gutter):

3000meter: 12.59

Push-Ups: 22

Sit-Ups: 30

Hang-Ups (undertak): 8

Benkpress: 60% av kroppsvekt

Alle disse er i treningstøy

I tillegg kommer 5000meter terrengløp i fullt stridsutstyr på 30 minutter, 50 meter rapellering (nok at du gjennomfører), 100meter sprint i fullt stridsutstyr + vernemaske på 20sek.

Tror det var det meste.

 

PS: Det forventes en gjennomsnittelig forbedring på 10% etter 2 uker, det var der jeg sprakk personlig.

 

Edit: Helt riktig, det heter HJK, ikke FJK (tenkte på FSK, tror jeg / aner ikke hvorfor jeg skrev feil)

Edit2: De fleste kravene er forøvrig de samme som for karakter 4 på "Godkjent infanteristkravene"

6213658[/snapback]

 

Takk for tipset om 10% forbedring, da gjelder det å stå på. De andre kravene skal jeg greie fint.

 

Dette er forøvrig kravene som står på www.hjk.mil.no

 

Søkeren må klare de fysiske minstekravene som er:

-5 hang ups (opptrekk)

-35 situps (festede bein)

-20 ryggups (ryggrulle)

-30 armhevinger (pushups)

-5000 m landeveisløp på under 26 minutter.

 

Jeg skal som sagt trene masse når jeg får tid (etter siste eksamen på fredag) for å være i god fysisk form til jeg skal inn.

6215691[/snapback]

 

 

Du må være klar over at det er noen uformelle krav som de fleste bare kan gjette på. Neimen om jeg vet, men det absolutt barskeste mennesket jeg kjenner var marinejeger, og han er jo en rimelig spesiell fyr.

Lenke til kommentar
Jeg skal som sagt trene masse når jeg får tid (etter siste eksamen på fredag) for å være i god fysisk form til jeg skal inn.

6215691[/snapback]

Lykke til, bare husk at de fleste som står løpet ut har 2-4 ganger bedre resultat på testene enn minimumskravet. En annen ting du bør passe på er skader, det er utrolig mange som blir sendt hjem fra opptaket med ødelagt rygg og lignende.

 

Det viktigste er uansett psyken, alle kan klare de fysiske testene med litt trening i kofferten. Det er hvordan du klarer deg etter 3-5 dager uten mat og søvn som er det avgjørende. ;)

Lenke til kommentar
Er innkalt til 2.Bataljon på Skjold. Håpet at de snart kunne aktivere utvalgt forumet. Anyway, noen andre her som skal til Skjold? :)

6208237[/snapback]

Du får håpe og be om at du ikke kommer i støttekompaniet i 2. bataljon.

6241328[/snapback]

 

Å? Hva skjer der?

Lenke til kommentar

Jeg slapp førstegangstjenesten fordi jeg fikk 6 av 9 på synstesten. 9 av 9 på alt annet. Perfekt teoritest. Har også en svak eksem i hodebunnen som krever "regelmessig hårvask". Noe legen skrev på papirene mine. Så når jeg kom inn majoren ønsket han meg bare lykke til, og sendte meg på dør med noen ark hvor det sto at jeg var fritatt :roll: Enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Jeg slapp førstegangstjenesten fordi jeg fikk 6 av 9 på synstesten. 9 av 9 på alt annet. Perfekt teoritest. Har også en svak eksem i hodebunnen som krever "regelmessig hårvask". Noe legen skrev på papirene mine. Så når jeg kom inn majoren ønsket han meg bare lykke til, og sendte meg på dør med noen ark hvor det sto at jeg var fritatt  :roll: Enkelt og greit.

6252233[/snapback]

 

Opplevde du det som en positiv eller negativ ting?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...