Gå til innhold

Flytråden for de reiseglade


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal reise til Thailand sånn i utganspunktet 8 juni og retur 13 juli, men kan + - noen dager på begge disse for å få billigst mulig reise. Har vært inne på finn.no daglig og sjekket billettpris. Er det noen som kan gjøre en kvalifisert gjetning når dette kommer til å være på sitt billigste ? . Burde jeg kjøpe nå eller vente ? ...

Lenke til kommentar

Skal til London i slutten av April. Ryanair er utelukket, så blir antakelig Norwegian eller SAS vi flyr med. Lønner det seg å bestille med en gang, eller pleier det å dukke opp enda billigere billetter med jevne mellomrom?

 

Hvor gammel er du? er du under 26 så har SAS ungdomsbiletter også. Kan hende det er billigst å fly ett selskap ned, og ett annet opp :)

Lenke til kommentar

Litt utenom trådens tema, men er Boston en by det er verdt å besøke? Skal til faren min i Connecticut neste uke og vi vurderer en tur til New York eller Boston i helgen. New York har jeg jo vært en del i, men man blir ikke lei NY heller. Boston er lenger kjøretur, men er det noe spennende å se der?

Byen har ingen uunnværlige severdigheter, men jeg likte den og det var morro for barn i alle aldre å være med på å rope slagord mens man kastet te i havet.

 

Jeg ville imidlertid ikke dratt dit på vinteren. Ikkeno morro å se nordøst-statene da.

 

Noe jeg fikk mange advarsler mot var å prøve å kjøre i byen. Man har ikke et vanlig amerikansk rutenett av veier, men noe mer i retning mønsteret til en gammel Italiensk by. Selv til fots hadde jeg problemer med å holde riktig retning. Og trafikken kan være veldig treg, det er nesten umulig å finne parkeringsplasser og politiet liker å bøtelegge utenbys folk som er så dumme å prøve å kjøre i denne byen..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Litt utenom trådens tema, men er Boston en by det er verdt å besøke? Skal til faren min i Connecticut neste uke og vi vurderer en tur til New York eller Boston i helgen. New York har jeg jo vært en del i, men man blir ikke lei NY heller. Boston er lenger kjøretur, men er det noe spennende å se der?

Byen har ingen uunnværlige severdigheter, men jeg likte den og det var morro for barn i alle aldre å være med på å rope slagord mens man kastet te i havet.

 

Jeg ville imidlertid ikke dratt dit på vinteren. Ikkeno morro å se nordøst-statene da.

 

Noe jeg fikk mange advarsler mot var å prøve å kjøre i byen. Man har ikke et vanlig amerikansk rutenett av veier, men noe mer i retning mønsteret til en gammel Italiensk by. Selv til fots hadde jeg problemer med å holde riktig retning. Og trafikken kan være veldig treg, det er nesten umulig å finne parkeringsplasser og politiet liker å bøtelegge utenbys folk som er så dumme å prøve å kjøre i denne byen..

Har vært i Connecticut før på denne tiden, så vet hvor dødt det kan være, men regner med at selv Boston er mer spennende enn en småby i Long Island Sound. ;) Men høres ut som om det er greit å holde seg til NY da.
Lenke til kommentar

Jeg syntes Boston var en kjempefin by! Mye roligere enn New York i hvertfall, så godt med en liten avkobling. Er du interessert i amerikansk historie, anbefaler jeg freedom trail, som tar deg gjennom mange viktige steder i USAs historie.

 

Ellers syntes jeg også Sam Adams sitt bryggeri var verdt et besøk. Du får besøke det opprinnelige bryggeriet deres, og får en proff tur med påfølgende ølsmaking etterpå. Koster ingen ting, men du bør helst donere en liten sum til en veldedig organisasjon. Tar ca 15 minutter med subway fra sentrum.

 

Selv var jeg der på sommeren, og da var det ganske mye liv, og nok av ting å finne på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Flyr for første gang til USA på mai, og har en del spørsmål jeg gjerne skulle hatt svar på.

 

Har kjøpt billett med Norwegian, Trondheim - New York, med en mellomlanding i Oslo

Jeg har i utgangspunktet ikke tenkt å sjekke inn noe bagasje, men hvis jeg blir nødt til det, trenger jeg vel ikke å bry meg med den i Oslo?

 

Blir det mulighet for tax free i Trondheim eller Oslo? Og det er vel ikke noe problem å komme seg gjennom JFK med snus?

 

Når jeg kommer til værnes, er det "bookingreferansen" i eposten jeg har fått fra norwegian jeg skal skrive inn i de maskinene for å få billettene mine? Trenger jeg noe annet enn det nummeret og pass for å komme med til USA?

 

 

Siste spørsmål, siden man skal vise returbillett ved ankomst, har jeg tenkt å bestille en flex billett fra Norwegian for å få pengen tilbake etter å ha vist fram denne.

Trenger jeg her barre referansenr. fra norwegian for å "vise" fram returbillett? Og hvor enkelt er det å få pengene tilbake for en slik billett?

Lenke til kommentar

Tax-free blir i Oslo, både på utreise og hjemreise. Om du sjekker bagasje så går det automatisk på veien bort til USA, hjemreise må du hente på Oslo og sjekke inn på nytt. Snus i USA går fint så vidt jeg vet. Du bruker bookingreferansen på innsjekk.

 

VIKTIG: Du må fylle inn og få godkjent ESTA (innreisetillatelse), du kan bli værende opptil 90 dager under Visa Waiver Program (det vanlige norske turister i USA har). Gjøres her: https://esta.cbp.dhs.gov/esta/

Lenke til kommentar

Med gjennomgående billett trenger man kun ta bagasjen gjennom tollen på Gardermoen når man kommer tilbake til landet, men om Norwegian som ikke er et nettverkselskap også fungerer slik er jeg ikke sikker på. Du får i alle fall vite det når du sjekker inn bagasje.

 

Det er ikke tax-free i Trondhjem for de som skal fly til Oslo.

 

Uten ESTA slipper du ikke inn på fyet til USA. Det er ørten tråder om det her på forumet.

 

Anbefaler å skrive ut alt av billetter på papir. Å bare vise et nummer på mobilen til immigration i USA er å be om ekstra utspørring.

Lenke til kommentar

ESTA har jeg ordnet med. Må jeg ha med noe bevis på dette?

 

Edit:

 

Noen som har fått refundert flex billetter?

 

"Full refusjon ved kansellering/ubenyttet reise."

 

Betyr det at jeg vil få pengene tilbake hvis jeg ikke møter til flyavgang også, uten å avbestille?

Endret av Tanner
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...