Gå til innhold

Norges nye soldater!


Halvgud

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9817234daf
Har egentlig veldig lyst til å søke meg inn i MJK. Blir ikke før til neste høst jeg skal inn til føstegangstjeneste, men jeg har veldig lyst til å gjøre noe gøy i militæret. Tips, er dere snille?

 

MJK, hvordan er det, egentlig? Noen her som er med i kommandoen?

6451270[/snapback]

 

Du søker ikke MJK for å få en interessant førstegangstjeneste. Du søker MJK for å kjempe i strid og gjøre karriere i militæret.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har egentlig veldig lyst til å søke meg inn i MJK. Blir ikke før til neste høst jeg skal inn til føstegangstjeneste, men jeg har veldig lyst til å gjøre noe gøy i militæret. Tips, er dere snille?

 

MJK, hvordan er det, egentlig? Noen her som er med i kommandoen?

6451270[/snapback]

 

Du søker ikke MJK for å få en interessant førstegangstjeneste. Du søker MJK for å kjempe i strid og gjøre karriere i militæret.

6452810[/snapback]

 

 

:wee:

Lenke til kommentar
Har egentlig veldig lyst til å søke meg inn i MJK. Blir ikke før til neste høst jeg skal inn til føstegangstjeneste, men jeg har veldig lyst til å gjøre noe gøy i militæret. Tips, er dere snille?

 

MJK, hvordan er det, egentlig? Noen her som er med i kommandoen?

6451270[/snapback]

 

Du søker ikke MJK for å få en interessant førstegangstjeneste. Du søker MJK for å kjempe i strid og gjøre karriere i militæret.

6452810[/snapback]

Nettopp. Har trossalt tenkt i flere måneder på dette, og vil faktisk prøve meg på det.
Lenke til kommentar
Av 75 personer som fullførte førstegangstjenesten i kompaniet mitt i Porsanger Jegerbataljon i '98 har 61 av oss vært på utenlandsoppdrag i ettertid...

Så jeg vil ikke si at MJK er så veldig mye bedre enn andre steder hvis du skal gå for en videre karriære.

6453866[/snapback]

 

skal selv til porsangmoen om litt over en måneds tid. gleder meg som en unge. fikk du tilbud om kontrakt når slutten av førstegangstjenesten nærmet seg? Hvis jeg har forstått det riktig har du selv hatt utenlandstjeneste. Afghanistan, am I right?

Lenke til kommentar

Driver og tenker på læretida i Forsvaret jeg. Men først må jeg inn på flyfag. Så får vi se om det blir flyteknikk eller avionikk, så er det læretid med inkludert førstegangstjeneste, befalutdannelse, fagprøve og bevis og til slutt: generell studiekompetanse.

 

Er dette knall? Visst faen :D

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+9817234daf
Noen andre her som skal inn 25. September på madla?

Hvilke muligheter har jeg der for å komme meg videre til MJK?

Hvilke muligheter har jeg der for å komme inn som kystjeger?

 

Helst svar fra noen som har erfaringer på dette omeråde

6525342[/snapback]

 

Du kan verken søke MJK eller KJK i september. Synd men sant. Er selv september-kull.

Lenke til kommentar
Noen andre her som skal inn 25. September på madla?

Hvilke muligheter har jeg der for å komme meg videre til MJK?

Hvilke muligheter har jeg der for å komme inn som kystjeger?

 

Helst svar fra noen som har erfaringer på dette omeråde

6525342[/snapback]

 

Du kan verken søke MJK eller KJK i september. Synd men sant. Er selv september-kull.

6525357[/snapback]

 

Ok, høres jo morsomt ut da, alt jeg egentlig nevnte på sesjon at jeg ville, blir utelukka :p Noe annet morsomt vi får tilgang til da som septemberkull? siden de 2 valgmulighetene faller ut

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Stort sett er det bare drittstillinger du kan velge mellom i september. Ting som våpenassistent, sjåfør, vaktsoldat osv. er ikke veldig interessante avdelinger. Kom deg på båt. Hvis du havner på MTB (missiltorpedobåt) så får du dimme i juni, selv om du kom inn i september.

Lenke til kommentar
Stort sett er det bare drittstillinger du kan velge mellom i september. Ting som våpenassistent, sjåfør, vaktsoldat osv. er ikke veldig interessante avdelinger. Kom deg på båt. Hvis du havner på MTB (missiltorpedobåt) så får du dimme i juni, selv om du kom inn i september.

6525441[/snapback]

 

Nice ;) da satser jeg på det ;)

Lenke til kommentar
Stort sett er det bare drittstillinger du kan velge mellom i september. Ting som våpenassistent, sjåfør, vaktsoldat osv. er ikke veldig interessante avdelinger. Kom deg på båt. Hvis du havner på MTB (missiltorpedobåt) så får du dimme i juni, selv om du kom inn i september.

6525441[/snapback]

 

Nice ;) da satser jeg på det ;)

6525464[/snapback]

 

Ting forandrer seg fra år til år. Det var flere fra kompaniet mitt (septemberskolen) som kom til marinejegerkommandoen (sjåfør, fallskjermpakker o.l.), men så blir man ikke akkurat marinejeger av det da.

Troppssjefen min fortalte meg for noen mnd siden at sjøforsvarets operative avdelinger manglet folk, og at juli-innrykket ikke var stort nok for å dekke behovet, så det er godt mulig at det er mange interessante stillinger i september. Prøv å kom deg i 3. kompani, tropp 2, da får du en meget ok troppssjef.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Ting forandrer seg fra år til år. Det var flere fra kompaniet mitt (septemberskolen) som kom til marinejegerkommandoen (sjåfør, fallskjermpakker o.l.), men så blir man ikke akkurat marinejeger av det da.

Troppssjefen min fortalte meg for noen mnd siden at sjøforsvarets operative avdelinger manglet folk, og at juli-innrykket ikke var stort nok for å dekke behovet, så det er godt mulig at det er mange interessante stillinger i september. Prøv å kom deg i 3. kompani, tropp 2, da får du en meget ok troppssjef.

6525672[/snapback]

 

Operative avdelinger vil si vakt og sikring og diverse fartøy, i tillegg til MJK og KJK, men det er nok ikke de to sistnevnte avdelingene det var snakk om.

 

Han har ingen mulighet å påvirke hvilken tropp han kommer i. 3.2 er Fen Berg, right?

Lenke til kommentar
Ting forandrer seg fra år til år. Det var flere fra kompaniet mitt (septemberskolen) som kom til marinejegerkommandoen (sjåfør, fallskjermpakker o.l.), men så blir man ikke akkurat marinejeger av det da.

Troppssjefen min fortalte meg for noen mnd siden at sjøforsvarets operative avdelinger manglet folk, og at juli-innrykket ikke var stort nok for å dekke behovet, så det er godt mulig at det er mange interessante stillinger i september. Prøv å kom deg i 3. kompani, tropp 2, da får du en meget ok troppssjef.

6525672[/snapback]

 

Operative avdelinger vil si vakt og sikring og diverse fartøy, i tillegg til MJK og KJK, men det er nok ikke de to sistnevnte avdelingene det var snakk om.

 

Han har ingen mulighet å påvirke hvilken tropp han kommer i. 3.2 er Fen Berg, right?

6525694[/snapback]

 

Hvis du plasserer deg litt lurt i køen så har man en slags mulig til å påvirke. 3.2 er Fen Bysheim. 6. kompani ble nedlagt etter skole 0509.

 

Hvilke avdelinger som er operative avhenger, så vidt jeg vet, av hvilke avdelinger som er med i NRF. Dessuten, så er det mange Vakt&Sikring-soldater som har en ganske givende tjeneste, hvertfall hvis man setter pris på felt-øvelser o.l. Jeg personlig har ikke vært på øvelse siden Madla, kjekt å ha en tjeneste som er viktigere enn forskriftene for vernepliktige :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...