Gå til innhold

Flytråden for de reiseglade


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Heisann.

 

Ny i denne delen av forumet men tenkte jeg skulle henge litt mer her og det har sine årsaker.

Det neste året så kommer jeg til å reise endel, hvor og når vet jeg ikke enda men dette er bare ferie og moro.

Blir endel fridager og har satt av litt penger til dette så har litt planer men tenker jeg skal planlegge litt godt..

 

Har ikke flydd så alt for mye, 1 til 2 ganger per år de siste 5 årene men neste år blir det mer.

Europa er det som er planen i første omgang og jeg kommer mest til å reise alene, kommer sikkert til å spørre mer men har et par spørsmål til dere som farter endel.

 

Har søkt litt på nettet etter priser osv, syns dette kan virke litt rotete til tider men har dere noen anbefalinger der? Altså sider med priser osv.

Jeg kommer mest sannsynlig til å ta ukesturer eller bare torsdag-søndags turer pga jeg dessverre har en jobb jeg må følge opp også, lønner det seg da å gå for pakkepris eller bestille fly+hotell for seg?

Skjønner at dette kan være individuelt men tenkte jeg bare skulle lufte spørsmålene mine.

En annen ting, jeg bor i oslo så gardermoen blir vel avfartssted men hvordan er rygge i forhold mtp avganger, pris og destinasjoner?

 

Ser dere prater mye om bonusordninger osv er dette noe jeg bør vurdere hvis jeg skal fly endel i løpet av et år eller er dette mest forbeholdt firmareiser, jobb osv..

Såvidt hørt om det så hvis jeg spør dumt så får dere unnskylde meg.

Lenke til kommentar

Skal reise med Ryanair til uken. Har sjekket inn online, og oppdaget nå at jeg har glemt en bokstav i etternavnet mitt. Bruker aldri den bokstaven,(holt -> holdt) men den står i passet mitt, og jeg vet jeg skal ha den med. Noen som vet hvor strenge Ryanair er på dette?

Lenke til kommentar
Da jeg resite med KLM i påsken forsvant Ø'en i etternavnet mitt i bookingen. Pleier vanligvis å fremkomme som O eller OE dersom jeg bestiller med Ø, men bokstaven forsvant så hele navnet ble en bokstav mindre. Flyselskapet påpekte ikke dette.

KLM foretrekker OE. Og KLM tillater også inntil "to bokstavfeil" i et navn. Så du var innenfor!;-)

Lenke til kommentar
Og KLM tillater også inntil "to bokstavfeil" i et navn. Så du var innenfor!;-)
Godt å høre. Var en smule bekymret da jeg har lest diverse skrekkhistorier på nett.

 

Videre bør Æ legges inn som AE, Ø som OE, og Å som AA. Jeg registrer at VG hevder noen flyselskap har laget problemer med det grunnet en bokstav mer enn lengden på navnet(uklart for meg hvilke...) - men hvis du ser i det maskinlesbare feltet på ditt pass vil du se at Ø-en i navnet ditt er skrevet OE(etc).

 

I stor grad tror jeg dette bunner ut i om du møter en fryktelig streng checkin-agent, og antagelig med lavprisselskap involvert...

Lenke til kommentar
Tja, jeg bruker det i reisebyråsammenheng, men hvis du skal på fritidsreise vil jeg heller anbefale deg å bruke f.eks Wideroe eller Travelpartner. Disse er jo bygget opp under amadeus systemet.

 

Og Wideroe.no tar vel bare 25 kroner i gebyr - i tillegg til å ta seg av setebestillinger og annet som ellers er "VIP-pakke" hos en del andre over chat/telefon - som er døgnbetjent! Eneste som er problematisk er selskaper som ikke lar billigbilletter utstedes på andre selskapers dokumenter(701 for WF). Jeg vil skryte av Widerøe ihvertfall!

 

Amadeus er et bookingssystem som brukes - ikke nødvendigvis for å programmere noe som helst - i reisebyråer for booking - hovedsaklig basert på "koder" og ikke "webbasert" - selvom det vel nå har kommet et mer webbasert Amadeus - som jeg tror de fleste rutinerte Amadeusbruker ikke benytter.

 

Men du må være reisebyrå/flyselskapsansatt for å ha noe nytte av Amadeus!

Endret av PlatinumFlyer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...