Gå til innhold

Norges nye soldater!


Halvgud

Anbefalte innlegg

Etter å ha vært et halvt år i Heimevernet ville jeg nok valgt enhver drittjobb i det sivile foran et år til i militæret.

6098057[/snapback]

Høres ut som at jeg kan være glad for at jeg endret mitt valg fra HV til Luftforsvaret etter sesjon :D

 

Det skal VELDIG mye penger til før jeg hadde byttet bort de 7 månedene jeg hadde i Sørreisa. Penger har jeg 50 år på å tjene, førstegangstjenesten bare én gang.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man har ingen utgifter i førstegangstjenesten, annet enn de man selv pådrar seg. Man får en hel del gratis. Eksempel; min bror som unnagjorde førstegangstjeneste 05-06 (dimma for noen måneder siden) tok vekterkurs. Det var gratis. I det sivile liv koster det fort 7-8000 kroner, og jeg skal love dere at vekterkurs er noe som er fint å ha på CV hvis man søker jobber som relaterer litt til det. Nå har han fått jobb som grenader på Sessvollmoen her borte, ca 15-20 minutter med bil fra der vi bor. Man får alle mulige tillegg og så videre, det er risikotillegg (betinger selvsagt at du bedriver en høyrisikoaktivitet), det er øvelsestillegg, det er utenlandstillegg også videre. Forsvaret er absolutt en flott arbeidsplass!

Endret av Aleks_r
Lenke til kommentar
Man har ingen utgifter i førstegangstjenesten, annet enn de man selv pådrar seg. Man får en hel del gratis. Eksempel; min bror som unnagjorde førstegangstjeneste 05-06 (dimma for noen måneder siden) tok vekterkurs. Det var gratis. I det sivile liv koster det fort 7-8000 kroner, og jeg skal love dere at vekterkurs er noe som er fint å ha på CV hvis man søker jobber som relaterer litt til det. Nå har han fått jobb som grenader på Sessvollmoen her borte, ca 15-20 minutter med bil fra der vi bor. Man får alle mulige tillegg og så videre, det er risikotillegg (betinger selvsagt at du bedriver en høyrisikoaktivitet), det er øvelsestillegg, det er utenlandstillegg også videre. Forsvaret er absolutt en flott arbeidsplass!

6139267[/snapback]

 

Akkurat det jeg ville høre. En utmerket grunn til å ikke "skulke" militæret :yes:

Lenke til kommentar
Man har ingen utgifter i førstegangstjenesten

6139267[/snapback]

Jeg lån på bil og utgifter til Protein/tilskudd, så utgifter har jeg uansett.

6140637[/snapback]

 

Hadde du lest litt lenger, hadde du lest følgende; Man har ingen utgifter i førstegangstjenesten, unntatt de man selv pådrar seg.

 

Vil tro at proteintilskudd og billån er noe du selv har valgt, og dermed pådratt deg?!

Lenke til kommentar
Man har ingen utgifter i førstegangstjenesten

6139267[/snapback]

Jeg lån på bil og utgifter til Protein/tilskudd, så utgifter har jeg uansett.

6140637[/snapback]

 

Hadde du lest litt lenger, hadde du lest følgende; Man har ingen utgifter i førstegangstjenesten, unntatt de man selv pådrar seg.

 

Vil tro at proteintilskudd og billån er noe du selv har valgt, og dermed pådratt deg?!

6140664[/snapback]

Vel jeg er snart 21, mener militæret at jeg ikke skulle kjøpe meg bil på 3 år? Å jeg nekter og selge min elskede bare for at jeg skal være borte i 6 måneder. 6 måneder jeg sikkert kommer til og gå ned 5-10kg siden jeg ikke får trent eller spist skikkelig.

 

Å så mye jeg gleder meg.

Lenke til kommentar
Man har ingen utgifter i førstegangstjenesten

6139267[/snapback]

Jeg lån på bil og utgifter til Protein/tilskudd, så utgifter har jeg uansett.

6140637[/snapback]

 

Hadde du lest litt lenger, hadde du lest følgende; Man har ingen utgifter i førstegangstjenesten, unntatt de man selv pådrar seg.

 

Vil tro at proteintilskudd og billån er noe du selv har valgt, og dermed pådratt deg?!

6140664[/snapback]

Vel jeg er snart 21, mener militæret at jeg ikke skulle kjøpe meg bil på 3 år? Å jeg nekter og selge min elskede bare for at jeg skal være borte i 6 måneder. 6 måneder jeg sikkert kommer til og gå ned 5-10kg siden jeg ikke får trent eller spist skikkelig.

 

Å så mye jeg gleder meg.

6140692[/snapback]

 

Militæret nekter deg ingenting, men i likhet med dem ville jeg anbefalt ikke å betale årsavgift og forsikring det året du er inne. Ser at du bare skal være inne i 6 måneder. Grunnen til at du ikke skal være inne lenger vet ikke jeg, men du får selv bestemme om du er villig til å betale for en bil du ikke bruker eller ikke.

Lenke til kommentar
Militæret nekter deg ingenting, men i likhet med dem ville jeg anbefalt ikke å betale årsavgift og forsikring det året du er inne. Ser at du bare skal være inne i 6 måneder. Grunnen til at du ikke skal være inne lenger vet ikke jeg, men du får selv bestemme om du er villig til å betale for en bil du ikke bruker eller ikke.

6140721[/snapback]

Hjelper fint lite og avskilte bilen i august for så og sette skiltene på i Mars igjen, tjener ingenting på det må uansett betale full årsavgift.. Grunnen til at jeg ikke skal lenger er siden det er Heimevernet.

Lenke til kommentar
Militæret nekter deg ingenting, men i likhet med dem ville jeg anbefalt ikke å betale årsavgift og forsikring det året du er inne. Ser at du bare skal være inne i 6 måneder. Grunnen til at du ikke skal være inne lenger vet ikke jeg, men du får selv bestemme om du er villig til å betale for en bil du ikke bruker eller ikke.

6140721[/snapback]

Hjelper fint lite og avskilte bilen i august for så og sette skiltene på i Mars igjen, tjener ingenting på det må uansett betale full årsavgift.. Grunnen til at jeg ikke skal lenger er siden det er Heimevernet.

6140755[/snapback]

 

Ok. Nei det er som sagt opp til deg selv og avgjøre hva som er det beste for deg økonomisk. Er det snakk om en dyr bil, som du har masse lån på, ville jeg vurdert å selle den forså å kjøpe en ny en senere for dimmepengene. Og ja, du kan få en grei bil for under 20.000 :p

Lenke til kommentar
Ok. Nei det er som sagt opp til deg selv og avgjøre hva som er det beste for deg økonomisk. Er det snakk om en dyr bil, som du har masse lån på, ville jeg vurdert å selle den forså å kjøpe en ny en senere for dimmepengene. Og ja, du kan få en grei bil for under 20.000 :p

6140766[/snapback]

Beste for meg uansett om jeg har bil eller ikke er og dimme, noe jeg også har planer om å gjøre. Å jeg selger aldri bilen min før jeg blir lei den, noe jeg aldri vil bli :love:

Lenke til kommentar
Ok. Nei det er som sagt opp til deg selv og avgjøre hva som er det beste for deg økonomisk. Er det snakk om en dyr bil, som du har masse lån på, ville jeg vurdert å selle den forså å kjøpe en ny en senere for dimmepengene. Og ja, du kan få en grei bil for under 20.000 :p

6140766[/snapback]

Beste for meg uansett om jeg har bil eller ikke er og dimme, noe jeg også har planer om å gjøre. Å jeg selger aldri bilen min før jeg blir lei den, noe jeg aldri vil bli :love:

6140820[/snapback]

 

Hvilke bil er det snakk om? Har du mye lån på'n?

Lenke til kommentar
Militæret nekter deg ingenting, men i likhet med dem ville jeg anbefalt ikke å betale årsavgift og forsikring det året du er inne. Ser at du bare skal være inne i 6 måneder. Grunnen til at du ikke skal være inne lenger vet ikke jeg, men du får selv bestemme om du er villig til å betale for en bil du ikke bruker eller ikke.

6140721[/snapback]

Hjelper fint lite og avskilte bilen i august for så og sette skiltene på i Mars igjen, tjener ingenting på det må uansett betale full årsavgift.. Grunnen til at jeg ikke skal lenger er siden det er Heimevernet.

6140755[/snapback]

halvt år, halv årsavgift.

Lenke til kommentar
Man har ingen utgifter i førstegangstjenesten

6139267[/snapback]

Jeg lån på bil og utgifter til Protein/tilskudd, så utgifter har jeg uansett.

6140637[/snapback]

 

Billånet ditt blir fryst, med mindre det er av en slik størrelse at det kan dekkes av dagpenger/månedslønn. Proteiner har du da råd til uansett. Dessuten; det er ikke værre enn at du avskilter bilen mens du er inne, også får du skilter på den igjen etter endt tjeneste. Dessuten er det ingen som sier at du (dersom du absolutt trenger mer penger) kan ha helgejobb, når du har perm.

Lenke til kommentar

Grattis med den! Da er dimmepenga på konto snart da :)

Bor ikke i Sørreisa nei, og takk for det. Hehe. Men jeg var i luft selv, husker en i troppen endte opp som vaktsoldat der. Er det ikke sånn at dere ikke får komme inn i fjellet, men må holde dere utenfor? Er ikke det litt kjedelig a?

Lenke til kommentar

Takk, dimmepengene kommer vel i slutten av juni, tror jeg.

Sørreisa er jo ikke store stedet, så kan tenke meg det muligens kan være kjedelig å bo der. Men tiden på stasjonen der og alle de jeg ble kjent med vil jeg ikke bytte for noenting :)

 

Det siste tok jeg på PM :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...