Gå til innhold

Norges nye soldater!


Halvgud

Anbefalte innlegg

Ville heller vært et år i forsvaret enn å jobbe på Macdonalds, Esso osv som jeg ser mange unge jenter gjør.

6095319[/snapback]

 

For min del hadde valget vært rimelig enkelt. Heller ~100 kroner timen enn 120 kroner dagen. Lett. Hadde det vært som grenader/befal der lønnen er _litt_ bedre, skulle jeg heller vurdert forsvaret vs. McDonalds/Esso.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ville heller vært et år i forsvaret enn å jobbe på Macdonalds, Esso osv som jeg ser mange unge jenter gjør.

6095319[/snapback]

 

For min del hadde valget vært rimelig enkelt. Heller ~100 kroner timen enn 120 kroner dagen. Lett. Hadde det vært som grenader/befal der lønnen er _litt_ bedre, skulle jeg heller vurdert forsvaret vs. McDonalds/Esso.

6096177[/snapback]

 

Greia er jo at hvis du velger å jobbe et år så er det jo mange som må finne seg et sted å bo, og boutgifter, matutgifter etc. er dyre.

Det er en myte at man har så dårlig råd i førstegangstjenesten. Man har ca 3600 kroner hver mnd i lommepenger, det er mer enn jeg forventer å ha som student. Dessuten så får man jo 20k når man dimmer.

Lenke til kommentar
Ville heller vært et år i forsvaret enn å jobbe på Macdonalds, Esso osv som jeg ser mange unge jenter gjør.

6095319[/snapback]

 

For min del hadde valget vært rimelig enkelt. Heller ~100 kroner timen enn 120 kroner dagen. Lett. Hadde det vært som grenader/befal der lønnen er _litt_ bedre, skulle jeg heller vurdert forsvaret vs. McDonalds/Esso.

6096177[/snapback]

 

Greia er jo at hvis du velger å jobbe et år så er det jo mange som må finne seg et sted å bo, og boutgifter, matutgifter etc. er dyre.

Det er en myte at man har så dårlig råd i førstegangstjenesten. Man har ca 3600 kroner hver mnd i lommepenger, det er mer enn jeg forventer å ha som student. Dessuten så får man jo 20k når man dimmer.

6096374[/snapback]

 

man tar jo ikke førstegangstjenesten for å tjene penger, da har man misforstått.

Lenke til kommentar
Ville heller vært et år i forsvaret enn å jobbe på Macdonalds, Esso osv som jeg ser mange unge jenter gjør.

6095319[/snapback]

 

For min del hadde valget vært rimelig enkelt. Heller ~100 kroner timen enn 120 kroner dagen. Lett. Hadde det vært som grenader/befal der lønnen er _litt_ bedre, skulle jeg heller vurdert forsvaret vs. McDonalds/Esso.

6096177[/snapback]

120 kroner dagen, gratis mat, gratis husly, store rabatter på reiser, trening m.m.

Noen er også så heldig å få gratis tur til Italia, Svalbard, Spania, Hellas, Tyrkia osv. Så har man endel kurstilbud til en billig penge. 20.000 i dimmepenger er greit å få med seg også.

 

Greit nok, menige er underbetalt (ihvertfall de som er ute og seiler eller om er lenge vekke i felten). Men det slår nå Mcdonalds/Esso uansett.

 

Og så får man anledning til å verve seg da. Ikke mange 19-20 åringer som har muligheten til å tjene 400k< i året da.

Lenke til kommentar
Da kom brevet...Sessvollmoen ved Gardermoen 17. august, deretter transportert til Bardufoss. Førstegangstjenesten skal gjennomføres i Hærens Sambandsbataljon. Har litt blandede følelser akkurat nå. Det kan nok bli ganske interessant (i og med at jeg får "leke" med tekniske duppeditter :p), men jeg vil også tro at det blir en god del slit. Noen andre som skal samme sted?

6078723[/snapback]

Som skrevet i ganske mange andre tråder nå, du skal på samme sted som to av vennene mine.

 

Jeg ble uttkalt til ingeniør ved Skjold garnison. Fint om andre som skal tid melder seg. Fint å ha noen med kanskje noen av de samme intressene.

6078763[/snapback]

Skjold? Uff, jeg føler virkelig med deg. Jeg har nå 52 dager igjen av min førstegangstjeneste på Skjold i 2. Bataljon, og jeg kan trygt si at jeg gleder meg noe helt enormt til å komme meg bort fra den møkkaplassen.

Lenke til kommentar

Er for tiden i 3. Gardekompani, og er noe som kan anbefales. For de som ikke vet hva vi driver med, så er vi det kompaniet som driver med musikk og drill. Mye hard jobbing, strenge befal, inspeksjoner og slikt de første 5-6mnd. Men "kicket" man får av å stå på en drillarena foran flere tusen mennesker gjør det værdt det. Dessuten får man ofte en del utenlandsturer. I år skal vi til Sveits, Sverige og Russland. I fjor var de i Australia, USA og Skottland. For å bli med i musikk- og signaltroppen må man kunne spille et korpsinstrument og har en liten opptaksprøve. Drilltroppen krever ingen "forhåndskunnskaper", men må ha god motivasjon. De blir valgt ut på bagrunn av et intervju og en aspirantperiode. Tror de begynte med rundt 70 mann elns, og ble til slutt 40.

 

For eventuelle interisserte: Noen utdrag fra årets Norsk militær tattoo (linjene er litt treige da)

 

Dovregubbens hall

 

Drill stilledel

 

Tjenesten består i av svært mye slo, en god del fyfo og en del musikk for de i musikk og signal. Felt har vi hatt ganske lite av, men har nå hatt noen leksjoner.

 

Info

Endret av Josten
Lenke til kommentar
Da kom brevet...Sessvollmoen ved Gardermoen 17. august, deretter transportert til Bardufoss. Førstegangstjenesten skal gjennomføres i Hærens Sambandsbataljon. Har litt blandede følelser akkurat nå. Det kan nok bli ganske interessant (i og med at jeg får "leke" med tekniske duppeditter :p), men jeg vil også tro at det blir en god del slit. Noen andre som skal samme sted?

6078723[/snapback]

Som skrevet i ganske mange andre tråder nå, du skal på samme sted som to av vennene mine.

 

Jeg ble uttkalt til ingeniør ved Skjold garnison. Fint om andre som skal tid melder seg. Fint å ha noen med kanskje noen av de samme intressene.

6078763[/snapback]

Skjold? Uff, jeg føler virkelig med deg. Jeg har nå 52 dager igjen av min førstegangstjeneste på Skjold i 2. Bataljon, og jeg kan trygt si at jeg gleder meg noe helt enormt til å komme meg bort fra den møkkaplassen.

6098810[/snapback]

 

Fortell mer om hvordan det er der. Kaldt og jævlig? Hva gjør dere på en typisk dag der oppe?

Lenke til kommentar

Ble 18 år i fjor, alle jeg kjente ble innkalt til sesjon unntatt meg :( !

 

Hva må jeg gjøre for å få innkallelse? leverte sånn sak jeg fikk tilsendt når jeg var 17, hvor jeg måtte fylle ut en del personlig info osv.

Har også sendt mail til forsvaret med spm om hvorfor jeg ikke ble innkalt, men 0 svar.

 

Skal ikke ALLE inn til sesjon da?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Jeg gleder meg absolutt til militæret.  :yes: Skal muligens søke befalskole, til tross for at det skal være hardere enn fallskjermskolen.  :cool:

6108396[/snapback]

 

Hva er "fallskjermskolen"?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...