Gå til innhold

Flytråden for de reiseglade


Anbefalte innlegg

I fjor fløy jeg Air Malta. De hadde nedfellbare seter. Etter at maten var servert og alle hadde begynt å spise var det en som satt over midtgangen fra meg som tok ned setet! Det resulterte i at jenta bak fikk appelsinjuice over hele fanget og det ble faktisk delt ut et par "knuckle sandwiches" les: det ble håndgemeng. Litt action på flyet er vel og bra. Kanskje like greit med Ryanair.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg liker at jeg kan lene seteryggen bakover jeg.

Hvis det er en kort flytur uten servering lener jeg alltid ryggen tilbake ~70-80% etter takeoff.

 

Tar det selvfølgelig helt opp når serveringen starter og venter til alle brettene er fjernet før jeg senker det ned igjen på lengre flyturer.

Lenke til kommentar

Angående nedfellbare seter og dårlig benplass, var nettopp på ferie og fløy en kombinasjon av selskaper og flytyper.

 

TRF-AMS KLM Fokker 70: Ok benplass

AMS-CPH-ZRH SAS MD-82: Ingen benplass, fyren foran prøvde å lene ned setet men det gikk ikke pga. knærne mine

ZRH-MIA SWISS A340: Dårlig benplass, enda verre med tilbakelente seterygger, men hadde midtgang på en side og et barn på den andre, så hadde litt plass til å arrangere beina mine. OK IFE

MIA-FRA LH B744: Satt på klappsete (som forøvrig er ganske ubehagelig, eneste fordel er god benplass) men vet av erfaring at det er omtrent ingen beinplass og dårlig IFE.

FRA-CPH LH A321: Ok benplass, mye bedre enn B744

CPH-OSL SAS B737-700: Ok benplass.

 

Personlig lener jeg aldri setet tilbake på korte turer og setter pris på andre som også lar være å lene tilbake setet. På lange turer så gjør jeg det og skjønner at andre gjør det, er takknemlig de få gangene personen foran ikke gjør det (selv på flyturer gjennom natten).

 

Syns det er irriterende med selskap som har så store variasjoner av komfort avhengig av flytype, og igjen noen ganger av enkelt individer. Dette gjelder stort sett de fleste selskap jeg har flydd.

Lenke til kommentar

Høres ut som om du skal kjøpe to enveis billetter. Og det støtter ved de fleste søkemotorer, men du må kjøpe dem separat.

 

Fant ut at Travelpartner.no hadde det jeg lette etter.

 

 

Kan velge forskjellige destinasjon på utreise og startsted på hjemreise. Praktisk! :w00t:

 

Angående nedfellbare seter og dårlig benplass, var nettopp på ferie og fløy en kombinasjon av selskaper og flytyper.

 

TRF-AMS KLM Fokker 70: Ok benplass

AMS-CPH-ZRH SAS MD-82: Ingen benplass, fyren foran prøvde å lene ned setet men det gikk ikke pga. knærne mine

ZRH-MIA SWISS A340: Dårlig benplass, enda verre med tilbakelente seterygger, men hadde midtgang på en side og et barn på den andre, så hadde litt plass til å arrangere beina mine. OK IFE

MIA-FRA LH B744: Satt på klappsete (som forøvrig er ganske ubehagelig, eneste fordel er god benplass) men vet av erfaring at det er omtrent ingen beinplass og dårlig IFE.

FRA-CPH LH A321: Ok benplass, mye bedre enn B744

CPH-OSL SAS B737-700: Ok benplass.

 

Personlig lener jeg aldri setet tilbake på korte turer og setter pris på andre som også lar være å lene tilbake setet. På lange turer så gjør jeg det og skjønner at andre gjør det, er takknemlig de få gangene personen foran ikke gjør det (selv på flyturer gjennom natten).

 

Syns det er irriterende med selskap som har så store variasjoner av komfort avhengig av flytype, og igjen noen ganger av enkelt individer. Dette gjelder stort sett de fleste selskap jeg har flydd.

 

 

Jobber du i flybransjen?

 

Also, hvordan var det i Florida?

Lenke til kommentar

 

Fant ut at Travelpartner.no hadde det jeg lette etter.

 

Har fortsatt til gode å finne en søkemotor som kan måle seg med http://matrix.itasoftware.com/ selv om den utelater "lavprisselskaper". Suveren for å gi oversikt over alternativ for litt utradisjonelle reiseruter.

 

Prisene oppgis i $ og man kan ikke bestille der, men det får så være. Har man reiserute og omtrentlig pris klar, er selve bestillingen sjelden noe problem.

Lenke til kommentar

 

Jobber du i flybransjen?

 

Also, hvordan var det i Florida?

 

Pappa gjør, så vi reiser på ID Billetter, selv om han ikke var med på akkurat den flyturen. Var klappsete bakerst i kabinen, så var ikke det "kule" klappsetet.

 

Florida (Fort Lauderdale) var bra, godt og varmt, over 30 hele tiden. Hadde planlagt to dager på Key Largo og dagstur derfra til Key West men det ble det ikke noe av da vi brukte tre dager på å komme over dammen.

Lenke til kommentar

Jeg har bestilt en stykk gjennomgående billett TXL (Berlin) - CPH - TRD på wideroe.no, første etappe er med Air Berlin og andre etappe med SAS (codeshare, egentlig Widerøe som flyr). Må jeg sjekke inn på nytt på Kastrup, eller kan jeg vente at jeg er sjekket inn hele veien når jeg sjekker inn på Tegel?

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det er noe spesielt for nordmenn. De aller fleste landh ar folk som ikke forstår kodene på et slikt sted.

 

Når det er sagt, så har jeg et par kompiser som jeg aldri ville dratt på femstjerners hotell sammen med - nettopp fordi jeg vet at de ikke kan/ikke bryr seg om slikt.

 

Personlig har jeg ikke hatt noen ubehagelige opplevelser, men det er vel fordi jeg stort sett har vært på sånne hoteller i uka utenfor sesongen. Ofte har hotellene også vært leid ut i sin helhet i forbindelse med arrangementene jeg har vært på.

Lenke til kommentar

Joda, det er nordmenn som oppfører seg som charter-Svein på 5-stjerners, men de er langt ifra de verste:

 

Italienere er støyende alle mann.

 

Russere er veldig ofte ukultiverte, brautende og direkte smakløse.

 

Tyskere i større grupper okkuperer alt som det kan tenkes bli mangel på eller hvor noe kan være bedre enn noe annet.

 

Israelere oppfører seg som tyskere, men er i tillegg paranoide og mener de blir lurt slik at de har rett til å stjele med seg det de ønsker. Ja, politiet har måtte stoppe turistbusser med israelere for at hotellene skal få tilbake orginale malerier og slikt som de har tatt med seg i bagasjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mye riktig i det du sier Robertaas.

 

Russere har et veldig stort oppmerksomhetsbehov (snakker om de rike). Har opplevd russere som drikker champagne og spiser hummer til frokost. Har opplevd russiske oligark-fruer med minkpels i Cannes og St.Tropez midt på sommeren (over 30 grader) iført minkpels. Det må vel bli litt i overkant varmt?

 

Tyskere må ha alt på stell, ellers går de fra konseptene. Hvis du er reiseleder og kommer 5min forsent kan du regne med klage fra samtlige i reisegruppen.

 

Israelere på tur har jeg ikke noe særlig forhold til.

 

Engelskmenn har ingen nevnt hittil, men jeg har ikke møtt mange av de på femstjerner. De tropper mannsterke opp i div. fotballdrakter, solhatter og tattoveringer uansett hvor de er. Fotballdrakter er best, til hverdag og fest!

Lenke til kommentar

Ikke langt fra sannheten i hvertfall.

 

Jeg kjenner personlig en "oligark-russer" som jeg bodde sammen med på et finere hotell i Portofino med. Han spiste pizza og pasta til 10 Euro sammen med oss dødlige, mens andre russere ble litt sjokkerte over hans lave sjampanjeføring!

 

OT:

 

Amerikanere er et merkelig folkeslag synes jeg. Når vi var i USA sist og skulle spørre om veien til noe, så vegret de seg for å svare. De løp tilbake til bilene sine for de trodde vel at vi var ranere eller voldtektsmenn? Jeg synes også at custumer-servicen i USA ikke er det helt store, selv om mange kun jobber for tipsen. Jeg er jo en nordboer som ikke er vant til de helt store tallerknene med mat man får servert over dammen, og jeg ba flere ganger om at jeg ikke trenger en hel porsjon mat. Da bare glor de vantro på meg og sier at dette ikke er mulig.

Lenke til kommentar

Hehe, om amerkanere kvier seg for å svare når noen spør de om veien, har du vært i Norge? Dette lille forblåste landet oppunder Nordpolen hvor folk er så inadvendte og redde for alt som er fremmed at de ser bort og nærmest legger på sprang om noen spør de om noe på et fremmed språk?

 

Porsjonene i USA er delvis store, ja. Spesielt på steder med lavt til middels prisnivå. Steder hvor det er helt vanlig å bli spurt om man vil ha restene pakket ned om man ikke spiser opp alt. Det finnes nok knapt steder hvor de er mer fleksible med meny og retter i USA. Når jeg er ute og spiser med amerikanere, skjer det omtrent aldri at de bestiller en rett som det er. Noe skal alltid utelates, legges til eller gjøre annerledes. Og det er sjelden eller aldri noe problem. Men å endre på porsjonstørrelsene, tilhører nok sjeldenhetene. Hvorfor i all verden skulle folk gjøre det? Spørsmålet i seg selv er såpass fremmed og merkelig at det ringer nok en bjelle i bakhodet hos enhver servitør om at her har man å gjøre med en gjest som ikke er villig å betale hva en rett koster og vil krangle på pris i ettertid.

 

Når det gjelder service generelt, er jeg stort sett strålende fornøyd i USA. Man vies stort sett de fleste steder en oppmerksomhet man bare kan drømme om de fleste steder. Nok til at grunnen for at jeg kvier meg for spise ute i Norge, er mer pga manglende service enn det skyhøye prisnivået. Det er ikke uten grunn at nordmenn ikke har kultur for å spise ute, opplevelsen er jevnt over tarvelig om man ikke går på steder det i mine øyner vanvidd å spise på i Norge.

 

Men man kan ikke sammenligne epler og bananer. Sammenlign f.eks. Cheesecake Factory med Egon. "Kjøpesenterrestauranter", folkelige, ingen kleskode og uformelle. Dog er Egon hakket dyrere i norsk målestokk enn hva Cheesecake Factory er hvor jeg bor. Mens man hos Egon går til disken og bestiller hva man vil ha, får utlevert drikke og svirrer rundt etter et ledig bord, vil man hos Cheesecake Factory bli vist til bordet, få en kjapp gjennomgang av menyen og få opplest hva som er "dagens" før man bestiller drikke. Drikke er på plass i løpet av to minutter sammen med litt nystekt brød og smør å kose seg med mens man venter på maten. Etter å ha fått maten, vil servitøren komme bort til bordet minst en gang for å spørre om maten var som forventet. Er glasset ditt med drikke mindre enn halvfullt, vil det fylles opp (om man drikker alkoholfri drikke). Jeg har en lei tendens til å drikke mye mens jeg spiser, så jeg kan ikke spise på Egon uten å minst en gang forlate bordet midt under måltidet for å kjøpe mer drikke eller be om et glass vann.

 

For all del, USA er stort. Her jeg bor tror jeg derimot de ferreste kan finne noe å utsette på hverken utvalget av spisesteder eller den bevertningen man får. Men så er det vanvittig med penger i området, samtidig som svært mange godt betalte pendler hit og det største rushet når det gjelder matservering er i lunchen. Konkurransen er knalltøff, utvalget enormt og vi som faktisk bor her, har 3-4 ganger så mange restauranter som vi trenger på kveldstid og i helgene.

Lenke til kommentar
Det finnes nok knapt steder hvor de er mer fleksible med meny og retter i USA. Når jeg er ute og spiser med amerikanere, skjer det omtrent aldri at de bestiller en rett som det er. Noe skal alltid utelates, legges til eller gjøre annerledes. Og det er sjelden eller aldri noe problem.
Jeg er overrasket over tilpassingene mange forlanger, selv på fastfood. Om enkelte tar dette svært seriøst.

 

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...